Vidar Pedersen Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Jeg både leser og skriver anmeldelser med stor glede. Noe av det man skriver er fakta, så som type, produsent osv. Men selvfølgelig er resten en subjektiv beskrivelse. Om man vet man ikke liker IPA så betyr det ikke så mye hva anmelderen mener. Men, sånn er det med alle typer anmeldelser. Uansett om det er film, litteratur eller kunst. Fakta er greit nok, resten er subjektivt. Hva er vitsen med øl som ikke smaker øl? Men hvordan smaker øl, uansett type? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Hva er vitsen med øl som ikke smaker øl? Alle øl smaker øl, malt og humle i mer eller mindre grad, det er smak av spiret korn, humle i mange varianter og muligens litt gjær. Men alle øl er forskjellige, noen øl er tilsatt bær, for spenningens skyld. Andre kan være tilsatt kaffe, eller andre ting. For å gi ekstra smak til ølet, og for å gjøre ølverden mer spennende. Til deg da, du som er avholds... Det er forskjell mellom en god alkoholfri sider og førstprice cola, Fun- Light og Coca cola, Pepsi og sprite, 7 up og Fanta og Solo. Alle utenom fun-light er brus. Men alle smaker vel ikke likt forde? Hva er vitsen med brus som ikke smaker brus? Wtf hva smaker en brus??? Borstett fra kullsyre så er smaken utrolig variert. I andre land så har de brus fra frukter pære osv. Prøv en brus i en innvandrersjappe. Der har de mye spennende. Sånn er det med øl og vet du, og sånn er det med de fleste andre drikkevarer og mat. Vitsen med mat som ikke smaker mat blir like tullete. 3 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 hehe. Ok. Så det er temmelig bortkastet det jeg gjør med å anmelde vin og øl i følge deg. Men, nå er det vel sånn at de færreste som ikke drikker øl eller vin leser anmeldelser. Leser du det jeg skriver? Anmeldelser handler om nyanser, og krever visse forkunnskaper av leseren. Dersom en person aldri har sett en film, kjørt en bil, spilt sjakk eller smakt en øl er det svært liten nyttig å lese om lyssetting, kjørefølelse, defensivt spill eller hint av kaffe, da essensielle referanserammer mangler. 1 Lenke til kommentar
Den utvalgte Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Alle øl smaker øl, malt og humle i mer eller mindre grad, det er smak av spiret korn, humle i mange varianter og muligens litt gjær. Men alle øl er forskjellige, noen øl er tilsatt bær, for spenningens skyld. Andre kan være tilsatt kaffe, eller andre ting. For å gi ekstra smak til ølet, og for å gjøre ølverden mer spennende. Til deg da, du som er avholds... Det er forskjell mellom en god alkoholfri sider og førstprice cola, Fun- Light og Coca cola, Pepsi og sprite, 7 up og Fanta og Solo. Alle utenom fun-light er brus. Men alle smaker vel ikke likt forde? Hva er vitsen med brus som ikke smaker brus? Wtf hva smaker en brus??? Borstett fra kullsyre så er smaken utrolig variert. I andre land så har de brus fra frukter pære osv. Prøv en brus i en innvandrersjappe. Der har de mye spennende. Sånn er det med øl og vet du, og sånn er det med de fleste andre drikkevarer og mat. Vitsen med mat som ikke smaker mat blir like tullete. Brus er tilsatt fruktsmak, fjern den, så skal du se. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 (endret) Så så, tror anmeldelser er for interesserte folk. Tror ikke avholdsfolket leser Øl og vin anmeldelser. De som ikke er interessert i sport, blar forbi. Etc Jeg leser feks aldri hele avisen, bare det som intresserer. Brus er tilsatt fruktsmak, fjern den, så skal du se. Farris er godt. Er vel mer mineralvann enn brus. Du troller fælt. Du forstår vel at produsentene lager forskjellige produkter? Endret 21. juli 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 21. juli 2013 Del Skrevet 21. juli 2013 Øl har mange smaker. De viktigste smakene er malt, humle, gjær og vann, og så er det naturlig kullsyre i. Jeg husker da jeg smakte dette for aller første gang i en alder av 17 eller så, det smakte slett ikke godt, men veldig spennende. Hadde noen forsøkt å fortelle meg hvordan øl smakte, så hadde jeg ikke kunnet forstå det uansett, fordi dette er helt nye smaker som ingen har noe forhold til før de oppleves. Før hadde man noe som het "renhetsloven". Den sa at alt øl skulle kun inneholde 4 ingredienser, nemlig malt, humle, gjær og rent vann. De fleste øl er laget etter dette idealet også i dag, og for mange er det dette som er ekte øl. Det finnes utrolig masse forskjellige øl som er laget kun med de samme 4 ingrediensene, og en hel verden av fantastiske smaksopplevelser uten å trenge å tilsette ekstra smaker i tillegg. 