Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er det ingen som liker Nordlandspils? Desidert den beste ølen du kan få tak i i Norge.

Ellers er Calsberg et godt alternativ. Tuborg er piss!

Corona er også godt på varme sommerdager.

Men den aller beste ølen er Zlatopramen, den er dessverre ikke tilgjengelig i Norge, må over grensa :(

Lenke til kommentar
Amstel, lite slår det ass!!

De fleste andre nederlandske ølene :)

Det kan jeg nok være enig i. Amstel er ikke av mine favoritter blant nederlandsk øl. Du finner det forøvrig også sjelden på kran i puber i Amsterdam (om det skulle være noen målestokk, her kan det selvsagt være snakk om bryggeriavtaler og sånt snusk...)

Men folkens, husk at det finnes flere øltyper enn bare pils! En del matbutikkkjeder (eks Ultra, Meny, Ica maxi) begynner å føre en brukbar mengde øltyper. Husk bare at det som selges i norge er fra de største og mest kommersielle bryggeriene i de respektive land. Jeg har reist en del, og har gjort det til et prinsipp å smake på det lokale ølet på det stedet jeg er på, uten å ta hensyn til kjente merker. Guinness er vel et hederlig unntak, og smaker selvsagt best i Dublin....!

Her i norge tror feks mange at tysk øl = Warsteiner, spansk øl = San Miguel, nederlandsk øl = Heineken etc etc.... Så enkelt er det heldigvis ikke! (dessuten smaker/er de nevnte eksempler i bunn og grunn pils, med subtile variasjoner, riktignok)

Lenke til kommentar
Corona og Heineken er de eneste blant de jeg har smakt som jeg faktisk liker.

Om du liker Corona bør du smake på Sol. Meksikansk øl av lignende type, bare med litt mer smak. (I tillegg er den billigere enn Corona på Meny, noe som er en kjempebonus!)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Ebulum er en skotsk mørk øl. Opprinnelig laget av druider i riktig gamle dager. Inneholder Sambucus canadensis som setter en spennende ettersmak. Fantastisk god øl som er veldig lettdrikkelig .

Corsendunk Abbey brown ale er en belgisk rustbrun øl. Selvsagt en belgier. Gir ett hint av sjokolade, mye maltsmak og en anelse bær, plummer og type brunsukker nesten.

Vil i samme slengen anbefale Samuel Smiths Nut brown ale og Young's double chocolate stout. Sistnevnte bør være den siste du drikker den kvelden eller noe du drikker etter middagen sammen med desserten. Is tror jeg den passer veldig godt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...