Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Kaaz: OK, det høres bra ut.

Onkel Kompost: Slutter meg til master air på den, altså om du skulle trenge hjelp med flaskene. (mot en viss kompensasjon altså...)

master air: Ser den, tror ikke jeg hadde fått med så mange på det der heller, men ølet er altfor dyrt for min del for å kjøpe til full pris uten å dele på kostnadene.

Ellers så drakk jeg et par øl i går kveld. Lervig Lucky Jack: En ganske bra pale ale med butikkstyrke men ingen høydare. Riktignok sammenlignet med andre øl i butikk er dette blant de bedre. Muligens noe bedre enn HB Pale Ale, klarer ikke helt å bestemme meg der.

Ægir Påskesol: Tja... noe belgisk og funky i stilen, men lys og lett. (butikk) Helt OK øl men ikke verdt 60 kr imo.

De Dolle Arabier: Lys og lett belgisk ale. Litt for søt og ikke spesielt godt balansert.

De Dolle Oerbier: En belgisk mørk ale (dark strong..) fra samme bryggeri som ovenfor. Her forstår jeg ikke helt hypen, ølet har 92/100 på BA.com og 3.86 i snitt fra rb.com.

Dette fremstod for meg som en grei mørk belgier men samtidig en med for mye preg av alkohol, grei maltsødme og dårlig balanse.

Til sist, litt i hyrten og styrten (vi måtte plutselig ut av leiligheten...): Green Flash Double Stout. Nam!

Dette var virkelig en nydelig og godt avrundet stout fra amerikanske Green Flash. Fint sjokoladepreg på ølet også. Håper Valken/Vika tar dette inn igjen!

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Master air: Du trenger nye venner. ^^

HAHA, du har fullstendig rett.

@Xtra: Det er dyrt, så må bestemme meg for noen litt spesielle anledninger for å drikke god øl. Dropper uansett en øl eller to mens jeg er ute på byen, da de ofte koster ca det samme som en god øl på polet for å ha råd til det.

Lenke til kommentar

Litt av sjarmen med Westvleteren er at det er så vanskelig å få tak i. Hadde dem blitt solgt på Rimi hadde de neppe myten rundt dem vært den samme. Angående verdens beste øl er det uansett en meningsløs tittel, det finnes ikke én øl som er bedre en alle andre. Litt av poenget med ølkultur er jo å variere og prøve nye produkter og smaker.

Men at det er en eksepsjonelt bra øl i sin klasse er det vel liten tvil om :)

Det er det også jeg kom frem til. Myten er det som selger det best. Det er jo folk som uten å kimse betaler 12+ euro for Westvleteren på det grå markedet her i Belgia. Og det er tre til fire ganger prisen av en øl på uteplassene her. Men som du sier, det er en fantastisk fin øl. Jeg var bare litt misunnelig på disse andre i tråden som hadde vært på Valken og fått tak i mye snask. Belgia er et trivelig land det, med mye godt øl, men av og til har man lyst på noe ikke-belgisk noe. Og da blir utvalget plutselig litt labert.

Men vi får se. Det var en veldig fin tur da. 160 km kjøring (en vei), men mye fint landskap og slikt. Så det er jo en del av sjarmen. Vi får se det litt an om jeg er her et år til eller om jeg flytter tilbake til gamlelandet. Er jeg her et år til kan jeg vurderer et par turer til, så har jeg litt å dra med meg hjem og importere når det skulle passe seg slik. Slik at "alle kan få".

Master Air og Xtra

Takk skal dere ha, dere er veldig snille og oppofrende. Men jeg vil jo ikke ha på meg at jeg tvinger i dere noe dere i utgangspunktet ikke er så sugne på :)

Ellers håper jeg at noen her i tråden tar på seg rollen som barmhjertig samaritan(er) og blir venn med Lycantrophe og Master Air, slik at de har noen de kan kose seg med øl i lag med. Øl nytes best i godt selskap må vite, og det gjelder dobbelt opp for godt øl :)

Lenke til kommentar

Er litt sliten idag etter en artig tur på NM i hjemmebrygging igår. Igjen må jeg bare få anbefale alle som har muligheten til å dra dit neste år. Veldig mye bra brygg. Faktisk helte jeg ikke ut et eneste øl. :)

Kom du gjennom alt? Sjølv fekk eg berre tid til å bedømme halvparten før stemmeseddelen skulle inn. Fikk smakt litt fleire etterpå også men på langt nær alle.

