Vidar Pedersen Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Et aldri så lite skjevt blikk på Premier League, bryggerier og hvilket øl som vinner ligaen. http://godtdrikke.net/et-aldri-sa-lite-skjevt-blikk-pa-premier-league/ Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 (endret) Et aldri så lite skjevt blikk på Premier League, bryggerier og hvilket øl som vinner ligaen. http://godtdrikke.net/et-aldri-sa-lite-skjevt-blikk-pa-premier-league/ Morsomt, men litt haltende. Når Liverpools historiske Carlsberg-drakter nevnes bør også Holsten og Tottenham med, og ikke minst Chang som fortsatt er på Evertons drakter. Chelsea og Singha er også en etablert kombinasjon. Forøvrig er Carlsber hovedsponsor for hele ligaen. (Ja, jeg er Liverpoolsupporter) Endret 18. august 2013 av StoreMyen Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Hvor kom du over denne? Kjøpte den på en butikk i Aarhus, Danmark. Butikken hadde 500 forskjellige sorter øl fra diverse microbryggeri fra hele verden. Lenke til kommentar
Vidar Pedersen Skrevet 18. august 2013 Del Skrevet 18. august 2013 Morsomt, men litt haltende. Når Liverpools historiske Carlsberg-drakter nevnes bør også Holsten og Tottenham med, og ikke minst Chang som fortsatt er på Evertons drakter. Chelsea og Singha er også en etablert kombinasjon. Forøvrig er Carlsber hovedsponsor for hele ligaen. (Ja, jeg er Liverpoolsupporter) hehe Jeg ventet på den. Samme kommentarer på facebook. Lenke til kommentar
apap Skrevet 19. august 2013 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Er det noen som vet om det er mulig å skaffe Russian River: Consecration i Norge? Endret 19. august 2013 av apap Lenke til kommentar
Palme Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Er det noen som vet om det er mulig å skaffe Russian River: Consecration i Norge? Den får du ikke kjøpt noen plass i Norge nei, men det er mulig å skaffe seg en flaske dersom du har bekjentskap i USA. 1 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 21. august 2013 Del Skrevet 21. august 2013 http://e24.no/naeringsliv/kraftig-oekning-i-spesialoel-salget/21361345 Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Sorry, men ølene de to karene drikker er to særdeles dårlig eksempler på "spesialøl". Oslo Mekaniske verksted er et bra utested, men har aldri vært et sted en møtes for skikkelig øl. Lenke til kommentar
Vidar Pedersen Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Av og til lurer jeg på hva som er definisjonen Sorry, men ølene de to karene drikker er to særdeles dårlig eksempler på "spesialøl". Oslo Mekaniske verksted er et bra utested, men har aldri vært et sted en møtes for skikkelig øl. Av og til lurer jeg på hva som er definisjonen på bra, eller skikkelig, øl. Og jeg mener ikke at man kommer med mange eksempler, men en definisjon. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Sorry, men ølene de to karene drikker er to særdeles dårlig eksempler på "spesialøl". Oslo Mekaniske verksted er et bra utested, men har aldri vært et sted en møtes for skikkelig øl. Proper Job IPA er da en knalløl. Mulig den er "kommers", men når det smaker bra... Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Det er ingen klar grense for hva som er spesialøl og ikke. Det er en glidende overgang. Den beste indikatoren er hvor mye som produseres av hvert øl, samt pris og tilgjengelighet. Men man kan også måle på smaksvurderinger og andre subtile kriterier. Mange øl-nerder syns bare det som er tilnærmet umulig å få tak i kan regnes som spesialøl, mens andre syns at så lenge det ikke står Ringnes eller Hansa på så er det spesialøl. Sannheten ligger nok et sted i mellom. Nå får man jo tak i Nøgne Ø i så godt som samtlige dagligvarebutikker, så det kan vel ikke lenger kalles spesialøl. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Finnes jo ingen universal definisjon på det. Jeg personlig mener at det bør ha en kraftig smak og fylde for å være et "skikkelig" øl. Tynne øl (med lavt alkoholnivå) har ikke disse egenskapene som jeg ser etter. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Man kan jo også gjøre det så enkelt som å si at Håndverksøl = Spesialøl. Lenke til kommentar
