Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Tok med meg en Nøgne Ø Pale ale fra polet på vei hjem. Har aldri smakt denne før, men smaker vel som de fleste pale ales bare med litt mer smak. Dette mener jeg er Nøgnes fortrinn blandt andre bryggerier både blandt norske og utenlandske. Blir kos og ha med grillet laks som er middagen.

Den var som jeg tenkte.. Fyldig og god med mye smak.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dropk: Her er jeg litt uenig med deg. Synes NØ Pale Ale er en flott øl men det kunne godt vært snillere. For meg blir NØ PA litt for mye i IPA-land hvis man forventer en (imo) typeriktig Pale Ale. Det er riktignok en stund siden jeg drakk denne sist men det var hvertfall mitt intrykk da.

Ellers: noen som har vært innom Valken/Vika i det siste?

Vet de holder av en del til sitt spesialslipp den 6. september når det er fokus på øl, men har ikke vært der på lenge.

Lenke til kommentar

Dropk: Her er jeg litt uenig med deg. Synes NØ Pale Ale er en flott øl men det kunne godt vært snillere. For meg blir NØ PA litt for mye i IPA-land hvis man forventer en (imo) typeriktig Pale Ale. Det er riktignok en stund siden jeg drakk denne sist men det var hvertfall mitt intrykk da.

Ellers: noen som har vært innom Valken/Vika i det siste?

Vet de holder av en del til sitt spesialslipp den 6. september når det er fokus på øl, men har ikke vært der på lenge.

Vel, er akkurat det jeg synes er så fint med Nøgne, at de har ekstra mye smak på alle øl. Vil jeg ha noe mildere kan jeg velge Brewdog Trashy Blonde eller Lervigs Lucky Jack.

Ægirs bøyla blond ale er også veldig mild og god. Men kanskje litt dyrt for en butikkøl.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jeg var på Valken tidlig mandag, var veldig lite spennende der nå. Håper det kommer noe nytt snart.

Nå er det veldig lenge siden jeg var der men så ut som om de hadde fått nye forsyninger av øl fra St. Peters og noe annet. Tok med meg en Cream Stout fra nevnte bryggeri med solid resultat fra RB.

http://www.ratebeer.com/beer/st-peters-cream-stout/5301/

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg var på Valken tidlig mandag, var veldig lite spennende der nå. Håper det kommer noe nytt snart.

Nå er det veldig lenge siden jeg var der men så ut som om de hadde fått nye forsyninger av øl fra St. Peters og noe annet. Tok med meg en Cream Stout fra nevnte bryggeri med solid resultat fra RB.

http://www.ratebeer....eam-stout/5301/

Jeg har veldig sansen for Cream Stouten deres og egentlig det meste annet jeg har smakt derfra. De har relativt svake øl, alkoholmessig sett, men de har likevel overraskende god og fyldig smak. Plukket med meg en "Whisky Beer" og en "Old Style Porter" fra Vika idag. Så ikke noen "Cream Stout" der, men den er i standardutvalget til Systembolaget så den er relativt lett å få tak i uansett.
Lenke til kommentar

God ettermiddag kjære øl-kjennere. Noen gode øl tips til helgen?

Siden jeg står relativt fritt her, uten noen bakgrunnsinfo, så smeller jeg like gjerne til med en av mine absolutte polfavoritter for øyeblikket: Brewdog Paradox Jura. Dette er en kullsvart og rimelig tung Imperial Stout med haugevis av herlig smak. Men om du ikke er familiær med serien fra før(eller tilsvarende sterke øl) så kan det være på sin plass å nevne at den har et alkoholinnhold på 15%. Dette er altså en øl som kan nytes som en fin Whisky: Små slurker over lang tid. Prisen kan også virke litt avskrekkende til 100kr pr. 0,33 flaske, men dette er et unikt øl og produseres bare i en begrenset periode.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var en tur til Ålborg og Hjørring hvor i hver by er det butikk som spesialiserer seg på øl og vin.

Utrolig gøy å plukke ut øl man aldri har hørt om før. Jeg tror den beste ølen jeg kjøpte var Fullers London Porter som får 100/100 på ratebeer. Den var en av fem som ble solgt i en pakke. Var halvlitere fra Fullers, et valg av de beste ølene de har. Den pakken kostet 200 kroner. Den hadde de på Vinspesialisten i Ålborg. Var bare to igjen da jeg hadde tatt en.

Nyter et glass Vikingernes Mjød nå, som også får bra kritikk på ratebeer. Den hadde de i Hjørring. http://www.ratebeer....nes-mjod/14355/

Den er på 19% :)

En tur til Hirtshals koster 99 kroner t/r med Colorline fra Kristiansand nå. Togturen fra Hirtshals til Hjørring koster 30 kroner en vei. Butikken finnes i gågaten. Man går oppover i byen fra togstasjonen. Når man kommer til gågaten går man til høyre. Husker ikke akkurat hvor langt man må gå, men butikken ligger på venstre side.

Er ikke lenge til jeg skal ned igjen. Kan ta med seg 5 liter øl ++ hvis man ikke kjøper noe annet av alkohol. :)

Når man kommer tilbake til Hirtshals kan man kjøpe halvlitere til 41,- kroner på spisestedet nede ved havnen, eller dra på pub'n i enden av gågaten og en 30 meter til (den bittelille gågaten) som selger 0.33 flasker til 10 kroner i Happy Hours. :) Begynner i 16-tiden tror jeg.

Båten går tilbake 20:45, må møte opp en time før da, men har nok av tid å kose seg på. :)

Endret av Hei Sveis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Testet tre øl jeg aldri har smakt før i går:

Fuller's India Pale Ale: En industri IPA som bar tydelig preg av å være nettopp en industriøl. Fraværet av humle var påfallende og ølet smakte i grunnen som en litt fyldig industripilsner. Lettdrikkelig er vel et ord man kan bruke, men akk så utsigelig kjedelig.

Neste jeg prøvde meg på var Innis & Gunn Rum Cask Oak Aged Beer. Den gikk rett i vasken! Horribel på alle måter og ble rett og slett kvalm etter to slurker.

Siste var St. Eriks Pale Ale, som ble kveldens eneste positive opplevelse på ølfronten. Nå har jeg ikke drukket særlig mye "vanlig" pale ale tidligere (mest IPA), så jeg er ikke så godt kjent med hvordan denne øltypen er ment å smake. Den var dog langt mindre humlepreget enn feks. Haandbryggeriets Pale Ale (som i grunnen minner mer om en IPA i min gane). Mild aroma med et tydelig preg av sitrus som ikke overdøvet maltsmaken. Synes denne var god :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fuller's India Pale Ale: En industri IPA som bar tydelig preg av å være nettopp en industriøl. Fraværet av humle var påfallende og ølet smakte i grunnen som en litt fyldig industripilsner. Lettdrikkelig er vel et ord man kan bruke, men akk så utsigelig kjedelig.

Dette er en engelsk IPA og den har dermed langt mindre humle enn de amerikanske varianten. Det betyr selvsagt ikke at du automatisk skal godta den, men du bør sammenligne den med tilsvarende øl.

(mulig du var klar over dette og bare var litt uklar i din fremstilling)

Lenke til kommentar

Nei, jeg var i grunnen ikke klar over den forskjellen, men det endrer nok ikke dommen nevneverdig for min del. For mangel på humle kan man jo fint tolerere hvis det er andre ting ved ølet som kompenserer - men noe slikt har ikke Fuller's etter min mening. Og sammenliknet med feks. Proper Job, en engelsk IPA som jeg vil betegne som midt på treet, så blir fortsatt Fuller's et stort gjesp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...