Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Vi oppfordrer til å stemme blått da ved årets valg helst Frp, for da vil det bli mulighet for avvikling av polet og opprettelse av spesialbuttikker for øl uten de begrensninger vi har i dag.

 

Ok, så Høyre og Frp vil tvangsinnføre spesialbutikker for øl rundt om i landet? Jeg var av den oppfatning av at disse to partiene stod for en vesentlig mer markedsliberalistisk tankegang enn dette.

Endret av mandelbrev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så Høyre og Frp vil tvangsinnføre spesialbutikker for øl rundt om i landet? Jeg var av den oppfatning av at disse to partiene stod for en vesentlig mer markedsliberalistisk tankegang enn dette.

 

Tror jeg ikke. Og polene kunne jo fortsette de, men andre kunne også slippe til. Der er alltid ildsjeler som ville være interessert i å starte specialutsalg og importere mye fint. Polet er jo ikke så gode på øl sier dem og, så. Vi så jo de pubene med utvalget sitt. Forskjellen blir at da vil noen starte butikker med sånt som de pupene likt Cardinal driver.

I disse tider med økende trend for ølinteresse, tror jeg ikke det hadde blitt et problem.

Og det jeg mener, at det skulle gå an å gå inn på Rema rett over veien og kjøpe et par øll på 7% kl 9 om kvelden, uten at du trenger bile til et pol et sted på dagtid å kjøpe en slik.

Lenke til kommentar

Og det jeg mener, at det skulle gå an å gå inn på Rema rett over veien og kjøpe et par øll på 7% kl 9 om kvelden, uten at du trenger bile til et pol et sted på dagtid å kjøpe en slik.

 

Hvorfor skulle Rema ha noen interesse i å shippe spesialøl, som kun har interesse for en liten del av befolkningen? Er dette også en del av Høyre og Frp sitt partiprogram, å tvinge store butikkjeder til å ta inn varer de ikke ønsker å selge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja tenkte ikke på noe spesielt øl på Rema da. (Ikke for det, alle butikker inc. Rema har jo fått litt varierte utvalg av sorter nå) Der tenkte jeg bare på at vanlige butikker også fikk lov å selge sterkere øl, og i hele åpningstiden. Så jeg snakket om litt flere ting i sammenheng med evt endring av lovene da om du skjønner.

 

Ingen som kommer til å "tvinge noen". Vet ikke hvor du har det fra.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Ingen som kommer til å "tvinge noen". Vet ikke hvor du har det fra

 

Har det fra det du selv skrev det for noen innlegg siden:

"Vi oppfordrer til å stemme blått da ved årets valg helst Frp, for da vil det bli mulighet for avvikling av polet og opprettelse av spesialbuttikker for øl uten de begrensninger vi har i dag"

 

Hvem skal opprette disse spesialbutikkene?

 

Enten må man tvinge noen til å selge nisjevarer (slik man i praksis har gjort med vinmonopolet) eller så må en godta at markedet bestemmer hva som skal selges i de ulike butikkene. Når det gjelder sistnevnte så ser vi jo tydelig hva markedet har gjort med norske dagligvarebutikker. Å komme tilbake fra sommerferie i Europa til dagligvarebutikker i Norge er en vits, det tragiske vareutvalget er rett og slett pinlig og en skam for Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ok. Nei regnet det som så opplagt at noen ville starte opp slike spesialutsalg, at jeg skrev det litt misvisende. Det er greit.

 

Og jeg mener det, at det garantert vil være folk som starter opp slike utsalg overalt. Såpass interesse vil det være.

