Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Øl alarm på Vika polet nå. Av høydepunkter kan det nevnes Emelisse, IPA, DIPA, Black IPA etc. Det meste jeg har smakt fra Emelisse har vært svært bra så disse kan være verdt å smake på. I tillegg var det ganske mye fra La Rulles bla.a en Tripel som jeg ikke tror jeg har sett før.

Lost Abbeys "Red Barn Ale" samt Port Brewings "Wipeout IPA" var også på plass. Wipeout IPA'en burde vel være interessant for de fleste, enten man er veldig interessert i IPA eller ikke.

Ellers hadde de også noen flasker fra danske "Det Lille Bryggeri", bla.a en Lakris Porter og en Chili Ale som jeg fant interessant. Og om jeg ikke husker feil så var det noen flasker fra et Britisk Bryggeri, tror det het "Thornbridge". Også en Flaske fra Alvinne "Cuvee de Mortagne".

Edit: Merk at noen av disse IKKE står ved/i den vanlige øl-hylla, men borte ved servicedisken.

Takker for tips!

Jeg var innom Valken for ikke så altfor lenge siden og da var ingen av disse kommet inn. Men men, regner med at Valken får de snart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange her har karakterisert Haandbryggeriets Pale Ale som en av de beste butikkølene. Det er sjelden jeg drikker så svak øl fordi jeg synes det smaker for lite. I det siste har jeg imidlertid fått lyst til å kunne drikke litt flere flasker øl uten å bli så full. Jeg kjøpte fire flasker HB Pale Ale og ble veldig positivt overrasket. Det er nå min favorittbutikkøl. Passer veldig bra til sommervær. Veldig god leskedrikk. Den ser litt grumsete og hjemmebrygget ut, men smaker mye, er frisk og litt humlebitter. I dag kjøpte jeg en til pluss en Nøgne Ø Pale Ale for å sammenligne. Har følelsen av at jeg liker HB sin bedre enn Nøgnes, men er litt redd jeg tar feil siden Nøgnes er en del sterkere og derfor sikkert har mer smak. Noen som har sammenlignet?

Lenke til kommentar

Da er det klart for ølsmaking med Vice igjen. Håper jeg ikke blir totalt drita. Har varmet opp med en Steenbrugge Dubbel Bruin og en tallerken bacalao tidligere i dag i Tromsø. Igår smakte jeg en IPA fra Mack som var veldig god tross bare 4,7%. Håper den kommer sørover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det klart for ølsmaking med Vice igjen. Håper jeg ikke blir totalt drita. Har varmet opp med en Steenbrugge Dubbel Bruin og en tallerken bacalao tidligere i dag i Tromsø. Igår smakte jeg en IPA fra Mack som var veldig god tross bare 4,7%. Håper den kommer sørover.

Vi fikk vel nok, for å si det sånn. Grei bredde over "smaksprøvene" også kan man si :)

Ellers smakte jeg nylig en ganske anonym og kjedelig øl fra Lervig, deres butikk-sommerøl. Ikke så mye å si om det egentlig, lite smak, ganske vassen, på linje med alt annet av sommerøl. Som fylleøl i parken/stranda en varm sommerdag kan det sikkert egne seg, men ikke til så mye mer. Ser ikke noen spesiell grunn til å kjøpe dette fremfor annet industriøl, smaksmessig sett, men om prisen ligger ganske nær annet sommerøl vil jeg trolig heller kjøpe Lervig sitt bare for å støtte et bryggeri som tross alt har endel annet bra. Pluss for kul boksdesign.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Har noen tips om gode ølbutikker i London?

http://storemy.wordp...02/14/london-1/

Takk for tips. Får se hva jeg rekker, men uansett er det greit å vite.

Mange her har karakterisert Haandbryggeriets Pale Ale som en av de beste butikkølene. Det er sjelden jeg drikker så svak øl fordi jeg synes det smaker for lite. I det siste har jeg imidlertid fått lyst til å kunne drikke litt flere flasker øl uten å bli så full. Jeg kjøpte fire flasker HB Pale Ale og ble veldig positivt overrasket. Det er nå min favorittbutikkøl. Passer veldig bra til sommervær. Veldig god leskedrikk. Den ser litt grumsete og hjemmebrygget ut, men smaker mye, er frisk og litt humlebitter. I dag kjøpte jeg en til pluss en Nøgne Ø Pale Ale for å sammenligne. Har følelsen av at jeg liker HB sin bedre enn Nøgnes, men er litt redd jeg tar feil siden Nøgnes er en del sterkere og derfor sikkert har mer smak. Noen som har sammenlignet?

Jeg må si meg enig i vurderingen. Første gang jeg smakte den drakk jeg den rett etter en Fyr og flamme og da føltes den litt tam, men drukket alene eller først er den fin. For meg er det den eller Lervig Lucky Jack som er årets butikk-sommerøl.

Lenke til kommentar

Brew Dogs øl har falt kraftig i pris på polet. Tok med meg en IPA og en Riptide stout.

Tok også med meg en NØ 100# Spent på hvordan denne smaker.

Har ikke lagt merke til prisen på Brewdog tidligere, men hvor mye har de falt?

Lenke til kommentar

Brew Dogs øl har falt kraftig i pris på polet. Tok med meg en IPA og en Riptide stout.

Tok også med meg en NØ 100# Spent på hvordan denne smaker.

Har ikke lagt merke til prisen på Brewdog tidligere, men hvor mye har de falt?

feks ipa koster kun 35 stout koster 41 Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Hmm, er veldig glad i en skikkelig "tripel" og har hatt mine møter med norske "tripel" varianter før. Det jeg synes er rart er rart at både NØ og Kinn har lignende smak. Begge gir assosiasjoner til overkokt gammel kål!! Har dere samme gjærleverandør?? I så fall må dere skifte dem ut!!! Når det er sagt så smaker NØ sitt Tripel forsøk littt mindre gamle overkokte grønnsaker enn Kinn sitt :)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Prøvde Hansa Pale ale for moro skyld idag. Den var svakere i smak enn Lervigs american pale ale og Brewdogs trashy blonde. Men morsomt at de prøver å brygge noe industrielt som skal minne om mikroøl.

Smakte litt bedre enn pils, god smak av malten og ingrediensene synd at Hansa har spart på ingrediensene for det var en litt for tynn pale ale.

Lenke til kommentar

Synes NØ tripel er meget god. En deilig dominerende gjærsmak, liker Saison også... Smaken minner litt om hjemmelaget øl ala juleøl...

Antageligvis vil denne gå inn blant øl fra NØ som jeg kan finne på å kjøpe på fast basis. Har kanskje drukket 4-5 flasker av denne hittil da jeg nærmest "måtte" like den. Den er ganske rar i forhold til belgiske Tripler og den "gamle grønnsakslukten" er litt forstyrrende, men vi er ikke akkurat bortskjemte på Tripler her i Norge så man "tager hva man haver" ;)

(#500 er vel også en øl jeg kan finne på å kjøpe flere ganger og muligens Saison som du nevner, men har ikke helt bestemt meg med Saison) Håper NØ snart kommer ut med noe lignende "Horizon" serien igjen da jeg synes de absolutt får til det beste ølet i den tyngre enden av skalaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...