Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe problem å drikke et år gammelt hjemmebrygget øl? Har en flaske som har stått kjølig siden julen i fjor.

 

Kun en måte å finne ut det på. Spørs vel litt hvor sterkt ølet er også, sterkere øl har bedre lagringspotensiale. Du merker jo selv om det smaker vondt.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Tja... Mener at det er en spesiell øltype kan du si. Man kan ikke akkurat kalle ingefærøl for øl, men det er vell fordi den har de samme ingredienser som en brus har. Vørterøl har tross alt alle de samme ingrediensene som vanlig øl. Eneste forskjell er jo det at det ikke er gjæret og så klart ikke alkohol i det. Du kan kalle det hav du vil, men for meg så forblir det en viss øltype :)

Lenke til kommentar

Tja... Mener at det er en spesiell øltype kan du si. Man kan ikke akkurat kalle ingefærøl for øl, men det er vell fordi den har de samme ingredienser som en brus har. Vørterøl har tross alt alle de samme ingrediensene som vanlig øl. Eneste forskjell er jo det at det ikke er gjæret og så klart ikke alkohol i det. Du kan kalle det hav du vil, men for meg så forblir det en viss øltype :)

Det er ikke noe jeg finner på. Definisjonen på et øl er en gjæret drikk som er laget av gjær og ett eller annet kornprodukt samt humle.(Minimum). Vørterøl er kun et pre-stadium til øl, på samme måte som druejuice er til vin eller "sats" er til sprit. Hvorfor både ingefærøl og vørterøl har "øl" i navnet er usikkert, men det er altså ikke øl. Man kan nok droppe humle fra øl og fortsatt kalle det øl, men om man ikke gjærer det så blir det ikke øl. Vørterøl er rett og slett "Vørter". Vørteren inneholder heller aldri kullsyre slik øl naturlig har men all kullsyren i Vørterøl er tilsatt.
Lenke til kommentar

Øl kan ikke utvikle giftige stoffer uansett hvor lenge det lagres. Det er kun smaken som endrer seg. Spørsmålet er heller hvor lenge man skal la en flaske stå før den er på sitt beste. Tommelfinggerregelen er at alkoholsvakt øl bør ikke lagres, men alkoholsterkt øl har godt av lagring. Øl som er tunge i smaken har som regel godt av lagring, mens øl som er lette i smaken ikke har godt av det. Vi var en gjeng som prøvesmakte juleøl her forrige uke, og vi hadde to årgangsøl med. Berentsens julefnugg på 6,5% hadde tapt seg på ett år, mens Kinn Julefred på 7% hadde blitt bedre på ett år. Dermed har vi en slags benchmark for hvor tung og alkoholsterk øl bør være for å ha godt av ett års lagring. De neste rundene vil vi samenligne fjordårets utgaver av både Jule-Avec, Julebokk, God Jul, Stellinger Divum og flere til, så vi skal bygge oss opp god kompetanse om øl-lagring etterhvert.

Lenke til kommentar

Noen som vet når den internasjonale øldagen er??

 

Det finnes flere. Blant annet en International Stout Day, men det er muligens denne du tenker på?

https://www.facebook.com/internationalbeerday/info

 

Er det noe problem å drikke et år gammelt hjemmebrygget øl? Har en flaske som har stått kjølig siden julen i fjor.

 

Absolutt ikke. Om det er mørkt og godt laget skal du ikke bli forundret om det til og med er bedre enn sist du smakte det.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe jeg finner på. Definisjonen på et øl er en gjæret drikk som er laget av gjær og ett eller annet kornprodukt samt humle.(Minimum). Vørterøl er kun et pre-stadium til øl, på samme måte som druejuice er til vin eller "sats" er til sprit. Hvorfor både ingefærøl og vørterøl har "øl" i navnet er usikkert, men det er altså ikke øl. Man kan nok droppe humle fra øl og fortsatt kalle det øl, men om man ikke gjærer det så blir det ikke øl. Vørterøl er rett og slett "Vørter". Vørteren inneholder heller aldri kullsyre slik øl naturlig har men all kullsyren i Vørterøl er tilsatt.

Som jag sa... Hver har sin smak.

Lenke til kommentar

http://www.osloby.no...or-7066979.html

 

Med unntak av at jeg ikke har fått somlet meg på polet ennå, så er dette utvilsomt godt nytt :)

 

Hmm det synes ikke jeg.. Kunne gjerne tenkt meg å kjøpe inn mer juleøl før jul, spesialt fra mikrobryggeriene. Haandbryggeriet har sagt at de kan garantere juleøl fram til jul. Spennende å se om jeg finner noe på polet før helgen.

 

Men er sef hyggelig at oppmerksomheten rundt øl er stigende, men det er nok heller ingen nyhet.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...