Sjølv fant eg berre eit øl som var udrikkelig og som måtte helles ut, sjølv om det også var ein del dårlig så fant eg til dels gode kvaliteter i dei fleste brygg.

Eg kan konstantere at mange er for lite beviste på serveringstemperaturen, ein del av ølet blei rett og slett for kaldt.

Lenke til kommentar

Er litt sliten idag etter en artig tur på NM i hjemmebrygging igår. Igjen må jeg bare få anbefale alle som har muligheten til å dra dit neste år. Veldig mye bra brygg. Faktisk helte jeg ikke ut et eneste øl. :)

Kom du gjennom alt? Sjølv fekk eg berre tid til å bedømme halvparten før stemmeseddelen skulle inn. Fikk smakt litt fleire etterpå også men på langt nær alle.

Sjølv fant eg berre eit øl som var udrikkelig og som måtte helles ut, sjølv om det også var ein del dårlig så fant eg til dels gode kvaliteter i dei fleste brygg.

Eg kan konstantere at mange er for lite beviste på serveringstemperaturen, ein del av ølet blei rett og slett for kaldt.

Nei det er vanskelig å komme gjennom alt . Selv om man starter kl.1900 så har man da mindre enn 3 timer for å smake på alt, før stemme må avgis. Selv med veldig små smaksprøver så sier det seg selv at det nærmest er umulig å komme fornuftig gjennom 100 øl.

Ellers tror jeg det er vanskelig å få gjort noe med serveringstemperatur på et slikt arrangement da de fleste ikke har veldig gode muligheter til å regulere dette.

Lenke til kommentar

Nei det er vanskelig å komme gjennom alt . Selv om man starter kl.1900 så har man da mindre enn 3 timer for å smake på alt, før stemme må avgis. Selv med veldig små smaksprøver så sier det seg selv at det nærmest er umulig å komme fornuftig gjennom 100 øl.

Ellers tror jeg det er vanskelig å få gjort noe med serveringstemperatur på et slikt arrangement da de fleste ikke har veldig gode muligheter til å regulere dette.

Det var uansett et veldig kult arrangement. Mye proffere enn jeg hadde trodd. Veldig mye god øl. Smakte ikke én dårlig. Jeg klarte ikke å få i meg halvparten en gang, men ble temmelig full likevel.

Lenke til kommentar

Det var uansett et veldig kult arrangement. Mye proffere enn jeg hadde trodd. Veldig mye god øl. Smakte ikke én dårlig. Jeg klarte ikke å få i meg halvparten en gang, men ble temmelig full likevel.

Ja eg er godt fornøgd. Enkelte rom for forbedringer er det.

Billettane burde vært solgt gjennom billettservice eller liknande slik at ein slepper denne ID kontrollen i døra som tok veldig lang tid.

Eg synest også at det er unødvendig med to lister og holde styr på når du smaker. Ein burde få ei liste der alle deltakernummera står ferdig oppført, med eit notatfelt og ein slags terningkast skala. Då hadde ein fått mykje betre stemmer då det er lett å blande sammen enkelte av brygga.

Med så mange typer øl i publikumsfavoritten så burde dette enten være eit heildagsarrangement eller fordelt utover to dagar.

Det er litt trist at enkelte gode brygg ikkje fekk min stemme rett og slett fordi at eg ikkje fekk smakt på det før fristen gikk ut.

Eg kunne også ha tenkt meg å ha litt betre tid til å snakke med bryggerane slik at eg fekk litt meir informasjon om ølet samt prduksjonen av ølet.

Men alt i alt er eg godt fornøgd.

Venter no berre i spenning på den fullstendige resultatlista.

Lenke til kommentar

Mikkeller Abel og hans onde tvillings "Soft Dookie" må være to av de beste stoutene jeg har smakt!

Annet spennende i det siste er Inderøy Gårdsbryggeri "Mærrabætt" American IPA. Fruktig og fin, rett og slett en helt grei IPA. Mikkeller Sorachi Ace Single Hop IPA var dog veldig spennende. En ganske uvanlig humle, med mye fersken-smak.

Forresten, er det mulig å skaffe Pliny The Elder her til lands? Ser den regnes blant de aller beste amerikanske IPA.

Lenke til kommentar

Hvor fikk du tak i Mærrabætt? Den har jeg sett etter lenge. Synd at han ikke får lov til å selge den på utsalget på bryggeriet.

