Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Vann, gjær, malt og humle - deretter fryses det på en isfabrikk.

Det jeg mente å spørre om er hvordan de får den sterke prosenten. Nedkjøling ja, men hva kaller de denne prosessen? Blir det 40% så har det vel den samme egenskapen som sprit?

Det kalles frysedestillering, og det blir dermed ikke brennevin (smak litt på ordet).

Det det gjør er å konsentrere alkoholen, men det skaper ikke et "nytt" produkt i så måte.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann, gjær, malt og humle - deretter fryses det på en isfabrikk.

Det jeg mente å spørre om er hvordan de får den sterke prosenten. Nedkjøling ja, men hva kaller de denne prosessen? Blir det 40% så har det vel den samme egenskapen som sprit?

Det kalles frysedestillering, og det blir dermed ikke brennevin (smak litt på ordet).

Det det gjør er å konsentrere alkoholen, men det skaper ikke et "nytt" produkt i så måte.

Dersom ølet blir 40% så blir det vel på en måte like sterkt som brennvin... Skjønner ikke at dere tror det er lov til å ha med flere flasker 40% når det tydelig står i loven at alt fra 22% til 60% regnes som sprit. Altså har man bare lov til å ha med en liter 40%.

Lenke til kommentar

Fikk med meg Igunitas Imperial Stout en halvlitersflaske fra USA og en Amagers bryghus Wookie IPA, og som sagt Mikeller Weasel Beer Geek Brunch... Fra Ølbutikken i Køben. Fra Føtex butikken fant jeg en Erdinger weissbeer og en Innis & Gunn rum cask ganske rimelig.

Noen som synes noe av dette andre er godt? Fikk det spesielt anbefalt i ølbutikken.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Dersom ølet blir 40% så blir det vel på en måte like sterkt som brennvin... Skjønner ikke at dere tror det er lov til å ha med flere flasker 40% når det tydelig står i loven at alt fra 22% til 60% regnes som sprit. Altså har man bare lov til å ha med en liter 40%.

Gitt at jeg destillerer en potetsats til 14% - har jeg da laget brennevin, vin, øl eller vann?

Lenke til kommentar

Gitt at jeg destillerer en potetsats til 14% - har jeg da laget brennevin, vin, øl eller vann?

Du må vel forstå at noe som er 40% er like sterkt som sprit??? Sink the bismarck er 41% og sterkere enn det vanligvis vodka og whisky er. Da er det klart at staten skal ha alkoholavgift tilsvarende alkoholholdige drikker på 40%.

Kjenner dere ikke den norske staten? Klart de skal ha inn alkoholavgiftene for alkoholholdig drikke. og Øl er absolutt ikke fritatt loven om alkoholholdig drikke. Sjekket selv idag og dere er helt på jordet mtp at dere tror øl er fritatt for alkoholavgiftene.

Det det står i lovteksten og som dere misforstår helt er at rusbrus ikke kan være høyere enn 4.7% noe som sannsyneligvis har med fjortisfylla å gjøre. Øl eller sterkøl kan man fritt bringe inn eller betale 20kr for ekstra kvote literen så sant den ikke overstiger alkoholgruppe 3 nemlig 15-22%. Er en alkoholholdig vare også øl over 22% så skal det ha alkoholavgift lignende med sterkvin, likør eller brennevin over 22%.

Lenke til kommentar

Du må vel forstå at noe som er 40% er like sterkt som sprit??? Sink the bismarck er 41% og sterkere enn det vanligvis vodka og whisky er. Da er det klart at staten skal ha alkoholavgift tilsvarende alkoholholdige drikker på 40%.

And if I had wheels I'd be a wagon.

Brennevin kan være 12%. Sprit kan være 60%. Vin kan være 5%. Det forteller ingenting om alkoholstyrke.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

And if I had wheels I'd be a wagon.

Brennevin kan være 12%. Sprit kan være 60%. Vin kan være 5%. Det forteller ingenting om alkoholstyrke.

Det viktige her er ikke om det er øl, sterkøl, vin eller sprit, det essensielle er alkoholavgiftene og alkoholstyrken. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det det står hos tollvesenet.

