Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Altså en "dram" er for meg et veldig lite beskrivende uttrykk. Men ja, du kan si at jeg var litt "redd" for at dere mente man kunne drikke øl (stout) som en dram ved siden av en annen øl til maten. :) Dette hørtes veldig rart ut for meg.

 

 

Avec er etter måltid, den roen du gjerne har med en kaffe og noe ved siden av etter et bedre måltid. Det var det jeg mente når jeg foreslo stout som avec.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri sett gleden av å drikke noe "til kaffen". Da har man for dårlig drikke eller for dårlig kaffe.

Tja, jeg er litt enig, jeg drikker for eksempel ikke hvilken som helst whisky ved siden av kaffen. Grappa kan jeg ikke tenke meg å drikke uten kaffe.

 

Men jeg vil snu litt på det du sier; hvis man iikke kan drikke det sammen med kaffen har man enten feil drikke eller feil kaffe. :)

 

Avec er etter måltid, den roen du gjerne har med en kaffe og noe ved siden av etter et bedre måltid. Det var det jeg mente når jeg foreslo stout som avec.

Ja, var det jeg håpet du mente. Jeg skjønte også for lenge siden at det var det du mente. :)

Lenke til kommentar

Kan melde om at polet på bystasjonen i Bergen har Nissefar inne. Nesten en full kasse, den er bare ikke lagerført på nettsiden. Hvis noen vet om et sted i Bergensområdet hvor jeg kan få tak i Kinn sin Tomasmesse, så ville jeg blitt veldig fornøyd og lykkelig og sånn.

 

Var 4-5 stk. på polet Øyrane Torg i Arna når jeg var innom tidligere i dag :)

 

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/overgjeret/norge/kinn-tomasmesse/sku-194301?ShowShopsWithProdInStock=true&sku=194301&fylke_id=12

Endret av Skog Skrike Blod
Lenke til kommentar

Nils Oscar India Ale. Kjøpt på Systembolaget i Strömstad. 5,3%vol. Fin rød-brun farge. Hvitt, tynt skum som legger seg raskere enn jeg får glasset ned på bordet. Duften er lite humlepreget, et inntrykk som vedvarer når jeg får ølet i munnen. De skriver at ølet er inspirert av klassisk india ale, og det er tydelig at det er engelsk IPA de har hatt i tankene når denne er blitt komponert. Nå er jeg mest fan av virkelig kraftig humlede IPA, så jeg kan være litt biased her, men jeg synes det blir alt for lite humlepreg på denne. I tillegg fremstår kroppen som lite fyldig - kan merke et klart preg av karamellmalten, og en viss bitterhet som holder seg i munnen, men ellers smaker det i grunnen sørgelig lite. Glad jeg bare tok med én.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet det var etterlyst av Vice så her er mitt korte inntrykk av Hornbeer Caribbean Rumstout.

 

For søt! :p

 

Helt grei øl, men ikke noe jeg vil kjøpe igjen, kjøpte den hovedsaklig pga meget god vurdering på RB/BA.

Første gang jeg fikk en smaksprøve av den så var jeg ikke overbevist. Hadde en slags rar "søt-bismak" som jeg også fikk av "black magic woman". Men så kjøpte jeg likevel en flaske i forrige uke for å prøve igjen. Denne gangen kom jeg meg over denne "bismaken" og da åpenbarte det seg en fyldig, kraftig og solid IS. Skal kjøpe en flaske til for å se om inntrykket består. Hvis det gjør det havner det nok på "fast kjøp" listen min.
Lenke til kommentar

Noen som har tips til matching av øl (gjerne juleøl) til norsk julemat?

Har prøvd å google, men finner bare svar som sier noe om match med tanke på bitterhet, sødme osv. Det jeg er ute etter er noe à la "Til matrett A passer gjerne en øl av type B, for eksempel en C fra produsent D".

 

Matretter jeg vet vil bli konsumert i julen er:

Lutefisk (med bacon og ertestuing)

Ribbe (med "alt" :D)

Pinnekjøtt (urøkt)

Syltelabber (med lefse og sennep)

 

Kjør på med gode forslag.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til matching av øl (gjerne juleøl) til norsk julemat?

Har prøvd å google, men finner bare svar som sier noe om match med tanke på bitterhet, sødme osv. Det jeg er ute etter er noe à la "Til matrett A passer gjerne en øl av type B, for eksempel en C fra produsent D".

 

Matretter jeg vet vil bli konsumert i julen er:

Lutefisk (med bacon og ertestuing)

Ribbe (med "alt" :D)

Pinnekjøtt (urøkt)

Syltelabber (med lefse og sennep)

 

Kjør på med gode forslag.

 

Jeg har prøvd å få samme råd, men det ble vanskelig da det virker som om de fleste ikke har drukket nok av årets juleøl eller spist nok ribbe enda til å ha særlig kunnskap her inne.

 

Det er jo kjent sak at IPA er godt med fet og kraftig mat feks ribbe.

 

Men jeg iallefall er ganske tradisjonsbevist når det gjelder smaker (krydder) som hører julemiddagen til som vi feirer som familie...

 

Så jeg vil ha et krydret juleøl til julematen, kan jo følge med på tester osv..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

This again? Du spurte etter øl som gikk bra til ribbe, ikke juleøl som gikk bra til ribbe.

 

Poenget er at det latterlig masse flinke folk i tråden her. Mange som garantert har smakt flere av årets juleøl.

 

This again???

 

Det kom jo fram at jeg spurte etter spesielt juleøl til ribbe.

 

Tror det er mange som har smakt juleøl, men ingen hadde noen tips. Tipper at ikke så mange har spist ribbe MED juleøl i ÅR.

 

Kverulant...

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom frem etter du hadde fått svar. Hadde et juleøl passet bedre hadde jo det blitt forslått umiddelbart.

 

Øltypene har ikke forandret seg nevneverdig siden i fjor.

 

 

Slik jeg leser testene, så har mange juleøl forandret seg... :)

 

Hva kom fram?

 

Eneste jeg fikk fram var snakket ditt om Tuborg..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...