Selv koste jeg meg med Het Anker - Gouden Carolus Christmas 2009, Old Rasputin, Soft Dookie, Midtfyns Jule Stout og et par til på lørdag. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har drukket Sunturnbrew 3 eller 4 ganger og likt den veldig godt. Siste gangen drakk jeg den samtidig med at en kamerat drakk Nøgne #500 og da opplevde vi begge at #500 var en mye bedre øl, uavhengig i at de er forskjellige ølstiler. Jeg anbefaler deg å prøve den.

Jeg fikk smakt Sunturnbrew nå i helgen. Drakk den etter HB Hesjeøl og Norwegian Wood. Hesjeølet var helt ok, men ga ikke noe mersmak. Norwegia Wood derimot kommer jeg sikkert til å kjøpe igjen. Sunturnbrew ble alt for mye "bål" synes jeg. Det ble litt som Laphroaig i ølutgave.

Ikke at Laphroaig er en uting. Jeg kan fint nyte et glass Islay single malt, men dette ølet ble litt "over the top" for meg.

Ang Midtfyns Påskebrygg så er det en del folk på facebooksiden til Venner av Nøgne Ø som har fått flasker med bismak av smør (er det diacetyl?). Hvis dere får en sånn bismak så er ikke ølen som den skal

I følge øl-guruen på Tiller-polet så har Midtfyns vært uheldig med en batch. Den jeg har smakt (best før 01.03.2013) var det ikke noe galt med.

@Lycantrophe

Da håper jeg for guds (og andre trafikkanters) skyld at du ikke er innehaver av et førerkort. Om så er tilfellet, vennligst parker kjøretøyet øyeblikkelig og sett deg ned å les vegtrafikkloven.
Igjen henger du deg opp i lovtekster. De er trafikanter og til å behandles som kjørende, men det er ikke et kjøretøy i ordets rette forstand. Jeg går ut ifra at du setter spark på linje med sykkel. Eller skateboard.

Ja, hvorfor henge seg opp i ubetydelige bagateller som lovtekster og anerkjente definisjoner når man kan lage seg egne regler. (Ganske likt Trøndere i rundkjøringer egentlig :p )

Hva med noen kildehenvisninger som kan bekrefte dine synsinger?

Dette er hva ordets rette forstand sier:

FOR 1990-02-19 nr 119: Forskrift om krav til sykkel. "§ 2. Definisjon. Sykkel: Kjøretøy som drives frem ved trå- eller veivanordning, unntatt kjøretøy som bare er beregnet for lek."

Lov om vegtrafikk (vegtrafikkloven). "§ 2. Definisjoner. Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor."

Kjøretøy er med andre ord ikke automatisk det samme som motorvogn.

Trygg Trafikk. "En sykkel er et kjøretøy på lik linje med andre kjøretøy i trafikken og har derfor rett til å bruke kjørebanen."

Wiki. "Etter norske og internasjonale lover og regler betraktes sykler som kjøretøy."

Har du kilder som sier noe annet, så kom med de.

Destillert er destillert uansett hvordan du vrir på ordene. Eller har du glemt hva du selv har skrevet for at par poster siden?
Se posten over. Dessuten heter det brennevin fordi det er nettopp brent. Det er forhøyning i temperatur som driver prosessen.

Nei. Brennevin er ikke brent i ordets rette forstand, det er destillert.

Wiki. "Brennevin er en fellesbetegnelse på etanolholdige drikker fremstilt ved destillering av væsker som inneholder svakere konsentrasjoner av etanol, i dagligtale kalt alkohol."

Brennevin er bare et nordisk ord for sprit. I det store utland brukes ordet sprit (i forskjellige varianter) om høyalkoholholdige drikker uavhengig av type destilleringsprosess.

Om frysedestillering kan defineres som destillering er derimot vanskeligere å svare på, da jeg ikke har klart å finne noen god dokumentasjon, hverken den ene eller den andre veien.

Men frysekonsentrering er et godt beskrivende ord for prosessen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du selv hva det står der?

"I denne konteksten innebærer kjøretøy: [liste]". Jeg sikter til hva ordene i språket innebærer, ikke hva lovteksten velger å benytte som fellesbegrep. Angående brennevinsdefinisjonen står det jo der: det må være destillert. "Fremstilt ved destillering av væsker".

Brent == destillert.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Takk skal dere ha, dere er veldig snille og oppofrende. Men jeg vil jo ikke ha på meg at jeg tvinger i dere noe dere i utgangspunktet ikke er så sugne på.

