Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg nyter en Ægir Mai Helles Bock nå. Det er den beste bokkølen jeg har smakt, selv om det ikke er noen favorittsjanger.

 

Har fått veldig sansen for Ægir i det siste. De har fått inn endel på det lokale vinmonopol. Tidligere hadde de bare den røykølen - det var direkte kvalmt.

 

Noen som liker surøl da? Ganske spesielle saker - men jeg tar gjerne noen slurker.

 

Belgisk Wit skiller seg jo ganske mye fra tysk Weissen så jeg synes ikke det blir galt på noen som helst måte. Det er jo ikke samme øl selv om begge er basert på hvete. Men det kan sikkert tenkes at det finnnes tyske bryggerier som brygger øl som er nærmere Wit enn Weissen og motsatt.

(Ellers er jo Hoegaarden allerede nevnt som er en av de mest kjente og tilgjengelige Wit.)

 

Dette henger jo mye sammen med renhetsloven. Det var bare Belgia som ikke vedtok den. Derfor ble Wit'en krydret med appelsinskall og koriander, mens Weissen'en ikke ble det. Det har selvsagt en sammenheng med belgisk gjær vs. tysk og, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som liker surøl da? Ganske spesielle saker - men jeg tar gjerne noen slurker.

 

Jeg har prøvd meg på surøl tidligere, men syns det ble for surt og for voldsomt. Men så leste jeg på nettet at surøl skulle serveres i champagneglass og nytes som en god champagne. Videre leste jeg at surøl blir bedre jo lenger den lagres, opp til 20 år. Jeg fant en flaske Geuze Boon a l'Ancienne, som var lagret ett år allerede. Skjenkte den i et høyt og smalt champagneglass og smakte. Den traff innertier og var virkelig nydelig. Det er slett ikke øl, men malt-champagne, og det er viktig å være klar over når man drikker det. Så nå er jeg frelst og gleder meg til å smake alt det andre som finnes av surøl på markedet fremover. Bare ikke drikk dem første året, kun åpne de flaskene som er minst ett år siden produksjonsdato. De ferske smaker bare surt og fælt og har ikke fått utviklet noe godsmak ennå.

Lenke til kommentar

Plukket med meg Lervigs Imperial Stout, ukjent for meg. Men jeg er veldig glad i Lervigs øl ellers.

 

Ikke smakt enda, tror jeg sparer den til en passende anledning.

 

Andre som har smakt?

Den som heter Konrads stout? Smakte den for noen måneder siden, men syntes den var litt svak i smaken sammenlignet med Odins Tipple som var min storfavoritt den gang. God på smak, kanskje ørlite for mye lakris etter min gane, men absolutt noe jeg kunne drukket igjen. Mener å huske at jeg hadde en liten amatøranmeldelse av den hvor jeg ga terningkast fire. Tror jeg må kjøpe den igjen hvis den dukker opp på polet, kanskje den smaker enda bedre nå siden det var en av de første stoutene jeg prøvde som nyfødt ølsmaker :wee:

Lenke til kommentar

Den som heter Konrads stout? Smakte den for noen måneder siden, men syntes den var litt svak i smaken sammenlignet med Odins Tipple som var min storfavoritt den gang. God på smak, kanskje ørlite for mye lakris etter min gane, men absolutt noe jeg kunne drukket igjen. Mener å huske at jeg hadde en liten amatøranmeldelse av den hvor jeg ga terningkast fire. Tror jeg må kjøpe den igjen hvis den dukker opp på polet, kanskje den smaker enda bedre nå siden det var en av de første stoutene jeg prøvde som nyfødt ølsmaker :wee:

 

Ja Konrads.. Odins Tipple er kanskje spesielt litt ekstra god også da, og litt dyrere.

 

Man vil jo prøve noe nytt innimellom, har du smakt den svenske, Slottskellarens Imperial Stout da? På lignende flaske...

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg på surøl tidligere, men syns det ble for surt og for voldsomt. Men så leste jeg på nettet at surøl skulle serveres i champagneglass og nytes som en god champagne. Videre leste jeg at surøl blir bedre jo lenger den lagres, opp til 20 år. Jeg fant en flaske Geuze Boon a l'Ancienne, som var lagret ett år allerede. Skjenkte den i et høyt og smalt champagneglass og smakte. Den traff innertier og var virkelig nydelig. Det er slett ikke øl, men malt-champagne, og det er viktig å være klar over når man drikker det. Så nå er jeg frelst og gleder meg til å smake alt det andre som finnes av surøl på markedet fremover. Bare ikke drikk dem første året, kun åpne de flaskene som er minst ett år siden produksjonsdato. De ferske smaker bare surt og fælt og har ikke fått utviklet noe godsmak ennå.

 

:)

 

Første jeg smakte var en kriek. Det er en slags surøl, tilsatt kirsebær. Den var en god finish til desserten, og ikke spesielt utfordrende. Men smakte en standard surøl for litt siden, det var spesielt syns jeg. Ja, som du sier, små glass.

 

Jeg vet ikke hvor godt lagret min var, men det smakte i alle fall ekstremt fruktig samtidig som det var null sødme. Det var jo godt, men ikke noe som går ned på høykant.

Lenke til kommentar

Ja Konrads.. Odins Tipple er kanskje spesielt litt ekstra god også da, og litt dyrere.

 

Man vil jo prøve noe nytt innimellom, har du smakt den svenske, Slottskellarens Imperial Stout da? På lignende flaske...

Ja, tror du har rett i at det blir litt urettferdig å sammenligne med Odins Tipple. Har ikke drukket den på en stund nå, og kjenner at andre stouts har blitt litt bedre i smaken siden jeg ikke har Odin friskt i minnet.

 

Jeg kjøpte Slottskallans Imperial Stout i vår en gang for å smake, men jeg husker ikke om den utmerket seg på noe vis. Den smakte ikke dårlig i hvert fall, da ville jeg garantert husket den. Har mistet litt oversikt over hvordan enkelte øl smaker, burde kanskje laget en liste av noe slag siden det blir litt mange merker og varianter å holde styr på.

 

Ut fra det jeg har kjøpt hittil i år så har det vel egentlig bare vært to og et halvt bomkjøp. Haandbryggeriet Norwegian Wood var muligens det første polølet jeg smakte, men den klarte jeg ikke fullføre. Skal gi den en ny sjanse snart, kanskje den smaker bedre nå som jeg har drukket en del øl fra polet. Det andre bomkjøpet var Nøgne Ø Wit fra butikken, det var skikkelig bomskudd for min del. Det halve bomkjøpet går til Nøgne Ø Saison, der fullførte jeg flaska, men ikke noe jeg blir å kjøpe igjen med det første.

Lenke til kommentar

 

Ja, tror du har rett i at det blir litt urettferdig å sammenligne med Odins Tipple. Har ikke drukket den på en stund nå, og kjenner at andre stouts har blitt litt bedre i smaken siden jeg ikke har Odin friskt i minnet.

 

Jeg kjøpte Slottskallans Imperial Stout i vår en gang for å smake, men jeg husker ikke om den utmerket seg på noe vis. Den smakte ikke dårlig i hvert fall, da ville jeg garantert husket den. Har mistet litt oversikt over hvordan enkelte øl smaker, burde kanskje laget en liste av noe slag siden det blir litt mange merker og varianter å holde styr på.

 

Ut fra det jeg har kjøpt hittil i år så har det vel egentlig bare vært to og et halvt bomkjøp. Haandbryggeriet Norwegian Wood var muligens det første polølet jeg smakte, men den klarte jeg ikke fullføre. Skal gi den en ny sjanse snart, kanskje den smaker bedre nå som jeg har drukket en del øl fra polet. Det andre bomkjøpet var Nøgne Ø Wit fra butikken, det var skikkelig bomskudd for min del. Det halve bomkjøpet går til Nøgne Ø Saison, der fullførte jeg flaska, men ikke noe jeg blir å kjøpe igjen med det første.

 

Saison og Wit er noe jeg kan drikke på sommeren istedenfor pils.

 

Jeg regner ikke med at Lervigs Imperial stout når opp til de beste fra Nøgne og håndbryggeriets stouts. Men håper den er god. Slottskellarens synes jeg var god til å være ukjent. Håper Lervigs er det samme. Har veldig god erfaring med butikkølet og juleølet deres.

 

Norwegian wood er god, men man må være i riktig stemning og like røyksmak. Prøv å par den feks med en Laphroaig eller Caol Ila om du liker whisky. Røykbombe.. Ikke for alle..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja Konrads.. Odins Tipple er kanskje spesielt litt ekstra god også da, og litt dyrere.

 

Man vil jo prøve noe nytt innimellom, har du smakt den svenske, Slottskellarens Imperial Stout da? På lignende flaske...

