Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjellertemperatur eller kaldere, og jevn temperatur, er nok en del bedre, spesielt om du skal lagre så lenge.

 

Datostempling er ingen enkel ting. Noen ganger er det hva produsenten mener er best andre gnger er det styrt av regler. Det siste blir en smule tåpelig om reglene er de samme for pils og imperial stout.

En del amerikanske øl er ikke datostemplet i det hele.

 

Etter det jeg har blitt fortalt kan ikke øl bli farlig på noen måte om de lagres for lenge. Dermed er det kun forringing av smaken du risikerer.

 

Hm, jeg har ikke tilgang på kjellertemperaturlager... bare romtemperert. Jeg får nøye meg med å lagre de i 5 år da, til datostemplingen går ut. Tror du/dere det blir bra?

Lenke til kommentar

 

Hm, jeg har ikke tilgang på kjellertemperaturlager... bare romtemperert. Jeg får nøye meg med å lagre de i 5 år da, til datostemplingen går ut. Tror du/dere det blir bra?

 

Aner rett og slett ikke, men det er selvsagt verdt et forsøk og når du først er i gang kan du like godt la et par flasker ligge litt lenger.

Lenke til kommentar

Det man kan gjøre, som man ofte gjør med vin, er å skaffe seg et gammelt kjøleskap, stille det på 12-13 grader så har man et ok lager for øl og vin.

 

Ev. kan man bruke det man allerede bruker, slik at det blir kortere vei for å hente seg en på fredagskvelden.

Lenke til kommentar

Problemet er jo som regel at man ikke har plass til langtidsoppbevaring av øl i samme kjøleskap som man bruker til mat. I tillegg er det ikke noen god idé å bruke "matkjøleskapet sitt" til øl uansett da det som regel alltid er på minst 4grader. Dette er altfor kaldt til å drikke de fleste øl av bra kvalitet og man er avhengig av å vente en stund før ølen når anbefalt drikketemperatur etter at man har tatt den ut. Det beste er ,som nevnt tidligere i tråden,å bruke et eget kjøleskap som man stiller på ca. 10-12 grader. Da har man et perfekt kjøleskap for både langtidslagring og for øl som skal holde drikketemperatur som er brukbart for de fleste øl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Komplett.no har vinskap i alle størrelser og fornuftige priser. Dersom man likevel skal investere i masse øl som man skal ha stående i mange år kan det være på plass med et slikt skap. Da unngår man at øllet har blitt ødelagt av for mye temperatursvingninger. De har forøvrig et 16-flaskers skap med temperaturomtåde 4-22 grader på tilbud til 599 nå...

Lenke til kommentar

Om surøl skal lagres liggende kan nok diskuteres. Kan bli ganske heftig avleiringer på siden av flasken om de lagres liggende. Dessuten har mange flasker også crown cork på toppen av en vinkork, de skal lagres stående.

 

Har forsøkt både vinskap og vanlig kjøleskap og bruker sistnevnte nå. Ble rett og slett veldig vanskelig å innrede et vinskap slik at en får plass til samme mengde øl som en får i et vanlig kjøleskap. Når vi snakker prisklassen 2000 kroner tviler jeg på at vinskapet har så mange egenskaper som gjør det mer egnet til å langtidslagre øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...