Tror det vil bli like mange steder som der er pol i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri forstått hva folk snakker om når de skryter av utvalg og kunnskap på Vinmonopolet. Greit nok at de har litt øl på spesialpolene, men alle som har vært på mindre vinmonopol vet at ølutvalget er heller labert, og ølkunnskapen blant de ansatte er ikke-eksisterende. Å tillate entusiaster å drive ølbutikker er et langt bedre alternativ. Det finnes allerede massevis av dagligvarebutikker som har bedre ølutvalg enn mitt lokale vinmonopol; hadde de kunnet selge sterkøl også, hadde de overgått ethvert spesialpol både med hensyn til utvalg og kunnskap. Det er heller ingenting i veien for at noen av disse butikkene kunne startet utsalg på nettet også, slik det ble nevnt ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ok. Nei regnet det som så opplagt at noen ville starte opp slike spesialutsalg, at jeg skrev det litt misvisende. Det er greit.

Og jeg mener det, at det garantert vil være folk som starter opp slike utsalg overalt. Såpass interesse vil det være.

Tror det vil bli like mange steder som der er pol i dag.

 

Tro ja. Det er det som er så flott med den blå politikken. De tror alltid godt om forslagene sine. Erna Solberg vet ikke engang hvor mye helsereformen hennes vil koste, men hun tror landet vil tjene på det, akkurat som man tror landet blir bedre av mindre bompenger, bredere veger og billigere alkohol. Selv om forskning sier noe annet.

 

Men ok. Nok politkk fra meg.

Endret av mandelbrev
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har det fra det du selv skrev det for noen innlegg siden:

"Vi oppfordrer til å stemme blått da ved årets valg helst Frp, for da vil det bli mulighet for avvikling av polet og opprettelse av spesialbuttikker for øl uten de begrensninger vi har i dag"

 

Hvem skal opprette disse spesialbutikkene?

 

Enten må man tvinge noen til å selge nisjevarer (slik man i praksis har gjort med vinmonopolet) eller så må en godta at markedet bestemmer hva som skal selges i de ulike butikkene. Når det gjelder sistnevnte så ser vi jo tydelig hva markedet har gjort med norske dagligvarebutikker. Å komme tilbake fra sommerferie i Europa til dagligvarebutikker i Norge er en vits, det tragiske vareutvalget er rett og slett pinlig og en skam for Norge.

Du burde lære deg å lese. Legg spesielt merke til ordene «mulighet for», som er essensielle i denne sammenheng. For øvrig husker vi jo alle hvor godt utvalget av offentlig produserte sko var i Sovjet, og det er en skam hvordan private skobutikker har forringet kvaliteten og utvalget.

Lenke til kommentar

Nå er dette en øl-tråd, og dermed må vi holde oss innenfor tema og ikke gå ut på viddene. Store øl-utvalg (utover polets totalutvalg) er og blir et nisjeprodukt som utelukkende finnes i noen få sentrale utsalg i utlandet. I Norge er vi milevis unna et kundegrunnlag som kan tilby noe slikt i hele vårt langstrakte land. Det nytter ikke å tro at det blir bra når vi vet at det ikke er teknisk mulig å få det til. Ikke uten tvang, og vinmonopolet er den beste typen tvang vi kunne hatt gitt premissene i landet vårt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting, utenom tilgjengelighet, som Vinmonopolet bringer med seg (da man kan bestille alt i deres sortiment hvor som helst i landet), er pris. En dagligvare vil ta mye større avanse enn hva Vinmonopolet gjør. Det som "koster" ved Vinmonopolet er jo alkoholavgiftene, selve butikken er veldig rimelig i drift...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi oppfordrer til å stemme blått da ved årets valg helst Frp, for da vil det bli mulighet for avvikling av polet og opprettelse av spesialbuttikker for øl uten de begrensninger vi har i dag.

 

Etter det jeg kjenner til er det kun FrP som vil legge ned polet.

 

Det er også svært tvilsomt at en endring her vil gi de store endringene når det gjelder tilgang for folk i distriktene. Eventuelle spesiealbutikker vil dukke opp i nærheten av byene og når vi ser hvordan de store kjedene i dag behandler øl vil det blir en haut med lys lager på ca 5%, samt det samme med så høy alkoholstyrke som de har lov til å selge. Da selvsagt i tillegg til 100 forskjellige typer vin i kartong som det også skal avsettes plass til.

