Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Jeg synes egentlig Schneider Weisse virker ganske interessant. Det meste av det jeg har smakt derfra har vært godt over middels innenfor sjangeren. Tror jeg kjøper med meg den de har på Vika neste gang for en videre evaluering.

Mener det var Tap 6 jeg likte best sammen med Eisbock.

Både Tap 6 (Aventinus) og Eisbock er mørkere og mer maltpregede enn de de har på polene nå (Mein Grünes og Hopfenweisse). Grünes er en lett, forfriskende og svakt syrlig hveteøl på ca 6%, mens Hopfenweisse er en del fyldigere og mer smakfull øl på over 8%. Den har litt mer humle enn vanlig hvetebokk. Begge er lyse og har de vanlige weissbiersmakene. Jeg digger disse ølene, men de er ikke noe eksepsjonelle. Bare meget gode variasjoner over tysk hveteøl.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lyst til litt ekstra i påsken og har for en gangs skyld mulighet til å besøke Vika. Er det noen spesielle ting jeg bør være på utkikk etter? Er veldig glad i IPAer (selv om jeg synes ratatosk og #500 hadde en fæl sødme i seg (som i #500s tilfelle ble forsterket av alkoholen)) og imp. stout og porter.

Utover det er det svært spennende med det meste, med et lite unntak i en del tripel-øl. Det er noe jeg enda ikke har fått taket på der.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til litt ekstra i påsken og har for en gangs skyld mulighet til å besøke Vika. Er det noen spesielle ting jeg bør være på utkikk etter? Er veldig glad i IPAer (selv om jeg synes ratatosk og #500 hadde en fæl sødme i seg (som i #500s tilfelle ble forsterket av alkoholen)) og imp. stout og porter.

Utover det er det svært spennende med det meste, med et lite unntak i en del tripel-øl. Det er noe jeg enda ikke har fått taket på der.

På Vika bør du sjekke ut "Hoppin Frog" som de har fire forskjellige flasker inne av nå. Jeg kjøpte selv med "Bodacious Black & Tan", "Silk Porter" og "Fresh Frog Raw Hop Imperial Pale Ale". De hadde også en vanlig IPA som jeg lot stå men den er sikkert interessant for deg. (Har forøvrig ikke smakt på noen av dem ennå, men Hoppin Frog har jo generelt meget bra rykte) Av porter så kan det være verdt å få med seg "Tsarina Esra" fra deMolen.

Edit: Det eneste jeg har smakt fra Hoppin Frog tidligere er "BORIS the Crusher Oatmeal-Imperial Stout", en svært god IS.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Hvor fikk du tak i Mærrabætt? Den har jeg sett etter lenge. Synd at han ikke får lov til å selge den på utsalget på bryggeriet.

Jeg drakk den på Antikvariatet Bokbar i Trondheim. Antikvariatet er generelt god på norsk mikroøl, har vel det meste fra Atna, Kinn, Ægir osv. Og hyggeligere priser sammenlignet med Den Gode Nabo.

Lenke til kommentar

• De Molen Hel & Verdomenis - imperial stout
  • Loverbeer Papessa - imperial stout
  • De har en del andre Loverbeer også, men enten har jeg ikke likt dem eller så har jeg ikke smakt dem. Mulig noen andre kan anbefale noen? Beer Brugna?
  • Palme anbefalte tidligere i tråden Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw. Det er en Belgisk sterk øl, men Palme oppfattet den like mye som en barleywine. De har et par magnumflasker av denne igjen.
  • De har en del flasker av merket Theresianer, tror det er italiensk. Har smakt to av disse. De var OK, men ikke mer.
  • De har noen Meantime-øl også, men jeg synes ikke de har utmerket seg spesielt.
  • Som Vice anbefaler jeg å kjøpe noen Hoppin Frog. De sto på gulvet, og kan være lette å overse.
  • Tror de har en 3 Fonteinen lambic/geuze igjen hvis du liker sure øl. De får du vel ikke noe annet sted bortsett fra til ca. 3-400,- på barer.
  • Haandbryggeriet Sundland Kreosot, Farewell Ale og Haandbakk. Sistnevnte er en øl i Rodenbach-stilen, derav navnet (bach/bakk). Den er utrolig smakfull, men har en smak av eddikk som ikke alle liker.
  • De har også noen cidere som jeg ikke vet om finnes på andre pol.
  • De Molen Amarillo - imperial IPA. Kjøpte den pga. beskrivelsen på ratebeer, men har ikke smakt den ennå. Mulig det ikke er din stil.
  • De har også noen fullstendig pervertert overpriste øl fra svenske Sigtuna til 80-90 kroner. Disse er helt middelmådige, og koster så lite på Systembolaget at det er ufattelig frekt å selge de til den prisen i Norge.

Lenke til kommentar
  • De Molen Hel & Verdomenis - imperial stout
  • Palme anbefalte tidligere i tråden Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw. Det er en Belgisk sterk øl, men Palme oppfattet den like mye som en barleywine. De har et par magnumflasker av denne igjen.

Hel & Verdomenis er en øl som de fleste setter pris på og som jeg også anbefaler å smake på.

Når det gjelder Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw så ble det litt voldsomt for min egen del å kjøpe 1,5 liter så jeg bestilte heller 0,75liter via nettsidene. http://www.vinmonopo...009/sku-5133601

Lenke til kommentar

Kaaz: Helt enig med deg når det kommer til De Molen. Har prøvd en rekke øl derfra men ingen av de har slått an hos meg i noen særlig grad.

I går kveld ble det også noen gode øl.

Begynte med en Dark Horse Reserve Special Black Bier som er en øl HB importerer til Norge. Dette er uten tvil en meget solid porter som jeg gjerne skulle ha fått fatt i "til vanlig".

I følge bartenderen på Baran hadde de en to-tre fat av dette ølet så jeg tror ikke det varer så altfor lenge. (120 kr for 0,5l, 7.5%)

Fulgte opp med Yin & Yang fra Evil Twin bryggeriet i Danmark. Yin er en IS og Yang er en DIPA.

Må si at begge to var meget solide øl hver for seg og ganske interessante blandet sammen (ble 50/50-forhold... var visst ikke helt optimalt forhold...).

Stiv pris på Baran for begge to men når vi var to ølhunder så delte på det så ble det helt kurant.

De har forøvrig den ene av disse på Valken og da også på Vika (hvis det er noen flasker igjen av den). Verdt å prøve? Prisen tatt i betraktning... tja. Ville plukket med meg den ene av de to, jeg husker ikke hvilken Vika/Valken har og prøvd den i hvertfall.

Da det er sen skole i morgen ble det to øl til i kveld: nemlig HB Dobbel Dose IPA og Kinn Svartekunst.

Førstnevnte var en meget fin DIPA fra HB. Må si at både HB Fyr og Flamme og denne holder et meget høyt nivå. De to sammen med Farewell Ale er nok favorittene mine fra HB. Ikke for kraftig etter min smak da jeg ofte synes DIPA'er har for kraftig preg av alkohol var denne bra balansert og totalt sett ganske god.

Kinn Svartekunst:En ganske lettdrikkelig IS som er bra balansert og ikke altfor ekstrem. Tendensen er ofte at IS'er og barley wines brygges til det ekstreme da man alltid skal pushe grensene for ølbrygging. (enkelte amerikanske bryggerier + Brewdog) Denne er riktignok ganske kraftig (10%) men alkoholen er godt maskert og ølet er meget godt.

Det ble kun en flaske fra Valken på meg i denne sammenheng men når ølet sies å være bestetter2013, så skulle jeg hatt meg en flaske eller to til for lagring da det hadde vært et interessant eksperiment.

Endret av Xtra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte meg tre flasker Svartekunst når de hadde den inne på Tiller-polet, drakk den ene og er vel enig i beskrivelsen til Xtra. Lettdrikkelig IS uten særlig spor av alkoholsmak. Riktignok står det på flasken at man helst skal la den stå ett år før man drikker den (så derfor kjøpte jeg tre), spent på hvordan de blir når jeg skal teste dem igjen til neste påske.

Lenke til kommentar

Idag har jeg kjøpt meg et par butikkøl, har masse spesialøl fortsatt fra Danmark men sparer noen av de til imorgen. Siden jeg skal ha en barolovin til maten idag så er det lurt å ta det litt rolig med et par butikkøl. Må skryte av Aas Gourmet serie som jeg fikk anbefalt her inne. Idag har jeg kjøpt Aas gourmet Pale Ale. Etter min mening er dette like bra som håndverksøl og betraktelig billig iforhold til Brewdog, NØ, Ægir eller for den saks skyld Lade Gaard...

Har også kjøpt en boks Brewdog 77lager og en Trashy Blonde. Skal drikke to øl idag tenkte jeg, Pale ale smaker jeg på nå også blir det en av Brew dog senere.

Lenke til kommentar

Idag har jeg kjøpt meg et par butikkøl, har masse spesialøl fortsatt fra Danmark men sparer noen av de til imorgen. Siden jeg skal ha en barolovin til maten idag så er det lurt å ta det litt rolig med et par butikkøl. Må skryte av Aas Gourmet serie som jeg fikk anbefalt her inne. Idag har jeg kjøpt Aas gourmet Pale Ale. Etter min mening er dette like bra som håndverksøl og betraktelig billig iforhold til Brewdog, NØ, Ægir eller for den saks skyld Lade Gaard...

Har også kjøpt en boks Brewdog 77lager og en Trashy Blonde. Skal drikke to øl idag tenkte jeg, Pale ale smaker jeg på nå også blir det en av Brew dog senere.

