Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Uhm, jeg har kun drukket Waldemars på ølfestivalen, utenfor det så drikker jeg stort sett kun mikrobryggeri-øl. Så, jeg har allerede smakt dem, og vet at Waldemars ikke er like godt. Jeg prøvde bare å påpeke at å si at de har "kastet seg på" en trend når de har holdt på ganske lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm, jeg har kun drukket Waldemars på ølfestivalen, utenfor det så drikker jeg stort sett kun mikrobryggeri-øl. Så, jeg har allerede smakt dem, og vet at Waldemars ikke er like godt. Jeg prøvde bare å påpeke at å si at de har "kastet seg på" en trend når de har holdt på ganske lenge.

 

Ok, jeg oppdaget de på boksøl for ikke så lenge siden... rett før jul i November var vel første gangen jeg så de her i Østfold....

 

Sikkert mulig at Waldemars smaker bedre på fat, enn fra boks. Men boksølet var tynt og pilslignende.

 

En god hveteøl skal være tykk og ugjennomsiktig og med utpreget smak av hvete og gjær. Iaf de gode jeg har smakt, helst også tilsatt enkelte krydder og smaker, som feks appelsinskall og korianderfrø, ha en frisk sitrus-smak ved siden av hveten. Hefe Weizbier som er veldig billig, er en helt grei hveteøl koster vel 10kr i utland... Denne er tykk og uten gjennomskinn. Selv den billigste.. Ellers om man vil prøve mer utpreget smak, prøv Nøgnes Wit fra butikkhyllene.

 

En Pale ale skal også etter min mening ha lite gjennomskinn. Lervigs Lucky Jack pale ale eller Nøgne Ø Pale ale er gode eksempler på hvordan en butikkøl eller poløl av Pale ale skal smake og kan se ut.

 

Det bærer slett ikke gourmet ølene til Aas (med unntak av stouten) og Waldemars/Hansa ølet preg av å være.

 

Men fatølet har sikkert bedre smak, men kan ikke være så mye bedre heller når ikke ølet var godt.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hansa har hatt et håndbryggeri omtrent siden starten, da. De brygger i egne lokaler, og har egne ansatte og egne lagringslokaler og eget navn og innpakning, men de er eid av Hansa. Så synes ikke at det er helt det samme som at de har "kastet seg på" mikrobryggeritrenden og utnyttet den. At det ikke er like godt som Haandbryggeriet/NØ etc. er en ting, men det er mye bedre enn det meste industriøl allikevel.

 

Edit: For å klarifisere: Hansa har hatt mikrobryggeri på siden siden starten, men startet opp i egne lokaler (Hansas gamle lokaler) i 2006. Sier ikke at Waldemars har eksistert siden Hansa startet.

 

Waldemars i Hansas gamle lokaler har minimalt med det du får kjøpt på boks å gjøre. Den på boks er ikke engang brygget i Bergen, men hos Borg . . . . .

Endret av StoreMyen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var en tur på Ica og Vinmonopolet i dag og har nå noen nye ølsorter i kjøleskapet jeg aldri har smakt før. Først ut på smaksprøve ble Nøgne Ø Imperial Stout. Først så må jeg bare skyte inn at jeg er totalt noob når det kommer til øl, jeg har holdt meg til vanlig pils(Tuborg/Mack) de siste 7-8 årene og har ikke drukket stort annet enn det.

 

Først og fremst så ble jeg litt forvirret av etiketten, "helles med varsomhet pga sedimenter" eller noe i den duren. Jeg turte derfor ikke helle hele øl'en i glasset, men lot kanskje 2cm bli stående igjen i flasken. Hvis det var feil gjort av meg vil jeg gjerne vite. Heller øl'et i glasset og dette er jo svart som natten, ikke mulighet til å se lys gjennom glasset selv om man holder den foran lampen i taket. Den lukter veldig spennende og når jeg tar første slurken.. Rart og veldig bittert, aldri smakt noe lignende før. Den kjennes også veldig sterk ut til å være øl, og ble litt overrasket over at det var 9%(trodde den hadde vanlig butikkølprosent).

Etter en slurk til kommer jeg fram til at jeg ikke liker dette og vurderer å helle resten ut i vasken. Det smaker veldig...kaffe, på en merkelig måte. Men jeg bestemmer meg for å fortsette, og når jeg har drukket omtrent 1/5 av glasset mitt begynner det å skje noe, smaken blir bedre. Jo lengre ned jeg kommer i glasset så blir det hyppigere mellom hver gang jeg smaker på øl'en, smaken er spennende!

 

Jeg blir nok å kjøpe en ny flaske av denne neste gang jeg er på polet, det er en ny smak jeg ikke har vært borti før. Førsteinntrykket var helt elendig, men den ble bare bedre og bedre for hver slurk. Har vel omtrent 1/5 igjen av glasset mitt nå og gruer meg nesten litt til å ta siste slurken, for etter det er det tomt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Først og fremst så ble jeg litt forvirret av etiketten, "helles med varsomhet pga sedimenter" eller noe i den duren. Jeg turte derfor ikke helle hele øl'en i glasset, men lot kanskje 2cm bli stående igjen i flasken. Hvis det var feil gjort av meg vil jeg gjerne vite.

Du gjorde det rett. Hadde du tømt alt rett i hadde du fått masse gjær med, og det hadde ikke smakt godt. Forøvrig anbefales det å la flasken stå i ro i et par dager før drikking, slik at gjæren får samle seg i bunnen. Igjen, for at du skal få mindre i glasset.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Slekten skal samles, og øl skal kjøpes inn. Trenger tips til øl som kan kjøpes i butikken. Corona og Rignes Pils skal kjøes inn, men skal ha noe mer spesielt. Tips?

Lenke til kommentar

Slekten skal samles, og øl skal kjøpes inn. Trenger tips til øl som kan kjøpes i butikken. Corona og Rignes Pils skal kjøes inn, men skal ha noe mer spesielt. Tips?

 

Kan være greit å vite om øllet skal drikkes med mat :)

 

Uten mat ville jeg kanskje gått for et par six-packs med Lervig Lucky Jack og Hoppey Joe.

Lenke til kommentar

Kan være greit å vite om øllet skal drikkes med mat :)

 

Uten mat ville jeg kanskje gått for et par six-packs med Lervig Lucky Jack og Hoppey Joe.

 

og jeg ville latt Coronaen stå igjen i butikken. Den er ikke annet enn en slapp pils i min gane. Skal du ha "sydenøl" bør du heller vurdere Sol og/eller San Miguel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kan være greit å vite om øllet skal drikkes med mat :)

 

Uten mat ville jeg kanskje gått for et par six-packs med Lervig Lucky Jack og Hoppey Joe.

Skal drikkes til mat ja :)

og jeg ville latt Coronaen stå igjen i butikken. Den er ikke annet enn en slapp pils i min gane. Skal du ha "sydenøl" bør du heller vurdere Sol og/eller San Miguel.

 

Tingen er at det er folk i familen som liker Rignes og Corona ;)

 

 

Edit: Blir koldtbord

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Skal drikkes til mat ja :)

 

 

Tingen er at det er folk i familen som liker Rignes og Corona ;)

 

 

Edit: Blir koldtbord

 

Vanlige pilsfolk liker ikke spesialøl, bare handle inn masse Ringnes og Corona du. Det er det de liker og det er det billigste. Spesialøl er mer for folk som har litt mer kunnskap, og som ikke minst kan smake på ølen og nyte den sakte.

 

 

Du kan jo prøve å gi de en lucky jack om du vil, men tror de kommer til å se rart/surt på deg.

Lenke til kommentar

Jeg fascineres litt av debatten mikrobryggerier og såkalt industriøl. Hvor mange liter skal f.eks Nøgen Ø brygge før det er industriøl? Er klasse D ølet til Ægir industriøl? Er f.eks noe av ølet til Nøgne Ø verd 70 kr pr flaske? Er det 50 kr bedre enn f.eks Mack Yggrdasil?

Jeg gir blanke f.. i hvor eller hvem som brygger ølet. Bare det er godt.

Lenke til kommentar

Har vel mer med prosessen enn nødvendigvis mengde. Men fordi man har mye manuelt arbeid i prosessen med håndverksøl så blir mengden ofte også deretter. Og med mer manuelt arbeid og små batcher så stiger også prisen dessverre.

Jeg selv har ikke noe imot at industribryggerier prøver seg på små "håndverks prosjekt" men erfaringsmessig så tør de ikke satse skikkelig på dette og vil helst gjerne "safe" på noe som som ligner mest mulig på sine egne masseselgende brygg, og da blir det i grunn lite spennende. I tillegg er det da også antageligvis lettere å tilpasse det nye brygget til produksjonsutstyret de har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vel mer med prosessen enn nødvendigvis mengde. Men fordi man har mye manuelt arbeid i prosessen med håndverksøl så blir mengden ofte også deretter. Og med mer manuelt arbeid og små batcher så stiger også prisen dessverre.

Jeg selv har ikke noe imot at industribryggerier prøver seg på små "håndverks prosjekt" men erfaringsmessig så tør de ikke satse skikkelig på dette og vil helst gjerne "safe" på noe som som ligner mest mulig på sine egne masseselgende brygg, og da blir det i grunn lite spennende. I tillegg er det da også antageligvis lettere å tilpasse det nye brygget til produksjonsutstyret de har.

Om du ser på Mack, så startet de Ludwig Mack Bryghus. Det består av blant annet mikrobryggeriet med de gamle kobberkjelene og maksimalt håndarbeide samt at alt øl håndtappes. Til forskjell fra de fleste andre mikrobryggerier.

Den amerkianske definisjonen på et mikrobryggeri er at man produserer under 1.760.000 liter øl pr år. Og spørsmålet er da om når de største mikrobryggerne er industribryggere.

SÅ, bare for at det står mikrobryggeri, er ikke nødvendigvis en kvalitetsbetegnelse. :)

Lenke til kommentar

Om du ser på Mack, så startet de Ludwig Mack Bryghus. Det består av blant annet mikrobryggeriet med de gamle kobberkjelene og maksimalt håndarbeide samt at alt øl håndtappes. Til forskjell fra de fleste andre mikrobryggerier.

Den amerkianske definisjonen på et mikrobryggeri er at man produserer under 1.760.000 liter øl pr år. Og spørsmålet er da om når de største mikrobryggerne er industribryggere.

SÅ, bare for at det står mikrobryggeri, er ikke nødvendigvis en kvalitetsbetegnelse. :)

Er helt enig i at bare det å produsere lite ikke er noe kvalitetsbetegnelse i seg selv, men som oftest er små mikrobryggeri drevet utifra en annen motivasjon enn store industribryggeri. De startes som regel opp av entusiaster som brenner for det de driver med og hovedformålet deres er som regel ikke å lage en pengemaskin ut av det.
Lenke til kommentar

Prøvde meg på en ny øl i kveld, HaandBryggeriet Dark Force, og den var jo nydelig fra første stund. Jeg vet ikke om Nøgne Ø sin Imperial Stout(som jeg skrev om litt oppi her) har gjort at jeg har fått større aksept for smaken, så jeg lurer på hvordan denne hadde vært hvis det hadde vært min første stout. Følte i hvert fall at denne var enklere å drikke enn Nøgne Ø sin. Absolutt en øl jeg kan anbefale videre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...