Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere her inne som ser "den store ølreisen"?

 

 

Så den på svensk tv. Der jeg også lo av svenskenes ølklubb som testet Brewdog Zeitgeist. Et godt øl, men ikke noe jeg ville tatt med i en ølklubb.

 

Lavmål også med den gamle svensken som ville lage juleøl. Æsj!!! med karamellkulør.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hva er kriteriene for et øl for å bli smakt i en ølklubb da? Jeg ser på en ølklubb som et middel til å utvide horisonten innenfor alle sjangre, ikke bare innenfor veldig spesifikke sjangre som "er verdige nok" for øl-geeks. (Jeg har forøvrig ikke sett episoden) Men om man er hardcore "lager entusiast" så er kanskje Zeitgeist noe av det mer spennende innenfor sjangeren? Det er jo også i "praksis" bare et butikkøl med de ulemper det ofte fører med seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er kriteriene for et øl for å bli smakt i en ølklubb da? Jeg ser på en ølklubb som et middel til å utvide horisonten innenfor alle sjangre, ikke bare innenfor veldig spesifikke sjangre som "er verdige nok" for øl-geeks. (Jeg har forøvrig ikke sett episoden) Men om man er hardcore "lager entusiast" så er kanskje Zeitgeist noe av det mer spennende innenfor sjangeren? Det er jo også i "praksis" bare et butikkøl med de ulemper det ofte fører med seg.

Bare et dumt spørsmål, men hvilke ulemper medfører butikkøl? Det finnes vel i prinsipp bare to typer øl, de man liker og de man ikke liker. Så hva som er "rett og feil" når det handler om øl, det overlater jeg til de nyfrelste øl-nerdene å bestemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare et dumt spørsmål, men hvilke ulemper medfører butikkøl? Det finnes vel i prinsipp bare to typer øl, de man liker og de man ikke liker. Så hva som er "rett og feil" når det handler om øl, det overlater jeg til de nyfrelste øl-nerdene å bestemme.

Ulempen med butikkøl er at en av smaksingrediensene er lovmessig begrenset, noe som dermed går på bekostning av den totale smaksopplevelsen. Man sitter som regel igjen med en "vannete" smak.

Lenke til kommentar

Ulempen med butikkøl er at en av smaksingrediensene er lovmessig begrenset, noe som dermed går på bekostning av den totale smaksopplevelsen. Man sitter som regel igjen med en "vannete" smak.

Det er riktig at alkohol er smaksbærer. Men, akkurat som med vin, så er det bare til en viss grense før den blir dominant. Det finnes f.eks. vin som er rimelig "alkoholsvak" med en glimrende smak og aroma. Men, da er den blitt produsert for å kunne det. Sånn har jeg opplevd øl også. Et relativt alkoholsvakt øl som smaker glimrende. Men, det kommer vel mye an på bryggmestern. Ps. Det finnes tyskt øl, blant annet flere mikrobryggere, som holder mellom 3,8 til 5,6 % alc.

Lenke til kommentar

Om alkoholen blir dominant har jo også mye med hva slags brygg det er og hvordan det er brygget. I feks. endel Imperial Stouts er det så mye andre kraftige smaker at i de fleste tilfeller så blir ikke alkoholen dominant, til tross for at den kan ligge på 10++. Den bare bidrar til enda mer fylde og kos!

Lenke til kommentar

Om alkoholen blir dominant har jo også mye med hva slags brygg det er og hvordan det er brygget. I feks. endel Imperial Stouts er det så mye andre kraftige smaker at i de fleste tilfeller så blir ikke alkoholen dominant, til tross for at den kan ligge på 10++. Den bare bidrar til enda mer fylde og kos!

Helt enig, men det kan gå begge veier. Det er det jeg prøvde, på en litt klumpete måte, å si :)

Lenke til kommentar

Alkoholen må stå i forhold til de andre smakene for at et øl skal smake optimalt. For lyse lette øltyper kan 4-4,7% være helt ypperlig. Mange hveteøl er på sitt beste akkurat her, og HB sin Blondie er jo et prakteksempel på perfekt alkoholforhold innenfor butikkstyrke. Men for mer smaksrike øltyper og spesielt mørke kraftige øltyper er det helt tullete å ha så lav alkoholstyrke. Sumbel porter er et greitt forsøk, men dette faller også gjennom på smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet letteste måte å få tak i flaskekasser? Går det ann å kjøpe de fra dagligvarebutikker eller utesteder? Hadde vært kjekt å kunne slippe å bestille den slags fra internett. På forhånd takk :)

Kommer an på hva slags kasser du er på jakt etter. De fleste bryggerier går over til å krympet plast. Tror det er en stund siden jeg så øl-kasser sist. Men, du kan jo ringe ditt lokale bryggeri og høre hva de har.

Lenke til kommentar

Hva er kriteriene for et øl for å bli smakt i en ølklubb da? Jeg ser på en ølklubb som et middel til å utvide horisonten innenfor alle sjangre, ikke bare innenfor veldig spesifikke sjangre som "er verdige nok" for øl-geeks. (Jeg har forøvrig ikke sett episoden) Men om man er hardcore "lager entusiast" så er kanskje Zeitgeist noe av det mer spennende innenfor sjangeren? Det er jo også i "praksis" bare et butikkøl med de ulemper det ofte fører med seg.

Nei, men dette var en svensk ølklubb for spesialøl, da synes jeg at Zeitgeist ikke passer helt. De andre ølene de testet var vel heller ikke hva jeg ville kalt spennende. Vitsen med en ølklubb er vel at man prøver å få tak i litt mer spennende saker enn det man finner på Coop eller Rema. I Sverige selges Zeitgeist på systemet pga deres alkoholregler.

 

Jeg liker Zeitgeist for det den er, en rimelig og smakfull øl som man lett får tak i. Men ville ikke tatt med det på ølklubb.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...