Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ølet er flasket. Lar det stå en dag til før jeg setter det kjølig. Viste seg at ølet hadde fått litt kullsyre/skum. Sikkert fordi det hadde stått så lenge, og altså det som gjorde at det boblet litt da.

La det stå i romtemperatur en uke eller to. Gjærer raskere ut (og dermed karboneres raskere). Gjæren utvikler selvsagt CO2 selv om du ikke har det på flasker. Noe av denne løses ut i ølen på dunk. Er ikke alt som går rett ut i rommet.

Lenke til kommentar

La det stå i romtemperatur en uke eller to. Gjærer raskere ut (og dermed karboneres raskere). Gjæren utvikler selvsagt CO2 selv om du ikke har det på flasker. Noe av denne løses ut i ølen på dunk. Er ikke alt som går rett ut i rommet.

 

Ja jeg vet, men viste ikke at det var så mye at gjærlåsen reagerte, var ikke like mye i det forrige brygget jeg satt.

Det ble 44 halvlitere Brown ales i alt.

Mesteparten vil nok lagres i 21 grader i to uker ja, men kommer til å legge noen til kjøl før helgen.. :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hva synes folket om Grans Premium pils?

 

Jeg hadde aldri lagt merke til det før jeg leste at det ble kåret til den beste pilsen i en stor norsk øltest (som må være ganske habil siden mitt favoritt øl, Ægir IPA, vant totalt sett).

 

Må si jeg ble positivt overasket - den var overhode ingen smaksbombe, men veldig frisk og ikke minst særdeles lettdrikkelig, og er derfor blitt min klare favoritt som fylle-øl. Det beste av alt, det er også et av de absolutt billigste ølene som er å få kjøpt med en literpris på kun 40 kr!

Premium-hoeyoppl_medium.jpg

Lenke til kommentar

Hva synes folket om Grans Premium pils?

 

Jeg hadde aldri lagt merke til det før jeg leste at det ble kåret til den beste pilsen i en stor norsk øltest (som må være ganske habil siden mitt favoritt øl, Ægir IPA, vant totalt sett).

 

Må si jeg ble positivt overasket - den var overhode ingen smaksbombe, men veldig frisk og ikke minst særdeles lettdrikkelig, og er derfor blitt min klare favoritt som fylle-øl. Det beste av alt, det er også et av de absolutt billigste ølene som er å få kjøpt med en literpris på kun 40 kr!

Premium-hoeyoppl_medium.jpg

 

Dette var en gang favoritt-sommerpilsen til meg og en kompis. Men smaken har forandret seg mye. Til ølens fordel vil jeg si at den er lagret ganske lenge. Men man må like farris-vannet om man skal like Grans øl. Ikke alle som synes at mineralvann passer godt med øl. Det er en ganske dominerende smak, men du får jo i deg jern og mineraler da.. :)

Lenke til kommentar

Hva synes folket om Grans Premium pils?

 

Jeg hadde aldri lagt merke til det før jeg leste at det ble kåret til den beste pilsen i en stor norsk øltest (som må være ganske habil siden mitt favoritt øl, Ægir IPA, vant totalt sett).

 

Må si jeg ble positivt overasket - den var overhode ingen smaksbombe, men veldig frisk og ikke minst særdeles lettdrikkelig, og er derfor blitt min klare favoritt som fylle-øl. Det beste av alt, det er også et av de absolutt billigste ølene som er å få kjøpt med en literpris på kun 40 kr!

Premium-hoeyoppl_medium.jpg

 

Kanskje jeg har vært meget uheldig, men av de Grans pilsene jeg har smakt får jeg en sur ettersmak. Såvidt jeg husker var det da ikke Grans Premium, men er ettersmaken også veldig "krydret"? Rett meg gjerne :p

Lenke til kommentar

Kanskje jeg har vært meget uheldig, men av de Grans pilsene jeg har smakt får jeg en sur ettersmak. Såvidt jeg husker var det da ikke Grans Premium, men er ettersmaken også veldig "krydret"? Rett meg gjerne :p

 

Farris ettersmaken vel, jeg synes som sagt den er veldig fremtredende i alle Grans øl, også Lade gaard.. Kanskje med unntak av Mørk lager, som er så overkjørt jævlig søt og vemmelig i smaken at den kan sammenlignes med en uekte colabrus med dårlig kullsyre... Helt enig med Kjempetorsken.

