Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Master air: Disse flaskene er beregnet for deling og da ikke bare med en til men kanskje en 3-4 stykker.

 

Hvis en er en 3-4, kanskje 5 øl-nerder så blir det ikke så utrolig dyrt å spleise på disse.

 

Da har jeg prøvd meg på Ægir IPA/Sumbel igjen.

 

IPA (flaske): Solid som alltid selv om den er enda et lite hakk bedre på fat.

 

Sumbel: Grei lukt, men noe vassen i smaken, da denne finnes i butikk er det naturlig å vente Ikke verdt pengene denne her altså selv om den er langt bedre enn det meste av industripils.

 

Plukket også med meg en Ægir Påskesol på Meny Bystasjonen, men denne er ikke prøvd enda.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Sumbel: Grei lukt, men noe vassen i smaken, da denne finnes i butikk er det naturlig å vente Ikke verdt pengene denne her altså selv om den er langt bedre enn det meste av industripils.

 

Plukket også med meg en Ægir Påskesol på Meny Bystasjonen, men denne er ikke prøvd enda.

Sumbel er vel rett og slett HVPU utgaven av Natt Porter! Trolig er Sumbel noe av det beste man får kjøpt på butikk pr.idag, men den er rett og slett tilbakestående og vassen, og også ekstremt overpriset! Personlig er jeg veldig glad i Ægir sine brygg men jeg har sluttet å kjøpe dem siden de er så overpriset. En "Natt Porter" til 100kr er svært god, og den stiller definitivt i toppsjiktet blant norske øl, men når man finner "Odins Tipple" til 80kr, så er det noe som er galt. Ægir: Jeg håper dere kan skjerpe prisene deres nå som dere har fått et stort bryggeri og ikke trenger å brygge alt i utlandet. Dere har supert øl, men ikke så supert som dagens priser indikerer!!

 

Når noen sier påskeøl så må man jo få lov til å spørre om det er noen påskeøl som er værdt å kjøpe seg. Smakte påskeøl i Danmark og det gav mersmak. Om det er noen gode norske varianter så er jeg interessert. :)

Åhh, da må jeg vel bare få si: "Midtfyns Bryghus Påskebryg"! Fantastisk øl som får deg til å lengte etter sol og kos i hytteveggen :)

Lenke til kommentar

Dessverre har ikke prisen noe med hvor godt ølet er, å gjøre. Prisen på ølet avhenger av flere faktorer. Det er nå en gang slik, om man skal bruke et lass med dyr malt, så blir ølet også dyrt. Bruker man billig malt, blir prisen også lav. Jeg er dog enig i at enkelte norske øl er overpriset, hvis man f.eks. sammenlikner Natt Porter til hundrelappen, med Nøgne Ø Imperial Stout eller Nøgne Ø Porter, til henholdsvis 73 og 67 kroner - så er valget meget enkelt for meg. Personlig synes jeg ikke Natt Porter kan måle seg med noen av dem, og i tillegg er den noe dyrere. Siden Ægir ikke gir meg personlig noen helt spesiell opplevelse, som jeg higer etter å smake, selv om det kanskje isolert sett er dårligere enn andre øl, noe jeg ofte får med andre brygg - blir det til at jeg oftere og oftere lar være å plukke flasker fra Ægir.

Lenke til kommentar

Øl-alarm!

 

Fulgte Vice' tips og dro innom Vika: De Molen Vuur & Vlam, Amarillo, Tsarina Esra, Dubbelbock, Mouth & Mocha er nye. De har fremdeles en del andre De Molen, bla Hel & Verdomenis. Haandbryggeriet Sundland Kreosot, Haandbakk, Farewell Ale. Mulig det var noe mer nytt, men dette er det jeg husker i farten.

Lenke til kommentar

Kanskje et litt vell drøyt spørsmål men hvilke øl er det man burde ha smakt? Har ikke tilgang på spesialpol.

kan se bort fra følgende i spoiler:

 

Nøgne Ø: Imperial brown, imperial stout, brun, brown ale, IPA, Holy smoke, 100# og 500#

Haandbryggereit: Røyk uten ild, pale ale, Porter

og en del tjafs som jeg ikke kommer på i farten

 

Lenke til kommentar

Øl-alarm!

 

Fulgte Vice' tips og dro innom Vika: De Molen Vuur & Vlam, Amarillo, Tsarina Esra, Dubbelbock, Mouth & Mocha er nye. De har fremdeles en del andre De Molen, bla Hel & Verdomenis. Haandbryggeriet Sundland Kreosot, Haandbakk, Farewell Ale. Mulig det var noe mer nytt, men dette er det jeg husker i farten.

 

Supert, takk for tipset!

 

Alle de fire nevnte fra De Molen høres interessant ut, var det mye flasker i hyllene? Tenker på om jeg må få tatt en tur innom på mandag eller om jeg kan utsette det til tirsdagen.

 

Vice: Jeg drakk faktisk Ægir Rallar på onsdag kveld og ikke sumbel. Rallar er enda en del hakk dårligere enn Sumbel som er ganske bra for å være øl i butikk. Enig med deg angående prisene men det er Ægir sentralt som har satt prisene veldig høyt. Snakket med en som hadde mulighet for å ta inn ølene fra Ægir på sin pub men hvor innkjøpspris var på ca 53-54 kr (Sumbel, Rallar og Bøyla).

 

Når det kommer til påskeøl så fikk jeg også plukket med meg Midtfyns Påskebryg men har enda ikke prøvd denne.

Lenke til kommentar

Det var en del De Molen-flasker. Burde holde til mandag.

 

Ang Midtfyns Påskebrygg så er det en del folk på facebooksiden til Venner av Nøgne Ø som har fått flasker med bismak av smør (er det diacetyl?). Hvis dere får en sånn bismak så er ikke ølen som den skal

Lenke til kommentar

Var en svipp innom Westvleteren i går. Jeg og en kamerat hadde bestilt på øltelefonene deres, dog var det bare blonden (som er kjempegod den) som var tilgjengelig. Vi bestilte nå hver vår kasse. I tillegg var vi innom In De Vrede (det eneste stedet der de har lov å selge Westvleteren offisielt. Vi fikk drukket både en blonde, en 8 og en 12. Ølene er nydelige de, bevares, men at 12 er verdens beste? Er jeg litt usikker på. Men, jeg kjøpte nå med meg en giftpack på seks stk Westvleteren 12, samt to "trioer" med en blonde, en 8 og en 12 i hver trio.

 

Reiser hjem til Bergen på påskeferie neste uke, så jeg får ta med meg giftpacken. Så får vi se om den overlever flyturen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av sjarmen med Westvleteren er at det er så vanskelig å få tak i. Hadde dem blitt solgt på Rimi hadde de neppe myten rundt dem vært den samme. Angående verdens beste øl er det uansett en meningsløs tittel, det finnes ikke én øl som er bedre en alle andre. Litt av poenget med ølkultur er jo å variere og prøve nye produkter og smaker.

 

Men at det er en eksepsjonelt bra øl i sin klasse er det vel liten tvil om :)

Lenke til kommentar

Er litt sliten idag etter en artig tur på NM i hjemmebrygging igår. Igjen må jeg bare få anbefale alle som har muligheten til å dra dit neste år. Veldig mye bra brygg. Faktisk helte jeg ikke ut et eneste øl. :)

 

Ellers må jeg nevne at de hadde noen flasker fra "Hoppin Frog" på Vika nå. De står litt bakover i lokalet så det kan være lett å gå glipp av dem dersom man kun kikker på øl-hylla. Kjøpte selv med "Bodacious Black & Tan" og "Silk Porter".

Lenke til kommentar

@Onkel Kompost, hvis du vil bli kvitt noen av flaskene er det bare å si fra. Er vel flere av oss som bor her i Bergen som melder seg frivillig til å hjelpe deg å drikke de opp. :p

 

@Xtra: Skulle gjerne delt TNP eller STB med noen, men da den eneste andre studenten jeg kjenner som er like glad i øl som meg bor ganske langt unna blir det litt vanskelig. Er ikke det letteste å få 3-4 studenter å spleise på en av de flaskene når de heller kan kjøpe en haug med Hansa bokser og drikke seg snydens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...