Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnet mye plage med sykdom osv. har jeg fått beskjed om å prøve et par måneder som "glutenfri" og har derav forstått det slik at det et relativt mye gluten i øl, noe som selvfølgelig er veldig kjipt. Har forstått det slik at Corona ikke inneholder gluten, men finnes det andre typer øl som ikke er like oppskrytt?

Lenke til kommentar

Grunnet mye plage med sykdom osv. har jeg fått beskjed om å prøve et par måneder som "glutenfri" og har derav forstått det slik at det et relativt mye gluten i øl, noe som selvfølgelig er veldig kjipt. Har forstått det slik at Corona ikke inneholder gluten, men finnes det andre typer øl som ikke er like oppskrytt?

 

 

Vet ikke, denne er kanskje litt gammel. Du får jo bestilt mange av de på polet, og noen av de får du også i butikk.

 

Dersom det skal være helt uten gluten, så må du droppe noen fler, men du kan jo lese artikkelen iallefall..

 

http://www.abcnyhete...-glutenfrie-oel

 

http://utenmelkogkor...utenfrie-l.html

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Grunnet mye plage med sykdom osv. har jeg fått beskjed om å prøve et par måneder som "glutenfri" og har derav forstått det slik at det et relativt mye gluten i øl, noe som selvfølgelig er veldig kjipt. Har forstått det slik at Corona ikke inneholder gluten, men finnes det andre typer øl som ikke er like oppskrytt?

 

Corona er i realiteten en vanlig lys lager og inneholder gluten.

Ringnes Lite skal være glutenfri.

I tillegg finnes det enkelte spesialvarianter. Estrella Damm har blant annet et poløl som ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Noen som har greie på holdbarhet på øl?

 

Jeg kjøpte en Boulevard Double-Wide IPA her om dagen, men så nå at den er datastemplet til 09.2013...

 

Jeg kan ikke skjønne det, det betyr vel at ølen har stått på polet i årevis? Det er er en IPA på 8,5% liksom, det burde jo holde seg en stund.

 

Det betyr vel at den er vellagret kanskje! :dribble:

 

Men hva tror dere, kan jeg bare la den stå fremover, hvis det faller meg inn å spare?

Lenke til kommentar

Noen som har greie på holdbarhet på øl?

 

Jeg kjøpte en Boulevard Double-Wide IPA her om dagen, men så nå at den er datastemplet til 09.2013...

 

Jeg kan ikke skjønne det, det betyr vel at ølen har stått på polet i årevis? Det er er en IPA på 8,5% liksom, det burde jo holde seg en stund.

 

Det betyr vel at den er vellagret kanskje! :dribble:

 

Men hva tror dere, kan jeg bare la den stå fremover, hvis det faller meg inn å spare?

De har vel kanskje vært greie og satt en kort holdbarhetsdato på flaska siden det er en IPA. IPA'er generelt egner seg ikke spesielt godt til lagring da den friske delen av humlen forsvinner desto lengre den lagres. En lagret IPA kan selvsagt fortsatt smake godt men smaken kan være ganske så forskjellig etter at den er lagret en god stund. Man kan si at en IPA bør egentlig være så fersk som mulig når man drikker den.
Lenke til kommentar

De har vel kanskje vært greie og satt en kort holdbarhetsdato på flaska siden det er en IPA. IPA'er generelt egner seg ikke spesielt godt til lagring da den friske delen av humlen forsvinner desto lengre den lagres. En lagret IPA kan selvsagt fortsatt smake godt men smaken kan være ganske så forskjellig etter at den er lagret en god stund. Man kan si at en IPA bør egentlig være så fersk som mulig når man drikker den.

 

Enig.

Grunnleggende er det humlen som forringes først og dermed bør humlerike øl drikkes først.

Des mørkere og sterkere en øl er des bedre egner den seg for lagring.

Datoene må oppfattes mer som et forslag enn en absolutt og det er ingen problem å drikke øl over dato om de har vært godt lagret. dvs. jevn forholdsvis lav temperatur og lite lys.

Lenke til kommentar

De har vel kanskje vært greie og satt en kort holdbarhetsdato på flaska siden det er en IPA. IPA'er generelt egner seg ikke spesielt godt til lagring da den friske delen av humlen forsvinner desto lengre den lagres. En lagret IPA kan selvsagt fortsatt smake godt men smaken kan være ganske så forskjellig etter at den er lagret en god stund. Man kan si at en IPA bør egentlig være så fersk som mulig når man drikker den.

 

Hm! Det der har jeg ikke tenkt på. Da får jeg konsumere den snart, da. :wee:

Lenke til kommentar

Stouts er vel gode å lagre.... Er det noen andre øltyper som også har godt av å lagres? Hørt det går å lagre sterke juleøl også. Feks Ringnes Julebokk og Nøgne Ø God Jul.

 

Surøl skal være godt egnet... har en Haandbryggeriet Krekling jeg har lagringsplaner for!

Lenke til kommentar

Surøl skal være godt egnet... har en Haandbryggeriet Krekling jeg har lagringsplaner for!

Litt usikker på om denne vil egne seg noe særlig til lagring. Er ikke en spesielt sur øl heller, er vel mer en ale som er tilsatt krekling. Jeg ville mye heller ha satset på noen tyngre svarte varianter, type stouts og porters. Feks. NØ Dark Horizon (4) er en god kandidat for lagring. Det som er interessant er å kjøpe opp flere flasker av en øl som er i fast produksjon og så lagre disse i flere år samtidig som du hvert år smaker dem mot den ferske varianten. Krever riktignok litt disiplin :)
Lenke til kommentar

Litt usikker på om denne vil egne seg noe særlig til lagring. Er ikke en spesielt sur øl heller, er vel mer en ale som er tilsatt krekling. Jeg ville mye heller ha satset på noen tyngre svarte varianter, type stouts og porters. Feks. NØ Dark Horizon (4) er en god kandidat for lagring. Det som er interessant er å kjøpe opp flere flasker av en øl som er i fast produksjon og så lagre disse i flere år samtidig som du hvert år smaker dem mot den ferske varianten. Krever riktignok litt disiplin :)

 

Samt nok, den er ikke spesielt sur - så du har sikkert rett.

 

Hehe, ja, krever disiplin! Skulle gjerne hatt en kasse med rumstouts på lager.

Lenke til kommentar

Jeg har 3-4 års erfaring med lagring av øl. Har funnet ut at det er øl med kraftige og voldsomme smaker som egner seg best for lagring, siden all lagring demper og avrunder smaker. Høy alkoholstyrke gir lenger lagring. Bitre øl (f.eks IPA) egner seg ikke for lagring, mens syrlig smakskarakter er en pluss. Vinøse smaker i øl er også en god indikator for at den har godt av lagring.

 

Smakte en Malheur 12 her om dagen, ulagret. Denne var fantastisk god med masse dype belgiske gjærsmaker, men også en rå syrlighet som helt klart indikerer at den må stå ett år eller mer. De andre flaskene mine skal få stå minst ett år.

 

De aller fleste øl som egner seg til lagring har både produksjonsår og utløpsdato på seg, og dersom disse er mer enn 3 år fra hverandre så har man et øl man vet blir bedre i alle fall det første året på flasken. Alle lagringsøl har sin største forandring det første året, og få øl tjener vesentlig på å bli lagret mer enn 1-2 år. Unntakene er surøl med 20 års holdbarhet som bør stå mer enn 2 år, og så har man ekstrem-juleølene som Stellinger Divum som ikke bør røres før det er gått 2-3 år.

 

Det er nevnt God Jul, og denne har absolutt godt av lagring, men min erfaring er at det er forskjell på flaskene, og ikke alle eksemplarene blir like gode. Noen "bikker over" og blir tamme om de lagres mer enn ett år (egen erfaring). Mine favorittlagrings-juleøl av de som er lette å få tak i er Berentsens Jule-Avec og Aass Juleøl Premium. I år skal begge disse smakes med 2 års lagring, det kan bli spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...