Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Det er din gane som bestemmer hva du liker, men jeg tillater meg å riste lett på hodet om du kun har smakt Hansa, Ringnes, Tuborg, Carlsberg og andre varianter av lys lager og mener Hansa er det beste ølet du får tak i. For slike meninger bør en ha smakt litt mer forskjellig. Om det ikke er av interesse er det helt greit å mene at Hansa er den beste pilsen.

 

Om jeg er øl-viter får andre avgjøre.

Jeg har smakt det meste som er av matbutikk-øl. De eneste typene jeg ikke har likt er de lokalproduserte: pokal, cb og lignende, men de går ned de også. Jeg smakte guiness en gang men den smakte rett og slett så vondt at jeg tror den er laget for toppeliten blandt ekspertene :p

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste går på hva man er vant til. Veldig mange synes øl med mye smak ("Poløl") ikke smaker godt nettopp fordi det er mye smak og man er vant til at ting skal smake veldig lite. Mye av det er altså en gradvis tilvenning. Men om man tar skrittet og prøver ut litt mer smakskraftige øl mer enn bare én gang, selv om man ikke umiddelbart liker dem, så vil en helt ny verden av smaker åpne seg.

Lenke til kommentar

La oss få høre hvordan det går.

Skal sette opp 50 liter English Extra Special Strong Bitter imorgen. Havner på ca 34 IBU.

 

På søndag ble juleølen satt og var å så om den i går (tirsdag) og da putra og gjæra det godt nedi dunken, blir trolig flasking nå på søndag, i alle fall om den er i nærheten av forventa "final gravity"

 

Kan forøvrig nevne ingrediensene jeg brukte:

 

Crystal malt, chocolate malt og muntons dark LME.

 

som bitterhumle brukte jeg magnum og som aromahumle brukte jeg litt cascade for å gi ølet en litt mer fruktig aroma samt at jeg håper å fremheve smaken fra appelsinskallet i krydderekstraktet litt mer.

 

Brukte nottingham ale yeast (tørrgjær)

 

og krydderblandinga besto da av: kardemomme, kanel, nellik og apelsinskall.

 

Forventer en IBU på 36, traff spot on på original gravity som skulle være på 1.06 og resultatet skal ha en alkoholprosent på 6 - 7% og fargemessig så er det spot on på en brown ale som jeg satser på.

 

Om brygget faller i smak så slenger jeg opp hele oppskrifta :)

 

 

 

 

 

http://www.brewtoad.com/recipes/nissefylla

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jepp, jeg har det.

 

Ooog? Jeg var vel interessert i å høre erfaringene, ikke bare om du har det eller ikke..

 

anngående diskusjonen for noen dager siden om å lagre øl. Juleporteren til Mack ble brygget 2011 :)

http://godtdrikke.net/nordlys-pa-flaske-og-en-juleporter/

 

Sånn jeg leser det er det ikke 2011-batchen som slippes på flaske nå, de bare snakker om at 2011-batchen har utviklet seg bra. Vi får se hva de slipper.

Lenke til kommentar

Godt Drikke vil torsdag ha åpent for spørsmål om øl. Svarene for du av en av Norges absolutt beste bryggerimestere, Bryggerimester Rune Andreassen. Så om du lurer på noe om øl generelt, eller om malt, humle eller hva du kan gjøre med hjemmebrygget ditt eller hva det kan være du lurer på, så send inn spørsmålet ditt her allerede i dag : [email protected]

Endret av Vidar Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...