Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg drikker pilsner jeg, men reagerer på det (noe latterlige) utsagnet "vil ikke ha en vanlig IPA". Hva er en vanlig IPA?

 

Hva har det ene med det andre å gjøre mr.?

 

At du blir provosert av min smak gir deg vel ikke rett til å håne meg for min smak eller eldgamle utsagn?

 

 

Det jeg mente var jo ikke at jeg ikke liker IPA, men jeg vil ha en øltype som harmonerer med jul. Juleøl og mikrojuleøl har smak som man assosierer med julens duft og krydder.

 

Var bare det jeg ville fram til, viste jo ikke at du ble så provosert av min smak.

 

En IPA kan passe veldig bra sammen med ribbe, men har jo ikke noe særlig med jul å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke provosert av smaken din, den driter jeg i. Jeg har heller aldri sagt at du ikke liker IPA, men lurer på hva en "vanlig IPA" er. Er det i det hele tatt IPAer å få tak på her til lands som ikke er mikrobrygg?

 

Jeg tror IPA passer finfint med ribbe. En idé kan være Fyr & Flamme - den er nokså lett tilgjengelig, relativt svak på alkohol, har plenty av friskhet uten å bli i overkant bitter. Tror det er den du leter etter.

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke provosert av smaken din, den driter jeg i. Jeg har heller aldri sagt at du ikke liker IPA, men lurer på hva en "vanlig IPA" er. Er det i det hele tatt IPAer å få tak på her til lands som ikke er mikrobrygg?

 

Jeg tror IPA passer finfint med ribbe. En idé kan være Fyr & Flamme - den er nokså lett tilgjengelig, relativt svak på alkohol, har plenty av friskhet uten å bli i overkant bitter. Tror det er den du leter etter.

 

Du sa jo selv at du reagerte, det er vel det samme som å si provosert. Har du noen annen grunn til å være spydig?

 

Ellers så takker jeg for tipset om Fyr og flamme, eller dobbel IPAs om jeg husker korrekt. Men tviler på at Fyrogflamme gir meg den rette julestemningen..

 

En vanlig IPA er vel en IPA som ikke utmerker seg spesielt med smak. Utenlandske IPAs er jo gjerne mye mildere i smak enn hertilands ipas.

 

Proper Job, Brewdog punk IPA, Ørbek IPA, Brooklyn IPA osv er feks veldig milde i smak, og er vel det jeg karakteriserer med vanlig IPA som er ganske ordinære. Absolutt gode øl, men veldig ordinære.

 

Sammenlignet med Mikkeler, Kinn, Nøgne, Haandbryggeriet og Ægir er totalt forskellig i stil mtp at de har mye mer utpreget smak.

Lenke til kommentar

Reagere != provosert.

 

Fyr og flamme er vel ikke dobbel, er den? Du ba ikke om julestemning, du ba om noe som går til julematen. Julematen er feit.

 

Reagere Provosert. Var vel ikke derfor du kallet utsagnet mitt latterlig da? lol

 

Er usikker på om Fyr og flamme er dobbel, men jeg har sett den beskrevet som det før iallefall. :

 

(Edit Fyr og flamme er ikke dobbel IPA, men en IPA med ekstra mye humle, er vel mer riktig.)

 

Jeg ordla meg kanskje litt dårlig da, slik at jeg nå kom i mål ved å presisere med julestemning. Litt av gleden med at det er jul er jo at man får masse juleøl som er spennende å smake. Julen er kanskje spesiell i Norge pga dette. Det er feks lite øltyper de andre årstidene. Vi har vel litt påskeøl og litt høstøl, og sommerøl. Men Juleøl er noe nesten alle aktørene lager..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skal spise hjortestek (sous-vide) med portersaus, hasselbäckpoteter og ølglaserte rotgrønnsaker på lørdag og i den anledningen ha med meg vel 4 øl som passer maten. Har dere noen anbefalinger som det går an å få kjøpt på Vinmonopolet?

 

Det går på dine egne preferanser. Jeg ville valgt en lys eller brun øltype med mye smak. IPA, røykøl, eller brunt øl kan være smart tror jeg. Noen foretrekker Stout til vilt. Det gjør ikke jeg...

Men skal du kjøpe fire øl så kan du kanskje kjøpe en Imperial Stout til Avec? Da kan du selv velge hva du synes passer best.

 

Fordi IPA står godt til fet, norsk julemat?

 

Enig, men IPA kan man drikke til fet mat hele året ellers... :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alt må hete jul for at det skal være godt i jula. Er heller ikke veldig stor fan (men litt fan) av at bryggeriene tilsetter masse krydder for å få fram "julesmak" i ølene. Når jeg bestemmer drikke til maten er det viktigst at det passer sammen smaksmessig.

 

Ok men jeg ser for meg IPA til julaften, og kan med hånden på hjertet si her og nå at det ikke smaker meg.

 

Du og Lycan kan sef velge hva dere vil drikke, jeg velger det jeg vil drikke. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt en lys eller brun øltype med mye smak. IPA, røykøl, eller brunt øl kan være smart tror jeg. Noen foretrekker Stout til vilt. Det gjør ikke jeg...

Men skal du kjøpe fire øl så kan du kanskje kjøpe en Imperial Stout til Avec? Da kan du selv velge hva du synes passer best.

Takk, det synes jeg var en god idé.

Lenke til kommentar

Jeg synes det meste av Juleøl (og de typene jeg ellers vanligvis drikker) passer best å nytes for seg selv. Hvis jeg skal ha øl til mat velger jeg gjerne et øl som jeg vanligvis ikke ville drukket kun for seg selv. Men hva som passer til fet julemat er jo "tradisjonelt" mer lyse, bitre, gjerne alkoholsterke øl. For min egen del tror jeg fort det kunne oppleves som litt i mektigste laget med masse fett koblet sammen med et mørkt,søtlig og tungt øl.

 

@Broseph. Jeg tror jeg ville valgt feks. NØ Imperial Brown Ale. Har veldig god erfaring med dette fra før til kjøtt. Er også enig med Dropkickmurphy at en stout som avec er en god idé. Jeg ville tatt en Midtfyns Imperial Stout (Som en avec er det riktignok ikke nødvendig med en halvliter til hver). Alternativt ville jeg ønsket meg en tung Belgier til dessert, som feks. Rochefort 10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...