Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Da var Rip Tide'en drukket opp, og jeg må nok innse, att mørkt øl, ikke er noe for meg, det faller rett å slett ikke i smak..

Men jeg lurer på å bestille meg et par Hardcore IPA, hvordan er denne i forhold til Punk IPA?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er vel Sam Smith-stouten litt vrien å få tak i.

Jeg synes Samuel Smith Imperial Stout er en grei imp. stout for "nybegynnere", men jeg drakk den for ikke så altfor lenge siden og må si den skuffet for min del. Er tilgjengelig på polet: søk etter "imperial stout" og gå inn på den med samme navn. (får ikke helt til å linke skikkelig her lenger)

Står at den er brygget av Samuel Smith og er 7% som stemmer med imp. stouten.

Sannelig min hatt - du har rett! :)

Ser at den for øyeblikket finnes i hyllene på bare tre utsalgssteder, så det stemmer delvis at den er litt vrien å få tak i (altså hvis man ikke tar seg bryet med å lete den opp og bestille den).

Lenke til kommentar

Jeg synes Samuel Smith Imperial Stout er en grei imp. stout for "nybegynnere", men jeg drakk den for ikke så altfor lenge siden og må si den skuffet for min del. Er tilgjengelig på polet: søk etter "imperial stout" og gå inn på den med samme navn. (får ikke helt til å linke skikkelig her lenger)

Stout/imp. stout så vil jeg nok si at Green Flash Double Stout, NØ Imperial Stout og Lervig Konrad's stout er blant mine favoritter. Porter har jeg ikke drukket så mange gode av men NØ Porter er en meget solid porter.

Er en stund siden jeg har smakt Samuel Smith IS nå og jeg hadde også fått gode tips om denne. Likefullt følte jeg at den var litt for anonym og den forsvant raskt inn i glemmeboka. Som en grei vanlig stout syntes jeg den var ok, men jeg fikk liksom ikke "Imperial" følelsen. På samme måte har jeg det med NØ sin IS. Den er altfor anonym og kjedelig i min smak. Den forsvinner i mengden. Har også smakt "Cognac Barrel" versjonen men den imponerte heller ikke. :(

Da var Rip Tide'en drukket opp, og jeg må nok innse, att mørkt øl, ikke er noe for meg, det faller rett å slett ikke i smak..

Men jeg lurer på å bestille meg et par Hardcore IPA, hvordan er denne i forhold til Punk IPA?

Jeg husker ikke hvordan verken Punk eller Hardcore smakte, men jeg vil anbefale deg å smake på "Hops Kill" før den forsvinner for godt fra vinmonopolet. Tidligere var jeg ikke interessert i den siden jeg tenkte at en flaske fra Brewdog som faktisk hadde "hops" i navnet måtte være for ekstremt interesserte, men da jeg i går så at den var i ferd med å forsvinne ut fra polet så tok jeg en tur til nærmeste pol som hadde den inne og kjøpte en flaske. Ble faktisk veldig overrasket. Den hadde en fin, kraftig og fyldig kropp og mye god humlesmak på toppen som verken var dominerende eller besk, slik som i veldig mange andre Brewdog brygg. Den minnet meg faktisk mye om det jeg mener er ett av NØ's mest velykkede brygg :#500

Lenke til kommentar

Ser at den for øyeblikket finnes i hyllene på bare tre utsalgssteder, så det stemmer delvis at den er litt vrien å få tak i (altså hvis man ikke tar seg bryet med å lete den opp og bestille den).

Er kjempeenkelt og greit å bestille pr. nett. Ikke noe bryderi i det hele tatt og det åpner opp for så mye mer. :)

Lenke til kommentar

Stout/imp. stout så vil jeg nok si at Green Flash Double Stout, NØ Imperial Stout og Lervig Konrad's stout er blant mine favoritter. Porter har jeg ikke drukket så mange gode av men NØ Porter er en meget solid porter.

Er en stund siden jeg har smakt Samuel Smith IS nå og jeg hadde også fått gode tips om denne. Likefullt følte jeg at den var litt for anonym og den forsvant raskt inn i glemmeboka. Som en grei vanlig stout syntes jeg den var ok, men jeg fikk liksom ikke "Imperial" følelsen. På samme måte har jeg det med NØ sin IS. Den er altfor anonym og kjedelig i min smak. Den forsvinner i mengden. Har også smakt "Cognac Barrel" versjonen men den imponerte heller ikke. :(

