Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Svenskene har så kommers ølutvalg. Innis , Brooklyn, Brewdog, Chimay , ikke noe galt med disse, men er jo bortskjemt med mye bedre utvalg på polet.

 

Smakte også en helt forferdelig tynn Porter fra systemet. Usj. Tror den var svensk. Virker som de bare har billigøl til 20kr.

 

I Fredrikstad pleier de feks ha Slottskellarens øl, kjempegod svensk øl, men sånt har de ikke på Systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svenskene har så kommers ølutvalg. Innis , Brooklyn, Brewdog, Chimay , ikke noe galt med disse, men er jo bortskjemt med mye bedre utvalg på polet.

 

Smakte også en helt forferdelig tynn Porter fra systemet. Usj. Tror den var svensk. Virker som de bare har billigøl til 20kr.

 

I Fredrikstad pleier de feks ha Slottskellarens øl, kjempegod svensk øl, men sånt har de ikke på Systemet.

 

Anbefaler deg "Oppigård", et svensk øl, de har en single hop IPA laget med Amarillo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Systembolagets hylleutvalg er jo at "ljus lager" tar 90% av hylleplassen. Men selv om Systemet har mange ganger flere ølsorter totalt sett i utvalget sitt så er jeg rimelig sikker på at de lider av samme syndromet der også: Veldig store deler utgjør "ljus lager". Vinmonopolets utvalg er faktisk ikke så verst med tanke på at kun en ekstremt liten andel består av skvip. Finnes riktignok System med meget bra hylleutvalg, men da må man dra helt til Gøteborg.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig burde ikke "poldebatten" handle om pris, kvalitet og tilgjengelighet. Alkohol er faktisk et stort samfunnsproblem, og det er det som burde være fokuset.

 

Dette er imidlertid en debatt om øl. Så det er egentlig litt malplassert.

 

Anyways! Koser meg med en "Humlesus" fra Haandbryggeriet. http://www.ratebeer.com/beer/haandbryggeriet-humlesus/203987/

 

Humlesus er god, tok selv med meg en Brewdog 5 am Saint som jeg åpnet etter en god Makrellmiddag.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig burde ikke "poldebatten" handle om pris, kvalitet og tilgjengelighet. Alkohol er faktisk et stort samfunnsproblem, og det er det som burde være fokuset.

Man har jo skjenkebevilgning. Kanskje man burde innføre drikkebevilging også? Kun de som ikke gjør det til et samfunnsproblem får lov til å drikke! ;) Men dessverre er det jo slik at politikken styres utifra de som misbruker alkoholprivilegene og dermed blir alle berørt. :(
Lenke til kommentar

Sjekket systembolaget litt ved en tidligere anledning, og ser de har mye større utvalg Øl på nettsidene enn polet.

 

Så nå igjen, og ser de har 1795 sorter mot Polets 470.

 

Det er nok større enn Vinmonopolets, men de tallene lyver temmelig grovt. Systembolaget har flere størrelser av hvert øl i sine lsiter. Blant annet 30 liters fat.

Og så har vi selvsagt det at Systembolagets liste også inneholder det meste av det vi finner på butikk i Norge.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Det som Systembolaget definitivt er veldig flinke på er å få tak i litt "rariteter" med lite opplag. Øl som ikke har spesielt stor tilgjengelighet men som er desto mer interessante. Om man er raskt ute hos Systemet kan man sikre seg øl som befinner seg helt oppe i det absolutte toppsjiktet blant ølrangeringer. Som eksempel kan det jo nevnes at man faktisk fikk kjøpt "Westvleteren 12" på Systemet (i ca. 5min.)

Lenke til kommentar

Har nettop nytt en polsk Piwo na miodzie (honningøl). Det var jammen noe for søtmomser som meg! Fantastisk. Muligens for søtt til å drikke hele kvelden. Er forøvrig fersk fan av polsk mjød (miod pitny, honningvin). Aner ikke om det er regnet for edelt drikke av de som har greie på det, men jeg nyter hver dråpe :D

 

 

imgp2303_0.jpg

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrev for noen dager siden litt om to øl fra aass http://godtdrikke.net/aass-norges-eldste-bryggeri-imponerer/

Jeg er helt enig med deg i Stouten deres, kjempegod, særlig for prisen.

 

Når det gjelder Pale alen deres så synes jeg den var dårlig, det gjelder også de andre store produsentenes Pale ale.

 

Pilsen til Aas er forresten kjempegod, bedre enn de fleste andre. Pilsen til Frydenlund er også god. Beste norske pils jeg har smakt er Schous pils, synd den er vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg i Stouten deres, kjempegod, særlig for prisen.

 

Når det gjelder Pale alen deres så synes jeg den var dårlig, det gjelder også de andre store produsentenes Pale ale.

 

Pilsen til Aas er forresten kjempegod, bedre enn de fleste andre. Pilsen til Frydenlund er også god. Beste norske pils jeg har smakt er Schous pils, synd den er vanskelig å få tak i.

 

Pilsen til Aas, har hatt "Halv Halling" noen ganger. Det står pils på den, men vet ikke om det er forkjellige sorter pils?

Lenke til kommentar

Når man skal lagre øl (lenge), går det bra med romtemperatur, eller blir det feil?

 

Chimay Blue 2013 har en datostempling til 2018. Kan denne likevel lagres til 2023?

 

Noen som vet? :green:

Kjellertemperatur eller kaldere, og jevn temperatur, er nok en del bedre, spesielt om du skal lagre så lenge.

 

Datostempling er ingen enkel ting. Noen ganger er det hva produsenten mener er best andre gnger er det styrt av regler. Det siste blir en smule tåpelig om reglene er de samme for pils og imperial stout.

En del amerikanske øl er ikke datostemplet i det hele.

 

Etter det jeg har blitt fortalt kan ikke øl bli farlig på noen måte om de lagres for lenge. Dermed er det kun forringing av smaken du risikerer.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...