Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har prøvd Renaissance/8Wired/NØ sin «Imperial Amber Ale» Ø for Awesome? Var på nippet til å kjøpe den i dag, men bestemte meg for å holde an litt. Tok derimot med en Hornbeer Winterporter og en NØ Imperial Rye Porter. (Lurer på om jeg kanskje skal begynne å drikke litt av alt ølet jeg har kjøpt inn i det siste, begynner å ha en del stående nå - helt klart mer enn jeg «trenger» til jul.)

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd Renaissance/8Wired/NØ sin «Imperial Amber Ale» Ø for Awesome? Var på nippet til å kjøpe den i dag, men bestemte meg for å holde an litt. Tok derimot med en Hornbeer Winterporter og en NØ Imperial Rye Porter. (Lurer på om jeg kanskje skal begynne å drikke litt av alt ølet jeg har kjøpt inn i det siste, begynner å ha en del stående nå - helt klart mer enn jeg «trenger» til jul.)

Smakte "O for Awesome" for noen måneder siden og jeg likte den ganske godt. Ganske fyldig og kraftig kropp og et friskt humlepreg. Jeg tenker kanskje en slags forbedret utgave av NØ #100. Vil anbefale alle som har muligheten å smake på den og jeg plukker nok opp en flaske selv også dersom jeg kommer over den igjen.
Lenke til kommentar

Nei men, hvilke pol er det dere finner Ø for Awesome i? Ikke er den å finne på polets nettsider (sikkert i tilleggsutvalget), og ikke har jeg sett snurten av den her oppe i isødet heller. Har hatt lyst å prøve dette siden jeg først leste om samarbeidet, da jeg simpelthen elsker #100 og anser det som et av mine absolutte favorittøl.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Godt at folk koser seg med alkoholfritt øl også. Jeg har ikke noe mot alkoholfritt. Dersom jeg av forskjellige grunner ikke kan ta meg en øl, så tar jeg gjerne en alkoholfri. Smaken av vørterøl er ikke så dårlig synes jeg. Den er bare forskjellig og tar litt tid å venne seg til.

 

 

Ellers har jeg endelig fått kjøpt meg et nytt øllsett. Europris har fått helt rått med ølsett nå! Mange av de med veldig godt rennome og kvalitet. Kjøpte meg en Munton Connoseur Brown Ale. 40 halvlitere. Det er et kvalitetsett som ikke trenger tilsetning av ekstra maltekstrakt.

 

De hadde også et bra IPA sett.. og bitter sett og stout sett.

 

Har store forhåpninger.

 

Mens jeg venter på å brygge dette (til uka) så nyter jeg en Nøgne ø IPA og et lite glass Laphroaig Quarter cask.

 

Har kombinert dette med rundstykker gammel ost og røde druer, helt knall kombo, nå venter jeg på at kona skal bli ferdig med kotelettene som blir Lørdagens middag.

 

Life is good..

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei men, hvilke pol er det dere finner Ø for Awesome i? Ikke er den å finne på polets nettsider (sikkert i tilleggsutvalget), og ikke har jeg sett snurten av den her oppe i isødet heller. Har hatt lyst å prøve dette siden jeg først leste om samarbeidet, da jeg simpelthen elsker #100 og anser det som et av mine absolutte favorittøl.

Vil tro at GeO refererer til Valken polet i Bergen. De finnes to pol i Norge som har litt mer øl enn det som er standard det ene er Valken og det andre er Vika i Oslo. Dessverre er det kun mulig å få kjøpt slike ting derfra. (Ellers må du ta #100 sammenligningen min med en klype salt også da det er veldig lenge siden jeg smakte #100, så jeg kan ha bommet totalt.)
Lenke til kommentar

Ah ja, er smertelig klar over at det finnes to spesialpol, vær du sikker. Slike ting er så out of reach her i Bodø at det nesten er trist. Tror jeg må få meg en hook-up i Oslo- eller Bergens-traktene som kan kjøpe og sende godsaker til meg...

 

Din #100-sammenligning er selvsagt spot on da brygget er basert nettopp på blant annet #100:

A 3 way collaboration between Norway and New Zealand. Loosely based on a mix of our 3 flagship beers: Stonecutter Scotch Ale, Hopwired IPA and Batch #100.
Lenke til kommentar

Na, ja, følger med på polets nettsider og det virker å være hakket bedre i Trondheim hvis du bruker alle polene der som sammenligningsgrunnlag. Men det skulle vel kanskje bare mangle? Det Trondheim har som Bodø ikke har er uteplasser med godt utvalg, slik som Naboen eller Antikvariatet. Drakk Mikkeller Black på Naboen i høst, og selv om det selvsagt var rimelig stivt priset var det en opplevelse å få noe slik på tap for en som meg som er vant med at utvalget ute begrenser seg til Mack Arctic og Nordlandspils (blææææh!).

 

Ellers har utvalget av juleøl fra håndverksbryggeriene vært svært dårlig her oppe i år. Polet skylder på leverandørene og det kan sikkert stemme for alt jeg vet. Har derimot klart å få tak i det meste ved å legge inn bestilling på alt (les: i begynnelsen av november) så jeg kan vel kanskje ikke klage. Dette ble gjort med tidligere erfaringer friskt i minne. Dette kan forresten anbefales, så slipper man å stikke innom polene 5 ganger i uka for å sjekke om de har fått inn noe.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Nei men, hvilke pol er det dere finner Ø for Awesome i? Ikke er den å finne på polets nettsider (sikkert i tilleggsutvalget), og ikke har jeg sett snurten av den her oppe i isødet heller. Har hatt lyst å prøve dette siden jeg først leste om samarbeidet, da jeg simpelthen elsker #100 og anser det som et av mine absolutte favorittøl.

