Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Bare det ikke blir fordummende sånn som problemet de har i USA. Der har de femkroners vin i butikken som folk kjøper, den har elendig kvalitet.

 

Amerikanerne kaller oss for snobber pga at vinene på polet har så god kvalitet, iforhold til billig supermarkedvin.

 

Danskene har god vin i butikk, og spesialbutikker. Men prisene på de gode varene er faktisk billigere i Norge. Tenker da på vin av god kvalitet som feks Champagne, Bordeaux, Rioja, Barolo, Amarone etc

 

Det finnes sef noen unntak, det eneste som er dyrt på polet er billigvarene som jeg uansett ikke bryr meg om. Feks Black Tower, Amigo, Cassilero de diablo, Vodka,

 

Ja, man da kan de altså fortsette å la det være sånn.

 

Det der med Usa er nok en sannhet med modifikasjoner. Mange er kvalitsbevisste der, og flere blir det. Det er bare det at der er de så mange vet du.

Iallefall bedre med billig butikkvarer enn hjemmebrent og dritt, som de med dårlig råd kjøper i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, man da kan de altså fortsette å la det være sånn.

 

Det der med Usa er nok en sannhet med modifikasjoner. Mange er kvalitsbevisste der, og flere blir det. Det er bare det at der er de så mange vet du.

Iallefall bedre med billig butikkvarer enn hjemmebrent og dritt, som de med dårlig råd kjøper i Norge.

 

Bare hørt om amerikanere på besøk i Norge som får sjokk...

 

For min del kan de godt ha vin i butikk, jeg kommer nok uansett ikke til å kjøpe vin i butikk.. Men de som ikke er opptatt av kvalitet kan sef kjøpe Rema 1000 vin.

 

Det bør komme fler pol i distriktene, der jeg bor så er det pol overalt omtrent. Vet ikke hvordan det er sammenlignet med Finnmark og bibelbeltet.

 

Sprit i butikk bryr jeg meg ingenting om, er vel mest et tibud for alkiser og ungdom.

 

 

Polet som det er idag er kjempebra. Staten tilbyr høykvalitetsbutikker med selvbetjening omtrent overalt i landet. Sånn er det ikke feks i Danmark, der har de færre spesialbutikker, og de er også ofte dyrere enn polet.

 

Det man kan diskutere er avgifter og åpningstider. For min del kunne polene godt stenge mye senere, og avgiftene kunne også vært lavere.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Må igjen få minne om at alle i Norge kan bestille fra hele polets totalutvalg, og hente det på sitt lokale pol, eller om de ikke har lokalt pol få det gratis tilkjørt. Denne tilgangen og bredden kan aldri et markedsliberalt system matche. Og når vi vet at de sjeldneste varene er billigere i Norge enn i noe annet land, så må for all del ingen øl-nerder finne på å stemme på de som vil innføre markedsliberalisme på alkoholsalget i landet vårt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I Danmark som har det sånn, så er det skremmende lite spesialutsalg. Det er en liten butikk i København som har godt utvalg.. Ellers hender det at supermarkedene har litt spesialøl også men de har gjerne litt lavere kvalitet enn spesialøl.

 

Det er da litt mer enn en i Køben.

Listen ligger på Ratebeer.

Men ellers er dette et godt eksempel. Det finnes absolutt ikke slikt i alle byer.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Jeg har en god venn, som ikke liker øl.

 

Tror jeg skal prøve å få ham til å smake iallefall noen øl han liker. Han er veldig grei og er ofte sjåfør for meg etc.

 

Vet ikke hva jeg skal prøve. Han liker Cognac, vin og whisky. Jeg får meg liksom ikke til å forstå at en person som er glad i single malt ikke også kan like øl.

 

Tror han har litt fordommer mot øl.

 

Noen som har noe forslag på hva som kan prøves som har veldig god kvalitet men ikke sterk smak?

 

Vet ikke om jeg kan gi deg forslag til enkeltøl, men det høres ut til at du bør satse på noe med lav humleprofil til å begynne med. Eksempelvis en porter eller stout, gjerne en melkestout eller noe som har vært fatlagret. Et annet alternativ kan være en hefewiezen.

Lenke til kommentar

Det hjelper jo ikke akkurat argumentet ditt så mye da. Tror ikke det kryr av spesialbutikker utenfor Køben. Danmark er også et lite land, Norge har masse smådistrikter. Er vel bedre at alle har tilgang enn at man må til hovedstaden for å kjøpe Ale.

 

Ja du "tror" igjen, og tar kanskje feil, igjen?

Lenke til kommentar

Ja der ser vi

 

Nå har ikke alle disse et veldig stort eller spennende utvalg og en skal huske at København er en by på 1,2 mill innbyggere i et land med en godt etablert ølinteresse. Jeg vil heller ikke ta det for god fisk at en butikk med score under 60 er verdt et besøk for en øl-geek.

I de mindre byene er det en del lenger mellom spesialbutikkene, men samtidig finnes det en god del dagligvarebutikker som kan være av interesse for nordmenn. I alle fall så lenge en ferie i Danmark varer.

Lenke til kommentar

Etter mange år i Danmark og Tyskland, kan jeg fortelle at det finnes en del spesialbutikker for vin.

Spesialbutikker for øl, finnes knapt. Øl kjøper man på supermarkedet og "thats it". Men, for all del, blir innteressen for spesialøl like stor som for vin, så skal det nok komme. Men, da primært i det større byene- akkurat som for vinhandelen.

Jeg tror ikke, og har ikke sett det i Danmark utenfor københavn, like spennende øl-butikker som vinmonopolet. Og en annen fordel med polet, har de det ikke på lager, kan du bestille det.

I Tyskland begynner vinhandlerne å handle med litt mer spesial øl, men det er for det meste fra lokale bryggerier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Polet er greit. Men hvorfor må vi på polet for å få en flaske vanlig øl over 4,7 %? Det er primært det jeg vil ha slutt på.

Hvis de kunne fått på plass det, kan de gjerne beholde polet.

 

Men det burde også være mulighet å bygge ut polets ølavdelig og polet generelt. At det ikke var bundet av statlige regler.

Da kunne det vært greit, samtidig som de fordelene som er med polet beholdes.

Lenke til kommentar

Prøvde en Gouze her i helga, absolutt sære saker.

 

Gueuze er omtrent som champagne, men laget av malt. Den skal drikkes av champagneglass og nippes forsiktig til. Den er klart best når den har stått ett år på flasken. Absolutt et voksent øl, komplekst og passer gjerne best for erfarne øldrikkere.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Polet er greit. Men hvorfor må vi på polet for å få en flaske vanlig øl over 4,7 %? Det er primært det jeg vil ha slutt på.

Hvis de kunne fått på plass det, kan de gjerne beholde polet.

 

Men det burde også være mulighet å bygge ut polets ølavdelig og polet generelt. At det ikke var bundet av statlige regler.

Da kunne det vært greit, samtidig som de fordelene som er med polet beholdes.

 

Du kan si så, men vi skal ikke se lenger enn til vår nabo Sverige som også har samme avholdsbevegelses-historie politikk.

 

Der har de ikke engang lov til å selge vanlig øl i butikken, de må til polet for å kjøpe alt med nogenlunde alkoholstyrke. Noe som resulterer i lange køer pga at folk vil ha vanlig-øl til helgen.

Av samme grunn så har svenskene helt begredelig elendig utvalg av øl, dvs mest industriøl.

 

Måtte le av et tv-program fra Sverige som handlet om øl og vin interesse. En ølklubb som testet øl... så var det liksom STAS da å teste Brewdog Zeitgeist....... Ikke noe vondt om Zeitgeist bortsett fra at det er ganske "ordinært". Svenske mikrobrygg glimret med sitt fravær, merkelig siden jeg vet at det er flere svenske mikroøl som kan slå Brewdog Zeitgeist. Iforhold til Norge så har Sverige laber ølkultur.

 

Det ble en liten digresjon, men poenget mitt er at det kunne vært verre.

 

Det burde være flere pol, lengre åpningstider, lavere avgifter. Men utover det synes jeg ikke det er vits å utvide så mye.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...