Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Min mening:

 

- Alle alkoholholdige varer skal kun selges på Vinmonopolet

- Det må bli mange flere Vinmonopol-butikker

- Åpningstidene må utvides kraftig

- Det må bli mye større Vinmonopol-butikker, da de også skal selge alle varer under 4,75%

- Alkoholavgiftene skal ikke økes ytterligere, heller holdes stabile slik at de synker i forhold til konsumprisindeksen

 

Tenk dere de fantastiske utsalgene vi ville fått med dette. Det ville kunne bugne av øl, vin og brennevin av alskens sorter, i høy kvalitet. Dette er sentraliseringsprinsippet. Utvalget blir bedre, og prisene vil bli mindre. En må faktisk tenke over at avansen til Vinmonopolet er langt lavere enn hva en kolonial tar, men mange blir lurt pga. alkoholavgiftene, som selvsagt er høyere jo mer alkoholholdig drikke en kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig enig i at alkoholprosenten for hva som er tillatt i butikk gjerne kunne vært noe høyere. En ting er industriøl i seg selv, men utvannet industriøl er hakket verre. Personlig er jeg ikke noen stor vindrikker, men bruker det da i matlagning av og til og de gangene kunne det vært kjekt å ha mulighet til å plukke opp noe billig butikkgreier i stedet for å bli ranet på polet. Samtidig kan man jo ikke ha monopol og fritt salg, så dersom det ene truer det andre velger jeg pol.

 

En må faktisk tenke over at avansen til Vinmonopolet er langt lavere enn hva en kolonial tar, men mange blir lurt pga. alkoholavgiftene, som selvsagt er høyere jo mer alkoholholdig drikke en kjøper.

 

Her er jeg uenig. Avansen matbutikkene tar er svært liten. Eneste grunnen til at de tjener godt er pga. ekstrem omsetning (hver kjede har jo i praksis 1/3 av omsetningen i landet). Jeg vil også tro at en ansatt på polet har høyere lønn og sosiale kostnader enn en butikkansatt.

Endret av mandelbrev
Lenke til kommentar

Her er jeg uenig. Avansen matbutikkene tar er svært liten. Eneste grunnen til at de tjener godt er pga. ekstrem omsetning (hver kjede har jo i praksis 1/3 av omsetningen i landet). Jeg vil også tro at en ansatt på polet har høyere lønn og sosiale kostnader enn en butikkansatt.

 

Er det noe å være enig eller ikke enig i, da? Er det feil det jeg sa? Når en stardard (norsk!) Aass på ICA koster cirka 25 kr, og du får en importert Budvar på polet, sterkere, men dog mindre mengde, til 28 kr, så ser man vel hva som foregår... matvarekjedene lopper oss for penger med det kjipe ølet deres. Guinness'en skal de snart ha 35 for, og det er 440 ml med 4,2% alkohol.

 

EDIT

 

Guinness: 34 / (440 * 0,042) = 1,83

Budvar: 28 / (330 * 0,05) = 1,70

 

Ja, hvilken er billigst? :idea:

Endret av MacMagnus
Lenke til kommentar

Er det noe å være enig eller ikke enig i, da? Er det feil det jeg sa? Når en stardard (norsk!) Aass på ICA koster cirka 25 kr, og du får en importert Budvar på polet, sterkere, men dog mindre mengde, til 28 kr, så ser man vel hva som foregår... matvarekjedene lopper oss for penger med det kjipe ølet deres. Guinness'en skal de snart ha 35 for, og det er 440 ml med 4,2% alkohol.

EDIT

Guinness: 34 / (440 * 0,042) = 1,83

Budvar: 28 / (330 * 0,05) = 1,70

Ja, hvilken er billigst? :idea:

 

Hva er dette for en slags diskusjon? Jeg trodde vi diskuterte avanse.

Endret av mandelbrev
Lenke til kommentar

Hva er dette for en slags diskusjon? Jeg trodde vi diskuterte avanse.

 

Vel. Jeg har vist at Budvar har et lavere forhold mellom pris og alkoholmengde enn Guinness. Da er det, siden det selges langt færre Budvar enn Guinness, rimelig å tro at avansen er større i en matvarehandel.

 

Se bare på Ægir-produktene. De selger flasker på 0,5 liter. De på butikken har alkoholstyrke på 4,7, og f.eks. Siv Witbier (fra Vinmonopolet) har en alkoholholdighet på 5,5. Siv Witbier er 2-3 kr dyrere...

