Alinoe Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Nikka: Du bruker relativt sterke ord her, til at det er øl man snakker om. Enig i at en heinie ikke smaker stort, men det er da i det minste forfriskende. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Sterke ord? Jeg synes virkelig ikke at jeg har brukt noen sterke ord i det hele tatt, hvis så er tilfelle så beklager jeg det på det sterkeste. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Sa da ikke at det var noe gæærnt i det! "Den som liker heineken fortjener en kraftig smekk", du liksom. Øl er som med det meste annet. Heineken kan være det man vil ha en dag, mens man andre dager foretrekker en frydenlund, en black and tan, eller en rolig staropramen Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hehe, okei - kanskje litt i overkant. Jeg har følelser for øl, okei. Hvilken Staropramen snakker du om da? Lenke til kommentar
Glennf Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hehe, okei - kanskje litt i overkant. Jeg har følelser for øl, okei. Nei du har ikkefølelser for øl, øl befatter både lyst og mørkt, øl er mye forskjellig og som alle vet liker ikke alle det samme, jeg for min del drikker mye forskjellig etter hva slags humør og hva jeg har lyst på og ikke minst hvor MYE av det jeg skal drikke. men er mer kåt på lyst en mørkt øl vaneligvis. hadde du virkelig hatt kjærlighet for øl hadde du satt pris på en orntlig lys og kald pils på en varm sommerdag du og Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Nikka, varm øl er jo . Det mener jeg fullt og helt ut. Mulig det er salgstriks, men jeg liker Ice Cold Heineken. Og det -8 gradene forsvinner ganske fort uansett. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Nikka, varm øl er jo . Det mener jeg fullt og helt ut. Festival-øl!! Få ting slår en Carlsberg som har godgjort seg noen timer i solsteken. Det skal være såpass at man tydelig kjenner at glasset i flasken er varmt når man setter den mot leppene. Ca. 27-28grader er nok en god temperatur. Innholdet bør holde et par grader under. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det er ikke bare du som er uenig. Hans svar viser bare at han rett og slett ikke aner hva han snakker om og faktisk kun har falt for reklamen. Årsaken er selvfølgelig elementær. I likhet med f.eks whisky så vil øl miste det meste av sine aromastoffer når drikken serveres kald. Desto kaldere den er, desto mindre aromastoffer frigjøres. (Dette kan du lett sjekke selv. Kjøp 2 bokser av ditt favorittøl, legg den ene boksen i kjøleskapet og la den andre stå i romtemperatur. La de stå over natta slik at du er sikker på at ølet som står i kjøleskapet er skikkelig kaldt. Tøm øl fra hver boks i hver sitt glass. Smak på det varme ølet først og deretter det kalde. Merk forskjellen.) Det er en av grunnene til at man ikke skal ha isbiter i whisky og at skikkelig øl serveres fra 8 grader og oppover. I tillegg kan man påpeke at vedkommende heller ikke vet hva ølet smaker annet enn at det smaker mye av det samme som vanlig Heineken. Selvfølgelig er smaken den samme som vanlig Heineken - det ER vanlig Heineken. Den eneste forskjellen er at den er iskald, slik at man kjenner mindre av den smaken som allerede nesten ikke eksisterer i Heineken. Når drikken er så kald som -8 grader, så vil selvsagt det meste av smaker av humle og malt være borte. I tillegg vil smaksløkene bedøves så mye at det også vil medvirke til å gjøre at du kjenner mindre smak. I tillegg så tilsettes det silikon i Heineken for å fjerne gjæren som brukes under bryggeprosessen, det er også med på å fjerne masse smak, som kunne gjort Heineken til en god øl. I tillegg så tilsettes det carbondioksid for å gi ølet unaturlig mye kulsyre. Nei, den som hevder at Heineken smaker god fortjener en kraftig smekk og en smak på noe som virkelig er øl. I mine øyne fortjener ikke Heineken å bli beskrevet som øl. Det er jo helt sant at øl smaker mindre jo kaldere det er. Dette gjelder vel all drikke. Dette er også grunnen til at fjortiser gjerne drikker kaldt øl av typen "Ice." De vil bli fulle, men liker rett og slett ikke smaken av øl. Ergo drikker de slikt tulleøl, og da gjerne kaldt. Det riktige er imidlertid å servere øl kjellerkaldt. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) får sykt lyst på øl når jeg leser denne tråden til og med vassen heineken høres fortreffelig ut nå Endret 23. september 2008 av Daily-Drifter Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Hehe, okei - kanskje litt i overkant. Jeg har følelser for øl, okei. Nei du har ikkefølelser for øl, øl befatter både lyst og mørkt, øl er mye forskjellig og som alle vet liker ikke alle det samme, jeg for min del drikker mye forskjellig etter hva slags humør og hva jeg har lyst på og ikke minst hvor MYE av det jeg skal drikke. men er mer kåt på lyst en mørkt øl vaneligvis. hadde du virkelig hatt kjærlighet for øl hadde du satt pris på en orntlig lys og kald pils på en varm sommerdag du og Jeg liker da kalde pils jeg også såfremt det er en pilsner med litt karakter og smak. Staropramens pilsner, Erdinger Weissbier, Dahls Pils, Edel Pils, MBs