Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Forferdelig er ordet. Skjønner ikke hvor "hvete" kommer inn i bildet. Jeg liker Ladegaard i utgangspunktet men dette er 1000 mil fra alt som har med hvete å gjøre, "Lys hvete" my ass. Er det noen her i tråden som har noe godt å si om dette brygget??

Kjempetorsken syntes visst det var greit. Har ikke testet det selv ennå, men ble nysgjerrig. Hveteøl er en spennende sjanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forferdelig er ordet. Skjønner ikke hvor "hvete" kommer inn i bildet. Jeg liker Ladegaard i utgangspunktet men dette er 1000 mil fra alt som har med hvete å gjøre, "Lys hvete" my ass. Er det noen her i tråden som har noe godt å si om dette brygget??

Kjempetorsken syntes visst det var greit. Har ikke testet det selv ennå, men ble nysgjerrig. Hveteøl er en spennende sjanger.

Hadde hvertfall vært interessant å høre flere meninger. Kan godt være at dette er Norges beste sommerøl, men i den sjangeren må vel de fleste innrømme at kvaliteten er ganske så slapp. Kanskje jeg skal smake på det igjen, men skuffelsen var såpass stor for min del at jeg ikke er sikker. Jeg mener også at hveteøl er både en god og spennende sjanger som du skriver, men jeg føler at dette ølet egentlig ikke bidrar noe særlig. :( Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det høres, for meg, ut som om Ladegaards forsøk på å lage en hveteøl (og deres mørke pilsner og juleøl også for den del) feiler på samme måte som Hansa gjør med sine pale ale og brown ale. Man skal liksom lage et kvalitetsprodukt som skal heve seg over industripilsen disse bryggeriene vanligvis fokuserer på, men man er samtidig så livredde for å lage noe som blir for spesielt for Ola Dunk, at man ender opp med noe smakløst "hverken-eller" skvip allikevel.

Men jeg skal nå gi Ladegaard Lys Hvete et forsøk uansett - det kan jo være den har sitt bruksområde servert iskald i solsteika...hvis den nå en gang skulle dukke opp ila. sommeren :(

Edit: Typo

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke noen fan av "Lade Gaard", men Lys hvete var helt grei. De skal ha (litt) cred for å brygge noe annet enn pils. Det er det jo få norske industribryggerier som gjør.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man kan få tak i Blue Moon? Blir det solgt her i Norge eller i Sverige?

Har aldri sett det noe annet sted enn i USA. Det finnes hvertfall ikke til salgs på polet i Norge eller Sverige, og tror du må lete ganske lenge for å finne en bar som selger det her til lands.
Lenke til kommentar

Var på Systembolaget. Hadde 6. minutter før stengetid. Plukket med meg øl som var ukjente for meg og greide å plukke med meg 19 øl. Regningen kom på 262,- kroner. Det var billig. :)

Får man ikke kjøpe så lenge man er inne i butikken før de stenger? Jeg har stått i kø ved kassa mens de har stengt døra, og fikk kjøpe.

Lenke til kommentar

Det kommer diverse snacks på polet i juli. Brewdog Paradox har vel vært i bestillingsutvalget hvis jeg ikke husker feil, men kommer nå på basisutvalget , mens Brewdog Abstrakt AB:08 meg bekjent bare har vært på Vika og Valken. Videre kommer Lost Dog Imperial Porter fra Brewdog, Brooklyn East India Pale Ale, Theresianer Premium Lager, Tucher Helles Hefe Weizen, Black Death Beer og Ørbæk Ipa. Kos dere!

Lenke til kommentar

Hornbeer Black Magic Woman: En meget solid IS fra det danske bryggeriet. Plukket opp på Valken for en stund siden.

En stund siden jeg smakte denne, så jeg husker ikke detaljer, men det jeg husker var at den hadde en veldig rar og ekkel søtlig bismak. Jeg tenkte at dette virket som ølverdenens svar på Coke zero: Litt dårligere enn originalen og forferdelig kjemisk søt!

Det var rart, jeg syntes den var søt men kan ikke si å ha funnet det samme i ølet som du gjorde.

