Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Vice er nok inne på noe når han sier dagsform. For min del kan det også gjerne dreie seg om ukesform eller i sære tilfeller månedsform der jeg ikke har lyst på en spesiell øltype - eller i ekstreme tilfeller går det gjerne flere år da jeg ikke har lyst på en type øl (les:lyse smakløse lagere)

Anbefaler alle i Bergensområdet til å ta seg en tur på Henrik i helgen da de får "sitt eget" øl på kran:

Henrik Imperial Amber - en american strong ale på 8% brygget hos Lervig av to meget dyktige hjemmebryggere. Gleder meg!

Kommer dette ølet på flaske, Palme? Eller er det bare fat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drakk en Mikkeller Boogoop fra fat igjen på Håndtverkerstuene i Oslo. Dette er tredje gangen jeg har drukket den på ca 1,5 mnd. Denne gangen syntes jeg ikke den var så veldig fantastisk som de to andre gangene. Jeg har gått lei av smaken og kommer neppe til å drikke den igjen. Det er forsåvidt interressant at jeg går lei så fort av en øl jeg likte så godt. Dette har ikke skjedd med temmelig mange andre håndtverksøl jeg har likt like godt. Har andre hatt lignende opplevelser?

Dagsform? Jeg foreslår at vi tar en flaske i morgen slik at du får gjort deg opp en endelig mening :)

Skulle vi spist noe, eller bare drikke litt øl i morgen?

Lenke til kommentar

Vice er nok inne på noe når han sier dagsform. For min del kan det også gjerne dreie seg om ukesform eller i sære tilfeller månedsform der jeg ikke har lyst på en spesiell øltype - eller i ekstreme tilfeller går det gjerne flere år da jeg ikke har lyst på en type øl (les:lyse smakløse lagere)

Anbefaler alle i Bergensområdet til å ta seg en tur på Henrik i helgen da de får "sitt eget" øl på kran:

Henrik Imperial Amber - en american strong ale på 8% brygget hos Lervig av to meget dyktige hjemmebryggere. Gleder meg!

Kommer dette ølet på flaske, Palme? Eller er det bare fat?

Her snakker vi fat only, og det er ikke så ekstreme menger som har blitt brygget heller. Dersom det går unna tipper jeg det vil bli brygget mer, men mest sannsynlig vil dette ikke komme på flaske.

Lenke til kommentar

Nei. Det var retorisk for å få frem poenget mitt om hva brennevin er. At lovverket velger å klassifisere alt over 22% som "brennevin" (som er deres definisjon) er irrelevant for dette. Øl blir ikke brenenvin av å være over 22%, det er fortsatt øl.

Unnskyld at jeg spør, men vet du hva et retorisk spørsmål er?

La Store Norske Leksikon hjelpe deg:

"utrop i form av et spørsmål; spørsmål som man ikke venter svar på. Betegnelsen "retorisk" innebærer at spørsmålet er et kommunikativt virkemiddel - hvis en taler (retor) stiller et retorisk spørsmål, er det fordi han eller hun forventer at det er konsensus i publikum om hva svaret er."

Her er det helt tydelig at det er delte meninger i saken. Altså ikke konsensus. Hvordan kan du forvente at det er konsensus om hva brennevin er, når du helt klart har laget deg en egen definisjon, som ikke samsvarer med det norske lovverk?

Det står ingen sted i alkoholloven at det må være destillert for å regnes som brennevin. Så jo, det har alt med alkoholstyrke å gjøre.

Men dette er helt irrelevant for om drikken er et brennevin eller om det er et øl.

NEI! Atter en gang. Lovverket sier "Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin."

Loven fastslår dette i klartekst, på en lettfattelig og forståelig måte, som umulig kan misforstås. Hva du definerer som brennevin og øl, er revnende likegyldig. Loven trumfer dine påstander.

Tilbake til emnet:

Hører faktisk rykter om at Polet City Syd (Tiller), visstnok skal få inn de meget omtalte Sink The Bismarck og Tactical Nuclear Penguin i løpet av dagen/helgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ringte toll igjen idag, de sa at Øl hadde en særklasse, det regnes rett og slett ikke som brennvin uansett hvor sterk prosent det er. Mens vin blir regnet som brennvin.

Spurte videre om det var greit at jeg tok med TNP på 30% i ølkvoten. Det gikk helt greit sa tolleren.

Veldig rart dette. Men jeg hadde altså feil, Øl er unntatt bestemmelsene på prosentstyrke.

Beklager.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Johnny Ointment: Når har lovverket vært en ordbok? Det heter brennevin fordi det er brent (i.e. destillert). At lovverket har valgt å definere en egen alkoholklasse fra og med 22% og navngitt denne med brennevin har da ingenting med hva brennevin er å gjøre.

Ta cognac. Cognac brennes på vin. Hva blir det dersom man gjør en dårlig jobb og havner under 22%? Blir det fortsatt vin? Nei. Rent teknisk er det fortsatt brennevin, selv om det ikke når opp til det norske lovverkets ordlyd for forskjellige alkoholklasser.

Svakt brennevin er fortsatt brennevin og sterk øl er fortsatt øl.

---

Noen som har noen bekreftelse på STB/TNP på Tiller?

Lenke til kommentar

Ringte toll igjen idag, de sa at Øl hadde en særklasse, det regnes rett og slett ikke som brennvin uansett hvor sterk prosent det er. Mens vin blir regnet som brennvin.

Spurte videre om det var greit at jeg tok med TNP på 30% i ølkvoten. Det gikk helt greit sa tolleren.

Veldig rart dette. Men jeg hadde altså feil, Øl er unntatt bestemmelsene på prosentstyrke.

Beklager.

Det sa min advokatvenn også, men han sa at hvis du tok med en slik øl utover kvoten så skulle den fortolles i avgiftsklassen for alkoholstyrken. Men som jeg har sagt før, jeg driter egentlig i hva som står i loven, på tollvesenets nettsider og hva min venn og andre i Tollvesenet sier. Så lenge Nikka og folk han kjenner nylig har kunnet fortolle sterk øl til 20,- pr. liter på grenseovergangene så skal jeg prøve dette neste gang jeg drar til Sverige også. Skal ta med meg en hel haug ekstra øl med høy alkoholstyrke og fortolle dette. Hvis jeg ikke barer kjører på grønt og driter i hele greia. Vi får se på dagsformen.

Da jeg var på Håndverkerstuene i går så la jeg merke til at Black Tokyo Horizon kostet over 400,- for en flaske. Lurer på om det ikke var 459,-. Utrolig pris. Særlig når jeg tenker på at jeg vel ikke ga mer enn 150,- eller to hundre for den på Café Laundromat for litt over en måned siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Johnny Ointment: Når har lovverket vært en ordbok? Det heter brennevin fordi det er brent (i.e. destillert). At lovverket har valgt å definere en egen alkoholklasse fra og med 22% og navngitt denne med brennevin har da ingenting med hva brennevin er å gjøre.

Du har helt rett i at lovverket ikke er en ordbok. Men så lenge vi oppholder oss innenfor landets grenser, er vi uansett pålagt å forholde oss til det som står skrevet i loven. Hva de definerer som brennevin i feks. Frankriket er fullstendig irrelevant, så lenge vi er i Norge.

Ser man på din forklaring,så er ikke en sykkel å regne som et kjøretøy, fordi man ikke kjører, men sykler.

Ta cognac. Cognac brennes på vin. Hva blir det dersom man gjør en dårlig jobb og havner under 22%? Blir det fortsatt vin? Nei. Rent teknisk er det fortsatt brennevin, selv om det ikke når opp til det norske lovverkets ordlyd for forskjellige alkoholklasser.

Svakt brennevin er fortsatt brennevin og sterk øl er fortsatt øl.

TNP og STB er frysedestillert. Så da er jo disse å regne som brennevin, uansett om du velger å bruke din egen eller lovverkets definisjon.

Noen som har noen bekreftelse på STB/TNP på Tiller?

Ikke annet enn hva en kompis fortalte meg, etter han snakket med øl-guruen på Tiller-polet.

Ser på nettsiden at de også har tatt inn NØ Sunturnbrew på Tiller. Noen som har smakt den og kan si noen ord? Er det verdt å stresse seg til City Syd, på en fredag ettermiddag, for å få tak i et par flasker?