Vil tro at GeO refererer til Valken polet i Bergen. De finnes to pol i Norge som har litt mer øl enn det som er standard det ene er Valken og det andre er Vika i Oslo. Dessverre er det kun mulig å få kjøpt slike ting derfra. (Ellers må du ta #100 sammenligningen min med en klype salt også da det er veldig lenge siden jeg smakte #100, så jeg kan ha bommet totalt.)

Dette var faktisk på City Syd-polet i Trondheim. De pleier å ha bra utvalg der, noe jeg tror er et resultat av stor personlig interesse for øl hos en av de ansatte. I ettertid var det jo dumt av meg ikke å kjøpe med en Awesome - jeg har også hatt #100 som en av mine favoritter i det siste. Får håpe de har noen igjen neste gang jeg stikker innom!

 

Ellers har jeg endelig fått kjøpt meg et nytt øllsett. Europris har fått helt rått med ølsett nå! Mange av de med veldig godt rennome og kvalitet. Kjøpte meg en Munton Connoseur Brown Ale. 40 halvlitere. Det er et kvalitetsett som ikke trenger tilsetning av ekstra maltekstrakt.

 

De hadde også et bra IPA sett.. og bitter sett og stout sett.

 

Har store forhåpninger.

 

Jeg har også et Europris-ølsett (Geordie Scottish Export) stående, hadde tenkt å forsøke meg på det i julen. Aldri prøvd hjemmebrygging før. Har imidlertid enda mer lyst til å prøve å lage NØ God Jul ved hjelp av bryggesettet jeg fikk i går :wee:

Lenke til kommentar

Reger med at det var Artic bææhet til hørte :p. Men en skikkelig pub er noe jeg savner når jeg er hjemme ja. Hönter har Nøgne ø og et par andre merker, men plassen er ikke stappfull av fulle folk på min alder i helgene. Noe som igjen fører til at man ikke man føre en samtale uten å rope hverandre i øre.

 

Haha, jeg blææh-er til Nordlandspils også, jeg. Hakket bedre enn Arctic, men det i seg selv er ikke et kompliment da Arctic er nærmest udrikkelig. Smake lite gjør de begge! Nordlandspilsens popularitet har kun med lokalpatriotisme å gjøre, det er jeg helt overbevisst om, selv om det brygges i Trondheim (tror jeg?) nå. Men slik er det vel for alle disse lokale variantene av makropilsen som egentlig smaker ca. det samme over alt.

 

Jeg har prøvd å ta turen til Hönter noen ganger, men det er så forbaska fullt der i helgene at jeg har gitt det opp. Og som du sier, det er et helt ulidelig støynivå der. Utelivet i Bodø er egentlig et sorgens kapittel over det hele, men.. Nei, nå høres jeg bare negativ ut her!

Endret av Pennywise
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette var faktisk på City Syd-polet i Trondheim. De pleier å ha bra utvalg der, noe jeg tror er et resultat av stor personlig interesse for øl hos en av de ansatte. I ettertid var det jo dumt av meg ikke å kjøpe med en Awesome - jeg har også hatt #100 som en av mine favoritter i det siste. Får håpe de har noen igjen neste gang jeg stikker innom!

 

 

Jeg har også et Europris-ølsett (Geordie Scottish Export) stående, hadde tenkt å forsøke meg på det i julen. Aldri prøvd hjemmebrygging før. Har imidlertid enda mer lyst til å prøve å lage NØ God Jul ved hjelp av bryggesettet jeg fikk i går :wee:

 

Geordie Ale er helt kurant men bruk maltekstrakt og ikke sukker :)

Lenke til kommentar

Hva smaker best av Guiness og Newcastle Brown Ale? Hvordan smaker den sist nevnte? Er den god?

 

Begge smaker søtt, Guiness er stout og Newc er Brown ale. Begge er ganske milde og svake innenfor sjangeren.

 

Fatvariantene er mye bedre enn boks og flaskevarianten. Jeg klarer ikke skille hvem som er best. Begge har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Na, ja, følger med på polets nettsider og det virker å være hakket bedre i Trondheim hvis du bruker alle polene der som sammenligningsgrunnlag. Men det skulle vel kanskje bare mangle? Det Trondheim har som Bodø ikke har er uteplasser med godt utvalg, slik som Naboen eller Antikvariatet. Drakk Mikkeller Black på Naboen i høst, og selv om det selvsagt var rimelig stivt priset var det en opplevelse å få noe slik på tap for en som meg som er vant med at utvalget ute begrenser seg til Mack Arctic og Nordlandspils (blææææh!).

 

Er en stor fan av Mack. Men når det kommer til Arctic er jeg enig. Den smaker helt for jævlig! Skvip, rett og slett.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Begge smaker søtt, Guiness er stout og Newc er Brown ale. Begge er ganske milde og svake innenfor sjangeren.

 

Fatvariantene er mye bedre enn boks og flaskevarianten. Jeg klarer ikke skille hvem som er best. Begge har sine fordeler og ulemper.

 

Hva er fordelene og ulempene til begge to? Har kanskje tenkt å prøve ut den Ale-en, men vil liksom ikke sitte der med vond øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...