Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Enig. Har bare drukket Red Horizon en gang, men kjøper gjerne noen flasker hvis den dukker opp igjen. Hvordan tåler en sånn øl lagring?

Jeg har ikke peiling på om den gjør seg til dette eller ikke, men jeg har uansett stående en flaske som jeg mener er ca. 1 år gammel. Tanken er å la den stå minst ett år til sammen med en del andre øl i "tids-kapselen" min før jeg smaker på den igjen. Selvsagt har jeg ikke spesielt god mulighet til å huske hvordan den originalt smakte når så skjer, men om den skulle utvikle seg negativt så vil jeg nok legge merke til det da jeg ikke har noe som helst negativt å si om smaken på en ulagret Red Horizon i utgangspunktet.

Blir veldig spennende å smake RH 2 & 3 men siden RH 1 var såpass fantastisk så er det nesten slik at jeg forventer at dette ikke kan gå andre steder enn nedover ;) Men av praktisk art så ønsker jeg meg at de kjører .33 flasker istedet for .25 og at de dropper metallemballasjen og istedet lar dette komme forbrukeren til gode i form av en litt bedre pris. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg smakte Red Horizon for et halvt år siden, og minnes at den hadde litt for rå alkoholsmak, og det er typisk noe som kommer seg ved lagring. Så jeg vil absolutt hevde at den har godt av ett år lagring. Spesielt når jeg smakte Stellinger Divum var det samme veldig fremtredende. Det står en flaske av denne på lagring hos en kamerat som skal åpnes til neste juleølsmaking, det blir svært spennende.

Lenke til kommentar

Versjon 2 og 3 skal visst ha litt lavere alkoholprosent, men vi får håpe de er like gode. Ikke meg imot at de kommer i 33cl, og de kan like gjerne droppe flaska og tappe på bokser i steden. Noen som vet når de kommer i salg?

Lenke til kommentar

Vil tippe at vi da ser dem senest i September. Da skal vel Vinmonopolet også ha et større ølslipp om jeg ikke tar feil. Da burde vel også vinneren fra NM i ølbrygging være tilgjengelig. Synd at de fortsatt tviholder på den relativt ukurrante .25 størrelsen. Føler at det nærmest blir som å servere vin i shotglass porsjoner. Hadde det vært snakk om noe som en "Stelliger Divum" på 19% så kunne kanskje .25 være aktuelt, men selv dette brygget kommer i halvlitersflasker.

Ellers hadde jeg i bunn og grunn også satt pris på om det meste av øl kom i bokser istedet dersom dette ville reflekteres i prisen. Jeg drikker uansett ikke direkte fra verken flasken eller boksen så hva det transporteres i fra bryggeri til meg er egentlig irrelevant såfremt ølets kvalitet beholdes.

Lenke til kommentar

Ellers hadde jeg i bunn og grunn også satt pris på om det meste av øl kom i bokser istedet dersom dette ville reflekteres i prisen. Jeg drikker uansett ikke direkte fra verken flasken eller boksen så hva det transporteres i fra bryggeri til meg er egentlig irrelevant såfremt ølets kvalitet beholdes.

Joda, bokser er fint det. Spesielt når man skal bære ting fra et sted til et annet. Jeg vet dog at her i Belgia er det kun øl som skal eksporteres som puttes på bokser. Du får kjøpt Leffe, Stella og Jupiler på boks, men belgierne sier det at det skal være flasker. Det ble også fortalt når jeg var på omvisning ved et bryggeri i Brugge. Det kan visstnok smakes litt om det kommer fra aluminiumsboks.

Eneste erfaringen jeg har med noe slikt er at under ett av de årene Statoil hadde kaffe-kampanje med metall-kopp inkludert fikk jeg tak i en sånn kopp, men jeg synes at kaffien smakte fryktelig dårlig fra den koppen, uansett om det var kaffi jeg hadde brygget selv. Det kan antageligvis skyldes at aluminiumet løser ut noen ioner i brygget. Syre og metall og så videre.

I ølets verden så har jo belgierne mye rart for seg, så hvem vet...

Lenke til kommentar

Vil tippe at vi da ser dem senest i September. Da skal vel Vinmonopolet også ha et større ølslipp om jeg ikke tar feil.

Vinmonopolet skal ha et spesialslipp av øl i september, men RH kommer vel i bestillingsutvalget, så det trenger ikke ha noe med hverandre å gjøre. Eller slipper polet mye øl på det vanlige utvalget og/eller bestillingsutvalget i september også?

Lenke til kommentar

Nordlandspils är det godaste ölet jag vet. Köper alltid Nordlandspils när jag är i Norge! Även om svensk öl ofta innehåller mer alkohol och är billigare, så brukar jag alltid ta med mig en kasse Nordlandspils hem till Sverige eftersom det är så jävla gott.

Hemma i Sverige så är ölet Bellman 6,0 och Norrlands Guld favoriterna.

