Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

I så tilfelle anbefaler jeg en liten selskapslek som vi kan kalle blindtest.

Plukk minst en av de foretrukne ølene og legg til et par andre.

Den kan fort få enkelte til å sperre øynene opp. :eek:

 

Poenget er ikke at alle nødvendigvis må drikke håndbrygget øl, men at mange ikke har et langt sterkere forhold til merke enn til smak og dermed ikke nødvendigvis drikker det de liker best.

 

Skal høre med de andre :)

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Går det å ta inngangspenger på et vors/fest. For så å servere et visst antall øl gratis? En slags indirekte betaling.

 

Så vidt jeg vet går grensen mellom lovlig og ulovlig på hvordan du markedsfører festen. Så lenge det er fra person til person er det greitt. Men dersom du setter opp postere, eller legger ut invitasjon åpent på nettet eller står på et sted og averterer offentlig eller lignende, så er det ikke lov. Å legge det ut på en lukket facebook-gruppe er nok lovlig vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hvis denne sammenligningen lar seg gjøre, hvor mange vanlige halvlitere tilsvarer en halvliter sterkøl 10% i promille? Regner med at det blir fest til helga, men nå har jeg tenkt å ta med et par flasker sterkøl å åpne med fremfor vanlig pils. Jeg har rimelig god kontroll på hvor mange vanlige halvlitere jeg tåler, men nå som det er sterkøl inne i bildet blir jeg straks litt mer usikker. Har ingen ønsker om å drikke meg skamfull til helgen, så må prøve å beregne litt hvordan inntaket skal fordeles :wee:

Lenke til kommentar

Hvis denne sammenligningen lar seg gjøre, hvor mange vanlige halvlitere tilsvarer en halvliter sterkøl 10% i promille? Regner med at det blir fest til helga, men nå har jeg tenkt å ta med et par flasker sterkøl å åpne med fremfor vanlig pils. Jeg har rimelig god kontroll på hvor mange vanlige halvlitere jeg tåler, men nå som det er sterkøl inne i bildet blir jeg straks litt mer usikker. Har ingen ønsker om å drikke meg skamfull til helgen, så må prøve å beregne litt hvordan inntaket skal fordeles :wee:

Er jo ikke verre enn dette: En øl på 10% har omtrent dobbelt så mye alkoholinnhold på like mye væske som en øl på 4,5-7%. Ergo går det to vanlige halvlitere på én halvliter med 10% sterkøl.

Samtidig kan det være lurt å tenke litt på drikkehastigheten også fordi man får i seg dobbelt så mye alkohol pr. tidsenhet om man drikker 10% øl like fort som 4,7% øl. Men når man begynner å bevege seg opp i "10% skalaen" så begrenser det seg ofte selv da disse ølene har såpass kraftig smak og fylde at små slurker egner seg som regel best.

Lenke til kommentar

Av og til dukker gode kombinasjoner av øl opp på bordet utover kvelden når man besøker pubber med litt utvalg. Raging Bitch, Lucky Jack, Doggie Style, Proper Job. Ble jo en liten historie av det fant vi ut. Raging Bitch var forsåvidt fantastisk frisk og god. Kan ikke komme på å ha smakt belgian style IPA før, men ser det finnes mange av dem så jeg må dobbelsjekke. Skal ihvertfall være aktivt på utkikk etter dem nå.

Lenke til kommentar

Erdinger, er min favoritt øl!

 

Erdinger er helt ok men litt gjennomsiktig i smaken syns jeg. Da jeg var i Østerrike smakte jeg et som het Könung Ludwig Dunkel. Det ble en klar favoritt der nede, Vesentlig bedre enn det Erdinger klarer å fremvise. Bare så synd at det ikke er å få tak i i Norge. Den hadde fin smak av brent malt med hint av sjokolade og karamell og så var den både fyldig og god, men lettdrikkelig og leskende samtidig. Savner denne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store positive overraskelsa i helga var Trondheim Mikrobryggeri sin Kanonstout. Den var noe av det beste jeg har smakt fra dem de siste 10 åra. Ekstrem i det at den ikke var ekstrem på noe som helst, ikke overlassa med smak av kaffe, bitterhet, sukker eller noe som helst. Bare lekkert balansert og drikkbar. Kanskje litt som Svart Hav, dog uten den litt vannaktige ettersmaken Svart Hav får av og til heller. Rett og slett lekkert. Det nærmeste jeg kan huske noe slikt er Guinness servert på bryggeriet i Irland for mange år sida.

Lenke til kommentar

Smakte en Dunkel Wit, men den falt ikke i smak. Minnet meg ikke om Wit, men den hadde hvertfall dunkel farge. Minnet kanskje mer om en "vanlig dunkel" men med en litt ubehagelig bitter ettersmak. Sunturn Bourbon som jeg smakte lurer jeg nesten på om det var noe galt med. Den smakte litt syrlig, Noe som jeg overhodet ikke hadde forventet.

Lenke til kommentar

Syrlig? Som type lambic eller...? Men ja, det høres jo litt rart ut. Vanlig Sunturnbrew er jo på ingen måte slik, hvis jeg husker riktig.

Var mest sugen på å dra med meg India Saison'en. Du har ikke prøvd den? Har hatt humledilla ganske lenge og det ser ikke ut til å gi slipp gitt...:p

 

Så de også hadde fått inn Ægir Ratatosk, så det blir vel en tur innom og nappe med seg denne, #500 og Dobbel Dose for en liten sammenlikning.

Lenke til kommentar

Syrlig? Som type lambic eller...? Men ja, det høres jo litt rart ut. Vanlig Sunturnbrew er jo på ingen måte slik, hvis jeg husker riktig.

Var mest sugen på å dra med meg India Saison'en. Du har ikke prøvd den? Har hatt humledilla ganske lenge og det ser ikke ut til å gi slipp gitt... :p

Hehe,Ikke så ille som en lambic nei, men en syrlig bismak som virket fremmed. Kunnet forventet meg noe lignende dersom den var lagret på Cognac fat, men absolutt ikke Bourbon.

Har smakt India Saison for lenge siden så husker ikke helt hvordan den smakte, men jeg husker jeg syntes at den fungerte mye bedre som enn IPA enn som Saison.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...