Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Om du har lyst på enda litt kraftigere saker så plukk med Ægir Ratatosk og NØ #500. I tillegg til å være kraftig humlet så har de også en kraftigere fylde i resten av ølet også. Men dette er tunge saker som sikkert kan bli litt i mektigste laget for noen. Såkalte Double/Imperial IPA. (Vestkyst er vel strengt tatt også en Double IPA men den ligger veldig over på kun humlesiden og oppfattes som litt lettere)

Edit: Ellers så holdt jeg på å glemme Haandbryggeriets "Fyr og Flamme". En svært god "vanlig" IPA på polet.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er alpha dog mot 5 am saint?

 

Eh, kan jeg ikke si. Har av ulike grunner ikke smakt 5 am saint, heller ikke Dead Pony Club. Har ikke helt sansen for "Lettøl".

 

Men synes Alpha Dog er hakket bedre enn Trashy Blonde..

 

Alpha Dog er en god butikk red ale for prisen, du bør prøve den.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Problemet med Alpha Dog er at jeg tror ikke de selger det på flaske i UK. Finner det heller ikke i shop'n til BrewDog online. Finner ikke trashy heller forsåvidt, noe som er kjipt.

 

Skal absolutt prøve Alpha Dog, om de har 5 am saint på et av polene i nærheten så skal den også prøves i helgen så får jeg se om det er suksess.

Lenke til kommentar

Problemet med Alpha Dog er at jeg tror ikke de selger det på flaske i UK. Finner det heller ikke i shop'n til BrewDog online. Finner ikke trashy heller forsåvidt, noe som er kjipt.

 

Skal absolutt prøve Alpha Dog, om de har 5 am saint på et av polene i nærheten så skal den også prøves i helgen så får jeg se om det er suksess.

5 am saint er sterkøl ja, har ikke smakt den. Men siden den er sterkere i prosent så er den sikkert litt fyldigere enn Alpha Dog som er en butikkøl.

 

Har de ikke Brewdog i UK? På boks da eller? Finner jeg hardt for å tro.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Er ikke 5 am saint butikkøl?

 

Har de ikke Brewdog i UK? På boks da eller? Finner jeg hardt for å tro.

 

Det er 5%, så nei - i Norge må man på pol.

 

Jo, de har Brewdog i UK, men såvidt jeg vet har de ikke Alpha dog på flaske der. Dead pony club, 5 am saint & punk ipa er det "vanlige". Hverken alpha dog eller trashy blonde ligger på nettsiden til brewdog under "shop" heller.

 

På ratebeer står det om Alpha dog " Editor’s note: Brewed specifically for the Norwegian market in bottles. Has been available in cask in Britian. ".

Lenke til kommentar

Det er 5%, så nei - i Norge må man på pol.

 

Jo, de har Brewdog i UK, men såvidt jeg vet har de ikke Alpha dog på flaske der. Dead pony club, 5 am saint & punk ipa er det "vanlige". Hverken alpha dog eller trashy blonde ligger på nettsiden til brewdog under "shop" heller.

 

På ratebeer står det om Alpha dog " Editor’s note: Brewed specifically for the Norwegian market in bottles. Has been available in cask in Britian. ".

 

Ok, var jeg ikke klar over. Dvs at de hadde det på fat? I UK. Da får du vel oppsøke en pub da?

Lenke til kommentar
Så de hadde Ægir Tors Hammer på lokale polet, lurer på om den kan være noe. Noen som har noen formening?

 

Tors Hammer er barleywine, altså svært alkoholsterkt og svært vinøst. Smakte det for noen måneder tilbake og det er tungt, seigt, søtt, fyldig, voldsomt, og veldig godt dersom du liker disse kvalitetene. Det er helt klart et øl du må være mentalt forberedt på før du smaker det. Og det kan være en god ide å ha noen å dele flasken med, for det han bli i meste laget å drikke hele alene. Tviler på om jeg kommer til å kjøpe det igjen, men absolutt noe man bør unne seg å smake minst en gang.

Lenke til kommentar

Fått øynene opp for "bedre" øl i i det siste. Hoppy Joe, Lucky Jack, Betty Brown, Punk Ipa, Trashy Blonde, NØ Imp Stout og NØ Porter har falt godt i smak så langt.

Av forslag som ikke allerede er nevnt, som jeg kan se, kan du med fordel også prøve Nøgne Imperial Brown Ale, Nøgne #100, Ægir Imperial Porter og Haandbryggeriet Odins Tipple. Siden du liker Nøgne sin porter og stout tror jeg de kan falle i smak.

Så de hadde Ægir Tors Hammer på lokale polet, lurer på om den kan være noe.

 

Noen som har noen formening?

Jeg smakte denne for noen måneder siden og den var slettes ikke verst! Jeg har dessverre ikke noen kunnskap innenfor humle og alt det der, så du får bare stole på at jeg likte smaken :p

Ganske mektig, så det anbefales ikke å ta med mer enn en flaske på fest.

 

 

Jeg smakte Nøgne Ø Dark Horizon 4th edition i helga og den var så god at jeg like godt kjøpte tre flasker til. Synd at det skal være så steike dyrt for literen :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hoegaarden på kran er aldeles ypperlig. Det er lurt å smøre innsiden av glasset med sitron for å gjøre den mindre aggressiv. Hveteøl er noe man må venne seg til, men jeg kan anbefale å ta bryet med å gjøre det. Det er en ypperlig avveksling til vanlig øl, og en flott berikelse til den allerede enorme verden av forskjellige smaker øl tilbyr.

Lenke til kommentar

Prøv den belgiske varianten av hveteøl istedet: "Wit". Slipper den overveldende banansmaken og den virker i tillegg litt friskere etter min mening.

Den var litt for konsekvent med tanke på hvor mange bryggerier det finnes i både Tyskland og Belgia. Blir litt som å si " Kjøp en merlot fra NZ i stenden for fransk. Fransk vin får for mye sol." :)
Lenke til kommentar

Belgisk Wit skiller seg jo ganske mye fra tysk Weissen så jeg synes ikke det blir galt på noen som helst måte. Det er jo ikke samme øl selv om begge er basert på hvete. Men det kan sikkert tenkes at det finnnes tyske bryggerier som brygger øl som er nærmere Wit enn Weissen og motsatt.

(Ellers er jo Hoegaarden allerede nevnt som er en av de mest kjente og tilgjengelige Wit.)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...