Lenke til kommentar

Sorry, jeg må ha ting med teskje, tok poenget ditt nå ;)

 

Synes det blir litt vanskelig å sammenlikne ulike øl og ulike alkoholstyrker på denne måten (vi kjenner jo ikke til innkjøpsprisen), men det er interessant å se tallene.

 

:wee:

 

Nei, vi kjenner ikke innkjøpsprisen. Det hadde jo vært kjempefint om noen kunne legge bedre dokumentasjon enn hva jeg har klart, på bordet. Bakgrunnen for at jeg sier dette, er jo at Vinmonopolet en gang var statlig eid (nå er det et aksjeselskap). De skulle ha "inntekt" via alkoholavgiftene, ikke selve salget. Men alkoholavgiftene gjelder også for dagligvare, og de bruker akkurat de samme "regler" på deres øl som ølet på Vinmonopolet ("rusbrus" har en mye høyere avgift, pga. at det er utblandet brennevin, så da kommer det andre regler inn). Jeg har også tenkt litt over disse prisene, og sammenlignet litt opp gjennom...

Lenke til kommentar

Riktig det du sier. Mange påstår at øl er så altfor dyrt å kjøpe på polet, og det har de forsåvidt rett i, men det som virkelig er dyrt er å handle øl på butikken. Det er ikke voldsom stor forskjell i prisen mellom et butikkøl og et poløl men det folk ikke tenker på er at ølet man får på polet er som regel flere klasser kvalitetsmessig over butikkølet samt at de har et høyere avgiftsnivå innbakt i prisen.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Riktig det du sier. Mange påstår at øl er så altfor dyrt å kjøpe på polet, og det har de forsåvidt rett i, men det som virkelig er dyrt er å handle øl på butikken. Det er ikke voldsom stor forskjell i prisen mellom et butikkøl og et poløl men det folk ikke tenker på er at ølet man får på polet er som regel flere klasser kvalitetsmessig over butikkølet samt at de har et høyere avgiftsnivå innbakt i prisen.

 

Jeg vet i alle fall hva jeg velger, av 3 halvlitersbokser butikk-Carlsberg og en flaske Kinn Vestkyst...

Lenke til kommentar

Synes ikke Polet skal ta over alt salg, da byttes mikroøl ut med Hansa og Ringnes ordinær øl. Akkurat som i Sverige.

 

Dessuten tenk på de køene. Risikere at man ikke får handlet inn i det hele tatt pga svenske tilstander med en kilometer lang kø utenfor polet/Systembolaget.

 

De Systembolagene jeg har vært på, har hatt rikelig utvalg av kvalitetsøl, ved siden av mye "lys lager", selvsagt. Jeg tror ikke "folkeølet" har skadet utvalget av kvalitetsøl, jeg da. Jeg er av og til på Systembolaget i Strömstad (det store). De har jo en hel langvegg med kvalitetsøl til utstilling...

 

Køene kan lett løses med flere og større butikker samt bedre åpningstider...

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon om det beryktede Vinmonopolet dette her, som kort kan oppsummeres i følgende:

- Ansatte med gjennomsnitlig gode fagkunnskaper (ok, kunnskapen om øl kunne vært bedre)

- Meget bra vareutvalg i butikk og et særdeles stort bestillingsutvalg

- Enkel bestilling via nett med gratis frakt til nærmeste pol (eller hjem om du bor langt unna)

- Bedre priser enn butikk (?)

 

Hva var ulempen med pol igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er jeg uenig. Avansen matbutikkene tar er svært liten. Eneste grunnen til at de tjener godt er pga. ekstrem omsetning (hver kjede har jo i praksis 1/3 av omsetningen i landet). Jeg vil også tro at en ansatt på polet har høyere lønn og sosiale kostnader enn en butikkansatt.

 

Sjekk prisen på BrewDog Nanny Stat på dagligvarebutikken.

Polet tar 19,90

 

Tviler på at du finner den under 25,-

 

Og når det gjelder "ekstrem omsetning" er det liten logikk i det. Spesielt for det vi diskuterer her. Øl som ikke er mainstream. Dette prises av de fleste kjedene som luksusvarer.

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er dette for en slags diskusjon? Jeg trodde vi diskuterte avanse.

 

Polets avanse er 8,90 pr. liter og 22% av innkjøpsprisen (eksklusive avgifter).

Det vil si at om en øl koster 14,66 fra leverandør (eks. avg.) tar polet 6,16.

Det utgjør riktignok 42%, men om en tar med alkoholavgiften (ikke embalasje og mva.) utgjør den kun 25,4%.