Igjen misforstår dere helt forskjellen mellom rusbrus og øl og sterkøl, det er bare her øl har denne fordelen. Ellers rangeres øl helt lik med andre drikker. Altså alkoholholdig drikk.

Det er det de sier når du ringer tollinfo og spør om du kan ta med 41% øl i ølkvoten full pakke. Dette er ikke lovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke dere slutte å krangle om dette? Det betyr ikke en dritt hva vi mener eller hvordan vi tolker disse forskriftene. Det som teller er hva som skjer når vi kjører inn på rødt og ber om å fortolle øl med ulike alkoholstyrker. Stopp gnålet her og dra og fortoll noe før neste post i tråden. Eller drikk noen øl og fortell oss hvordan de smaker.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk med meg Igunitas Imperial Stout en halvlitersflaske fra USA og en Amagers bryghus Wookie IPA, og som sagt Mikeller Weasel Beer Geek Brunch... Fra Ølbutikken i Køben. Fra Føtex butikken fant jeg en Erdinger weissbeer og en Innis & Gunn rum cask ganske rimelig.

Noen som synes noe av dette andre er godt? Fikk det spesielt anbefalt i ølbutikken.

Har bare smakt Erdinger som er ganske god. Har hørt at Rum Cask Innis & Gunn skal være veeldig søt. Wookie IPA har jeg hørt mye bra om, og den er ranket høyt på Ratebeer. Lagunitasen ser ut som en lettdrukket imperial stout. Fortell oss hvordan de smaker.

Jeg drakk nylig en Southern Tier Gemini Imperial IPA som de hadde inne noen dager på Vika. Den var veldig god. Kraftig, fyldig, mye humlesmak av humletyper som ikke er så bitre. Og mye karamellaktig maltsmak. Kunne minne litt om Nøgne #500, men med mer karamellsmak. Finner jeg den igjen så kjøper jeg flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemte at jeg også har smakt Beer Geek Brunch. Fem-seks ganger faktisk. I likhet med MasterAir liker jeg den også veldig godt. Mikkellers George! er kanskje bedre, hvis noen kommer kommer over den. Det er en imp stout lagret på bourbonfat. Jeg tror kanskje jeg liker den bedre enn Black Islay edition også (den var veeldig god, men litt søt). Vanskelig å si sikkert når jeg ikke drakk dem samtidig. Og bedre enn Black Tie som også var i søteste laget. Alle fra Mikkeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Si det du...

Alkohollovens paragraf 1.3: "Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin."

Wiki: "Brennevin er en fellesbetegnelse på etanolholdige drikker fremstilt ved destillering av væsker som inneholder svakere konsentrasjoner av etanol, i dagligtale kalt alkohol."

Forøvrig kan følgende (dog noe gammel) link være interessant.

Tollernes beste ølkupp

Tore Skår ved Toll- og avgiftsetaten: "- Ja, det stemmer. Øl er en egen kategori og fortolles med 20 kroner per liter uansett. Det spiller ingen rolle om det inneholder over 4,7 prosent alkohol."

Jeg tviler på at Tore Skårer kjenner til frysedestillering, TNP/STB, og deres høye alkoholinnhold, og at han svarer ut fra hva Ola Dunk hovedsaklig tar med over grensen. Men dette er bare synsing fra min side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det ikke er lov å ta med flasker på 40% og si det går greit fordi det er ØL. Det er opp til 15% det snakkes om her.

Smakte på Erdinger Weissbier i kveld. Synes NØ sitt hveteøl var bedre. Men det er ingen overraskelse.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Klart det ikke er lov å ta med flasker på 40% og si det går greit fordi det er ØL. Det er opp til 15% det snakkes om her.

Tore Skår ved Toll- og avgiftsetaten: "- Ja, det stemmer. Øl er en egen kategori og fortolles med 20 kroner per liter uansett. Det spiller ingen rolle om det inneholder over 4,7 prosent alkohol."

Du vet kanskje ikke hva ordet uansett betyr du?

I norske ordbøker defineres det som:

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=uansett&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

i alle tilfeller

uten hensyn

Du synes ikke dette begynner å bli litt flaut nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...