Lenke til kommentar

Jeg har drukket Sunturnbrew 3 eller 4 ganger og likt den veldig godt. Siste gangen drakk jeg den samtidig med at en kamerat drakk Nøgne #500 og da opplevde vi begge at #500 var en mye bedre øl, uavhengig i at de er forskjellige ølstiler. Jeg anbefaler deg å prøve den. Les følgende ubetalelige beskrivelse fra ratebeer.com:

"4.6 AROMA 9/10 APPEARANCE 5/5 TASTE 10/10 PALATE 5/5 OVERALL 17/20

77ships (739) - Antwerpen, BELGIUM - FEB 12, 2012

In the middle of winter the four of us were cruising through rural Flanders on a ridiculous & highly expensive beer run, the trunk of the car as well as a part of the backseat were stashed to the brim with goodies as we were driving towards Alvinne brewery. After a couple of stops we were carrying two crates of Hanssens, an assortment of lambics, De Molen, Mikkeller, The Bruery, Jester King, Nøgne Ø,… beers, totalling probably close to 150 bottles, so you get the picture, you have probably been involved in a very similar situation. Around us were nothing but fields, some trees & a half-frozen river when suddenly our front wheel sunk into a huge, gigantic hole in the middle of the freaking road which we didn’t see, the car bounced up and down with huge brisk absurdity as we saw our wheel cap flying across the road & heard the loudest clunk of glass crashing against glass & simultaneously all of us though “OH MY GOD, WE JUST BROKE ALL OF OUR BEER”, completely unconcerned for the car, so you know where our priorities lie. Immediately Dave pulled up to the side of the street, as Man-ki got out to retrieve our wheel cap, a process during which he inexplicably managed to loose only his left glove and oddly not his right one. Michiel and I proceeded to check our bottles one by one (because once again priorities) with an unpleasant feeling because once we open our trunk we were greeted by the smell of beer soaking into the carpeting & our bags. Luckily (although I am still missing 1 bottle, Dave did you take one of my beers by accident?) we discovered only 1 bottle did get damaged, one of our bottles of Sunturnbrew of which the cap had partially open spraying beer all over the trunk during the crash, oddly this is the second time I have had this happen with a Nøgne Ø. The bottle being still 60 – 70 % full we decided (or at least I did) on the spot in one of our Hanssens geuze glasses because well yeah… Which led to the following scenery of four guys standing besides a car parked besides a small rural roads amidst fields next to some barren trees growing on the sides of a half-frozen river with huge chunks of ice flowing in it in the freezing winter with an open truck filled to the brim with beer drinking a Norwegian smoked barley wine from a geuze glass, a sight not extremely common in rural Belgium no matter what you might think although definitely not one I am involved in for the first time. The beer was served into inappropriate glassware at the incorrect temperature on the account of it being minus 10 °C outside. The beer poured a dark brown with a creamy head on the account of it being heavily shaken not only moments before but during the whole trip, the bottom of the bottle contained a layer of foam as thick & creamy as whipped cream which I poured upon the grounds as an offering to the gods for saving our beer, our car & us, in that order & preference. With completely frozen hands, I proceeded to drinking the beer, after appropriately appreciating its bouquet first. Passing it around, we hummed all in agreement, this is a pretty damn good beer. Delicious aroma of smoke, with a touch of campfire to it, very meaty, crisp bacon dark malts,… Taste follows in suit, creamy smoke, campfire, very meaty, crisp bacon, lots of heavy dark malts, wood, hint of liquorish, tad coffee, cocoa, caramel, dark fruits, bbq, delicious, thick, creamy body, slightly chunky feel to it, maybe because we shook up the sediment, who knows? Little carbonation 50 cl. bottle – batch 474 – 2009 vintage – Afterwards in an act of uncontrolled madness (only on my behalf) I gave the bottle a Viking funeral. Redunclous, probably the official moment where I took the “beergeek” thing way too far."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at lovverket ikke er en ordbok. Men så lenge vi oppholder oss innenfor landets grenser, er vi uansett pålagt å forholde oss til det som står skrevet i loven. Hva de definerer som brennevin i feks. Frankriket er fullstendig irrelevant, så lenge vi er i Norge.

Ser man på din forklaring,så er ikke en sykkel å regne som et kjøretøy, fordi man ikke kjører, men sykler.

Det har du rett i - en sykkel er et fremkostmiddel, men ikke et kjøretøy. Det har ikke motorisert drift, men er basert på at rytteren sørger for kraftoverføringen.

Ta cognac. Cognac brennes på vin.

TNP og STB er frysedestillert. Så da er jo disse å regne som brennevin, uansett om du velger å bruke din egen eller lovverkets definisjon.

Frysedestillert er ikke brent.

Ikke annet enn hva en kompis fortalte meg, etter han snakket med øl-guruen på Tiller-polet.

Ok, da stemmer det sikkert. Jeg har ikke tilgang på byen selv, kanskje jeg må sende noen. Har veldig lyst til å smake, gitt at prisen ikke blir for ille.

Lenke til kommentar

Frysedestillert er ikke brent destillert

:dremel:

Frysedestillering er bare et dårlig navn, det har ikke noe med destillering å gjøre. Destillering er "en måte å skille flyktige komponenter med ulikt kokepunkt i en væske fra de mer tungtkokende ved hjelp av fordampning fulgt av kondensering." (wiki) Fryse-"destillering" benytter seg derimot av forskjeller i frysepunkt, så det skiller seg fundamentalt fra destillering.

Ellers kan jeg rapportere om at vårens første ute-IPA er enda bedre enn vårens første utepils.

Lenke til kommentar

Det har du rett i - en sykkel er et fremkostmiddel, men ikke et kjøretøy. Det har ikke motorisert drift, men er basert på at rytteren sørger for kraftoverføringen.

Da håper jeg for guds (og andre trafikkanters) skyld at du ikke er innehaver av et førerkort.

Om så er tilfellet, vennligst parker kjøretøyet øyeblikkelig og sett deg ned å les vegtrafikkloven.

Frysedestillert er ikke brent.

Destillert er destillert uansett hvordan du vrir på ordene. Eller har du glemt hva du selv har skrevet for at par poster siden?

Ok, da stemmer det sikkert. Jeg har ikke tilgang på byen selv, kanskje jeg må sende noen. Har veldig lyst til å smake, gitt at prisen ikke blir for ille.

Nå er jeg på veldig tynn grunn, men jeg tror han nevnte tall som 500-600 kroner flaska. Så det er heller tvilsomt at jeg tar meg råd til en slik.

Lenke til kommentar

Beklager.

Det sa min advokatvenn også, men han sa at hvis du tok med en slik øl utover kvoten så skulle den fortolles i avgiftsklassen for alkoholstyrken. Men som jeg har sagt før, jeg driter egentlig i hva som står i loven, på tollvesenets nettsider og hva min venn og andre i Tollvesenet sier. Så lenge Nikka og folk han kjenner nylig har kunnet fortolle sterk øl til 20,- pr. liter på grenseovergangene så skal jeg prøve dette neste gang jeg drar til Sverige også. Skal ta med meg en hel haug ekstra øl med høy alkoholstyrke og fortolle dette. Hvis jeg ikke barer kjører på grønt og driter i hele greia. Vi får se på dagsformen.

Da jeg var på Håndverkerstuene i går så la jeg merke til at Black Tokyo Horizon kostet over 400,- for en flaske. Lurer på om det ikke var 459,-. Utrolig pris. Særlig når jeg tenker på at jeg vel ikke ga mer enn 150,- eller to hundre for den på Café Laundromat for litt over en måned siden.

Ok, jeg bare spurte om ølkvoten, og der kunne feks TNP gå inn som en øl.

Lenke til kommentar

Jeg gav 220,- ca for en flaske på polet, så det er nok derfor.

Lenke til kommentar

Da håper jeg for guds (og andre trafikkanters) skyld at du ikke er innehaver av et førerkort.

Om så er tilfellet, vennligst parker kjøretøyet øyeblikkelig og sett deg ned å les vegtrafikkloven.

Igjen henger du deg opp i lovtekster. De er trafikanter og til å behandles som kjørende, men det er ikke et kjøretøy i ordets rette forstand.

Jeg går ut ifra at du setter spark på linje med sykkel. Eller skateboard.

Destillert er destillert uansett hvordan du vrir på ordene. Eller har du glemt hva du selv har skrevet for at par poster siden?

Se posten over. Dessuten heter det brennevin fordi det er nettopp brent. Det er forhøyning i temperatur som driver prosessen.

Ok, da stemmer det sikkert. Jeg har

Nå er jeg på veldig tynn grunn, men jeg tror han nevnte tall som 500-600 kroner flaska. Så det er heller tvilsomt at jeg tar meg råd til en slik.

Oi, såpass. Da blir jeg litt skeptisk selv.
Lenke til kommentar

Jeg gav 220,- ca for en flaske på polet, så det er nok derfor.

Jeg sjekket nettbanken, og jeg ga 230,- for den på Laundromat. Jeg pleier å gi litt driks, så det er ikke umulig at den kostet 220,-. Bra pris uansett, selv om det ikke er alt som er like billig der lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...