Trondhjemspils og Pilsner Urquell er noen eksempler. Lyst øl betyr ikke smakløst øl. Drikker heller en Corsendunk Trippel, Satan, Honey Blossom eller liknende om jeg vil ha en lys øl. Nikka, varm øl er jo . Det mener jeg fullt og helt ut. Mulig det er salgstriks, men jeg liker Ice Cold Heineken. Og det -8 gradene forsvinner ganske fort uansett. Kanksje du ikke liker smaken av øl. Det er jo helt sant at øl smaker mindre jo kaldere det er. Dette gjelder vel all drikke. Dette er også grunnen til at fjortiser gjerne drikker kaldt øl av typen "Ice." De vil bli fulle, men liker rett og slett ikke smaken av øl. Ergo drikker de slikt tulleøl, og da gjerne kaldt. Det riktige er imidlertid å servere øl kjellerkaldt. Which was my point. Midtfyhns DIPA er fantastisk forresten. Daily-Drifter: Du er definitivt ikke alene om akkurat det. (Bortsett fra det med Heineken.) Lenke til kommentar
fgr Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 iskaldt øl = bra på sommerfestival for å kjøle ned. ville ikke vært noe digg å gå rundt i solsteiken med lunkent varmt øl. lunkent/varmt øl = bra når det ikke er for varmt i lufta. smaker mer og bedre. litt selvsagt egentlig. du drikker jo ikke varm te i solsteiken heller. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Nikka, varm øl er jo . Det mener jeg fullt og helt ut. Mulig det er salgstriks, men jeg liker Ice Cold Heineken. Og det -8 gradene forsvinner ganske fort uansett. Kanksje du ikke liker smaken av øl. Er nok ikke den beste smaken i verden, men uansett smaker ølet bedre i utlandet enn i Norge. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Det er litt merkelig siden det er det samme ølet. I alle fall i de fleste tilfeller. Når det kommer til Heineken så er 95%(tror jeg det var) av Heineken som selges i hele verden akkurat den samme Heineken som produseres av Heineken selv. Det finnes noen få unntak på grunn av alkohollovgivning, Sverige er ett av dem. Her er årsaken åpenbar, de kan ikke selge normal øl i butikkene, de har kun lov til å selge "folköl", som selvsagt ikke har den samme prosenten. Jeg mener også at Irland har en liknende lov. Uten at jeg er 100% sikker, så er Heineken i butikken i Norge - akkurat den samme som Heineken som selges i Nederland. (Akkurat det kan jeg selvsagt sjekke, men jeg ser ikke noen grunn til at den skal være anderledes, siden alkohollovgivningen her i Norge ikke legger noen begrensninger i forhold til produksjon og alkoholstyrke mtp. en øl som Heineken.) Lenke til kommentar
Glennf Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 ta tuborg for eksempel, smaker IKKE likt i danmark som den gjør i norge. det er nok noe sannhet i det mørke dj'n sier. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Ja, min erfaring er også at samme øl kan smake forskjellig fra land til land. Lenke til kommentar
DJ_Dark Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det er litt merkelig siden det er det samme ølet. I alle fall i de fleste tilfeller. Når det kommer til Heineken så er 95%(tror jeg det var) av Heineken som selges i hele verden akkurat den samme Heineken som produseres av Heineken selv. Det finnes noen få unntak på grunn av alkohollovgivning, Sverige er ett av dem. Her er årsaken åpenbar, de kan ikke selge normal øl i butikkene, de har kun lov til å selge "folköl", som selvsagt ikke har den samme prosenten. Jeg mener også at Irland har en liknende lov. Uten at jeg er 100% sikker, så er Heineken i butikken i Norge - akkurat den samme som Heineken som selges i Nederland. (Akkurat det kan jeg selvsagt sjekke, men jeg ser ikke noen grunn til at den skal være anderledes, siden alkohollovgivningen her i Norge ikke legger noen begrensninger i forhold til produksjon og alkoholstyrke mtp. en øl som Heineken.) Jo, det er en forskjell faktisk. I Nederland er all øl som selges i butikker og ute 5%, mens i Norge er den 4,5 eller 4,7%. Og Heineken vi har i Norge lages av Hansa, ikke i Nederland. Siden vi har mindre % med alkohol, tilsettes de vann (har hørt det), for å utlikne alkoholprosenten. Derfor smaker ølet ofte litt mindre og kanskje ikke like godt i Norge, som i Nederland. Jeg er ikke sikker på det med vann, men det er nå det jeg har hørt. Så ikke flame meg om det er feil. 1 Lenke til kommentar
Mcclane Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Lurer bare på om Øl´n kan være flytende ved -8 grader? Det får ikke jeg til å stemme. Endret 26. september 2008 av Mcclane Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Ingen problemer med det. Øl inneholder alkohol, alkohol senker frysepunktet. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Lurer bare på om Øl´n kan være flytende ved -8 grader? Det får ikke jeg til å stemme. Det stemmer nok ikke. Det er vel heller snakk om at selve tappetårnet holder -8 et eller annet sted i systemet. (hvis du snakker om Heineken xtra cold). Øl fryser relativt mye raskere enn feks akevitt. (avhengig av alkohol-% som du skjønner) Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Guinness og Kilkenny er herlige saker. Ellers er Miller også godt. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå