Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Joda

Jeg fant ikke, men jeg misforsto nok posteren som nevnte det.

 

 

 

Mistenker at du har nesten rett. De gangene jeg har vært i Tromsø nylig har ikke butikken vært åpen, men ølhallen er jo fin da. Selv om de ikke har mikrobryggene der.

Joda, de har begynt med det nå. Blant annet juleølet Nissefant :)

 

Jeg vet dette ikke har noe med denne tråden å gjøre, men hvordan legger man ut blogginnlegg? Føler meg nesten desperat :) Har en liten sak om ølets historie http://godtdrikke.blogspot.no/2012/12/lets-historie.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

De siste årene har jeg i grunn stort sett bare drukket vanlig pils, men nå kunne jeg tenke meg å smake på flere typer øl. De siste to merkene jeg har prøvd var Guinness Draught og Newcastle Brown Ale, og de syntes jeg var gode(spesielt Newcastle). Er det noen andre ølmerker innenfor den "smaksretningen" dere vil anbefale?

 

Har bladd noen sider bakover i denne tråden og notert ned Nøgne Ø Brun, Nøgne Stout og Aas Gourmet Stout. Om dette er å få kjøpt i Tromsø må fuglene vite, men jeg blir å gi de et forsøk hvis det ikke kommer noen med kraftige advarsler mot de merkene :wee:

Lenke til kommentar

De siste årene har jeg i grunn stort sett bare drukket vanlig pils, men nå kunne jeg tenke meg å smake på flere typer øl. De siste to merkene jeg har prøvd var Guinness Draught og Newcastle Brown Ale, og de syntes jeg var gode(spesielt Newcastle). Er det noen andre ølmerker innenfor den "smaksretningen" dere vil anbefale?

 

Har bladd noen sider bakover i denne tråden og notert ned Nøgne Ø Brun, Nøgne Stout og Aas Gourmet Stout. Om dette er å få kjøpt i Tromsø må fuglene vite, men jeg blir å gi de et forsøk hvis det ikke kommer noen med kraftige advarsler mot de merkene :wee:

De siste årene har jeg i grunn stort sett bare drukket vanlig pils, men nå kunne jeg tenke meg å smake på flere typer øl. De siste to merkene jeg har prøvd var Guinness Draught og Newcastle Brown Ale, og de syntes jeg var gode(spesielt Newcastle). Er det noen andre ølmerker innenfor den "smaksretningen" dere vil anbefale?

 

Har bladd noen sider bakover i denne tråden og notert ned Nøgne Ø Brun, Nøgne Stout og Aas Gourmet Stout. Om dette er å få kjøpt i Tromsø må fuglene vite, men jeg blir å gi de et forsøk hvis det ikke kommer noen med kraftige advarsler mot de merkene :wee:

 

dorothy goodbody's wholesome stout er også å få kjøpt på Meny iallefall, synes den var veldig god til å være en butikkøl.

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd å brygge selv?

Noen kompiser og jeg har diskutert dette, så lurer på erfaringer med selve prosessen og butikker for kjøp av utstyr.

Prøvde meg på hjemmebrygging for første gang i julen, både ekstrakt og all-grain. Sistnevnte var et God Jul- hjemmebryggersett fra Nøgne Ø. Smakte på en flaske sist helg, og jeg ble overrasket over hvor godt ølet var blitt. Det smakte i grunnen ganske likt originalen, men var naturligvis noe ferskt. Blir sikkert kjempegodt med litt lagring.

 

Satte som nevnt også opp et ekstraktbrygg, type Geordie Scottish Export (kan kjøpes på Europris). Det står fortsatt og modnes på flasker, da også primærgjæringen tok litt lengre tid her.

 

De siste årene har jeg i grunn stort sett bare drukket vanlig pils, men nå kunne jeg tenke meg å smake på flere typer øl. De siste to merkene jeg har prøvd var Guinness Draught og Newcastle Brown Ale, og de syntes jeg var gode(spesielt Newcastle). Er det noen andre ølmerker innenfor den "smaksretningen" dere vil anbefale?

 

Har bladd noen sider bakover i denne tråden og notert ned Nøgne Ø Brun, Nøgne Stout og Aas Gourmet Stout. Om dette er å få kjøpt i Tromsø må fuglene vite, men jeg blir å gi de et forsøk hvis det ikke kommer noen med kraftige advarsler mot de merkene :wee:

Jeg vil si at Haandbryggeriets London Porter er noe av det aller beste av norsk butikkøl (ved siden av Pale Ale fra samme bryggeri, men det er jo en annen smaksretning enn du etterspurte). Nøgne Ø Brown Ale anbefales også.

 

Den lokale ICAen min fører en del varianter fra NØ og HB, men slikt har kanskje en del å gjøre med satsning og interesse hos de som driver hver enkelt butikk. Butikker med brukbart utvalg i mat (Meny, ICA etc.) har gjerne greit ølutvalg også.

Lenke til kommentar

Takk for bryggetips.

 

Jeg vil si at Haandbryggeriets London Porter er noe av det aller beste av norsk butikkøl (ved siden av Pale Ale fra samme bryggeri, men det er jo en annen smaksretning enn du etterspurte). Nøgne Ø Brown Ale anbefales også.

Jeg har ikke smakt noe fra Haandbryggeriet, men har bare hørt lovord om det. Så det må gjøres en dag.

Personlig pleier jeg å gå på polet for å kjøpe "ordentlig" øl. Nå vet jeg ikke om jeg har smakt alle fra Nøgne Ø, men jeg mener at jeg fortsatt ikke har fått en øl derifra jeg ikke har syns vært god. Porter, IPA, Brown Ale, Blond. +

 

Det eneste norske litt mindre merket jeg har blitt skuffet over var Lade Gaard, det var rett og slett kjipt...

Lenke til kommentar

Ah, ja det hadde litt Grans preg. Rimelig dølt :(

 

Det samme kan man si om mikroøl forsøkene til Aas og Hansa. Eneste jeg kan like er Gourmet stouten til Aas.

 

Men Hveteøl og Pale Ale forsøkene deres suger møøk. Det nytter ikke å lage en gjennomsiktig pilslignende hveteøl eller paleale. Industri pale ale liksom.

 

Æsj, unngå kjøp. For ca 10kr får du en god Hefeweisen hveteøl i Danmark som ikke har gjennomskinn.

 

I Norge må vi betale 30kr for noe skvip som ligner mer på pils.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hansa har hatt et håndbryggeri omtrent siden starten, da. De brygger i egne lokaler, og har egne ansatte og egne lagringslokaler og eget navn og innpakning, men de er eid av Hansa. Så synes ikke at det er helt det samme som at de har "kastet seg på" mikrobryggeritrenden og utnyttet den. At det ikke er like godt som Haandbryggeriet/NØ etc. er en ting, men det er mye bedre enn det meste industriøl allikevel.

 

Edit: For å klarifisere: Hansa har hatt mikrobryggeri på siden siden starten, men startet opp i egne lokaler (Hansas gamle lokaler) i 2006. Sier ikke at Waldemars har eksistert siden Hansa startet.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Gledelig nyhet, rimelig Haandbryggeriet butikkøl på Meny. En hveteøl som het noe alle Bavaria og en Pale ale og en London Porter til hyggelige 38?kr halvliteren...

 

Vil si dette er mye bedre enn skvipet til Hansa, har ikke smakt Haandbryggeriet ennå men vedder på at hveteølet er mye bedre enn skvipet jeg smakte fra Hansa eller waldemars eller hva de kalt seg.

 

(Edit, jo den var nydelig i forhold, tykk og godt gjæret og med sedimenter og uten gjennomskinn, slik som en riktig god mikrobrygg skal være, og kostet vel kun 8kr mer)

 

Synes det kun er Lervig, Nøgne og Ægir og Haandbryggeriet og Aas Gourmet stout som har vært brukendes av det norske kvalitets butikkølet.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gledelig nyhet, rimelig Haandbryggeriet butikkøl på Meny. En hveteøl som het noe alle Banarena og en Pale ale og en London Porter til hyggelige 38?kr halvliteren...

 

Vil si dette er mye bedre enn skvipet til Hansa, har ikke smakt Haandbryggeriet ennå men vedder på at hveteølet er mye bedre enn skvipet jeg smakte fra Hansa eller waldemars eller hva de kalt seg.

 

Synes det kun er Lervig, Nøgne og Ægir og Haandbryggeriet og Aas Gourmet stout som har vært brukendes av det norske kvalitets butikkølet.

Jeg bor i Bergen, og finner svært sjeldent Waldemars utenfor restauranter/deres egen pub. Hvor har du funnet Waldemars i dagligvarebutikker?
Lenke til kommentar

Jeg bor i Bergen, og finner svært sjeldent Waldemars utenfor restauranter/deres egen pub. Hvor har du funnet Waldemars i dagligvarebutikker?

Waldemars er Hansas såkalte spesialøl omtrent som Gran/Remas Ladegaard... De har det tilogmed på Kiwi men sikkert også Meny. Pale Ale og hveteøl skal Ikke smake Pils!!! Prøv Hefe weizbier eller Wit nøgne Ø eller Haandbryggeriet Bavaria så skjønner du hva jeg mener.

 

Jeg og kona satt akkurat 23 liter Muntons Connoisseurs nut Brown Ale :) gleder meg til å smake resultatet om en 2-3 ukers tid.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...