 

Dermed bør en la andre ting en drømmen om ølsjappe på hjørnet avgjøre hvem en stemmer på ved stortingsvalget 2013.

 

For ordens skyld: Jeg stemmer ikke på noen av de rødgrønne partiene denne gangen heller.

Lenke til kommentar

Ja ok. Nei regnet det som så opplagt at noen ville starte opp slike spesialutsalg, at jeg skrev det litt misvisende. Det er greit.

 

Og jeg mener det, at det garantert vil være folk som starter opp slike utsalg overalt. Såpass interesse vil det være.

Tror det vil bli like mange steder som der er pol i dag.

 

I Danmark som har det sånn, så er det skremmende lite spesialutsalg. Det er en liten butikk i København som har godt utvalg.. Ellers hender det at supermarkedene har litt spesialøl også men de har gjerne litt lavere kvalitet enn spesialøl.

 

Tror vi hadde fått en butikk i Oslo, kanskje en i Bergen og en i Stavanger. Kjipt for folk som bor nordpå, jeg er heller ikke lysten til å kjøre helt til Oslo for å kjøpe noen få øl.

 

Vinmonopolet er genialt, eneste man kan pirke på er avgifter og åpningstider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en god venn, som ikke liker øl.

 

Tror jeg skal prøve å få ham til å smake iallefall noen øl han liker. Han er veldig grei og er ofte sjåfør for meg etc.

 

Vet ikke hva jeg skal prøve. Han liker Cognac, vin og whisky. Jeg får meg liksom ikke til å forstå at en person som er glad i single malt ikke også kan like øl.

 

Tror han har litt fordommer mot øl.

 

Noen som har noe forslag på hva som kan prøves som har veldig god kvalitet men ikke sterk smak?

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en merkelig diskusjon. Om man hadde debattert å sette ned alkoholavgift på f.eks øl og vin og opp på alkoholholdig drikke over f.eks 25 %, hadde jeg forstått den. Som gammel vinhandler i Tyskland/Danmark må jeg bare si at kompetansen på vinmonopolet er utrolig bra. jeg kjenner vinbønder fra både Tyskland og Frankrike som ønsker seg butikker som vinmonopolet i både Tyskland og Frankrike. Dog uten avgiftene.

Lenke til kommentar

Men hvis vinmonopolet er liv laga kan det jo fortsette. Bare at det ikke er monopol, men at andre også har anledning selge slike varer om de vil og kan.

Hvis ikke andre utkonkurrerer dem, vil de jo fortsette være god butikk for Staten. Vil folk ha polets varer, har de dem som før.

 

Bare det ikke blir fordummende sånn som problemet de har i USA. Der har de femkroners vin i butikken som folk kjøper, den har elendig kvalitet.

 

Amerikanerne kaller oss for snobber pga at vinene på polet har så god kvalitet, iforhold til billig supermarkedvin.

 

Danskene har god vin i butikk, og spesialbutikker. Men prisene på de gode varene er faktisk billigere i Norge. Tenker da på vin av god kvalitet som feks Champagne, Bordeaux, Rioja, Barolo, Amarone etc

 

Det finnes sef noen unntak, det eneste som er dyrt på polet er billigvarene som jeg uansett ikke bryr meg om. Feks Black Tower, Amigo, Cassilero de diablo, Vodka.

 

Cassilero de Diablo er feks en helt grei vin, men den er ikke værd 110kr eller hva de krever for den. Avgiftene overstiger verdien.

 

På en Vodka så er det det samme.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en merkelig diskusjon. Om man hadde debattert å sette ned alkoholavgift på f.eks øl og vin og opp på alkoholholdig drikke over f.eks 25 %, hadde jeg forstått den. Som gammel vinhandler i Tyskland/Danmark må jeg bare si at kompetansen på vinmonopolet er utrolig bra. jeg kjenner vinbønder fra både Tyskland og Frankrike som ønsker seg butikker som vinmonopolet i både Tyskland og Frankrike. Dog uten avgiftene.

 

Jeg syns monopolet blir blandet med avgiftene. To forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...