Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Zeitgeist ville jo også blitt solgt på polet dersom den hadde vært til salgs i Norge og den er forøvrig atskillig mer spennende og smakfull enn det man får tak i på butikken i Sverige(og det meste i Norge) og er jo også som et spesialøl å regne. Ellers ser vi ut til å være uenige hva vi ville hatt med i våre respektive ølklubber. Det er veldig morsomt å få tak i noe sjeldent og super-spesielt, men for min del vil en ølklubb handle først og fremst om å utvide horisontene innenfor alle aspekt innenfor ølverdenen, sammen med likesinnede. Dette innebærer å drikke alt fra det simpleste til det mest spesielle, tom. øl som jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zeitgeist ville jo også blitt solgt på polet dersom den hadde vært til salgs i Norge og den er forøvrig atskillig mer spennende og smakfull enn det man får tak i på butikken i Sverige(og det meste i Norge) og er jo også som et spesialøl å regne. Ellers ser vi ut til å være uenige hva vi ville hatt med i våre respektive ølklubber. Det er veldig morsomt å få tak i noe sjeldent og super-spesielt, men for min del vil en ølklubb handle først og fremst om å utvide horisontene innenfor alle aspekt innenfor ølverdenen, sammen med likesinnede. Dette innebærer å drikke alt fra det simpleste til det mest spesielle, tom. øl som jeg ikke liker.

Den ER til salgs i Norge, på Meny og Coop. Det er ikke polstyrke på den, samme alkoholnivå som pils. Zeitgeist er en mørk lager.

Lenke til kommentar

Zeitgeist har 4,9% som vel er 0,1% over det lovlige i dagligvare?

Da har de senket alkoholen for på Coop og Meny her i Sarpsborg området er den til salgs. Sikkert andre som også har sett den.

 

4,7 her http://skumringbloggen.com/2013/04/16/241-brewdog-zeitgeist/

 

 

Tror jeg har smakt både systemet og Coops Zeitgeist. Begge var meget gode, men ikke akkurat noe av det beste. Kommersielt og godt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har brygget et par brygg på en kamerat sin Speiler Braumeister 50L og ett brygg på 20-literen. Hva er det du tenker på/lurer på?

 

Jeg lurer litt på dette med Speiler Braumeister. Er det slik at den krever spesielle oppskrifter?

 

Da har de senket alkoholen for på Coop og Meny her i Sarpsborg området er den til salgs. Sikkert andre som også har sett den.

 

4,7 her http://skumringblogg...wdog-zeitgeist/

 

Ja, den finnes på Meny og ICA på Straume utenfor Bergen. Sikkert tynnet ned, men god da...

Lenke til kommentar

Og har man først tynnet den ned til 4,7 kan man like gjerne ta den til 4,5(slik stort sett hele ølindustrien i Norge har gjort, inkl. feks. NØ.). Og når man er så godt igang kan man jo like gjerne kjøre ølet ned til 4,3. Ingen merker jo forskjellen på fattige 0,2%? Dette blir nok neste patetiske stunt fra ølindustrien. (Evt. kan man kutte 0.33l til feks. 0,3l og 0,4l til 0,35l. Prisen blir selvsagt den samme for forbrukeren.)

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer litt på dette med Speiler Braumeister. Er det slik at den krever spesielle oppskrifter?

 

Det krever en oppskrift ja, men du kan jo brygge det øllet du ønsker. Med andre ord ingen spesiell oppskrift.

Selv skal vi sette en Pale Ale så snart vi får utstyrer etterfulgt av en IPA.

Test ut et program som heter Beersmith. Det kan anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det krever en oppskrift ja, men du kan jo brygge det øllet du ønsker. Med andre ord ingen spesiell oppskrift.

Selv skal vi sette en Pale Ale så snart vi får utstyrer etterfulgt av en IPA.

Test ut et program som heter Beersmith. Det kan anbefales.

 

Ok. Jeg synes nemlig at jeg på enkelte forum så noen som søkte spesifikt etter oppskrifter beregnet på den der. For tiden brygger jeg og en kamerat med to elektriske panner. Var en billigere løsning det. Men på sikt kan det nok tenkes at jeg har lyst å gå til innkjøp av en slik Braumeister...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har de avanse. Avgiftene går til staten.

 

Jeg tror de har cap på profitt.

Polet tar ikke Avanse bare inn avgifter til stat og drift. Dvs de tar ikke ut profitt. Dersom du kjøper dyrere varer så er de faktisk rimeligere i Norge på polet sammenlignet med feks Private aktører i Danmark. Dette gjelder mest dyr vin feks Champagne, Barolo, whisky og cognac.

 

Alkoholavgifter er ikke avanse, de går ikke til polet men til staten.

 

Øl er fortsatt rimeligst i utland pga at avgiftene merkes mer til varer som har lav pris som feks øl.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Ok. Jeg synes nemlig at jeg på enkelte forum så noen som søkte spesifikt etter oppskrifter beregnet på den der. For tiden brygger jeg og en kamerat med to elektriske panner. Var en billigere løsning det. Men på sikt kan det nok tenkes at jeg har lyst å gå til innkjøp av en slik Braumeister...

 

Det lønner seg med en oppskrift som er laget for Speidel, men du kan i utgangspunktet bruke hvilken oppskrift som helst. For meg er halve morroa å lage oppskriftene selv.

 

 

Lenke til kommentar

Polet tar ikke Avanse bare inn avgifter til stat og drift. Dvs de tar ikke ut profitt. Dersom du kjøper dyrere varer så er de faktisk rimeligere i Norge på polet sammenlignet med feks Private aktører i Danmark. Dette gjelder mest dyr vin feks Champagne, Barolo, whisky og cognac.

 

Alkoholavgifter er ikke avanse, de går ikke til polet men til staten.

 

Øl er fortsatt rimeligst i utland pga at avgiftene merkes mer til varer som har lav pris som feks øl.

 

Polet tar avanse, men den er nok mindre enn det de fleste andre i bransjen tar. Målet med driften er heller ikke å opparbeide et overskudd, men å dekke utgiftene.

Eksempelvis 13,50 på en flaske brennevin til 300,-

Det at avansen er delt opp i en fast del og et prosentvis påslag gjør at dyre varer blir relativt sett billigere på polet. Det hender at den dyreste whiskyen på Tax-Freen er på omtrent samme pris som tilsvarende på polet.

 

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om-vinmonopolet/n%C3%B8kkeltall/priser-og-avgifter

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Polet tar avanse, men den er nok mindre enn det de fleste andre i bransjen tar. Målet med driften er heller ikke å opparbeide et overskudd, men å dekke utgiftene.

Eksempelvis 13,50 på en flaske brennevin til 300,-

Det at avansen er delt opp i en fast del og et prosentvis påslag gjør at dyre varer blir relativt sett billigere på polet. Det hender at den dyreste whiskyen på Tax-Freen er på omtrent samme pris som tilsvarende på polet.

 

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om-vinmonopolet/n%C3%B8kkeltall/priser-og-avgifter

Ja, dette stemmer. De tar litt avanse som går til drift, men tar ikke stort overskudd ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...