Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Kan ikke si at jeg er helt på juleøl stadiet helt enda.. Men siden jeg først er inne på denne tråden, jeg kjøpte meg i går en flaske med Brooklyn Sorachi Ace, burde jeg drikke den relativt snart, eller spare den ett års tid syns dere? Frister å kjøpe en flaske til, for å ha en nå, og en senere, men økonomien skranter litt for mye til at jeg kan kjøpe flasker til 125 kr pr stykk i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke smakt den, men ut fra det jeg kan lese er den såpass "humledrevet" at du ikke vinner noe som helst på å lagre den, den vil heller tape seg.

Noen humlete øl er verd å lagre. Det kommer an på hva som ligger baom humlen. Humlen diminueres etterhvert som månedene går, og da eksponeres det som ligger under. Standard IPA blir lett uinteressanne, mens andre kan foredles til noe bedre. Smakte Nøgne Ø Julesnadder i går, og den var overraskende masse humle i. Men jeg mistenker at denne humen har dempet seg innen jul og eksponerer sødmen og kryddersmakene som jeg såvidt kunne ane nå. Det blir spennende å smake denne om 2 måneder.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg er helt på juleøl stadiet helt enda.. Men siden jeg først er inne på denne tråden, jeg kjøpte meg i går en flaske med Brooklyn Sorachi Ace, burde jeg drikke den relativt snart, eller spare den ett års tid syns dere? Frister å kjøpe en flaske til, for å ha en nå, og en senere, men økonomien skranter litt for mye til at jeg kan kjøpe flasker til 125 kr pr stykk i hytt og pine.

Har ingen tro på at denne vinner noe på lagring. En veldig generell regel kan være å se på fargen. Er den lys så ikke tenk på lagring.

Lenke til kommentar

Har ingen tro på at denne vinner noe på lagring. En veldig generell regel kan være å se på fargen. Er den lys så ikke tenk på lagring.

Tok bilde av juleølene vi smakte i går, og Julesnadderen er svært mørk, nesten svart. Så jeg regner med at den vil ha godt av et par måneders lagring. Men det er selvsagt ikke garantert. Det blir som sagt spennende om den virkelig utvikler seg slik jeg håper.

post-155910-0-85169900-1382784085_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tok bilde av juleølene vi smakte i går, og Julesnadderen er svært mørk, nesten svart. Så jeg regner med at den vil ha godt av et par måneders lagring. Men det er selvsagt ikke garantert. Det blir som sagt spennende om den virkelig utvikler seg slik jeg håper.

Andre genrelle regel er jo at øl med lav ABV egner seg som regel heller ikke til lagring. Har selv aldri vurdert lagring av butikkøl noensinne.

Lenke til kommentar

Andre genrelle regel er jo at øl med lav ABV egner seg som regel heller ikke til lagring. Har selv aldri vurdert lagring av butikkøl noensinne.

Absolutt, men dette er jo ikke snakk om langstidslagring. Det er snakk om å la den få 2 måneder på seg slik at humlen trekker seg litt tilbake og gir andre smaker anledning til å komme frem. Jeg velger å stole på at Nøgne Ø har såpass kunnskap om øl at de ikke bare pøser på med humle uten å ha en plan med det. Jeg har videre smakt butikkjuleøl som har utviklet seg til det bedre over ett år, nemlig Kinn Julefred på 4,7%. Så det går an, men kun i sjeldne tilfeller.

Lenke til kommentar

Absolutt, men dette er jo ikke snakk om langstidslagring. Det er snakk om å la den få 2 måneder på seg slik at humlen trekker seg litt tilbake og gir andre smaker anledning til å komme frem. Jeg velger å stole på at Nøgne Ø har såpass kunnskap om øl at de ikke bare pøser på med humle uten å ha en plan med det. Jeg har videre smakt butikkjuleøl som har utviklet seg til det bedre over ett år, nemlig Kinn Julefred på 4,7%. Så det går an, men kun i sjeldne tilfeller.

Høres fornuftig ut. :thumbup:

Når vi snakker om bitre juleøl så kom jeg til å tenke på Ægir Ylir. Jeg mener å huske at den hadde litt mer humlesmak enn vanlige juleøl i fjor. Den gjorde seg derfor godt til julematen. Hvordan er årets Ylir?

Hmm, jeg oppfattet ikke Ylir som spesielt bitter?

Lenke til kommentar

Industriøl er egentlig ikke øl. Etter hva jeg kan forstå er det ofte utvannet. Hvordan ville du reagert om noen helte vann i melken du skulle ha? Det ville du neppe likt.

 

Syns man burde begynne å boikotte industribrygg. Lage en gruppe på Facebook for dette.

 

Det ville øke salget av håndtverksøl (les: øl), noe som etterhvert ville redusere prisene på disse. Vi ville gjort et warp med tanke på ølkultur.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig ang. Aass, det er det beste industribryggeriet her til lands. Det at Hansa har lansert en IPA til den prisen, det er jo på en måte ganske nice for en kar med min økonomi.

 

Det er ikke det at industribrygg ikke er godt. Det mener jeg ikke, jeg drikker ofte industribrygg jeg.

 

Det jeg snakker om er noe annet. Vi skal ha så fin bil som mulig. Et godt og trygt hus. En flott TV er heller ikke å forakte. Men det vi putter i oss, derimot, da skal vi spinke og spare, da nøyer vi oss med å bli lurt trill rundt av multinasjonale selskaper fordi... ja? Fordi vi kan drikke større kvanta og ale'n smaker litt anderledes enn den filtrerte, pasteuriserte, utvannede lyse lageren?

 

Man er det man drikker!

Lenke til kommentar

Når Hansa klarer å lage en grei IPA til en grei pris, betyr sikkert at andre kommer til å følge etter.

Vanlig pils i butikk er utrolig billig å produsere, og snart må bryggeriene skjønne at kundene krever mer.

 

Schous mikrobryggeris Pils er kjempegod, om dette var standaren så hadde saken vært noe annet. Men det eneste utested som hadde den på kran her i Fredrikstad har gått over til Heineken, grøss....

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kverulere, ville jeg påpeke at det er nettopp det Tine og Q-meieriene gjør med mindre du utelukkende drikker H-melk.. ;p (Ok, ikke helt, men sammenligningen holder..)

 

Men nå er juleølene ute, folkens! Noe spesielt dere har sett dere ut?

For å kverulere enda litt :p Slik jeg forstår så er det ikke noen utvanning av melka. Det er rett og slett bare fjerning av fettet. Usikker også på hvor mye utvanning det er av øl. Jeg trodde at de bare kuttet gjæringsprosessen litt tidligere, men det er bare spekulering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...