Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Det er nå tomt for Aass Juleøl Premium på mitt lokale handelslag. Det var jeg som tømte hylla. Det er en god øl til den prisen.

 

Men må sikre meg noen Kinn Julefred og. Den anbefales!

 

Øl er i slaget. Jeg har på følelsen av at lagrene tømmes før julen ringes inn.

Premium'en er super. Ellers er det ikke uvanlig at mye øl forsvinner før julen ringes inn. Spesielt de som "vinner" juleølsmakinger i media. De selger som regel mye mer enn antatt og de går raskt tomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Premium'en er super. Ellers er det ikke uvanlig at mye øl forsvinner før julen ringes inn. Spesielt de som "vinner" juleølsmakinger i media. De selger som regel mye mer enn antatt og de går raskt tomt.

 

Hehe. Ja, må få unna prøvesmakingen av Nissemor, Nissefar og Bestefar før det tømmes.

Lenke til kommentar

Haandbryggeriet har trolig skalert opp hvertfall Bestefar endel siden de gikk fort tomt for denne ifjor. Nissefar/mor gikk ikke fort tomt men jeg tror ikke disse er så spesielle at de vil selge tomt i år heller.

 

Tja. Lurer på hvor mørk Bestefar er, smakte ikke i fjor. Blir jo spennende. Syns Nissemor virket fristende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Tja. Lurer på hvor mørk Bestefar er, smakte ikke i fjor. Blir jo spennende. Syns Nissemor virket fristende.

 

Jeg var inne på samme tanke i fjor, at Nissemor kom til å være den mest passende for meg. Er ikke så alt for glad i veldig mørkt øl, men Bestefar var den desidert beste etter min mening.

 

Haandbryggeriet har trolig skalert opp hvertfall Bestefar endel siden de gikk fort tomt for denne ifjor. Nissefar/mor gikk ikke fort tomt men jeg tror ikke disse er så spesielle at de vil selge tomt i år heller.

 

Alt gikk vel tomt for 2 år siden, ganske så tidlig for både Nøgne Ø og Haandbryggeriet.

 

Husker ikke hvordan det var i fjor generelt for nissemor og nissefar, men på de 3 "lokale" vinmonopolene jeg besøkte så var de tomme for nissemor og nissefar etter at bestefar hadde solgt ut.

Lenke til kommentar

Smakte Nissefar i 2012-utgave mot årets. Den har utviklet seg fint på flasken, og årets Nissefar fremstår som litt uferdig i sammenligningen. Nissefar er dermed et godt lagringsøl som vil være verd å ta vare på til neste år, selv om den er helt utmerket også nå.

Smakte den fatlagrede(visstnok) 2012 versjonen fra kran for noen uker siden og ble egentlig ganske skuffet. Riktignok er ikke Nissefar et veldig kraftig øl i utgangspunktet, men hadde forventet at ett års lagring samt selve fatet skulle tilføre mye mer smak.

Lenke til kommentar
Alt gikk vel tomt for 2 år siden, ganske så tidlig for både Nøgne Ø og Haandbryggeriet.

 

Husker ikke hvordan det var i fjor generelt for nissemor og nissefar, men på de 3 "lokale" vinmonopolene jeg besøkte så var de tomme for nissemor og nissefar etter at bestefar hadde solgt ut.

Det meste går jo tomt etterhvert, men de mest populære gikk jo jommen meg tomt nesten før desember, noe som er litt uheldig.

Lenke til kommentar

Smakte den fatlagrede(visstnok) 2012 versjonen fra kran for noen uker siden og ble egentlig ganske skuffet. Riktignok er ikke Nissefar et veldig kraftig øl i utgangspunktet, men hadde forventet at ett års lagring samt selve fatet skulle tilføre mye mer smak.

Lagring av øl tilfører svært sjelden smak med mindre det er lagret på et fat som tilfører smak da. Det handler hovedsaklig om at smakene dempes og interakterer med hverandre. De "tynne" smakene som syrlighet/bitterhet dempes mens de "brede" smakene består og endrer seg. Det er på denne måten øl utvikler seg, og det er spesielt de øltypene med mye smak og mye alkohol som har best av lagring. Nissefar har ikke veldig mye smak sånn sett, men den har en viss syrlighet som vil dempe seg og gi de andre smakene bedre plass. Lagret nissfar er en kompleks og fløyelsbløt øl, men kommer selvsagt ikke helt opp mot tilsvarende øl med høyere alkoholstyrke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...