Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte ølbloggere og lignende er som regel fast inventar....

Det er sant. :)

 

Til julemat som er fett/søtt så vil faktisk jeg ha et kraftig øl, et øl som er kraftigere enn en IPA.

Det er min mening.. Vil heller ha et søtt og kraftig øl.

 

En IPA er ikke så søt, men bitter nok.

 

IPA er nok mer passende til feks Fårikål enn ribbe.

Bare for å slenge meg på, så er jeg litt enig. Ribbe kan jeg nok godt ha noe med mer malt-preg enn IPA til (ikke stout), men for eksempel Pinnekjøtt vil jeg si er ypperlig IPA-mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men jeg sikter ikke opprinnelig til meg heller. the_last_nick_left, derimot, svarte deg etter to timer med god begrunnelse.

 

En han ikke var sikker på selv kan du se..

 

IPA er ypperlig til fårikål og pinnekjøtt i den settingen.

 

Ribbe derimot er mer kraftig i smak og kjøttet er litt søtt også, du trenger en kraftig og gjerne litt søt øl. IPA er kraftig og bittert, ikke søtt..

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville nok prøvd noen varianter av IPA.

Den veier nok opp mot mye av den tunge maten.

Her finnes det mange alternativer, men å kjør på med de som du syns er gode er nok det beste.

Litt vel "bredt" svar. IPA kan jo være så mangt. Den IPAen som passer bra til pinnekjøtt tviler jeg sterkt på at passer like godt til lutefisk.

Det er jo ikke mange lutefisk, eller ribbe, eller pinnekjøtt-måltider man spiser i løpet av julen, så det beste hadde vært å treffe blink på første forsøk.

 

Jeg har prøvd å få samme råd, men det ble vanskelig da det virker som om de fleste ikke har drukket nok av årets juleøl eller spist nok ribbe enda til å ha særlig kunnskap her inne.

Meget betenkelig at det er lettere å få gode vinanbefalinger enn det er å få tips til hvilke (jule)øl og julemat som utfyller hverandre. Spesielt med tanke på hvor sterke julemat-tradisjoner vi har i Norge. For ikke å snakke om den lange ølbryggerkulturen vår.

 

Stiller du spørsmål om hvilken vin som passer til en bestemt matrett (på et nærsagt hvilket som helst nettsted, alt fra treningsforum til kvinneguiden), vil du ikke få svar som, "prøv en rød" eller "ta en du liker". Nei da får du spesifikke anbefalinger. Ikke bare på farge og land, men detaljert ned til distrikt, druetype, årstall og omtrent hvem som har tråkket druene.

 

Tar man i betraktning alle skriveriene om hvor mye mer komplekst øl er i forhold til vin, og hvor mye lettere det visstnok skal være å matche øl til mat, er det et under at ingen har klart å matche (jule)øl med helt standard norsk julemat.

Det burde jo egentlig vært hugget i sten.

 

 

PS Jeg ser nå at det tydeligvis er mange følelser og en del uenighet angående dette med juleøl og mat, så...

@Lyc. Dropk.

Stop bitch bitchingen å fokuser heller energien på noen konstruktive svar til spørsmålet. Det er sikkert ikke bare jeg som lurer på dette med øl til julemat.

 

PPS Hva med de belgiske juleølene(Corsendonk, St. Feuillien ol.). Kan de være en god match til noen av de norske julerettene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den følelsen jeg har er at uansett hva slags matrett man spør om. Svar: Prøv en IPA. Nå har jeg jo hørt om en bestemt IPA blitt foreslått av Lyca.. Dvs Fyr og flamme. Jeg ville nok heller valgt Kinn vestkyst til pinnekjøtt og fårikål.

 

Men det er preferansevalg sef.

 

Er ellers enig i at Lycan og jeg bitcher mye, virker litt som om Lycan må kritisere meg uansett hva jeg gjør eller spør om, og jeg lar meg nære av trolling. Synd dette, for det ødelegger jo totalt for tråden.

 

Jeg står ved at en krydret og søt juleøl slår IPA til ribbe, det jeg er ute etter er en god juleøl som faktisk passer best til ribbe, og det har vært sørgelig få forslag til det her inne og det er snart jul.

 

EDIT: Her er det iallefall noen forslag. Jeg tror jeg ville styrt unna Ladegaard av erfaring..

http://www.matprat.n...tcher-julematen

 

Han befester iallefall det jeg mener også. Til Pinnekjøtt og fårikål og lammelår passer IPA perfekt... Jeg holder en knapp på Kinn vestkyst og Nøgne ø IPA.