Bellman 6,0 gillar jag verkligen. Lagomt starkt (6% alkohol) och passar till alla typer av mat. Passar också bra som sällskapsdryck, eller om man bara vill bli lite full. Ett riktigt gott öl. ;)

Endret av Kalaspuffar
Lenke til kommentar

Kaaz: Synes også HB Pale Ale er meget bra. Likte den bedre på fat enn på flaske da (på Amundsen i Oslo)

Den er litt tam men i sin klasse er den meget god. Den, Lucky Jack og White Dog er meget kurante alternativer i butikk for min del.

Ellers så plukket jeg med meg en Samuel Adams Boston Lager fra jobb (Rema!) i dag. Overraskende å finne den i butikken hvor jeg selv jobber. En kurant øl i ølstilen vienna, men ikke så mye mer.

Hornbeer Black Magic Woman: En meget solid IS fra det danske bryggeriet. Plukket opp på Valken for en stund siden.

Da ble også Ægir Tors Hammer fortært i løpet av kvelden. En barleywine på 13,2% fra Ægir. Som stilen generelt, lite kullsyre, høy alkoholprosent og sterkt preg av tørket frukt.

Dette er en helt grei barleywine, skal dog nevnes at jeg ikke er særlig glad i stilarten, men kanskje en anelse for kraftig. Dette brygget hadde vært mer passende på 0,33l-flasker, slik det er nå er det (i mine øyne) helt klart et deleøl.

Et hederlig unntak når det kommer til barleywines er Nørrebrø Little Korkny Ale som nå har komt inn i BU på polet. Det er klart min favoritt av barleywines og jeg har en flaske av den stående.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Da ble også Ægir Tors Hammer fortært i løpet av kvelden. En barleywine på 13,2% fra Ægir. Som stilen generelt, lite kullsyre, høy alkoholprosent og sterkt preg av tørket frukt.

Dette er en helt grei barleywine, skal dog nevnes at jeg ikke er særlig glad i stilarten, men kanskje en anelse for kraftig. Dette brygget hadde vært mer passende på 0,33l-flasker, slik det er nå er det (i mine øyne) helt klart et deleøl.

Et hederlig unntak når det kommer til barleywines er Nørrebrø Little Korkny Ale som nå har komt inn i BU på polet. Det er klart min favoritt av barleywines og jeg har en flaske av den stående.

Ægir har jeg smakt på Flåm. Faktisk et ganske godt øl når en tenker på forholdene den blir lagd i. Omvisning på bryggeriet og ølsmaking etterpå. Den britiske eieren var veldig villig til å dele ut og med 13% ble det en fuktig kveld med grais øl. Anbefales!

Lenke til kommentar

Liker selv Ægir godt, det er veldig snilt øl på smak og lett å like. Synes det er veldig forskjellig fra feks NØ og Kinn og HB som er mer spesiell i smak og mer særegent...

Liker spesielt Lindisfarne som er rimelig og med god smak og litt røyk..

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hornbeer Black Magic Woman: En meget solid IS fra det danske bryggeriet. Plukket opp på Valken for en stund siden.

En stund siden jeg smakte denne, så jeg husker ikke detaljer, men det jeg husker var at den hadde en veldig rar og ekkel søtlig bismak. Jeg tenkte at dette virket som ølverdenens svar på Coke zero: Litt dårligere enn originalen og forferdelig kjemisk søt!

Lenke til kommentar

Sitter och dricker en iskall Falcon Bayerskt Öl. Aldrig smakat det tidigare, men bestämde mig för att köpa ett 6-pack idag eftersom Statoil hade nedsatt pris på det ölet.

Riktigt gott öl som kommer att köpas fler gånger. :)

Endret av Kalaspuffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil tippe at vi da ser dem senest i September. Da skal vel Vinmonopolet også ha et større ølslipp om jeg ikke tar feil.

Vinmonopolet skal ha et spesialslipp av øl i september, men RH kommer vel i bestillingsutvalget, så det trenger ikke ha noe med hverandre å gjøre. Eller slipper polet mye øl på det vanlige utvalget og/eller bestillingsutvalget i september også?

Det er jeg egentlig usikker på når du nevner det.Gikk bare utifra at de samkjørte mest mulig. Er vel heller uansett ikke noe automatikk at RH kommer i bestillingsutvalget mener jeg. NØ har jo endel som man ikke får tak i på polet.

Ellers ble jeg kjempeglad da jeg så at Midtfyns Barleywine skal lanseres i September. Kjøpte nærmest opp hele partiet da de fikk inn noen av denne på Vika i fjor sommer. Har drøyd dem lengst mulig og har et par flasker igjen nå, men nå kan jeg virkelig sette dem på drikkemenyen igjen, ikke bare til helt spesielle anledninger. :) Gleder meg til å "sprette" en flaske imorgen :)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...