Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hmm det synes ikke jeg.. Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe inn mer juleøl før jul, spesialt fra mikrobryggeriene. Haandbryggeriet har sagt at de kan garantere juleøl fram til jul. Spennende å se om jeg finner noe på polet før helgen.

 

Men er sef hyggelig at oppmerksomheten rundt øl er stigende, men det er nok heller ingen nyhet.

Nei, noen desidert nyhet er det nok ikke at ølinteressen øker, men rundt juletider har allikevel mat og drikke litt mer plass i rampelyset enn resten av året, og jeg mener derfor at medieoppslag som dette er med på å få mikrobryggeriene frem i lyset. Det er jo ikke så mange andre muligheter for promotering i media pga. forbudet mot alkoholreklame. Derav min konklusjon om at det er godt nytt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå som mikrobryggeriene har fått stadig større hylleplass i dagligvarebutikkene er det klart folk får øynene opp for dem. Flere og flere smaker på disse dyre variantene, og siden de unektelig er svært mye bedre enn industripilsen er det klart salget øker. Det er en gledelig utvikling som i stor grad skyldes reklameforbudet. Mikrobryggeriene hadde ikke hatt økonomi til å drive med storstilt reklame uansett. Alle stiller dermed likt og må bruke kvalitet og butikk-eksponering. Dermed er det lettere for små kvalitetsbrygg å vinne frem i Norge.

Lenke til kommentar

Nå som mikrobryggeriene har fått stadig større hylleplass i dagligvarebutikkene er det klart folk får øynene opp for dem. Flere og flere smaker på disse dyre variantene, og siden de unektelig er svært mye bedre enn industripilsen er det klart salget øker. Det er en gledelig utvikling som i stor grad skyldes reklameforbudet. Mikrobryggeriene hadde ikke hatt økonomi til å drive med storstilt reklame uansett. Alle stiller dermed likt og må bruke kvalitet og butikk-eksponering. Dermed er det lettere for små kvalitetsbrygg å vinne frem i Norge.

Butikkeksponering er i alle fall ikke gratis. Utvalget i norske matbutikker er jo tragisk dårlig, nettopp på grunn av kostbar butikkeksponering og avtaler som stenger ute mindre produsenter.

 

Ellers forklarer ikke teorien din mikrobryggeriboomen som har vært i land med mer liberale forhold til alkoholreklame.

Lenke til kommentar

Butikkeksponering er i alle fall ikke gratis. Utvalget i norske matbutikker er jo tragisk dårlig, nettopp på grunn av kostbar butikkeksponering og avtaler som stenger ute mindre produsenter.

 

Ellers forklarer ikke teorien din mikrobryggeriboomen som har vært i land med mer liberale forhold til alkoholreklame.

Tror egentlig at suksessen til mikrobryggeriene de siste årene har i det store og hele vært basert på "jungeltelegrafen". Og i tillegg har det nok blitt "hipt" og "kult" og motepreget å drikke godt øl pga. presseskriverier. Litt kjipt å dele øl med alle "iphone folk" men i det store og hele er det positivt så lenge det bringer oppmerksomhet for godt øl.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
For dere i Bergen kan jeg informere om at Matkroken (tidligere rimi) i Nattlandsveien har byens nest største utvalg i butikkøl. ICA på Måseskjæret har fremdeles størst.

 

Spennende! Synes i utgangspunktet at dette ser ut som en ganske liten butikk og jeg har ikke vært der siden det ble Spisekroken, men da må vi ha oss en tur innom.

 

Bare av nysgjerrighet, på hvilket grunnlag kan du si at dette er den butikken med nest størst utvalg? Har du sjekket alle butikker i Bergen? ;)

Lenke til kommentar

Butikken er knøttliten. De har nesten ingen ting annet enn øl nå. Butikksjefen er ølnerd.

 

Jeg har ikke sjekket alle, men snakket med butikksjefen og han sa hvertfall så. Husker ikke antall sorter han fører.

 

post-54299-0-70287600-1355491593_thumb.jpg

 

Edit: Ikke hele utvalget.

Endret av ersa
Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest i D2 eller noe sånt at Nøgne Ø og Haandbryggeriet selger mye mer øl i f.eks. USA enn i Norge

 

Det stemte kanskje for noen år siden, men dette har forandret seg drastisk i det siste:

 

Nøgne Ø er gaselle for fjerde år på rad og vokser kraftig også inneværende år, Omsetningen ligger an til å øke med 60 prosent i år og volumet ser ut til å ende på 750.000 liter. Neste år er planen å produsere 900.000 liter – med en eksportandel som synker fra 50 til 25 prosent grunnet den sterke etterspørselen i Norge. Produksjonstaket er på omtrent en million liter.

Kilde: http://www.dn.no/gas...icle2277119.ece

 

Artikkelen er fra i fjor. Man kan anta at innenlandssalget har økt enda mer siden da.

 

Noen som har lest VGs juleøltest som endelig ble gratis i dag? Nesten fascinerende å se de store forskjellene det er mellom disse testene, spesielt på butikkølet.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...