 

Til svin og ribbe som er veldig kraftig og søtt ved siden av fett, så ville jeg valgt en kraftig og krydret juleøl på den søte siden. (Jeg sikter ikke da til de fleste mikrojuleølene, som passer mer til kaffe og kaker.)

 

Ser også at han nevner hveteøl/weisen og Wit til hvit fisk, torsk eller lutefisk....

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smak og behag, juleøl er ofte for søtt og krydret for meg. F.eks. Underlig Jul eller Lervigs juleøl - smaker karamell og pepperkake. Likeså Ylir fra Kinn. Det blir som å drikke portvin til hovedretten. Etter maten? Jatakk. Til maten (ribbe)? Da ville jeg heller satt frem noe overgjæret og maltrikt (men ikke for søtt), f.eks. en Nøgne Ø God Jul. En mindre søt juleøl av pilsner-/bayertypen burde også gå greit.

 

IPA og pinnekjøtt? Høres ikke ueffent ut :) Evt. kanskje noe røkt øl!

 

Ang. Lade Gaard: Jeg har vel prøvd deres vanlige sortiment og er ikke så veldig imponert. Dessuten er det lureøl, Grans som forsøker å få en bit av mikrobryggerimarkedet.

 

Belgisk juleøl har jeg aldri smakt - der sa du noe :D Vanlig belgisk øl (f.eks. Duvel) evt. trappistøl burde kanskje passe flott til juletorsken/julekveiten?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale Belgisk juleøl til maten. Jeg synes mye av det bare smakte litt søtere Blondes (med enkelte unntak som Delirium Tremens) som i tillegg ble hemmet av en litt for høy alkoholprosent til at det kunne fungere som tørsteslukkere til mat for meg. Jeg er billig i drift, og om jeg lurer ned på to 0.33l flasker på 12% er det omtrent det samme som å trykke nedpå en flaske vin på egenhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden IPA passer bedre til fet kraftig mat og siden et av kriteriene er at det må være Juleøl (hvertfall i navnet ;) ) så vil jeg foreslå "Hornbeer Julehumle" til ribba. Personlig foretrekker jeg lettere/lysere typer øl dersom jeg skal drikke det til maten og "Julehumle" må jo være midt i blinken dersom det må være juleøl.

Ellers er jo ethvert juleøl som man får på butikken ganske lett så det kan være en idé å prøve noen av dem. Blir nesten hipp som happ hvilke man velger vil jeg tro.

Dersom man insisterer på et kraftig,søtt og fyldig juleøl til maten så kan man jo prøve seg på "Delirium Christmas" eller "Kinn Tomasmesse" (Tomasmesse kan begynne å bli litt vanskelig å få tak i nå). Dersom du vil ta den helt ut og slå på storslegga til maten kan jo Samichlaus(14%) eller Stelliger Divum (19%) være det ultimate. For min del er dette rene dessertøl som bør nytes alene, uten "forstyrrende matelementer" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var det Nils Oscar Hop Yard IPA som står for tur. 7,3% vol. Også kjøpt på Systembolaget i Strömstad. Ingen sedimenter i denne flasken, til forskjell fra India Ale som jeg testet tidligere. Hvitt skum som legger seg raskt, fin rød-brun farge på ølet. Dufter herlig av humle, og smaken bærer også preg av store mengder aromahumle. Det er jo en ganske sterk øl, men det er ikke noe alkoholpreg ved smaken. Litt kort bitterhet og den kunne nok vært hakket fyldigere også. Alt i alt er det dog en langt bedre øl enn lillebror India Ale i min gane, og i dag er konklusjonen at jeg angrer på at jeg ikke tok med meg flere.

 

Edit: Hadde en til stående som var moden for drikking: St. Eriks IPA, kjøpt samme sted. 5,3% vol. Mørk rød-brun farge. Naturhvitt (i følge madammen) skum som legger seg raskt. Mye sødme i lukten, samt et lett humlepreg. Smaksbildet er også preget av mye sødme og et ganske mildt humlepreg - vi snakker engelsk IPA her, ikke amerikansk. Som nevnt tidligere er jeg størst fan av den amerikanske typen, men jeg liker allikevel denne da den veier opp med en fyldig kropp, samt at den har en markant bitterhet som holder seg. Kan nok rolig anbefale denne til de som har en forkjærlighet for engelsk IPA.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

En han ikke var sikker på selv kan du se..

 

IPA er ypperlig til fårikål og pinnekjøtt i den settingen.

 

Ribbe derimot er mer kraftig i smak og kjøttet er litt søtt også, du trenger en kraftig og gjerne litt søt øl. IPA er kraftig og bittert, ikke søtt..

Hva med Imperial/Dobbel IPA, feks. Nøgne Ø sin #500 eller Haandbryggeriets Dobbel Dose? De har absolutt innslag av sødme.

Lenke til kommentar

Hva med Imperial/Dobbel IPA, feks. Nøgne Ø sin #500 eller Haandbryggeriets Dobbel Dose? De har absolutt innslag av sødme.

Mulig det passer, men erfarte at IPAs passer nydelig sammen med fårikål og pinnekjøtt. Altså lam/sau. Svin har en stor sødme, og særlig også svoren og tibehøret.

 

Jeg sier ikke at IPA eller dobbel IPA ikke går, jeg føler bare at vanlig juleøl fra pol, eller enkelte av mikrojuleølene passer bedre med "vann i munn" følelse og match til juleribba.

 

Det er mulig jeg er litt påvirket av tradisjoner og krydder/lukt også.

 

500# tror jeg er bedre til ribbe enn Dobbel dose.. iaf sånn jeg husker...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Svin har det du gjør det til, men jeg tror bitterheten i IPAs går fint med fettet.

 

Juleølsmaking i dag, var gjennom følgende:

 

* Kinn Tomasmesse

* Berntsens Jule-avec

* Midtfyns jule-ale/stout

* Ægir Ylir

* Nøgne Ø Underlig Jul

* Haandbryggeriet Bestefar, Nissefar, Nissemor

 

Mange forskjellige inntrykk. Men kort sagt:

 

 

* Kinn Tomasmesse - Duft: Skummet er såpete og legger seg raskt, men helt kurant. Nesen gir masse lett tørket frukt og litt rips. Noe alkohol. Smaken er for mye alkohol, men gir fint preg av krydder og røde bær. Liker den, passer nok fint til kaker.

 

* Haandbryggeriet Nissefar - Skummet er fint og hvitt, men legger seg ekstremt fort. Lukten er mye søtlig frukt og har en fin julete stemning. Passer best på egen hånd.

 

* HB Nissemor - Skal jeg være helt ærlig er dette en forbedret versjon av nissefar. Krydret og fin, men litt rundere i kantene.

 

* HB Bestefar - Skummet er off-white, legger seg ganske fort. Både lukt og smak er en blanding av Dark Force og Røyk uten Ild. Sjokolade og kaffe fra DF, røyk + surhet fra Røyk uten Ild.

 

* Nøgne Ø - Underlig Jul. Dufter VELDIG av kardemomme. Veksler mellom å like veldig godt og ikke i det hele tatt. Etter en slurk kjenner man også nellikene brukt som et mykt stikk. Etter tre slurker tar ingefær over og dominerer resten av flasken. Passer nok utmerket til kaker.

 

* Berntsens Jule-avec - Skummet er fint, tett og lysebrunt. Lukten domineres av alkohol, men minner litt om tørket frukt. Dadler. Smaker nesten ingeng før ettersmaken som har mye nellik. Litt skuffende.

 

* Midtfyns jule-stout. Verken en god juleøl eller stout. Fargen og skummet er fint. Det er overraskende mye syrlighet i duften til stout og være. Hint av kaffe og vanilje. Anisen legger igjen en ekkel bismak.

 

* Ægir Ýlir - Lukter som en mildere variant av NØs Underlig Jul. Smaker dessverre ikke like spennende, men er et fint, tjah, krydret øl som mellomrett i julen. Tror ikke den er noe spesielt til verken mat eller kaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har and til julemiddag. Ofte med søte rot-grønnsaker og krydrede poteter til.

Noen øl anbefalinger til det?

Tja, jeg anbefaler ofte Brown Ale til mat og tror det kan være et meget bra valg til and. Hva med Brooklyn Brown Ale? En veldig lettdrikkelig og frisk brown ale med god smak. Alternativt kan du prøve NØ Imperial Brown Ale dersom du vil ha noe som er hakket kraftigere, men førstevalget mitt her er nok Brooklyn.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...