1 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Øl har mange smaker. De viktigste smakene er malt, humle, gjær og vann, og så er det naturlig kullsyre i. Jeg husker da jeg smakte dette for aller første gang i en alder av 17 eller så, det smakte slett ikke godt, men veldig spennende. Hadde noen forsøkt å fortelle meg hvordan øl smakte, så hadde jeg ikke kunnet forstå det uansett, fordi dette er helt nye smaker som ingen har noe forhold til før de oppleves. Før hadde man noe som het "renhetsloven". Den sa at alt øl skulle kun inneholde 4 ingredienser, nemlig malt, humle, gjær og rent vann. De fleste øl er laget etter dette idealet også i dag, og for mange er det dette som er ekte øl. Det finnes utrolig masse forskjellige øl som er laget kun med de samme 4 ingrediensene, og en hel verden av fantastiske smaksopplevelser uten å trenge å tilsette ekstra smaker i tillegg. Renhetsloven har blitt endret noen ganger og alle som sier at de lager øl etter renhetsloven av 1516 har et seriøst troverdighetsproblem ettersom de tilsetter gjær. (Dette kom til sener.) Loven ble forøvrig ikke laget for å sikre godt øl, men for å holde kontroll på råvarer. I dag finnes det minimalt med produsenter som karbonerer ølet naturlig og jeg har til god å møte noen som beviselig kan kjenne forskjell på tvangskarbonert og natrulig karbonert. Tvangskarbonering er forøvrig også brudd på renhetsloven. I alle fall slik tyskerne tolker den. Endret 23. juli 2013 av StoreMyen 3 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg både leser og skriver anmeldelser med stor glede. Noe av det man skriver er fakta, så som type, produsent osv. Men selvfølgelig er resten en subjektiv beskrivelse. Om man vet man ikke liker IPA så betyr det ikke så mye hva anmelderen mener. Men, sånn er det med alle typer anmeldelser. Uansett om det er film, litteratur eller kunst. Fakta er greit nok, resten er subjektivt. Enig og som jeg har nevnt før: Finn en anmelder eller tre du trives med og bruk denne/disse fremfor å sjekke alt en eller annen tilfeldig skribent mener er bra. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Ingen kan gi en fullgod beskrivelse av smaken på øl til en som aldri har smakt en. Spesielt hensiktsmessig er det heller ikke; stikk heller ned på butikken og kjøp en flaske. Etter å ha prøvd noen forskjellige har du litt grunnlag for å diskutere nyansene. Du er inne på den største utfordringen med smak, det å beskrive den, men dette går også inn i totalbildet der en bør finne noen anmeldere som treffer en. Språk kan også være en viktig faktor her. Det å "stikke heller ned på butikken og kjøpe en flaske" en flaske er et heller dårlig utgangspunkt for diskusjoner over smaker i øl. På de aller fleste butikker er utvalget i all hovedsak varianter av lys lager og i tillegg setter 4,7% grensen begrensninger på hvilke smaker det er realistisk eller lønnsomt å få frem. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Det å "stikke heller ned på butikken og kjøpe en flaske" en flaske er et heller dårlig utgangspunkt for diskusjoner over smaker i øl. På de aller fleste butikker er utvalget i all hovedsak varianter av lys lager og i tillegg setter 4,7% grensen begrensninger på hvilke smaker det er realistisk eller lønnsomt å få frem. Lervig sin "Hoppy Joe" er knallers. Ikke fullt så dyr som Nøgne Ø og Haandbryggeriets (etc.) øltyper heller. Koster ikke mer enn en Corona tror jeg, og kvaliteten er liiiiiiiiiiit annen... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Lervig sin "Hoppy Joe" er knallers. Ikke fullt så dyr som Nøgne Ø og Haandbryggeriets (etc.) øltyper heller. Koster ikke mer enn en Corona tror jeg, og kvaliteten er liiiiiiiiiiit annen... Får det vel bare på Meny da.. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Nå er dette i Stavanger, så sannsynligvis noe mer utbredt, men har sett Hoppy Joe (og Lucky Jack og Betty White) på alt fra Meny og Coop Mega til Rema 1000 og Rimi. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Lervig sin "Hoppy Joe" er knallers. Ikke fullt så dyr som Nøgne Ø og Haandbryggeriets (etc.) øltyper heller. Koster ikke mer enn en Corona tror jeg, og kvaliteten er liiiiiiiiiiit annen... Jepp, Lervig sine brygg er de beste når det gjelder pris/kvalitet forholdet. Dette betyr ikke at de på noen som helst måte står under NØ, HB eller Ægir når det gjelder kvalitet, men så lenge prisen er bedre så vinner de elegant! Med sin "Johnny Low" så slår de etter min mening Brewdog sin "Nanny State". De er riktignok ikke helt i samme klasse men det er uansett et under at norske JL med sine 2,5% er konkurransedyktig mot skotske NS. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Ang. Brewdog, deres butikkvarianter er ikke så gode syns jeg. Den cognac barrel stout eller hva den heter, derimot. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Ang. Brewdog, deres butikkvarianter er ikke så gode syns jeg. Den cognac barrel stout eller hva den heter, derimot. Liker Trashy Blonde og Alpha dog red Ale. Haha leste akkurat på Brewdogs sider at de har en ny norsk inspirert IPA som heter- Hello My Name is Mette Marit..... Endret 24. juli 2013 av Gouldfan Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Ang. Brewdog, deres butikkvarianter er ikke så gode syns jeg. Den cognac barrel stout eller hva den heter, derimot. De har noen helt fantastiske stouts Jeg kan også styre min begeistring ovenfor butikkversjonene deres. Brewdog gjør seg definitivt best i det "tunge segmentet". Liker Trashy Blonde og Alpha dog red Ale. Haha leste akkurat på Brewdogs sider at de har en ny norsk IPA som heter- Hello My Name is Mette Marit..... Niks, navnet er "Hello my name is censored" Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Noe av det beste jeg får er øl som Kinn Vestkyst Indiaøl (fra Vinmonopolet). Elsker den grapefruktsmaken (noe Hoppy Joe fra Lervik som jeg snakket om tidligere også har litt av). Synd det er så dyrt, selv gjærgrumset i bunnen av flaska går jo ned på høykant. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Har litt vankelig for å kjenne hva som er best jeg. Fikk en del anbefalinger fra Amerika forleden, og har prøvd noe men må bestille andre. Noen øler jeg har prøvd i seneste. Enkelte tilfeldige valg : Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Du er inne på den største utfordringen med smak, det å beskrive den, men dette går også inn i totalbildet der en bør finne noen anmeldere som treffer en. Språk kan også være en viktig faktor her. Det å "stikke heller ned på butikken og kjøpe en flaske" en flaske er et heller dårlig utgangspunkt for diskusjoner over smaker i øl. På de aller fleste butikker er utvalget i all hovedsak varianter av lys lager og i tillegg setter 4,7% grensen begrensninger på hvilke smaker det er realistisk eller lønnsomt å få frem. Du må se på konteksten her. Det er ikke snakk om å prøve alle øl fremfor å diskutere forskjellen på Ringnes og Tuborg, men å prøve en øl i det hele tatt. Fyren jeg henvender meg har ikke smakt øl overhode, og med et slikt utgangspunkt er det bedre å prøve en mer eller mindre vilkårlig øl, fremfor å prøve å forestille seg hvordan smaken vil være ved å lese anmeldelser og foruminnlegg. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 (endret) Har litt vankelig for å kjenne hva som er best jeg. Fikk en del anbefalinger fra Amerika forleden, og har prøvd noe men må bestille andre. Noen øler jeg har prøvd i seneste. Enkelte tilfeldige valg : *snip* Greit utvalg. Du burde hvertfall kunne klare å peke ut noen retninger du har lyst til å gå mot Endret 24. juli 2013 av Vice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå