oldboy Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 Det er det ikke lovlig siden det er 2.5% i den. Det var beskjeden jeg fikk... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 Det du ikke forteller er at du ikke er 18? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 Det er nok mange år siden, desverre... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Med mindre du var dritings* (noe jeg ikke regner med at du var) har butikken blingset. Jeg antar at de da har trodd at lettøl følger vanlige ølsalgsregler, men det gjør det ikke, man kan kjøpe lettøl også etter det vanlige ølsalget er stengt. Her er kilde, forresten.. *Ut fra den linken er det ikke uten videre klart at man kan nekte "tydelig berusede" å kjøpe lettøl, men det får bli advokat-onani og uansett er det vel ikke aktuelt i dette tilfellet. Endret 12. juni 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Ok, henger ikke med her. Hvorfor fikk du som 18+ år ikke kjøpt en øl som holdt 2,5% før "stengetid" ?? Edit: Ok antar at det var etter "stengetid" og butikken ikke hadde peiling på hva de solgte. Endret 12. juni 2013 av Vice Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Jeg var klink edru og er langt over 18 år gammel, men de mente at siden det var 2.5% i den så var det ikke lov. Noe om at distrikssjefen hadde sagt dette... Det gikk heller ikke å skanne inn flaskene i kassen. Endret 12. juni 2013 av oldboy Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 Da synes jeg du skal vise de ansatte den siden jeg linket til og be dem om å vise den til distriktssjefen. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) Det kan jeg låve deg at jeg skal! Endret 12. juni 2013 av oldboy Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 12. juni 2013 Noen som har tenkt seg på Oslo Beer Week? Stusser litt på hvorfor det heter Oslo Beer Week, når det strengt tatt bare er en weekend. Men men. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Da synes jeg du skal vise de ansatte den siden jeg linket til og be dem om å vise den til distriktssjefen. Mener denne loven ble endret for noen år siden. I forbindelse med omlegging av klassene fra 1,2,3 til A,B,C.... Før dette var det kun alkoholfritt (les: under 0,5%) som var lovlig å selge utenfor regulerte salgstider. Men butikken og den som har rettighetene for salg av alkohol burde selvsagt fått dette med seg. De er tross alt kurset og testet jevnlig. På den annen side har ikke markedet stømmet over av slike produkter de siste årene. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Anmeld dem for brudd på alkoholloven Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Dagligvarebutikker har bevist lagt seg på ei svært streng tolkning av alkohollova. Det er akkurat det samme når du ser på salgstidene. Dei fleste butikker bruker tidspunktet i kassa som det gjeldande tidspunktet. Kassa blir med andre ord låst for kjøp av alkohol på det bestemmte klokkeslettet. I alkohollova står det at 'salg og utlevering' ikkje skal skje utenom salgstida. Så dersom du på ein laurdag legger ølflaska i handlekorga klokka 17:59 så er du innanfor tidsfristen sjølv om flaska ikkje er betalt endå. På vinmonopolet så stenger dei gitteret når polet stenger og lar kundane som alt er inne få fullføre handelen sin. Dei jager ikkje ut kunder som står i betalingskø slik som dei gjer på dagligvarebutikkane. Det er sjølvsagt vanskeligare for dagligvarebutikkane å holde kontroll på om kunden som handler øl gjekk inn i butikken før eller etter tidsfristen, men tidssperring i kassa er ei mykje strengare tolkning enn kva som er nødvendig. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 I alkohollova står det at 'salg og utlevering' ikkje skal skje utenom salgstida. Så dersom du på ein laurdag legger ølflaska i handlekorga klokka 17:59 så er du innanfor tidsfristen sjølv om flaska ikkje er betalt endå. Strengt tatt så er det jo ikke noe salg før det er betalt i kassa? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Strengt tatt så er det jo ikke noe salg før det er betalt i kassa? Alkohollova definerer "Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet". Eit salg er ein avtale som følger avtaleloven. Så avtalen om kjøp er gjennomført når kunden aksepterer tilbudet (som blir gitt ved at selger tilbyr produktet med merka pris). Sjølve tidspunktet får når overleverer pengene speler ingen rolle. Så i utganspunktet så har du inngått avtale om kjøp i det du har plukka varene ned i handlekorga. Det mest korrekte vil derfor være at selger låser inne ølet når klokka er der. Men eg kan observere at alle dagligvarebutikkane tar den mindre arbeidskrevande løysninga der dei låser kassa frå å ta betalt for ølet og heller legger en duk eller trekker over en gardin for å symbolisere at varen ikke lenger er tilbudt for salg. Vinmonopolet som tross alt er eksperten på salg av alkohol gjer dette korrekt. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Alkohollova definerer "Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet". Eit salg er ein avtale som følger avtaleloven. Så avtalen om kjøp er gjennomført når kunden aksepterer tilbudet (som blir gitt ved at selger tilbyr produktet med merka pris). Sjølve tidspunktet får når overleverer pengene speler ingen rolle. Så i utganspunktet så har du inngått avtale om kjøp i det du har plukka varene ned i handlekorga. Det mest korrekte vil derfor være at selger låser inne ølet når klokka er der. Men eg kan observere at alle dagligvarebutikkane tar den mindre arbeidskrevande løysninga der dei låser kassa frå å ta betalt for ølet og heller legger en duk eller trekker over en gardin for å symbolisere at varen ikke lenger er tilbudt for salg. Vinmonopolet som tross alt er eksperten på salg av alkohol gjer dette korrekt. Tror nok det er overleveringen av pengene som er aksepten her. En avtale skal som kjent godkjennes av begge parter og da er betalingen en viktig del. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Jeg opplever det egentlig som at Vinmonopolet er helt på kanten med sin praksis, men at de istedet for å være helt nazi på det prøver å være litt smidige og serviceinnstilt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Tror nok det er overleveringen av pengene som er aksepten her. En avtale skal som kjent godkjennes av begge parter og da er betalingen en viktig del. Avtalen er forhåndsakseptert av selger. Selger har tilbudt ei vare til X kroner, det er du som aksepterer avtalen med å seie "den tar jeg" og legger vara i handlekorga. Det er akkurat det samme som når du handler på auksjon. I det du slår til med ein aksept på den foreslåtte kjøpssummen så er avtalen inngått, uavhengig av om varen er betalt eller ikkje. Men dette blir nok litt vell off-topic i forhold til trådens tema. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Mener denne loven ble endret for noen år siden. I forbindelse med omlegging av klassene fra 1,2,3 til A,B,C.... Før dette var det kun alkoholfritt (les: under 0,5%) som var lovlig å selge utenfor regulerte salgstider. Ja, hvis det som HØR skriver er riktig er riktig, og de burde vite hva de snakker om, så virker det jo som om de har endret deler av loven, men ikke hele. Jeg mener riktignok å huske at jeg kjøpte lettøl etter at det vanlige ølsalget var stengt for ~15 år siden, men jeg kan huske feil. Jeg mener også å huske at da jeg jobbet i butikk ble bare vanlig øl og ikke lettøl automagisk sperret i kassen etter at ølsalget var stengt. Endret 13. juni 2013 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Lettøl skal selges etter ølsalg er stengt ja... Men vet ikke om de vet hva som er lettøl eller ei. Slike lettøl står jo ofte sammen med annet øl, og ikke sikkert at selgerne tror at det er lettøl på samme måte som feks Ringnes lettøl. Endret 13. juni 2013 av Wolfkiller Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 13. juni 2013 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2013 Avtalen er forhåndsakseptert av selger. Selger har tilbudt ei vare til X kroner, det er du som aksepterer avtalen med å seie "den tar jeg" og legger vara i handlekorga. Det er akkurat det samme som når du handler på auksjon. I det du slår til med ein aksept på den foreslåtte kjøpssummen så er avtalen inngått, uavhengig av om varen er betalt eller ikkje. Men dette blir nok litt vell off-topic i forhold til trådens tema. Dette er da helt feil. Du kan utmerket legge tilbake en vare i hyllen etter at du har plukket den. I en butikk er det når varen er slått inn i kassen at salget er skjedd. Og selv ikke da er det endelig. Dersom du skulle ha for lite penger så kan du faktisk få lagt tilbake noen varer. Det er fullstendig annerledes enn på en auksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå