Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Dropkmurphy: Selv om du stikker om ølet under primærgjæringen vil du fortsatt få sedimenter i flaskene etter karboniseringen. Det er ikke for estetikkens del jeg anbefaler deg å gjøre dette, men for smakens skyld ;)

 

Som sagt, jeg tror den eneste måten du kan bli helt sikker på om gjæringen burde være avsluttet, er å måle gravity.

 

Edit: Siteringen ble borte...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Drikker vørterøl nå :wee:

 

Men gutta, hvilket øl egner seg best på fest? Bør man kjøpe på boks eller glass?

Tja...hvilke joggesko egner seg best til løping...? :tease:

 

Poenget mitt er: det kommer helt an på hva du liker. Selv liker jeg best litt lysere øltyper til festlige lag fordi man jo da gjerne drikker mer enn én *kremt*, og det er litt årstidsavhengig også ettersom serveringstemperaturen er forskjellig på ulike øltyper også. Skal jeg bare ha en relativt enkel butikkpils, pleier jeg å kjøpe Ladegaards pilsner eller Gambrinus. Er jeg lysten på noe litt mer fancy, men ikke er lysten på alfor alkoholsterk øl, går jeg for Brewdog Trashy Blonde, Nøgne Ø Bitter (utrolig god sommerøl) eller Haandbryggeriet Pale Ale (denne er favoritten av butikkøl for min del, men krever at du liker humle :) ) De få gangene jeg har dratt med meg poløl på fest har det gått i kraftig "american style" IPA, feks. Nøgne Ø sin IPA eller Brewdog Punk IPA. Og ja, jeg liker humle...:)

 

Kjøper sjeldent øl på boks. Mest fordi det ølet jeg liker nesten utelukkende selges på flaske. De gangene jeg har alternativet boks, så er det gjerne snakk om øltyper man like gjerne drikker rett fra beholder, og da foretrekker jeg flaske.

Lenke til kommentar

Tja...hvilke joggesko egner seg best til løping...? :tease:

 

Poenget mitt er: det kommer helt an på hva du liker. Selv liker jeg best litt lysere øltyper til festlige lag fordi man jo da gjerne drikker mer enn én *kremt*, og det er litt årstidsavhengig også ettersom serveringstemperaturen er forskjellig på ulike øltyper også. Skal jeg bare ha en relativt enkel butikkpils, pleier jeg å kjøpe Ladegaards pilsner eller Gambrinus. Er jeg lysten på noe litt mer fancy, men ikke er lysten på alfor alkoholsterk øl, går jeg for Brewdog Trashy Blonde, Nøgne Ø Bitter (utrolig god sommerøl) eller Haandbryggeriet Pale Ale (denne er favoritten av butikkøl for min del, men krever at du liker humle :) ) De få gangene jeg har dratt med meg poløl på fest har det gått i kraftig "american style" IPA, feks. Nøgne Ø sin IPA eller Brewdog Punk IPA. Og ja, jeg liker humle... :)

 

Kjøper sjeldent øl på boks. Mest fordi det ølet jeg liker nesten utelukkende selges på flaske. De gangene jeg har alternativet boks, så er det gjerne snakk om øltyper man like gjerne drikker rett fra beholder, og da foretrekker jeg flaske.

 

Lervig og Nøgne skal kanskje begynne med boks på enkelte øl, mye boks i USA, pga praktiske årsaker og fordi boks beskytter smak og humle mer enn flasker, Ægir lurer også på boks..

Lenke til kommentar

Tja...hvilke joggesko egner seg best til løping...? :tease:

 

Poenget mitt er: det kommer helt an på hva du liker. Selv liker jeg best litt lysere øltyper til festlige lag fordi man jo da gjerne drikker mer enn én *kremt*, og det er litt årstidsavhengig også ettersom serveringstemperaturen er forskjellig på ulike øltyper også. Skal jeg bare ha en relativt enkel butikkpils, pleier jeg å kjøpe Ladegaards pilsner eller Gambrinus. Er jeg lysten på noe litt mer fancy, men ikke er lysten på alfor alkoholsterk øl, går jeg for Brewdog Trashy Blonde, Nøgne Ø Bitter (utrolig god sommerøl) eller Haandbryggeriet Pale Ale (denne er favoritten av butikkøl for min del, men krever at du liker humle :) ) De få gangene jeg har dratt med meg poløl på fest har det gått i kraftig "american style" IPA, feks. Nøgne Ø sin IPA eller Brewdog Punk IPA. Og ja, jeg liker humle... :)

 

Kjøper sjeldent øl på boks. Mest fordi det ølet jeg liker nesten utelukkende selges på flaske. De gangene jeg har alternativet boks, så er det gjerne snakk om øltyper man like gjerne drikker rett fra beholder, og da foretrekker jeg flaske.

 

Ok, herlig svar :)

 

Det meste du nevner har jeg aldri hørt om engang, men skal skrive det ned og sjekke ut i morgen. Takk for tips!

Lenke til kommentar

Men gutta, hvilket øl egner seg best på fest? Bør man kjøpe på boks eller glass?

Boks er praktisk av hensyn til vekt, hvis du må frakte varene til festen, men ølutvalget på boks er dårligere. På glassflaske er som nevnt Haandbryggeriet Pale Ale og Lervig Lucky Jack gode, lettdrikkelige alternativer, men ulempen er bunnsedimenter, som kan være ubehagelig hvis du vil drikke rett fra flasken. Det finnes imidlertid noen gode øl bl.a. av typen engelsk bitter på bunnsedimentfrie flasker. Spitfire, for eksempel, er et greit valg, det har litt smak, men er lett å like selv om du ikke har smakt så mye forskjellig før. Finnes på bl.a. Ica og Coop Mega. Newcastle Brown Ale er heller ikke noe dumt alternativ, særlig hvis butikken ikke har særlig stort utvalg, og det er til og med på boks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg testet Final Gravity på Brown Alen som jeg har brygget. Den vippet på 1010-1005 rett der det står merket "ready to bottle".

 

Siden jeg har mistet Origian Gravity lappen, så lurer jeg på om det er noen måte å vite hvor sterk ølen er?

 

Jeg smakte ikke noen usmaker, så da tar jeg en gravitysjekk imorgen også for å konstatere at hovedgjæringen er stoppet, også håper jeg flaskene ikke popper/eksploderer.

 

Jeg ville vel smakt det om ølet var infisert/villgjær? Ølet smakte jo Brownale minus kullsyre. Dersom alt går etter planen blir nok dette mitt beste brygg hittil.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet Final Gravity på Brown Alen som jeg har brygget. Den vippet på 1010-1005 rett der det står merket "ready to bottle".

 

Siden jeg har mistet Origian Gravity lappen, så lurer jeg på om det er noen måte å vite hvor sterk ølen er?

 

Jeg smakte ikke noen usmaker, så da tar jeg en gravitysjekk imorgen også for å konstatere at hovedgjæringen er stoppet, også håper jeg flaskene ikke popper/eksploderer.

 

Jeg ville vel smakt det om ølet var infisert/villgjær? Ølet smakte jo Brownale minus kullsyre. Dersom alt går etter planen blir nok dette mitt beste brygg hittil.

 

Alkoholtesting uten OG er nok mulig, men neppe med utstyr i hjemmet og jeg regner ikke med at du vil koste labtest på et hjemmebrygg. (Bryggedagbok er ikke dumt)

 

De fleste former for infisering vil gi en smak, men ikke nødvendigvis med en gang. Det høres uansett ut til åat du er omtrnet der du skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alkoholtesting uten OG er nok mulig, men neppe med utstyr i hjemmet og jeg regner ikke med at du vil koste labtest på et hjemmebrygg. (Bryggedagbok er ikke dumt)

 

De fleste former for infisering vil gi en smak, men ikke nødvendigvis med en gang. Det høres uansett ut til åat du er omtrnet der du skal være.

 

Herlig takk... Vet du ca hvor sterkt det er når Munton/produsenten sier at det skal være 1040° to 1044 OG og jeg har 1010-1005 FG?

Lenke til kommentar

Finner ikke den h..... lappen etter at kona ryddet. Enten så er ølet 5,5prosent ellers er det 10,2 ifølge noe som MULIGENS var lappen.

 

Heretter blir det bryggedagbok ja, for å være sikker kan jeg poste gravity.... Men man lærer så lenge man brygger. Nå har jeg lært vinterbrygging, med temperaturmåler VEDSIDEN av gjæringsdunken/brygget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...