Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

For å kverulere enda litt :p Slik jeg forstår så er det ikke noen utvanning av melka. Det er rett og slett bare fjerning av fettet. Usikker også på hvor mye utvanning det er av øl. Jeg trodde at de bare kuttet gjæringsprosessen litt tidligere, men det er bare spekulering.

Den billigste måten å lage industri-øl på er jo å spare på ingrediensene fra start. Man bruker billig malt og gjær i akkurat nok mengde til at man kommer opp i butikkstyrke, og så bittelitt humle for at det skal bli greitt nok å drikke for bermen. Tror ikke det er vanlig med utvanning av norskprodusert øl. Men utenlandsk øl som er 5% i utlandet men 4,3% når det kommer til Norge er garantert utvannet. De kjører nok ikke egen produksjonslinje for de landene som har spesielle alkoholbegrensninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Industriøl er egentlig ikke øl. Etter hva jeg kan forstå er det ofte utvannet. Hvordan ville du reagert om noen helte vann i melken du skulle ha? Det ville du neppe likt.

 

Syns man burde begynne å boikotte industribrygg. Lage en gruppe på Facebook for dette.

 

Det ville øke salget av håndtverksøl (les: øl), noe som etterhvert ville redusere prisene på disse. Vi ville gjort et warp med tanke på ølkultur.

Ja, og det er en verdensomspennende konspirasjon da de fleste bryggerier har øl under 5% alc.

Foressten… hvor mye vann består øl av?

Lenke til kommentar

Ganske vanlig for "de store" å vanne ned til rett alhoholprosent. Kalles gjerne High Gravity Brewing (eller "nedbrygging" på norsk) http://homebrewtalk.com/wiki/index.php/High_Gravity_Brewing

 

Jepp, akkurat det der jeg siktet til. Snakket ikke om "nedjustering" for tilpassing til fremmedmarked.

 

Bare for å utdype utsagnet litt:

 

Ringnes er grusomt. Men jeg synes ikke å tak "The King of Beers" som et eksempel på "hva som er galt". Det er bare markedsføring. Jeg kan, som dere jo ser, også si det om Ringnes, uten at det gjør det noe mer sant.

 

Ringnes bruker jo ikke ris i ølen da... eller mais eller hva det er. Ris og mais er jo ganske mye billigere enn bygg (hvete/havre).

Lenke til kommentar

I kveld er jeg invitert til et indisk måltid og har tenkt å overaske med medbrakt øl.

Kva kan fungere til indisk (krydret kjøtt, raita, nanbrød osv)??

 

Vet at vanlig pils fungerer til slik krydret mat. Men vil ha med noe pol-øl som er litt mer spennende.

 

Pale ale? Brown ale? Kan kanskje juleøl fungere? Finnes det en god pilsner på polet som har det "lille ekstra"?

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Dere diskuterer og i mellomtiden har jeg fått kjøpt inn juleøl. :p

 

Det ble følgende; HB Nissemor/Nissefar/Bestefar/Halvors jul, NØ God Jul/Underlig Jul/Special Holiday Ale, Corsendonk Christmas Ale, Lervigs Jul, Berentsen Julefnugg/Jule-avec, Kinn Julefred og St. Peter's Christmas Stout - til en totalsum av 991 kr.

 

Vurderte også Mikkeler Til Fra Via og en hel del andre, men jeg besinnet meg litt i denne omgang. Får se det an hvis det er noe som får supre anmeldelser i avisene/blogger fremover. Ellers er vel Berentsen Stelliger Divum kanskje noe å prøve? (har ikke drukket den før)

 

Merkelig lagerbeholdning på Stelliger Divum - er også utsolgt fra leverandør - http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/undergjeret/norge/berentsens-brygghus-stelliger-divum-juleol/sku-5343602?HideDropdownIfNotInStock=true&ShowShopsWithProdInStock=true#selectCounty

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...