Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg regner med det er noen ØL-entusiaster her, så jeg spør rett ut:

 

Jeg er ute etter en såkalt "juleøl" som ikke er for mørk og smaker småkaker og heller ikke for lys og smaker lite. Jeg vil ha noe midt i mellom som er god å drikke til julemat og ellers ut over kvelden.

 

Alkoholprosenten bør ikke være høyere enn rundt 6.5%, for det synes jeg ikke er godt.

 

Alt av poløl/butikkøl etc. er aktuelt.

 

For å ta et eksempel, så likte jeg ikke "Nøgne Underlig Jul" som jeg drakk sist jul. Denne var litt for mørk og tykk og smakte litt "rart".

 

Vil ha en fyldig ØL som kan drikkes til både mat og ellers ut over kvelden uten at man føler seg mett på sikt.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg hatt en julemiddag sammen med gode venner for å feire bursdagen min. Det var full ribbemiddag med multekrem og kake til dessert. Meget kraftig mat.

 

En øl som passet perfekt til juleribba var Lervigs Juleøl. Meget god kombinasjon. Prøvde også Borg juleøl polstyrke og Nørrebro bryghus julebryg. Borg var ordinær og litt kjedelig, Nørrebro var helt forferdelig, styr for all del unna. Det smakte dårlig Ingefærøl-brus, helt elendig billig smak. Helte ut halvparten.

 

Men Lervigs Juleøl blir min juleøl til ribbe. Den passet perfekt etter min mening, og helt enig med øleksperten i så måte.

Lenke til kommentar

Ægir Ylir er fantastisk. Passer nok bedre med julegrøten og desserten, enn med julematen. Eventuelt med et Nidar Gullbrød, slik jeg nyter det nå :)

Det er litt for søtlig til mat, men langt fra "for tungt". Litt fruktig.

 

Til julematen er Ringnes juleøl (den blå på polet) kanskje min favoritt.

 

Aass juleøl var også ganske OK. Drakk den tidligere i kveld.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ægir Ylir er fantastisk. Passer nok bedre med julegrøten og desserten, enn med julematen. Eventuelt med et Nidar Gullbrød, slik jeg nyter det nå :)

Det er litt for søtlig til mat, men langt fra "for tungt". Litt fruktig.

Hmm, jeg drakk denne for noen uker siden og den gikk rett i glemmeboka. Syntes den var kjedelig, svak og anonym slik deres forrige Juleøl "Skumring" også fremstår. Mener å huske at det var noe røykmalt der som brakte den litt frem fra fullstendig å bli borte i mengden, men oppfattet det uansett ikke som positivt. Men ser at mange er entusiastiske ovenfor denne så jeg skal gi den en sjanse til under litt mer "ryddige omstendigheter".

Lenke til kommentar

Polet på Kvadrat i Sandnes er visst også igang som spesialpol nå. (Ref. artikkel i Rogalands avis eller Stavanger Aftenblad. Husker ikke hvilken)

 

Eller sjekk på polets nettsider. Ser ut som om det blir noe redusert utvalg sammenlignet med Valken/Vika, men dette er jo en "testperiode".

 

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om-vinmonopolet/spesialbutikker/testperiode-for-utvidet-distribusjon-av-spesialprodukter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...