Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lettøl skal selges etter ølsalg er stengt ja... Men vet ikke om de vet hva som er lettøl eller ei. Slike lettøl står jo ofte sammen med annet øl, og ikke sikkert at selgerne tror at det er lettøl på samme måte som feks Ringnes lettøl.

 

Fra Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)

http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html#map006

 

I denne loven betyr:

- alkoholfri drikk: drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol

- alkoholsvak drikk: drikk som inneholder fra og med 0,7 til og med 2,5 volumprosent alkohol

- alkoholholdig drikk gruppe 1: drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol

- alkoholholdig drikk gruppe 2: drikk som inneholder over 4,7 og mindre enn 22 volumprosent alkohol

- alkoholholdig drikk gruppe 3: drikk som inneholder fra og med 22 til og med 60 volumprosent alkohol

 

§ 1-5. Aldersgrenser

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

 

Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk gruppe 3, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.

 

§ 3-7. Tidsinnskrenkninger for salg og utlevering av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent alkohol

Salg og utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 1 kan skje fra kl. 08.00 til kl. 18.00. På dager før søn- og helligdager skal salget opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag.

 

Sitat slutt.

 

Legg merke til at alkoholsvak drikk ikke er nevnt i tidsbegrensningen.

 

Kan også ta med at love fastsetter 4,7% som øvre grense og ikke det gamle 4,75%

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt forvirret i forhold til hva som regnes som lettøl.

 

I følge Handelens Ølsalgsråd regnes øl under 2,50 volumprosent alkohol som lettøl. Dette stemmer overens med Tollvesenets grenser for forenklet fortolling av øl.

 

Men ser vi på ølklassene så er:

Klasse A opp til og med 0,7% (alkoholfritt)

Klasse B over 0,7% opp til og med 2,7% (lettøl)

Klasse C over 2,7% opp til og med 3,7%

Klasse D over 3,7% opp til og med 4,7%

 

Vil det da si at klasse B fra 0,7% til og med 2,5% regnes som lettøl, og dermed er tollfritt, mens det mellom 2,5% og 2,7% regnes som vanlig øl, og er tollpliktig?

Lenke til kommentar

Litt forvirret i forhold til hva som regnes som lettøl.

 

I følge Handelens Ølsalgsråd regnes øl under 2,50 volumprosent alkohol som lettøl. Dette stemmer overens med Tollvesenets grenser for forenklet fortolling av øl.

 

Men ser vi på ølklassene så er:

Klasse A opp til og med 0,7% (alkoholfritt)

Klasse B over 0,7% opp til og med 2,7% (lettøl)

Klasse C over 2,7% opp til og med 3,7%

Klasse D over 3,7% opp til og med 4,7%

 

Vil det da si at klasse B fra 0,7% til og med 2,5% regnes som lettøl, og dermed er tollfritt, mens det mellom 2,5% og 2,7% regnes som vanlig øl, og er tollpliktig?

 

Legger merke til at du har listet andre grenser her enn det jeg fant på lovdata og linket lenger oppe.

Lenke til kommentar

Legger merke til at du har listet andre grenser her enn det jeg fant på lovdata og linket lenger oppe.

Skatteklassene for øl er hentet fra blogposten Det magiske tallet 4,7.

Det begynner å bli tre år siden dette ble skrevet, så det er fullt mulig at disse grensene er endret.

 

Lovteksten du linker til omhandler omsetning av alkoholholdig drikke, og skiller ikke mellom øl, vin og sprit, men mellom drikke gruppe 1, 2 og 3, basert på alkoholinnholdet.

Tollvesenet skiller derimot mellom øl, vin og sprit med tanke på fortolling av varen.

Derfor finner jeg det merkelig at tollvesenet ikke følger skatteklassene, men forholder seg til omsetningsloven.

Lenke til kommentar

Plukket med meg Haandbryggeriets Odins Tipple og Fyr og Flamme fra samme bryggeri.

 

Skal flaske et øl på lørdagen og da må man jo klart ha øl når man flasker. :p

 

edit: Blir mye transport av øl fra flasking, så mulig jeg tar bilen, men da blir det kvalitetsøl en annen gang, ikke akkurat et problem.

Endret av Xtra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nok tatt seg litt opp, i USA generelt, siden sist jeg var over (2009).

Antar at typiske turistteder fortsatt er de dårligste.

 

Antall sier forøvrig lite, spesielt på dagligvareforretninger. Halvparten er gjerne varianter av lys lager og det hele styres av de store bryggeriene.

 

(Beklager om jeg høres sur ut, det er ikke meningen. Vil bare hindre at folk blir forledet til å tro at det finnes slikt på hvert hjørne. Ratebeer og litt planlegging er fortsatt en grei forsikring for å finne godt øl uansett hvor en skal i verden.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...