Hehe, vel, det var verdt et forsøk. Prisen importert fra diverse øl-sider ligger ofte ca 40 USD før toll/mva så jeg har enn så lenge utsatt det.

Speik: Tror ikke Pliny the Elder er tilgjengelig i Norge. I følge rb.com så er den tilgjengelig i Danmark i Mikkeller-baren, det blir da det nærmeste.

Var innom Valken i dag etter tips fra Kaaz men de hadde enda ikke inn noe nytt enda. TIdspunktet var litt usikkert men håper på at det kommer i løpet av uken.

Jeg kunne jo ikke gå hjem med uforettet sak så da plukket jeg med meg Achel Extra Bruin, HB Dobbel Dose IPA og Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw fra Valken.

Achel har et bra snitt på rb.com og jeg har heller ikke sett øl fra dette trappistklosteret noen andre steder så tenkte jeg måtte benytte meg av muligheten. (Er forøvrig 3-4 igjen tror jeg..)

Angående Sunturnbrew så synes jeg den smaker meget god, er riktignok en stund siden sist jeg drakk den.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

OT:

@Lycantrophe

Hvor tungnem er du egentlig?

Ja, det ser jeg faktisk. Det store spørsmålet er om du i det hele tatt forstår innholdet i teksten?

Her er det helt klart leseferdighetene det står på.

"I denne konteksten innebærer kjøretøy: [liste]". Jeg sikter til hva ordene i språket innebærer, ikke hva lovteksten velger å benytte som fellesbegrep.

Wiki. "Et kjøretøy er et ikke-levende transportmiddel. Det er beregnet til bruk på bakkenivå, er styrbart, og har fremdrift i form av motor eller levende trekkraft."

Wiki er ikke en lovtekst, men et leksikon. Her beskrives hva ordet "innebærer i språket" på en krystallklar måte, som vanskelig kan misforstås. Var det ikke det du var ute etter da? Hva ordet innebærer i språket?

Nå har jeg lagt frem en masse kildehenvisninger som backer opp mine innlegg. Hva har du kommet med? Nada!

I tillegg til ditt totale fravær av kilder, så er innleggene dine hovedsaklig basert på personlig synsing og følerier om hva du mener å tro et ord betyr.

Det er vanskelig å ta deg seriøst når det du skriver fremstår mest som trolling.

Angående brennevinsdefinisjonen står det jo der: det må være destillert. "Fremstilt ved destillering av væsker".

Brent == destillert.

Nei, det står faktisk ikke at det være destillert. Lær deg å lese og/eller slutt med stråmenn.

Med mindre du kan fremlegge kilder som motstrider at frysedestillering kan regnes som destillering, så er vi like langt.

Lenke til kommentar

Destillering:

http://en.wikipedia....ki/Distillation

Distillation is a method of separating mixtures based on differences in volatilities of components in a boiling liquid mixture

http://en.wikipedia....ze_distillation

Freeze distillation is a term for a process of enriching a solution by partially freezing it and removing frozen material that is poorer in the dissolved material than is the liquid portion left behind. Such enrichment parallels enrichment by true distillation, where the evaporated and recondensed portion is richer than the liquid portion left behind.

Jeg kan gå tilbake på sykkel, men jeg synes fortsatt kjøretøy er et lite beskrivende ord for det.

As you wish.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OT:

@Lycantrophe

Hvor tungnem er du egentlig?

Ja, det ser jeg faktisk. Det store spørsmålet er om du i det hele tatt forstår innholdet i teksten?

Her er det helt klart leseferdighetene det står på.

"I denne konteksten innebærer kjøretøy: [liste]". Jeg sikter til hva ordene i språket innebærer, ikke hva lovteksten velger å benytte som fellesbegrep.

Wiki. "Et kjøretøy er et ikke-levende transportmiddel. Det er beregnet til bruk på bakkenivå, er styrbart, og har fremdrift i form av motor eller levende trekkraft."

Wiki er ikke en lovtekst, men et leksikon. Her beskrives hva ordet "innebærer i språket" på en krystallklar måte, som vanskelig kan misforstås. Var det ikke det du var ute etter da? Hva ordet innebærer i språket?

Nå har jeg lagt frem en masse kildehenvisninger som backer opp mine innlegg. Hva har du kommet med? Nada!

I tillegg til ditt totale fravær av kilder, så er innleggene dine hovedsaklig basert på personlig synsing og følerier om hva du mener å tro et ord betyr.

Det er vanskelig å ta deg seriøst når det du skriver fremstår mest som trolling.

Angående brennevinsdefinisjonen står det jo der: det må være destillert. "Fremstilt ved destillering av væsker".

Brent == destillert.

Nei, det står faktisk ikke at det være destillert. Lær deg å lese og/eller slutt med stråmenn.

Med mindre du kan fremlegge kilder som motstrider at frysedestillering kan regnes som destillering, så er vi like langt.

Fint at du bruker spoiler Johnny O. Kan ikke du også bruke det Lycantrophe? Og ev. andre som bare må delta i dette. Det er så lite interessant for andre at tråden blir fyllt opp av sånne spesielle diskusjoner.

Edit:

Jeg drakk forresten to øl som akkurat nå finnes på Vikapolet, De Molen Mout & Mocca og Dubbelbock.

Dubbelbocken var OK, men jeg kjøper den ikke igjen. Den smakte rosin, søt malt, ørlite lakris og litt brent malt og humle i avslutningen. God lukt, minner om hetvin. Den fikk meg til å tenke på en Lervigs Winter Warmer eller Schneider Aventinus. Litt nede i glasset minnet den meg om en dubbel, et sted mellom Westmalle og Rød Chimai. Gikk litt lei av den etterhvert som jeg kommer ned i glasset, og gidder ikke å kjøpe en til selv om Vika har flere.

Mout & Mocha er en imperial stout på 11,6%. Det viktigste som slår meg med den er at Haandbryggeriet klarer å lage øl med samme smaksfylde og kropp med alkoholprosenter på 6,5-8%. Den smaker nydelig når jeg tar den første slurken. Mye brent malt og kaffe uten at det blir for bittert. Den er rund med moderat søthetsgrad. Den er imidlertid temmelig tynn for å være så kraftig. Jeg løper heller ikke til Vika igjen for å kjøpe flere av denne.

Etter å ha drukket temmelig mange øl fra De Molen synes jeg egentlig ikke så mange av dem er så veldig minneverdige. Kanskje Hel & Verdomenis skiller seg ut som en bra imperial stout, men det er så mange andre som er like gode og billigere. I det hele tatt vet jeg ikke hvor interessant det er å hele tiden skulle jakte på nye øl, når jeg kan drikke øl jeg vet jeg liker som er tilgjengelige og relativt rimelige.

Er det noen her som kan anbefale en øl fra De Molen som er så annerledes og så mye bedre enn de ølene vi vanligvis kan finne på polet fra norske mikrobryggerier at det er verd å kjøpe 5-6 flasker av dem?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Jeg drakk en flaske Schneider Weisse Mein Nelson Sauvin ikveld. Dette er en av mine absolutte favoritter når det gjelder øl som leskedrikk. Det er en hvetebokk med Nelson Sauvin-humle brygget som en hyllest til en pub-kjede i Nederland. Jeg smakte den første gang i Tyskland i fjor, og da jeg så at den dukket opp på Systembolaget i marslanseringen så kjøpte jeg seks 75cl flasker.

Den avviker litt fra stilen i mine øyne. Den har en krydret friskhet og et svakt innslag av humlebitterhet som får meg til å tenke på en god saison-øl. Den har veldig godt balanserte smaker av fruktig gjær, banan, krydder, sødme og moderat humlesmak/bitterhet. Det er en veldig frisk og lettdrukket øl. Hvis du liker sterke tyske hveteøl, saison-er eller f. eks. en øl som Tripel Karmeliet så er denne verd å prøve. Men du må til Systembolaget. Der koster den 79 SEK. I Berlin i fjor høst ga jeg 14 euro for den i en ølbutikk.

post-176079-0-15867200-1332886219_thumb.jpg

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Jeg drakk en flaske Schneider Weisse Mein Nelson Sauvin ikveld. Dette er en av mine absolutte favoritter når det gjelder øl som leskedrikk. Det er en hvetebokk med Nelson Sauvin-humle brygget som en hyllest til en pub-kjede i Nederland. Jeg smakte den første gang i Tyskland i fjor, og da jeg så at den dukket opp på Systembolaget i marslanseringen så kjøpte jeg seks 75cl flasker.

....

Jeg synes egentlig Schneider Weisse virker ganske interessant. Det meste av det jeg har smakt derfra har vært godt over middels innenfor sjangeren. Tror jeg kjøper med meg den de har på Vika neste gang for en videre evaluering.

Mener det var Tap 6 jeg likte best sammen med Eisbock.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...