Ellers drakk jeg en flaske (0,75l) med Kinn Svart Hav (tilgjengelig på Lerøy+Ica i Bergen) til EM-finalen. Ikke mye spenning i kampen men dette ølet er knallbra. Best på cask men ikke så dumt på flaske heller. Ligger langt oppe på min liste over øl i butikkstyrke hvertfall. :)

Angående Ladegård så får jeg plukke med meg en flaske hver av de tre og teste de på nytt igjen.

Last_nick: Theresianer Premium er tilgjengelig nå, samme med Brooklyn East India Pale Ale.

Nå vet jeg ikke nøyaktiv hva de vil slippe nå til neste lørdag men Lost Dog virker spennende. En liten ting til: er Baladin Super verdt kronasjene? Synes verken Isaac eller Nora var det.

Lenke til kommentar

Brooklyn East India Pale Ale er vel ikke nytt? Den har de jo hatt på Storosenteret ganske lenge nå. Uansett en litt kjedelig IPA, men så har jeg jo mer sansen for Westcoast-varianten.

Ellers har jo Vinmonopolet lansert strategien sin for første halvdel i 2013, og der hadde de lagt med salgstall, inkl for øl:

Ølsalget har vært i betydelig vekst de fem siste årene. I 2011 økte salget med 16,5 prosent til nesten 1,2 mill liter. Det er undergjæret øl som er den største kategorien, mens overgjæret øl er i størst vekst - det siste året med 38 prosent til 525 000 liter. Styrkeforholdet mellom overgjæret og undergjæret øl er i stadig forskyvning. Fra å utgjøre fire prosent av salget i 2002, utgjør nå salget av overgjæret øl 45 prosent av ølsalget vårt.
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke nøyaktiv hva de vil slippe nå til neste lørdag men Lost Dog virker spennende. En liten ting til: er Baladin Super verdt kronasjene? Synes verken Isaac eller Nora var det.

Lost Dog må jeg definitivt ha, men det kommer til å svi i lommeboka :(

Ellers synes jeg "Super" var det Baladin ølet med mest og best smak, type Belgisk Ale, men er egentlig ikke noe jeg kommer til å kjøpe mer av. Sånt sett synes jeg ingen av Baladin ølene er verdt pengene :)

Lenke til kommentar

Lost Dog må jeg definitivt ha, men det kommer til å svi i lommeboka :(

Ellers synes jeg "Super" var det Baladin ølet med mest og best smak, type Belgisk Ale, men er egentlig ikke noe jeg kommer til å kjøpe mer av. Sånt sett synes jeg ingen av Baladin ølene er verdt pengene :)

Er heller ikke imponert av Baladin. Super drakk jeg sammen Vice og slutter meg til hans vurdering. Drakk en Baladin belgisk sterkøl på 10% i Italia nettopp. Den var god, men heller ikke den frister mye til gjenkjøp. Italienerne jeg traff var ikke spesielt begeistret for Baladin heller, og omtalte dem som kommersielle. Montegioco hadde de beste ølene jeg smakte der. De to beste het Birrae og Open Mind på henholdsvis 7,5 og 6,5%. Begge var brygget også med druer.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man får tak i Glass fra Ægir og Nøgne Ø?

Litt sent svar, men det er kanskje flere som er interessert i dette. Bare å sende de mail og spørre. Nøgne Ø sine velkjente "Shaker Pint" glass koster 35,-/stk, mens Ægirs spesialdesignede koster 60,-/stk. Begge pluss porto, selvsagt.

Mens man snakker om Ægirs glass, noen som vet hva slags type øl det passer best til, samt hva det ikke passer til? Har aldri sett lignende før.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man får tak i Glass fra Ægir og Nøgne Ø?

Litt sent svar, men det er kanskje flere som er interessert i dette. Bare å sende de mail og spørre. Nøgne Ø sine velkjente "Shaker Pint" glass koster 35,-/stk, mens Ægirs spesialdesignede koster 60,-/stk. Begge pluss porÅto, selvsagt.

Mens man snakker om Ægirs glass, noen som vet hva slags type øl det passer best til, samt hva det ikke passer til? Har aldri sett lignende før.

takker. Passer vel best til lysere øl dvs ikke de mørkeste stouts.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...