 

Værste ølen jeg har smakt, at jeg også måtte betale 30kr for noe sånt suger.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

(OG - FG) x 1000 / 7,6 ?

 

Enig i at det høres høyt ut for et ferdigsett.

tilsatt Moss maltxtrakt da litt over en stor pakke, dessuten var Muntons Connoisseurs ølsettet veldig stort for å si det sånn.

 

Brukte alkoholkalkulator og notatene mine for å finne resultat.

 

Edit ølens OG var 1.063 Ølens FG var1.009 :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Farris ettersmaken vel, jeg synes som sagt den er veldig fremtredende i alle Grans øl, også Lade gaard.. Kanskje med unntak av Mørk lager, som er så overkjørt jævlig søt og vemmelig i smaken at den kan sammenlignes med en uekte colabrus med dårlig kullsyre... Helt enig med Kjempetorsken.

 

Værste ølen jeg har smakt, at jeg også måtte betale 30kr for noe sånt suger.

 

Hiver meg på. Grans smaken passer ikke min gane. Juleøllet fra Lade Gaard (Grans) ble også helslakta av kompisene mine på juleølsmaking 2 år siden. Det ble gitt desidert sisteplass av alle involverte og samtlige kommenterte ettersmaken med særdeles negativt ladede ord som jeg ikke skal gjenta her. Jeg prøvde likevel en Lade Gaard juleøl også i år/fjor og da var ikke ettersmaken like kraftig, men fremdeles nok til at jeg ikke kunne gi det mer enn 1'ern på terningen :-) Kan vel si at jeg ikke liker Farris heller da om det har noen betydning.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Har smakt på hjemmebrygget nå. Kjempegodt!! Er nær smaken til Brun og Imperial Brown Ale. Denne hjemmelagde Alen danker ut Newcastle Brown Ale. :). Veldig sterk og god.

Det er bra! Nyter selv et hjemmebrygg jeg er ganske fornøyd med nå. Modifisert ekstraktsett som jeg syns begynner å ha mye til felles med HB Pale Ale. Har stått kun to uker på flaske, og er allerede meget bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemmebrygget brown ale er noe av det bedre øllet jeg har smakt :-) Leit at 50 liter forsvant så alt for fort! Blir ikke det samme med kjøpe øl, men nyter nå en Carls-light som heller ikke er så verst :-) dogg på glasset, familietid med idol, ha en fin kveld folkens:-) hjertelig god helg!

 

Plopp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sunturn Bourbon som jeg smakte lurer jeg nesten på om det var noe galt med. Den smakte litt syrlig, Noe som jeg overhodet ikke hadde forventet.

Syrlig? Som type lambic eller...? Men ja, det høres jo litt rart ut. Vanlig Sunturnbrew er jo på ingen måte slik, hvis jeg husker riktig.

Hehe,Ikke så ille som en lambic nei, men en syrlig bismak som virket fremmed. Kunnet forventet meg noe lignende dersom den var lagret på Cognac fat, men absolutt ikke Bourbon.

Nå sitter jeg og nipper til Sunturnbrew Bourbon Edition selv. Jeg merket også umiddelbart det syrlige preget, vil kanskje si at det er et litt vinøst preg av den typen man kan finne i enkelte stouter og portere, men ikke helt balansert i dette ølet. Ettersmaken synes jeg derimot er bedre, med brukbar balanse mellom malt- og røyksmak. I grunnen ikke noe dårlig øl, men forholdsvis ulikt vanlig Sunturn, og ikke noe must å hamstre for min del (jeg er ikke crazy etter vanlig Sunturnbrew heller, egentlig).

Lenke til kommentar
Så et nytt øl i butikken og måtte smake det. Kan absolutt anbefales. Flott og dyp smak, fine malt-aromaer og flott balanse. Mer enn nok smakskarakter for at ølkjennere vil like det, men samtidig lettdrikkelig og leskende også. Vil nok bli kjøpt igjen.

 

hvilken butikk var dette? har aldri sett den før i mitt distrikt vertfall! Har fått litt "avsmak" på kjøpe ale, da jeg for det meste drikker selvbrygget. Men må gi den et forsøk!

 

Er det slik med dere og? at dere nyter øllet mer når det er selvbrygget?

Endret av Aksel114
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...