Barolovin? Hva faan er det? Jeg håper det er en type barleywine ellers ligger du tynt an. Det blir slått hardt ned på off topic-drikke i denne tråden... :-)

Har tatt med meg en 75 cl St. Feuillen blonde, en Schneider Mein Nelson Sauvin, en North Coast Rasputin, en Liefmans Godenband, Hoppi Frog Hoppin to Heaven, Southern Tier Oat, Haandbryggeriet Odins Tipple og en Ægir Ratatosk og dratt for å besøke noen venner i Moss. De er vinsnobber så det skal bli spennende å se om de liker noe av det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barolovin? Hva faan er det? Jeg håper det er en type barleywine ellers ligger du tynt an. Det blir slått hardt ned på off topic-drikke i denne tråden... :-)

Har tatt med meg en 75 cl St. Feuillen blonde, en Schneider Mein Nelson Sauvin, en North Coast Rasputin, en Liefmans Godenband, Hoppi Frog Hoppin to Heaven, Southern Tier Oat, Haandbryggeriet Odins Tipple og en Ægir Ratatosk og dratt for å besøke noen venner i Moss. De er vinsnobber så det skal bli spennende å se om de liker noe av det.

Er du full?

Barolo er en italiensk rødvin, passer best sammen med biff. Ellers synes jeg øl smaker fortreffelig sammen med mye salt og krydret mat, også sjømat. Imorgenkveld blir det feks nachos her og da smaker lyst øl ypperlig balansert mot krydderet og den sterke og søte Guacomole oppskriften. Ellers blir det en rolig sen frokost imorgen og da knekker jeg Brunch weasel sammen med egg og champingjonger...

Offtopic?? Det å spise middag er vel ikke offtopic, når man samtidig før middagen tar seg et par øl??

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Brygg: Mikkeller Tomahawk Single Hop IPA

Alkoholstyrke: 6,9 %

Utseende: Flott stort og holbart skum. Lys oransje farge, med røde toner.

Aroma: Meget tydelig amerikansk humle, minner om grapefrukt. Dufter frisk med en touch av noe som kan minne om honning.

Smak: En smekk av bitterhet. Føles noe vassen. Bitterheten og syrligheten er tydelig. Innslag av strå og et ørlite preg av grønne epler.

85/100

Lenke til kommentar

@Dropkmurphy: Er vel en aldri så liten spøk, så ingen grunn til å hisse seg opp. Derav smiley på slutten ;)

Når det gjelder biff så var jeg med og viste noen kollegaer i forrige uke hvor bra man kan bruke øl der hvor man kun er vant til vin fra før. Vi hadde en saftig og kjempemør indrefilet som hovedrett, og da var det selvsagt fristende å falle hen til en god rødvin. Men nei. Vi prøvde oss heller med en NØ "Imperial Brown Ale". Den passet glimrende med sin kraftige mørke kropp og med nesten et lite hint av røyk sammen med kjøttet. Vi var 14 personer og selv personer som vanligvis drakk svært lite øl hadde bare positivt å si.

Ellers må jeg inrømme at jeg slapp tøylene fullstendig fri i ettermiddag, med unnskyldning at det er påskefri :)

Umiddelbart ga ølet meg sterke assosiasjoner til Rochefort 10, men med mer alkoholstikk og mer bitterhet. Utover det....intet. Det jeg rett og slett fant litt ubehagelig var at da jeg til slutt hadde drukket opp alt og ventet litt, fikk jeg en litt kjip ettersmak som minnet meg om bitterheten fra en dårlig pils, type Ringnes!!

Jeg melder meg definitivt ikke umiddelbart inn blant tilbederne av denne ølen. Tror ikke engang den havner inn på min topp 10 liste. Jeg føler egentlig at det er 60% mysterie/raritet/legende og 40% øl. At mange rangerer dette som det bestsmakende ølet i verden har jeg vanskelig for å forstå. Hvis jeg noensinne drar til Belgia for å kjøpe en kasse av dette blir det antagelig først og fremst for å dele og opplyse andre, ikke fordi jeg vil nyte det selv. Men som tidligere sagt, jeg gjør meg ikke opp en 100% mening om et øl før jeg har smakt det ved minst to forskjellige anledninger.

Men jeg vet hvertfall at min andre flaske blir ikke her i byen. For dere andre som er nysgjerrige så kan jeg opplyse at Amundsen Bryggeri & Spiseri i Oslo har flasker til salgs for kr. 289 pr. stk. Smaksmessig var det overhodet ikke verdt pengene for min del, men det at man får smake på noe sagnomsust og sjeldent kan være med på å forsvare prisen.

post-10980-0-58644600-1333132491_thumb.jpg

post-10980-0-88844700-1333132501_thumb.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...