Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Black Tokyo Horizon" er nok stort sett borte for godt nå dessverre, men Nøgne Ø skal visstnok lage en batch med sin egen versjon som heter "Horizon Tokyo Black". Håper den kan fungere som en slags trøst :)

 

Dette har selvsagt vært omtalt på Ølportalen. Den er antatt å komme på Polet i september.

 

Minner om at Tokyo også finnes som Tokyo Rising Sun Highland Edition. Har ikke smakt denne, men har en stående.

Lenke til kommentar

Hvis sedimentene har samlet seg noenlunde på bunnen kan du ta en prøvetapning med en øse og tilsette kullsyre i en brusmaskin. Da får du en god pekepinn på hvordan det ferdige produktet vil smake.

Jeg mener er det unormalt? Og vil ikke flaskene eksplodere eller spretter pga trykket? Hvis jeg feks flasker nå?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Dropkmurphy:har du mulighet å måle gravity? I så fall, hva var den ved start av gjæring og hva er den nå? Hvor lenge er det mellom hver gang det bobler i gjærlåsen? Mine brygg har kun veldig aktiv gjæring i en ukes tid. Da er de som oftest gjæret ned til beregnet terminal gravity.

Lenke til kommentar

Dropkmurphy:har du mulighet å måle gravity? I så fall, hva var den ved start av gjæring og hva er den nå? Hvor lenge er det mellom hver gang det bobler i gjærlåsen? Mine brygg har kun veldig aktiv gjæring i en ukes tid. Da er de som oftest gjæret ned til beregnet terminal gravity.

 

Støtter den. Kjøp deg en oechslevekt og sjekk sukkerinnholdet.

Tre uker er forøvrig lenge, men ikke ekstremt.

 

Anbefaler forøvrig Norgbryggs forum for alle som vurderer å brygge selv. Medlemsskap kan også være greit.

Lenke til kommentar

Støtter den. Kjøp deg en oechslevekt og sjekk sukkerinnholdet.

Tre uker er forøvrig lenge, men ikke ekstremt.

 

Anbefaler forøvrig Norgbryggs forum for alle som vurderer å brygge selv. Medlemsskap kan også være greit.

 

Det som er, er at jeg har sånn gravityvekt, men jeg tror jeg har mistet lappen.. mulig det var 1188, det var veldig mye innhold i det ølsettet jeg kjøpte da, eneste jeg tror jeg kan ha gjort litt feil, var at jeg hadde i en liter vann for lite eller noe sånt.

 

Kan villgjær forårsake for lang gjæring.. ?

 

Begynner å bli litt stresset her nå, forrige ølsett gjæret bare ca 2 uker liksom.

Lenke til kommentar

Tror du at du har fått villgjær oppi ølet ditt??

 

En allgrain brygger som kaller seg Teddytusen på AVforum sa at hele batchen hans ble ødelagt av temperaturforandringer. Jeg har ikke så mye kunnskap selv, her har det også vært mye temperatursvingninger.

 

Bare lurer på hvorfor ølet gjærer så sinnsykt lenge, er det fordi produsenten hadde mye mer humlet maltekstrakt?

 

Alt utstyr ble desinfisert grundig. Men temperatur har nok svingt noen grader nå i vinters..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

"Black Tokyo Horizon" er nok stort sett borte for godt nå dessverre, men Nøgne Ø skal visstnok lage en batch med sin egen versjon som heter "Horizon Tokyo Black". Håper den kan fungere som en slags trøst :)

 

Dette var et øl som jeg aldri rakk å plukke med meg en flaske av på polet da det kom. Men jeg var i Tokyo for et års tid siden. Og hva fant jeg på en større sjappe dedikert til gode drikkevarer, midt på Tokyo Central Station? Joda, en flaske med nevnte øl. Dyr though, rundt 4500 Yen for den, ca 400 norske. Jeg var fristet, men ble ikke kjøpt.

Lenke til kommentar

Det som er, er at jeg har sånn gravityvekt, men jeg tror jeg har mistet lappen.. mulig det var 1188, det var veldig mye innhold i det ølsettet jeg kjøpte da, eneste jeg tror jeg kan ha gjort litt feil, var at jeg hadde i en liter vann for lite eller noe sånt.

 

Kan villgjær forårsake for lang gjæring.. ?

 

Begynner å bli litt stresset her nå, forrige ølsett gjæret bare ca 2 uker liksom.

 

Villgjær/Infeksjon kan gi lenger gjæring ja.

Hadde ikke fått panikk ennå.

 

Planlegger selv å brygge en Lucky Jack klone i løpet av helgen.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Dette var et øl som jeg aldri rakk å plukke med meg en flaske av på polet da det kom. Men jeg var i Tokyo for et års tid siden. Og hva fant jeg på en større sjappe dedikert til gode drikkevarer, midt på Tokyo Central Station? Joda, en flaske med nevnte øl. Dyr though, rundt 4500 Yen for den, ca 400 norske. Jeg var fristet, men ble ikke kjøpt.

Litt stiv pris ja. Fantastisk øl som aldri kommer tilbake (selv om NØ lager en ny (antatt)trøste-variant.Men 400 spenn for en flaske er jeg enig i at er for mye.

Villgjær/Infeksjon kan gi lenger gjæring ja.

Hadde ikke fått panikk ennå.

 

Planlegger selv å brygge en Lucky Jack klone i løpet av helgen.

Men hvordan i all verden klarer man å få villgjær oppi ølen sin som hjemmebrygger? Ser for meg at det kan skje dersom man har et tungt tilfelle av seborré og samtidig insisterer på å gre håret sitt over det åpne gjæringskaret hver morgen. Men dette er det vel de færreste som gjør?
Lenke til kommentar

 

Litt stiv pris ja. Fantastisk øl som aldri kommer tilbake (selv om NØ lager en ny (antatt)trøste-variant.Men 400 spenn for en flaske er jeg enig i at er for mye.

Men hvordan i all verden klarer man å få villgjær oppi ølen sin som hjemmebrygger? Ser for meg at det kan skje dersom man har et tungt tilfelle av seborré og samtidig insisterer på å gre håret sitt over det åpne gjæringskaret hver morgen. Men dette er det vel de færreste som gjør?

Mulig det var noe galt med ølsettet også da. Vi steriliserte alt med klorin to ganger.

Lenke til kommentar

Nå er det vel bakterieinfeksjon som er vanligst, ikke villgjær. Men symptomene er, så vidt jeg har forstått, ganske like, og begrepene brukes dermed litt om hverandre. Dog er det vel også en del kilder til villgjær på et vanlig kjøkken som på finurlig vis klarer å finne veien ned i gjæringskaret. Gjærsopp trives jo feks. godt på overflaten av en del frukt og grønnsaker.

 

Det er også mye annet som kan gi lang gjæringstid. For lite oksygen i vørteren, for lite gjær og feil temperatur er noe jeg kommer på i farten. Mitt beste råd er å sjekke gravity'en på ølet (som flere andre her nevner). Det er, sånn jeg har skjønt det, ikke uvanlig at det kan ploppe litt i gjærlåsen selvom man har nådd FG. Første brygget mitt ploppet i hvert fall fortsatt ca. 1 gang pr. min. da FG var nådd og jeg flasket. Ingen flaskebomber av den grunn :)

 

Men dersom gravity faktisk fortsatt er for høy kan du prøve å stikke om ølet (for å bli kvitt bunnfall som kan gi dårlig smak) og øke gjæringstemp. med et par grader for å se om gjæren "våkner" litt.

Lenke til kommentar

Nå er det vel bakterieinfeksjon som er vanligst, ikke villgjær. Men symptomene er, så vidt jeg har forstått, ganske like, og begrepene brukes dermed litt om hverandre. Dog er det vel også en del kilder til villgjær på et vanlig kjøkken som på finurlig vis klarer å finne veien ned i gjæringskaret. Gjærsopp trives jo feks. godt på overflaten av en del frukt og grønnsaker.

 

Det er også mye annet som kan gi lang gjæringstid. For lite oksygen i vørteren, for lite gjær og feil temperatur er noe jeg kommer på i farten. Mitt beste råd er å sjekke gravity'en på ølet (som flere andre her nevner). Det er, sånn jeg har skjønt det, ikke uvanlig at det kan ploppe litt i gjærlåsen selvom man har nådd FG. Første brygget mitt ploppet i hvert fall fortsatt ca. 1 gang pr. min. da FG var nådd og jeg flasket. Ingen flaskebomber av den grunn :)

 

Men dersom gravity faktisk fortsatt er for høy kan du prøve å stikke om ølet (for å bli kvitt bunnfall som kan gi dårlig smak) og øke gjæringstemp. med et par grader for å se om gjæren "våkner" litt.

 

Takk så mye for tips og råd alle sammen!

 

En ting jeg vet er at ølet stod altfor kalt de første 4 dagene, det stod ute i gangen slik jeg har hatt før. Men da var det sef varmere vær. Jeg tok temperatur, konstanterte at det var for lavt og flyttet inn i stua, som holder ca 19-20 grader ifølge temperaturmåler. Der begynte gjæringen med en gang, veldig aggresivt først men nå bobler det

 

Men noe annet kan jeg ikke tenke meg at er gjort feil, kona klorvasket alt utstyr to ganger, og alt var gjort etter boka, med unntak av for lav temp først.

 

Jeg bør vel la ølet stå å godgjøre seg 2-3 dager til, selvom gjæringen har vart nesten 3uker?

Lenke til kommentar

Hvis du har et ekstra gjæringskar ville jeg i hvert fall stukket om ølet (altså ført ølet over fra en beholder til en annen), slik at du blir kvitt bunnfallet. Bunnfallet består nemlig bla. av eggehvitestoffer, død gjær o.l. som kan gi bismak på ølet. Særlig er det greit å bli kvitt den døde gjæren da gjærcellene etter hvert kan sprekke og frigjøre en del stoffer som ikke smaker godt. Det er ikke slik at ølet blir ødelagt hvis du ikke gjør dette, men det vil sikre at resultatet blir så godt som mulig.

Lenke til kommentar

Hvis du har et ekstra gjæringskar ville jeg i hvert fall stukket om ølet (altså ført ølet over fra en beholder til en annen), slik at du blir kvitt bunnfallet. Bunnfallet består nemlig bla. av eggehvitestoffer, død gjær o.l. som kan gi bismak på ølet. Særlig er det greit å bli kvitt den døde gjæren da gjærcellene etter hvert kan sprekke og frigjøre en del stoffer som ikke smaker godt. Det er ikke slik at ølet blir ødelagt hvis du ikke gjør dette, men det vil sikre at resultatet blir så godt som mulig.

 

Jeg er av typen som ikke bryr meg om sedimenter, er ølet uklart så ser jeg på det som kvalitet. Er det ekstra mye gjær i bunn, som feks på Nøgne Saison, så bare lar jeg siste rest være igjen.

 

Jeg har bare ett kar enda, har tanker om å kjøpe nytt snart.. Men om jeg tapper på flasker, så lar jeg alltid bunnfallet på bunn bli igjen. Så tror ikke jeg må stikke om forde. Rart er det at, på pakken stod det at det kun skulle gjære i 4-7dager, her har det putret jevnt og trutt i nesten 3uker. Stoler ikke helt på brygget, men spennende blir det.

 

Det hadde vist ikke sluttet enda, det bobler jevnt og trutt hvert 15 sek var bare vinduet som stod til lufting..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...