Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemmekos: Urquell, Frydenlund fatøl, Aass fatøl, Hansa fatøl. Evt. Heiniken.

 

Kan også drikke calrsberg (PÅ FLASKE), boksen er produsert av ringnes pilsner som er noe utvannet skvip.

Ringnes, Seidel og Budweiser er så oppskrytt at jeg blir kvalm.

 

Lørdager kan fint brukes til å drikke KilKenny, eller Frydenlund Bayer (!!).

Stouten til Aass er også en helt sinnsyk øl med utrolig mye smak. Ganske tung å drikke alene.

 

Er ganske lei de slagene som selges i matvarebutikk. Tenker meg en tur på polet senere i dag, og siden jeg ikke har kjøpt øl på polet så ofte lurer jeg på hvilke slag jeg burde kjøpe. Har fortalt hvordan type øl jeg vanligvis liker/drikker, så håper noen med "felles smak" kan gi meg noen bra tips til øl fra polet :)

Endret av KidOla
Lenke til kommentar

Det som generelt karakteriserer poløl er at det har mer smak enn butikkølet. Hvis du vil ha en gradvis overgang kan du starte med en amerikansk pale ale, men du kan også bare hive deg uti og gå rett på noe sterke saker.

 

Noen av de første polølene jeg smakte var Nøgne Ø Imperial Stout og Ægir India Pale Ale (to relativt smaksrike øl), og det var egentlig kjærlighet ved første slurk.

Lenke til kommentar

Hjemmekos: Urquell, Frydenlund fatøl, Aass fatøl, Hansa fatøl. Evt. Heiniken.

 

Kan også drikke calrsberg (PÅ FLASKE), boksen er produsert av ringnes pilsner som er noe utvannet skvip.

Ringnes, Seidel og Budweiser er så oppskrytt at jeg blir kvalm.

 

Lørdager kan fint brukes til å drikke KilKenny, eller Frydenlund Bayer (!!).

Stouten til Aass er også en helt sinnsyk øl med utrolig mye smak. Ganske tung å drikke alene.

 

Er ganske lei de slagene som selges i matvarebutikk. Tenker meg en tur på polet senere i dag, og siden jeg ikke har kjøpt øl på polet så ofte lurer jeg på hvilke slag jeg burde kjøpe. Har fortalt hvordan type øl jeg vanligvis liker/drikker, så håper noen med "felles smak" kan gi meg noen bra tips til øl fra polet :)

Urquell er jo en pilsner med relativt mye bitterhet til butikkpils å være, så pale ale kan jo være et sted å være. Engelsk pale ale er vel tradisjonelt også enda mindre humlet enn amerikanske, hvis du er veldig usikker. Du liker jo tydeligvis også øl med litt mer fylde enn standard industripils, så brown ale er også et forslag. Her finnes det også en del i butikkhyllene som går an å prøve, feks. har de aller fleste butikker Newcastle Brown Ale i sortimentet. Denne gir en grei introduksjon til brown ale, selv om den er ganske kjedelig ift. de man finner på polet.

 

Men det er heller ikke noe dårlig forslag å bare hoppe på de mer "ekstreme" utgavene. Så lenge du sørger for å ha riktig temperatur, drikke av et godt ølglass, og sjenke ølet riktig (er nok en god idé å ikke få med bunnsedimentene som nybegynner) er sjansen stor for at dette er noe som faller i smak. Ægirs IPA har jeg ikke smakt, men Imp. Stout'en til NØ vil jeg også klart anbefale. Ellers er også NØ's India Pale Ale en meget god øl.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar. Får vann i munnen når jeg leser her :wee:

Newcastle Brown Ale glemte jeg jo helt i stad, det er absolutt en av mine favoritter.

Jeg ville anbefalt deg å prøve en flaske med Saison. For ekesempel fra Nøgne Ø da den er god og lett tilgjengelig. Det er et relativt lyst øl men med mer fyldig og fruktig smak enn det du sikkert forbinder med slike øl.
Lenke til kommentar

Hva er så morsomt med at folk lurer på ting? Alle er nybegynnere før de blir eksperter, og alle er nybegynnere på noe (det meste, egentlig).

 

Jeg er helt enig, det var mer roingen jeg synes var morsomt. Deretter at han prøvde å legge det over på meg eller en annen. Altså han hadde selvfølgelig rett i sine antagelser, men han "fryktet" at vi hadde feil. Om man kaller seg opp etter noe relatert til kaffe, så bør man iallefall vite hva avec er. ;)

 

 

Dessuten er nok avec nevnt flust i denne tråden mange ganger tidligere også.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, det var mer roingen jeg synes var morsomt. Deretter at han prøvde å legge det over på meg eller en annen. Altså han hadde selvfølgelig rett i sine antagelser, men han "fryktet" at vi hadde feil. Om man kaller seg opp etter noe relatert til kaffe, så bør man iallefall vite hva avec er. ;)

 

 

Dessuten er nok avec nevnt flust i denne tråden mange ganger tidligere også.

Jaja, du må tro hva du vil, men jeg har ikke rodd noen vei jeg. Poenget mitt var at sammenhengen dere skrev det i var "Øl til mat" - da tolket jeg det som om at en eller begge trodde "Avec" var en betegnelse man brukte på "dram" generelt. Og hvis jeg noen gang i fremtiden skulle ta feil en gang har jeg ingen problemer med å innrømme det.

 

Hvis jeg virkelig hadde spurt av nysgjerrighet hvorfor skulle jeg da ha nektet for det i ettertid?

 

On Topic: Må inrømme at øl er en av de få tingene jeg ikke er veldig fan av å drikke ved siden av kaffen - og da særlig stouts. Jeg tror dette kan ha noe med at jeg ikke er så veldig glad i den "kaffe-aktige" smaken på mange stouts, som for meg blir litt for falsk med tanke på mitt forhold til kaffe.

Lenke til kommentar

Jaja, du må tro hva du vil, men jeg har ikke rodd noen vei jeg. Poenget mitt var at sammenhengen dere skrev det i var "Øl til mat" - da tolket jeg det som om at en eller begge trodde "Avec" var en betegnelse man brukte på "dram" generelt. Og hvis jeg noen gang i fremtiden skulle ta feil en gang har jeg ingen problemer med å innrømme det.

 

Hvis jeg virkelig hadde spurt av nysgjerrighet hvorfor skulle jeg da ha nektet for det i ettertid?

 

On Topic: Må inrømme at øl er en av de få tingene jeg ikke er veldig fan av å drikke ved siden av kaffen - og da særlig stouts. Jeg tror dette kan ha noe med at jeg ikke er så veldig glad i den "kaffe-aktige" smaken på mange stouts, som for meg blir litt for falsk med tanke på mitt forhold til kaffe.

 

Ok, I see.

Jeg vet ikke hvordan andre har avec, men jeg drikker som regel kaffen først siden den er varm. Dessuten må det som følger kaffen ofte hvile litt, enten det er snakk om kraftig ale som Stout, eller en dram av feks whisky, cognac eller rom.

 

Det er mye å velge som avec. Noen foretrekker sterkvin eller øl, andre foretrekker bedre brennevin. Selv liker jeg å variere litt.. Går på personlige preferanser dette også.

 

Eneste som fikk meg til å stusse litt ved inlegget ditt angående "dram".. vi snakker jo om øl.. hva har da dram med dette å gjøre?

 

Trodde du vi mente øl til dram da eller?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Altså en "dram" er for meg et veldig lite beskrivende uttrykk. Men ja, du kan si at jeg var litt "redd" for at dere mente man kunne drikke øl (stout) som en dram ved siden av en annen øl til maten. :) Dette hørtes veldig rart ut for meg.

 

Ja, man kan drikke mye rart som Kaffe Avec. Mine favoritter er Grappa, Whisky, Rom, Dessertvin, Rødvin, Portvin og noen ganger syns jeg faktisk det kan gjøre seg med en Martini. Avec handler for meg å drikke ting sammen, enten i samme kopp eller hver for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...