Jeg husker ikke hvordan verken Punk eller Hardcore smakte, men jeg vil anbefale deg å smake på "Hops Kill" før den forsvinner for godt fra vinmonopolet. Tidligere var jeg ikke interessert i den siden jeg tenkte at en flaske fra Brewdog som faktisk hadde "hops" i navnet måtte være for ekstremt interesserte, men da jeg i går så at den var i ferd med å forsvinne ut fra polet så tok jeg en tur til nærmeste pol som hadde den inne og kjøpte en flaske. Ble faktisk veldig overrasket. Den hadde en fin, kraftig og fyldig kropp og mye god humlesmak på toppen som verken var dominerende eller besk, slik som i veldig mange andre Brewdog brygg. Den minnet meg faktisk mye om det jeg mener er ett av NØ's mest velykkede brygg :#500

Hops kill har jeg planer om å prøve ja, det er et vinmonopol 3 mil unna som har 13 stk av den, så jeg tar turen dit å rafser med meg noen flasker.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Som Punk, bare mer. Den er helt fabelaktig om du liker slikt.
Lenke til kommentar

Som Punk, bare mer. Den er helt fabelaktig om du liker slikt.

Yep. Hvis du liker Punk så er det bare å bestille Hardcore. Og hvis du synes det blir for mye humlesmak og bitterhet så vet du også at du ikke vil like andre sorter som Hops kill, andre Double IPAs, osv.

Selv er dog en av mine favoritter i Double IPA-klassen Two Captains fra Nøgne Ø. Utrolig deilig aroma, litt sødme i smaken og med en herlig bitterhet mot slutten.

Endret av Brakara
Lenke til kommentar

Om du ikke liker "Punk" eller "Hardcore" så betyr ikke dette at du nødvendigvis ikke vil like feks. "Hops Kill" Selv har jeg ikke spesielt sansen for IPA da jeg synes de blir for ensartet og kjedelige og mange har en bitterhet som går over i beskhet. Derimot liker jeg Double IPA. Black IPA, Imperial IPA etc. selv om disse går for å være mer bitre. Grunnen er at disse har som regel en kraftigere kropp enn det vanlige IPAs har og det balanserer bedre opp mot humlen i min gane.

Lenke til kommentar

Den første imp stouten jeg drakk var heller ikke særlig godkjent, men allerede andre gangen syntes jeg det smakte godt. Det som er er at det er så mye mer smak i disse ølene særlig NØ Imp Stout er veldig sterk i smak. Guiness er feks veldig søt og rund og har ikke så mye smak.

Etter hvert setter man stor pris på øl med mye smak, og pils blir nesten litt kjedelig å drikke.

Lenke til kommentar

Om du ikke liker "Punk" eller "Hardcore" så betyr ikke dette at du nødvendigvis ikke vil like feks. "Hops Kill" Selv har jeg ikke spesielt sansen for IPA da jeg synes de blir for ensartet og kjedelige og mange har en bitterhet som går over i beskhet. Derimot liker jeg Double IPA. Black IPA, Imperial IPA etc. selv om disse går for å være mer bitre. Grunnen er at disse har som regel en kraftigere kropp enn det vanlige IPAs har og det balanserer bedre opp mot humlen i min gane.

Joda, men dette er råd til en som faktisk liker Punk. Hvis han ikke liker Hardcore da, så tviler jeg på at kommer til å like så mange andre DIPAs.

Lenke til kommentar

Holy smoke! (Nei absolutt ikke ølet fra NØ)

Brewdog Paradox Jura var virkelig saker! En herlig IS med skikkelig god og fyldig kropp. Svak lakris kombinert med røyk,eiketre, sødme og varme. Mulig denne slår Tokyo* som min absolutte Brewdog favoritt, men dessverre er det såpass lenge siden jeg drakk Tokyo* at det er vanskelig å si. Har en flaske Tokyo* stående, men den er "innelåst" i tidskapselen min til hvertfall Jul.

På Paradox flasken står det 15% alkohol, men det er nesten så jeg tror dette er feil. Jeg ville tippet ca. 10% om jeg fikk den i en blindtest. Alt i dette ølet er utrolig godt balansert i min gane, ingenting tar overhånd eller dominerer, alt er bare fungerer i en kjempefin harmoni. Hvis jeg skal si noe negativt om denne må det være prisen. 100kr pr. 0.33liter er ikke billig, men når du sitter der med et glass glemmer man prisen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes den er helt super, men en av mine to favorittsjangre er Imperial Stouts så det er en del av betraktningen :) Problemet mitt nå blir bare å finne ut hvor mye som er forsvarlig å bruke på å kjøpe inn flasker av denne før den forsvinner. :confused:

Lenke til kommentar

Ja, 300 er i meste laget. Er bare litt bitter selv for at jeg ikke fikk kjøpt mer enn én flaske på "Laundromat" i Oslo for ufattelige 198kr før de gikk tomt. Riktignok var den feilpriset men riktig pris var 215 eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...