 

Hva tar dagligvarebutikkene?

(husk nå at det er eks. avg.)

Lenke til kommentar

 

 

:wee:

 

Nei, vi kjenner ikke innkjøpsprisen. Det hadde jo vært kjempefint om noen kunne legge bedre dokumentasjon enn hva jeg har klart, på bordet. Bakgrunnen for at jeg sier dette, er jo at Vinmonopolet en gang var statlig eid (nå er det et aksjeselskap). De skulle ha "inntekt" via alkoholavgiftene, ikke selve salget. Men alkoholavgiftene gjelder også for dagligvare, og de bruker akkurat de samme "regler" på deres øl som ølet på Vinmonopolet ("rusbrus" har en mye høyere avgift, pga. at det er utblandet brennevin, så da kommer det andre regler inn). Jeg har også tenkt litt over disse prisene, og sammenlignet litt opp gjennom...

 

Rusbrus har litt med fjortisfylla/ungdom å gjøre også. KrF satt vel med statsminister når rusbrus kom.

Lenke til kommentar

 

 

De Systembolagene jeg har vært på, har hatt rikelig utvalg av kvalitetsøl, ved siden av mye "lys lager", selvsagt. Jeg tror ikke "folkeølet" har skadet utvalget av kvalitetsøl, jeg da. Jeg er av og til på Systembolaget i Strömstad (det store). De har jo en hel langvegg med kvalitetsøl til utstilling...

 

Køene kan lett løses med flere og større butikker samt bedre åpningstider...

Morsomt at du kaller det på Strømstad for "kvalitetsøl" det er "greit nok" med Brewdog og Innis & Gunn men norsk spesialøl og mitt eget hjemmebrygg er bedre. Finner ofte bedre svensk spesialøl på Polet enn systemet.

 

Nysgjerrig? Hva slags øl i hylla på systemet var det som tiltrakk deg?

Lenke til kommentar

Morsomt at du kaller det på Strømstad for "kvalitetsøl" det er "greit nok" med Brewdog og Innis & Gunn men norsk spesialøl og mitt eget hjemmebrygg er bedre. Finner ofte bedre svensk spesialøl på Polet enn systemet.

 

Nysgjerrig? Hva slags øl i hylla på systemet var det som tiltrakk deg?

 

Mange. Chimay og Leffe. Det svenske Oppigård er utrolig bra. Men ja, du har sikkert rett i at det ikke er helt det store. Jeg bor på et lite sted hvor polet kanskje fører 18 sorter øl. Så for meg er det morro å komme til polet i Strømstad, de har jo faktisk over 200 sorter, ifølge systembolaget.no. (Tro det eller ei.)

 

Uansett er den butikken laget for harryturister, og ikke ølentusiaster. :)

Lenke til kommentar

Morsomt at du kaller det på Strømstad for "kvalitetsøl" det er "greit nok" med Brewdog og Innis & Gunn men norsk spesialøl og mitt eget hjemmebrygg er bedre. Finner ofte bedre svensk spesialøl på Polet enn systemet.

 

Nysgjerrig? Hva slags øl i hylla på systemet var det som tiltrakk deg?

Ikke noe galt overhodet med "Brewdog" og "Innis & Gunn" men Harrypolet på Strømstad fører ikke akkurat det mest spennende fra disse. Det andre polet som er inne i byen er litt bedre, men om man skal få tak i godsakene er man nødt til å bestille. Om jeg ikke har bestilt noe så kan jeg alltids plukke med meg Chimay Blå og Northcoast Brother Thelonious. Ved Juleølslippet hadde de imidlertid mye spennende i hyllene også.
Lenke til kommentar
De Systembolagene jeg har vært på, har hatt rikelig utvalg av kvalitetsøl, ved siden av mye "lys lager", selvsagt. Jeg tror ikke "folkeølet" har skadet utvalget av kvalitetsøl, jeg da. Jeg er av og til på Systembolaget i Strömstad (det store). De har jo en hel langvegg med kvalitetsøl til utstilling... Køene kan lett løses med flere og større butikker samt bedre åpningstider...

 

Som vestlending lar jeg diskusjonen om utvalg/kvalitet på Systembolaget ligge, men det er klart at når Systembolaget ble pålagt ansvaret for "alt" øl måtte de ta tak i dette, på en helt annen måte enn Vinmonopolet, som kun hadde "alkisøl". Etter dette har den norske ølhverdagen endret seg radikalt og Vinmonopolet har ikke fulgt helt med i svingene, men de er etterhvert på god vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...