Speik Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) I helgen kjørte jeg og noen kompiser en tur til Klostergården Håndbryggeri ved klosterruinene på Tautra. De startet opp for ca. 3 år siden, og har nå et fast utsalg samt en kafé hvor ølet serveres fra fat. De må holde seg til 4,7-grensen, desverre, men de brygger en veldig bra balansert pale ale (tenk Sierra Nevada) og en ganske så lekker blonde. Fin dagstur hvis du bor i trøndelag! Endret 11. juli 2012 av Speik 1 Lenke til kommentar
Fullmånemocca Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 (endret) Union fra telemark er den beste Endret 11. juli 2012 av Fullmånemocca Lenke til kommentar
Brakara Skrevet 11. juli 2012 Del Skrevet 11. juli 2012 Ingen av disse var på polet i nærheten, så jeg må vel bestille de. Men, jeg skal faktisk prøve Rip Ride Stout for den er på vinmonopolet her, så kansje den faller i smak.. skader ikke å prøve Hardcore IPA anbefales også. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Gøy at det diskuteres en del stout her. Selv har jeg smakt veldig mange, men ingen har slått Nøgne Ø Imperial Stout. Kanskje bortsett fra Midtfyns Jule-stout som vant vår store juleølsmaking, men den får man bare tak i til jul. Lenke til kommentar
Vuzer Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Etter 3 mnd`rs opphold i Nederland må jeg si grolsch er min favoritt! Synd den ikke selges så mye i norge, med tanke på alt skvipe som går fra tuborg osv.. Du får da kjøpt Grölsch på de store dagligvarebutikkene. Men det er et rimelig flautt og smakløst øl i forhold til skikkelige saker. I forhold til virkelig skvip som tuborg, grans, ringnes osv er det dog et hakk opp. Kan du anbefale noe godt som kan kjøpes til helga ? =D Liker å smake litt ny øl , og er også ganske gla i Judas Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Gøy at det diskuteres en del stout her. Selv har jeg smakt veldig mange, men ingen har slått Nøgne Ø Imperial Stout. Kanskje bortsett fra Midtfyns Jule-stout som vant vår store juleølsmaking, men den får man bare tak i til jul. Om jeg skulle ramse opp mine favorittstouts/porters på stående fot ville det bli noe slikt: Midtfyns Imperial Stout (Denne har jeg drukket desidert mest av) Midtfyns X-Porter Black Tokyo Horizon Lost Abbey Serpents Stout Brewdog Tokyo St Peter's Cream Stout Beklageligvis (og typisk..) så finnes kun to av disse på Vinmonopolet.. Ellers smaker det meste av fatlagrede Imperial Stouts svært bra. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Om jeg skulle ramse opp mine favorittstouts/porters på stående fot ville det bli noe slikt: Midtfyns Imperial Stout (Denne har jeg drukket desidert mest av) Midtfyns X-Porter Black Tokyo Horizon Lost Abbey Serpents Stout Brewdog Tokyo St Peter's Cream Stout Beklageligvis (og typisk..) så finnes kun to av disse på Vinmonopolet.. Ellers smaker det meste av fatlagrede Imperial Stouts svært bra. Takk for listen. De to fra Midtfyns har jeg smakt og de er helt på høyde med min favoritt fra Nøgne Ø. De andre du nevner har jeg ikke smakt, så jeg får ha dem i bakhodet om jeg skulle komme over dem et sted. Enkelte barer tar jo inn veldig spennende ting fra tid til annen, så det lønner seg å være litt rundt og vite hva man ser etter. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Gonzo Porter er også verdt en smak dersom du ikke har smakt den før. Finnes på polet. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Gonzo porter har jeg smakt. Helt OK porter, men ikke noen favoritt. Jeg har smakt så godt som samtlige stouts og portere som er å få tak i på polet, og søker alltid ut spennende nye ting. Det som er så stort med Nøgne Ø sin Imperial Stout er den fantastiske balansen mellom sjokolade, kaffe, brent malt, karamell og den deilige fornemmelsen man ellers bare får av en god sigar. Og at jeg i all denne nytelsen knapt merker at det er alkohol i den selv om den er 9%. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Du får da kjøpt Grölsch på de store dagligvarebutikkene. Men det er et rimelig flautt og smakløst øl i forhold til skikkelige saker. I forhold til virkelig skvip som tuborg, grans, ringnes osv er det dog et hakk opp. Kan du anbefale noe godt som kan kjøpes til helga ? =D Liker å smake litt ny øl , og er også ganske gla i Judas Tja, Haandbryggeriet sin Pale Ale er det beste butikkølet jeg har smakt. Bare så synd det er så sjelden jeg ser det i butikkene. Nøgne Ø Brown Ale er og en av mine favoritter fra butikk. Disse koster en tier mer enn industripilsen, men du verden så mye mer ølglede man får for pengene. Videre kan jeg anbefale St Andrews Ale for en lysere øl som virkelig smaker snadder. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Gonzo porter har jeg smakt. Helt OK porter, men ikke noen favoritt. Jeg har smakt så godt som samtlige stouts og portere som er å få tak i på polet, og søker alltid ut spennende nye ting. Det som er så stort med Nøgne Ø sin Imperial Stout er den fantastiske balansen mellom sjokolade, kaffe, brent malt, karamell og den deilige fornemmelsen man ellers bare får av en god sigar. Og at jeg i all denne nytelsen knapt merker at det er alkohol i den selv om den er 9%. Jeg er ikke helt fan av sjokolade/kaffe-smak i stouten min, men jeg har vel følgende "toppliste": BrewDog RipTide Slottskällans Stout Lervig Konrad Stout Midtfyns Imperial Stout Ellers har jeg også en flaske Black Tokyo Horizon stående, som jeg sparer til en bedre anledning (siden jeg bare har en flaske). Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Noen som har testet Coors? Endret 12. juli 2012 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Noen som har testet Coors? Typisk amerikansk industriøl. Veldig tynt og veldig lite smak. Ligner på Budweiser om du har smakt det. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) Tenkte det ja. Ser på nettet at de selger det på Rema 1000. Vurderer å kjøpe en sekser for å finne ut om jeg har noe å se frem til. Blir nabo med hovedbryggeriet deres de neste 10 månedene, så nå blir det mye Coors fremover. Endret 12. juli 2012 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Ellers har jeg også en flaske Black Tokyo Horizon stående, som jeg sparer til en bedre anledning (siden jeg bare har en flaske). Har dessverre bare smakt én flaske av denne, og det er jeg lei meg for Men til gjengjeld varte den i over én time. En herlig øl som man kan sitte og sippe bittesmå slurker av! Lenke til kommentar
GeO Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Om jeg skulle ramse opp mine favorittstouts/porters på stående fot ville det bli noe slikt: Midtfyns Imperial Stout (Denne har jeg drukket desidert mest av) Midtfyns X-Porter Black Tokyo Horizon Lost Abbey Serpents Stout Brewdog Tokyo St Peter's Cream Stout Beklageligvis (og typisk..) så finnes kun to av disse på Vinmonopolet.. Ellers smaker det meste av fatlagrede Imperial Stouts svært bra. Takk for listen. De to fra Midtfyns har jeg smakt og de er helt på høyde med min favoritt fra Nøgne Ø. De andre du nevner har jeg ikke smakt, så jeg får ha dem i bakhodet om jeg skulle komme over dem et sted. Enkelte barer tar jo inn veldig spennende ting fra tid til annen, så det lønner seg å være litt rundt og vite hva man ser etter. Nå leste jeg bare fort gjennom stout-diskusjonen, men jeg tror ikke noen nevnte Samuel Smith's Imperial Stout. Den fikk jeg for en stund siden anbefalt fra en av bartenderne på Den gode nabo (Trondheim), som mente den var selve lærebokeksempelet på stout. Jeg er enig, og tror den vil falle særlig i smak for dem som ikke liker et veldig tydelig preg av sjokolade eller kaffe i stouten sin, siden iallfall jeg oppfattet den som forholdsvis nøytral. Den er iallfall blant mine absolutte stout-favoritter nå, sammen med bl.a. Midtfyns og Slottskällans. Dessverre er vel Sam Smith-stouten litt vrien å få tak i. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Ingen av disse var på polet i nærheten, så jeg må vel bestille de. Men, jeg skal faktisk prøve Rip Ride Stout for den er på vinmonopolet her, så kansje den faller i smak.. skader ikke å prøve Hardcore IPA anbefales også. Takk for tipset. Jeg kjøpte en Rip Tide på vei fra jobb istad, men skal jeg drikke den avkjølt som vanlig øl? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Var i Roma et par uker tilbake og bestemte meg for å ta en tur i kvartalene nord for Tiber (nord-øst for Vatikanet) for å kikke litt. Snublet ved en tilfeldighet over sjappen her: http://www.ratebeer.com/p/gradi-plato-beershop-roma/14771/ Svært trivelig overraskelse. Plukket med meg en Brewdog Tokyo og tre italienske (kommer sikkert til å poste om de her når jeg omsider drikker de). Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 Takk for tipset. Jeg kjøpte en Rip Tide på vei fra jobb istad, men skal jeg drikke den avkjølt som vanlig øl? Omtrent 10 grader burde være optimalt for den. Om du ikke har en temperert kjøler vil jeg tippe at ca. 15-20 minutter i romtemperatur etter å ha ligget i et kjøleskap på 4 grader vil være ok. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 12. juli 2012 Del Skrevet 12. juli 2012 (endret) znip znip Nå leste jeg bare fort gjennom stout-diskusjonen, men jeg tror ikke noen nevnte Samuel Smith's Imperial Stout. Den fikk jeg for en stund siden anbefalt fra en av bartenderne på Den gode nabo (Trondheim), som mente den var selve lærebokeksempelet på stout. Jeg er enig, og tror den vil falle særlig i smak for dem som ikke liker et veldig tydelig preg av sjokolade eller kaffe i stouten sin, siden iallfall jeg oppfattet den som forholdsvis nøytral. Den er iallfall blant mine absolutte stout-favoritter nå, sammen med bl.a. Midtfyns og Slottskällans. Dessverre er vel Sam Smith-stouten litt vrien å få tak i. Jeg synes Samuel Smith Imperial Stout er en grei imp. stout for "nybegynnere", men jeg drakk den for ikke så altfor lenge siden og må si den skuffet for min del. Er tilgjengelig på polet: søk etter "imperial stout" og gå inn på den med samme navn. (får ikke helt til å linke skikkelig her lenger) Står at den er brygget av Samuel Smith og er 7% som stemmer med imp. stouten. Stout/imp. stout så vil jeg nok si at Green Flash Double Stout, NØ Imperial Stout og Lervig Konrad's stout er blant mine favoritter. Porter har jeg ikke drukket så mange gode av men NØ Porter er en meget solid porter. Brewdog Paradox Jura imp. stout: Solid men meget kraftig øl på 15%. Litt for mye preg av alkohol men ganske godt kamuflert mtp. en alkoholprosent på 15%. Ellers meget bra! Når jeg først var i gang så fortærte jeg også Brewdog/Lost Abbey - Lost Dog Imperial Porter. Dette er da altså et prosjekt mellom Lost Abbey (/Port Brewing, California) og Brewdog (Skottland). De velger å kalle ølen sin en imperial porter og sågar en som er lagret på fat av rom. (romfat?) Dette blir litt som noen belgiske IS'er jeg har prøvd før, f. eks Struise Black Albert/Cuveé Delphine, i mine øyne altfor søtt. Ganske komplekse saker men totalt sett er dette for søtt for mine ganer. Paradox Jura vinner soleklart her. Endret 12. juli 2012 av Xtra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå