Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

og når det gjelder juleøl bør dere ikke kimse av Julebokk og Imperial Polaris fra Ringnes.

Julebokk da kommentert utfra fjorårets batch.

Synes faktisk Aass Juleøl Premium også har gode kvaliteter. Lenge siden jeg har smakt Ringnes Julebokk så jeg får vel bruke enda litt mere penger og skaffe en eller to.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ægir Ylir og Nøgne Ø god jul kjøpt inn for Julaften. Fant også Two Captains som jeg aldri har smakt før, den skal nok nytes ikveld sammen med litt hjemmebrygg. Edit:Ser at God Jul er lagret/tappet for et år siden. Er ikke det ganske bra lagringstid for en øl?

 

Ringnes Julebokk skal kjøpes inn også, håper jeg rekker før det er utsolgt. Får lønning 20.nov. Mye julekjøp blir nok gjort da.

 

Juleøl og spesielt spesialjuleøl blir utsolgt fortere enn svint. Så pass på. Husker Julebokk var utsolgt ifjor før Desember begynte. Dårlig av polet å ikke ta hensyn og sikre slik at man får kjøpt juleøl når det faktisk ER jul. Dvs Desember.

 

Rev også med meg en 20cl Caol Ila 12. Godt med en dram mot kulda... :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli fornøyd her! Fikk tak i Nissefar og noen flasker Imperial Polaris i dag. Av sistnevnte frister det ganske mye å smake på en av flaskene med en gang, men planen er egentlig å lagre det på ubestemt tid. Møtte en kar på polet som hadde vært på ølkveld med smaking av Polaris i går kveld - han var ikke akkurat i fyr og flamme for ølet, men det var bra nok til at han iallfall kjøpte én flaske. Hans fremste innvending var at ølet virket lite utviklet, så vi får se hva litt tid kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Var på juleølsmaking for en liten stund siden, og fikk smake på 5 øl med polstyrke. Var innom Ringnes Juleøl Sterk, Lervigs Jul (Brewers Reserved), Jacobsen Golden Naked Christmas Ale, Ringnes Julebokk og Ringnes Imperial Polaris.

Lervigs Jul falt godt i smak! Liker ingefæren i den, og det passet godt med sødmen.

Ellers var også Ringnes Juleøl Sterk en fin opplevelse, med det jeg vil kalle mye smak. Nå er jeg ikke like bevandret som mange av dere her inne, men likte spesielt godt krydderet.

 

Jacobsen sin var for min del sødmedominerende, og ikke en videre spesiell opplevelse. Julebokken til Ringnes derimot, rettet opp intrykket godt, og siste øl, Imperial Polaris, skuffet heller ikke. Begynte å bli sent på kvelden på det tidspunktet, og pga litt venting endte det opp med at vi drakk to øl hver før vi startet. Heldigvis delte to og to en flaske, men med to butikkøl før polølet ble servert sier det kanskje seg selv at promillen muligens har påvirket smaksnotatene mine.

 

Vet ikke hva juleølsmaking normalt koster, men vi betalte 150 kroner (takk Tekna!) og fikk en kjempeflink vert som hadde jobbet på Cardinal tidligere. Sier meg ganske fornøyd, og det gjorde ikke store innhugget i studentbudsjettet mitt heller.

 

Begynner vel å rable her, men hvis jeg sier at jeg likte Ringnes Juleøl Sterk, Lervigs Jul, Ringnes Imperial poalris og Julebokk, omtrent i den rekkefølgen, hva vil dere anbefale meg videre? Hva bør prøves ut for en som er ny til juleøl?

Lenke til kommentar

Drakk Ringnes Imperial Polaris, HB Farewell Ale og NØ/Terrapin Imperial Rye Porter i går kveld.

 

Førstnevnte var i mine øyne en skuffende affære. Ringnes har laget bedre øl før; nemlig Julebokken deres.

 

HB Farewell Ale er et noe underlig, men etter min smak et meget godt øl. Anbefales til de av dere som har tilgang på Valken/Vika eller gjennom pub å prøve denne.

 

NØ Imperial Rye Porter: Som andre øl i hovedsak brygget på rug er dette ganske "smooth" (kom ikke på et annet dekkende norsk ord) og fint. Absolutt ikke noe wow-faktor her, men et solid og velbrygget øl.

 

Jeg sa jo nettopp at jeg ikke skulle kjøpe mer øl, men jeg fikk fatt i Fullers London Porter (bestilte inn) så jeg plukket opp denne i dag.

Lenke til kommentar

Imperial Polaris var for meg også en skuffelse. Lukten var svært god, veldig frisk og hvis man tok et godt åndredrag kunne man klart kjenne lukten av honning. Smaken var en annen affære. Det smakte litt søtlig og nesten litt beskt samtidig. Lite fylde til tross for sine 10%.Her var det ingenting som fristet til gjenkjøp. Gørr kjedelig. Jeg kjøpte 3 flasker av denne da jeg hadde store forhåpninger, men de 2 andre blir stuet bort med en gang til lagring i håp om at det skal skje et mirakel med ølet. Halvparten av batchen ble visstnok lagret på Bourbon tønner av Ringnes så da er det kanskje håp. Om noe kan gjøre mirakler med øl så er det fatlagring. Skal definitivt smake fatversjonen når den kommer ut, men jeg vil nok ikke kjøpe mer enn én flaske før jeg vet om det er noe å satse på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke flaskemodnet, er det?

 

Spørs om lagring hjelper.

Du har et poeng der ja. Samtidig virker det jo som at flere synes Julebokk har godt av et par års lagring, og den er vel lagd på (mer eller mindre) samme måte?

 

Er ellers litt enig i at Polaris var et antiklimaks i forhold til hva man kunne forventet, men for min del er det et poeng å vise generell interesse for konseptet også - jeg vil gjerne oppmuntre Ringnes til å lage flere spesialøl i fremtiden.

Lenke til kommentar

Svar fra Vinmonopolet angående Nøgne Ø Special Holiday Ale:

 

"Hei,

Dette er en vare som tilhører spesialbestillingsutvalget, varer på dette sortimentet har vi dessverre ikke lov til å legge ut i nettbutikken. Fyll ut det vedlagte skjemaet og returner til oss, så hører vi med bryggeriet om de har noe igjen, leverandøren krever en minstebestilling på 12 flasker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

k

Var det ikke du som ville dø for Tuborg?

 

Tidene forandrer seg. Jeg har ikke noe imot Tuborg, men drikker ikke så mye pils lenger. Kjøper sjelden øl i butikken lenger da jeg brygger selv.

 

Hvorfor pirker du? Har du aldri drukket pils før selv?

 

Ellers drikker man selvfølgelig juleøl eller lignende til julemiddag, og ikke pils. Hallo?

 

Det er jo kjedelig at du omtrent skal drive mobbing, bare fordi jeg liker Tuborgs pils?

 

Samme hintet du om når jeg spurte om øl angående 17.mai eller bursdagsfeiring. Da jeg igjen måtte komme med at en høytidelig dag krever litt ekstra av et øl, noe som utelukker vanlig pils.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...