Vidar Pedersen Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Hmmm.... Så en pilsner du lager hjemme er spesialøl? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Kan jo si det. At det er spesialøl eller håndverksøl er uansett ikke noe automatisk tegn på kvalitet. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Det kommer vel an på hva man mener med "spesiell". Om det betyr at ølen er spesielt vanskelig å få tak i, spesielt dyr, spesielt god, spesiell stil... etc. etc. Men egentlig ser jeg ikke behovet for begrepet "spesialøl", det er så tvetydig. Liker bedre ordet "luksusøl". Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Det er ingen klar grense for hva som er spesialøl og ikke. Det er en glidende overgang. Den beste indikatoren er hvor mye som produseres av hvert øl, samt pris og tilgjengelighet. Men man kan også måle på smaksvurderinger og andre subtile kriterier. Mange øl-nerder syns bare det som er tilnærmet umulig å få tak i kan regnes som spesialøl, mens andre syns at så lenge det ikke står Ringnes eller Hansa på så er det spesialøl. Sannheten ligger nok et sted i mellom. Nå får man jo tak i Nøgne Ø i så godt som samtlige dagligvarebutikker, så det kan vel ikke lenger kalles spesialøl. Enig og jeg vil legge til geografi. En Bud vil jeg betrakte som spesialøl her i landet, men absolutt ikke i USA. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Enig og jeg vil legge til geografi. En Bud vil jeg betrakte som spesialøl her i landet, men absolutt ikke i USA. Ikke enig i den. Spesialøl er helt forskjellig fra industri-øl. og Bud er vel klasseeksempelet på industri-øl. Jeg vil dele det opp i 4 kategorier. 1. Industriøl (Hansa/Ringnes/Carlsberg/Budweiser/Heineken/Miller etc) 2: Mikrobryggeri-øl/håndtverksøl (Nøgne Ø, Haanbryggeriet, Ægir, Kinn, Mikkeller, Brewdog, Midtfyns etc) 3: Spesialøl (NØ Dark Horizon, Haandbryggeriet Odins Tipple/ÆGIR Lindisfarne/Kinn Tomasmesse etc) 4: Eksotiske/sjeldne øl (Westvletern 12, Brewdog End Of History, Mikkeller Santas Little Helper etc) 1 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Ikke enig i den. Spesialøl er helt forskjellig fra industri-øl. og Bud er vel klasseeksempelet på industri-øl. Jeg vil dele det opp i 4 kategorier. 1. Industriøl (Hansa/Ringnes/Carlsberg/Budweiser/Heineken/Miller etc) 2: Mikrobryggeri-øl/håndtverksøl (Nøgne Ø, Haanbryggeriet, Ægir, Kinn, Mikkeller, Brewdog, Midtfyns etc) 3: Spesialøl (NØ Dark Horizon, Haandbryggeriet Odins Tipple/ÆGIR Lindisfarne/Kinn Tomasmesse etc) 4: Eksotiske/sjeldne øl (Westvletern 12, Brewdog End Of History, Mikkeller Santas Little Helper etc) Den inndelingen vil en slite med å bruke i praksis? Hvor havner f.eks. Brooklyn Lager og hva med Jacobsen-serien fra Carlsberg? Tommasmesse lages i mindre batcher enn Santas Little Helper. Noe som gjør at du i realiteten også bruker geografi i ditt oppsett når du får Santas Little Helper til å bli "Eksotisk". Og hvorfor er Lindsifarne og Odins Trippel "Spesialøl"? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. august 2013 Del Skrevet 22. august 2013 Skjønner egentlig ikke poenget ved å prøve å dele det opp slikt uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå