Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Stouts og mørke øl passer til dessert. Ipa ville jeg holdt langt unna desserten.

 

Lambics eller en lagret Gueuze såkalte surøl tror jeg også kan passe perfekt til en søt dessert, men det er bare i teorien siden jeg ikke har prøvd det selv, edit ser at nettet er enig med meg.

 

Lambics kan også passe med en lett forrett... hva med en Lambic til forrett, og en lagret Gueze til dessert?

 

Eller Lambic til forrett, IPA til hovedrett og en Kraftig stout til dessert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere noen tips til en stakkar med begrenset husrom som kunne tenkt seg å prøve seg på ølbrygging? Hvilke forhold, altså temperaturmessig, foretrekkes? Noen tips til gode "starterset" ? :p

Ekstraktsett eller boil in bag. Europris har kjempegreit og billig utstyr, ellers trenger du en stor kjele etc.. Får også kjøpt utstyr på nett...

Lenke til kommentar

Har dere noen tips til en stakkar med begrenset husrom som kunne tenkt seg å prøve seg på ølbrygging? Hvilke forhold, altså temperaturmessig, foretrekkes? Noen tips til gode "starterset" ? :p

Som Gouldfan skriver: Ekstrakt eller BIAB (Brew-in-a-bag). Fine med BIAB er at du kan begynne med ekstraktbrygging, og det eneste du egentlig trenger i tillegg for å gå over på BIAB senere er en meskepose.

 

Med temperatur, tenker jeg du sikter til at du ikke har noen egen plass til gjæringen hvor du kan regulere temp., og da er det ale som gjelder. Men her er altså variasjonsmulighetene enorme, med alt fra milde pale ale og bitter til kullsorte stouts.

 

Hva slags sett du bør begynne med, avhenger jo helt av hva slags øl du har lyst til å prøve å lage. Du kan også bare kjøpe maltekstrakt/spraymalt og tilsette humle selv - da får du litt mer feelingen med bryggeprosessen enn med sett med ferdig humlet ekstrakt.

Lenke til kommentar

 

Det ble hevdet at dobbel IPA funket til dessert. Det må da menes all dessert, siden intet annet var presisert. Om jeg da kommer med ett eksempel på en dessert som ikke passer med IPA, så vil det krasje den uttalelsen.

 

For ordens skyld: Det var en spøk. De fleste DIPAs har mer sødme enn IPA, men noe universelt desertøl er det ikke.

Lenke til kommentar

Ah, Trade Winds ja. Den drakk jeg på kran i Skottland, og ble straks et av mine favorittøl. Har kjøpt den på flaske her i Norge, og selv om den ikke er like god som der borte, er den absolutt et kvalitetsøl. Vel verd å kjøpe på flaske, men enda mer verd å få tak i den på kran, om man så må reise til Skottland. Og denne er naturlig 4,3%. Tommelfingerregelen min om at all øl fra utlandet på 4,3 er vannet ned gjelder selvsagt ikke håndtverksbrygg som Cairngorm jo er.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

 

Herregud for et kjedelig øl. Må innrømme at selv britiske pubber har et latterlig dårlig utvalg av øl. En skulle nesten tro at et land som England skulle ha et godt utvalg av øl, men 9/10 pubber kjører de vanlige Stella, Kronenbourg, Heineken etc. Trauste greier rett og slett.

Egentlig litt enig i at utvalget stort sett ikke er så bra ja. Heldigvis er dette stort sett ølsorter jeg liker, i alle fall til fyll, så jeg bryr meg så alt for mye.

Lenke til kommentar

Anbefaler Haandbryggeriet Nissegodt. 4,5% alc/vol.

 

Grunnen til den anbefalingen er at den ikke var så tung. De skal ikke være for tunge når det ikke står i stil til %'en. Butikkstyrke skal ikke være for tung IMHO.

 

Jeg liker den i alle fall.

 

EDIT

 

Ble fort litt kjedelig den ølen. :p

Endret av MacMagnus
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er brukt peated malt i Kinn Julefred? Ser av ratebeer at det er "scottish ale", så ble litt skeptisk. Men kjøpt og betalt er den nå.

 

Jeg kan ikke hæle røyksmak, verken i øl eller whisky. ;)

Aner ikke om de har brukt røykmalt, men det at det står "Scottish Ale" er ingen indikator på at den inneholder røymalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...