Konrads Stout er en solid sak som er bedre enn noen annen stout/porter som NØ noengang har prestert for å si det slik.Unntak: NØ har liksom hatt én fantastisk stout som de traff innertier med, "Dark Horizon", men de har aldri klart å reprodusere denne dessverre. Odins Tipple er en fantastisk sak men etter at jeg bokstavelig talt fikk en knyttneve i ansiktet med "Odins Tipple Fatlagret" så har blåveisen min egentlig aldri leget seg :( Pr. idag så mener jeg at Ægir "Natt" er den beste "stouten" man får fra norske bryggerier. Anbefales på det varmeste! :) (Evt. på ca. 10°C)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja Konrads.. Odins Tipple er kanskje spesielt litt ekstra god også da, og litt dyrere.

 

Man vil jo prøve noe nytt innimellom, har du smakt den svenske, Slottskellarens Imperial Stout da? På lignende flaske...

Fra hukommelsen: Konrads var god, med en del «trøkk» i form av lakrisaktig bittersmak - litt røff i kantene, på en måte, men det trenger jo ikke være negativt. Til sammenligning var Slottskällans mye mer diskré, så jeg ser for meg at sistnevnte kan bli litt tam hvis du drikker dem i den rekkefølgen. Begge er allikevel gode og anbefalingsverdige slik jeg husker dem.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Slottskallans Imperial Stout i vår en gang for å smake, men jeg husker ikke om den utmerket seg på noe vis. Den smakte ikke dårlig i hvert fall, da ville jeg garantert husket den. Har mistet litt oversikt over hvordan enkelte øl smaker, burde kanskje laget en liste av noe slag siden det blir litt mange merker og varianter å holde styr på.

 

 

Notater er bra. En mellomting kan være Untappd.

Lenke til kommentar

Hei,

 

noen som har noen anbefalinger til øl i samme gate som Hoppy Joe? Helst av et utelandsk bryggeri.

 

Det avhenger av om du har smakt en del forskjellig, eller bare "snublet over" Hoppy Joe.

 

Lucky Jack er et opplagt svar. Selv om dette er en pale ale pleier den som liker den ene også like den andre.

 

Regner også med at du har et godt alkoholfritt alternativ i BrewDogs Nanny State.

Lenke til kommentar

Det avhenger av om du har smakt en del forskjellig, eller bare "snublet over" Hoppy Joe.

 

Lucky Jack er et opplagt svar. Selv om dette er en pale ale pleier den som liker den ene også like den andre.

 

Regner også med at du har et godt alkoholfritt alternativ i BrewDogs Nanny State.

 

Det er jo en "mild" øl i "sjangeren" "sitrus-IPA/PA". De finnes det haugevis av, det er blitt pop. Anbefaler Kinn Vestkyst - en smaksbombe sammenlignet med Hoppy Joe.

Lenke til kommentar

Kjøpte Nøgne Ø Red Horizon 3rd edition for noen måneder tilbake, og vurderer å sprette den til helga. Er det noen som har smakt den?

Veldig fjong innpakning kan man trygt si.

 

Har smakt den. Delte den med min søster. Den er veldig god, men blir ikke kjøpt igjen pga prisen.

Søt, mektig, mye maltsmak, og en spesiell smak som vel kommer av sake. En slags sødme, vanskelig å forklare når man aldri har smakt det før.

 

Synes det er litt crazy med så fin boks, men søsteren min som er kunstner bruker den som penselstativ.. :)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kjøpte Nøgne Ø Red Horizon 3rd edition for noen måneder tilbake, og vurderer å sprette den til helga. Er det noen som har smakt den?

Veldig fjong innpakning kan man trygt si.

 

Ja, har smakt Red Horizon (husker ikke hvilken edition). Den er som en slags dessertvin.

Lenke til kommentar

Det avhenger av om du har smakt en del forskjellig, eller bare "snublet over" Hoppy Joe.

 

Lucky Jack er et opplagt svar. Selv om dette er en pale ale pleier den som liker den ene også like den andre.

 

Regner også med at du har et godt alkoholfritt alternativ i BrewDogs Nanny State.

 

Men så er ikke lucky jack heller fra et utelandsk bryggeri, er det vel ;) ? Men ja, jeg liker lucky også. Blir nok til at jeg får testet ut 5 am saint snart. Ble ei flaske dead pony club for litt siden, den er også rimelig spenstig til å være butikkøl.

 

International IPA day i dag forresten, noen andre enn meg som skal kose seg med en IPA til kvelds?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...