Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et aldri så lite skjevt blikk på Premier League, bryggerier og hvilket øl som vinner ligaen.

http://godtdrikke.net/et-aldri-sa-lite-skjevt-blikk-pa-premier-league/

 

Morsomt, men litt haltende. Når Liverpools historiske Carlsberg-drakter nevnes bør også Holsten og Tottenham med, og ikke minst Chang som fortsatt er på Evertons drakter. Chelsea og Singha er også en etablert kombinasjon.

 

Forøvrig er Carlsber hovedsponsor for hele ligaen.

 

(Ja, jeg er Liverpoolsupporter)

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

 

Morsomt, men litt haltende. Når Liverpools historiske Carlsberg-drakter nevnes bør også Holsten og Tottenham med, og ikke minst Chang som fortsatt er på Evertons drakter. Chelsea og Singha er også en etablert kombinasjon.

 

Forøvrig er Carlsber hovedsponsor for hele ligaen.

 

(Ja, jeg er Liverpoolsupporter)

hehe Jeg ventet på den. Samme kommentarer på facebook.

Lenke til kommentar

Av og til lurer jeg på hva som er definisjonen

 

Sorry, men ølene de to karene drikker er to særdeles dårlig eksempler på "spesialøl". Oslo Mekaniske verksted er et bra utested, men har aldri vært et sted en møtes for skikkelig øl.

Av og til lurer jeg på hva som er definisjonen på bra, eller skikkelig, øl. Og jeg mener ikke at man kommer med mange eksempler, men en definisjon.

Lenke til kommentar

Sorry, men ølene de to karene drikker er to særdeles dårlig eksempler på "spesialøl". Oslo Mekaniske verksted er et bra utested, men har aldri vært et sted en møtes for skikkelig øl.

 

Proper Job IPA er da en knalløl. Mulig den er "kommers", men når det smaker bra...

Lenke til kommentar

Det er ingen klar grense for hva som er spesialøl og ikke. Det er en glidende overgang. Den beste indikatoren er hvor mye som produseres av hvert øl, samt pris og tilgjengelighet. Men man kan også måle på smaksvurderinger og andre subtile kriterier. Mange øl-nerder syns bare det som er tilnærmet umulig å få tak i kan regnes som spesialøl, mens andre syns at så lenge det ikke står Ringnes eller Hansa på så er det spesialøl. Sannheten ligger nok et sted i mellom. Nå får man jo tak i Nøgne Ø i så godt som samtlige dagligvarebutikker, så det kan vel ikke lenger kalles spesialøl.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hva man mener med "spesiell". Om det betyr at ølen er spesielt vanskelig å få tak i, spesielt dyr, spesielt god, spesiell stil... etc. etc.

 

Men egentlig ser jeg ikke behovet for begrepet "spesialøl", det er så tvetydig. Liker bedre ordet "luksusøl". :green:

Lenke til kommentar

Det er ingen klar grense for hva som er spesialøl og ikke. Det er en glidende overgang. Den beste indikatoren er hvor mye som produseres av hvert øl, samt pris og tilgjengelighet. Men man kan også måle på smaksvurderinger og andre subtile kriterier. Mange øl-nerder syns bare det som er tilnærmet umulig å få tak i kan regnes som spesialøl, mens andre syns at så lenge det ikke står Ringnes eller Hansa på så er det spesialøl. Sannheten ligger nok et sted i mellom. Nå får man jo tak i Nøgne Ø i så godt som samtlige dagligvarebutikker, så det kan vel ikke lenger kalles spesialøl.

 

Enig og jeg vil legge til geografi. En Bud vil jeg betrakte som spesialøl her i landet, men absolutt ikke i USA.

Lenke til kommentar

 

Enig og jeg vil legge til geografi. En Bud vil jeg betrakte som spesialøl her i landet, men absolutt ikke i USA.

 

Ikke enig i den. Spesialøl er helt forskjellig fra industri-øl. og Bud er vel klasseeksempelet på industri-øl. Jeg vil dele det opp i 4 kategorier.

 

1. Industriøl (Hansa/Ringnes/Carlsberg/Budweiser/Heineken/Miller etc)

2: Mikrobryggeri-øl/håndtverksøl (Nøgne Ø, Haanbryggeriet, Ægir, Kinn, Mikkeller, Brewdog, Midtfyns etc)

3: Spesialøl (NØ Dark Horizon, Haandbryggeriet Odins Tipple/ÆGIR Lindisfarne/Kinn Tomasmesse etc)

4: Eksotiske/sjeldne øl (Westvletern 12, Brewdog End Of History, Mikkeller Santas Little Helper etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke enig i den. Spesialøl er helt forskjellig fra industri-øl. og Bud er vel klasseeksempelet på industri-øl. Jeg vil dele det opp i 4 kategorier.

 

1. Industriøl (Hansa/Ringnes/Carlsberg/Budweiser/Heineken/Miller etc)

2: Mikrobryggeri-øl/håndtverksøl (Nøgne Ø, Haanbryggeriet, Ægir, Kinn, Mikkeller, Brewdog, Midtfyns etc)

3: Spesialøl (NØ Dark Horizon, Haandbryggeriet Odins Tipple/ÆGIR Lindisfarne/Kinn Tomasmesse etc)

4: Eksotiske/sjeldne øl (Westvletern 12, Brewdog End Of History, Mikkeller Santas Little Helper etc)

 

Den inndelingen vil en slite med å bruke i praksis?

Hvor havner f.eks. Brooklyn Lager og hva med Jacobsen-serien fra Carlsberg?

 

Tommasmesse lages i mindre batcher enn Santas Little Helper. Noe som gjør at du i realiteten også bruker geografi i ditt oppsett når du får Santas Little Helper til å bli "Eksotisk".

 

Og hvorfor er Lindsifarne og Odins Trippel "Spesialøl"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...