Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Øl over 2,5 % (også sterkøl),eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 %. - 2 liter (6 flasker/bokser à 0,33l (Tollfri kvote.) Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent. (Satser for forenklet fortolling av alkohol og tobakk.) Her er det helt tydelig, uten rom for misforståelser snakk om øl, over 2,5% - eller kanskje du kan fortelle meg hvor det står at øl er begrenset oppad her? Det du refererer til som "drikk", definerer som "annen drikk" i begge disse kategoriene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå. Jeg skjønner ikke hvordan du kan tro at øl med styrkegrad 40% ikke regnes som brennevin av staten. Du må da skjønne at det har null å si for staten om du drikker vodka til 40% eller alkoholholdig drikke som øl til 40%. Jeg er enig med deg når det gjelder rusbrus, her har du helt rett. Rusbrus går på grense 4,7, mens man har lov til å ha med sterkøl for samme pris. Sterkøl stopper jo sef der den neste grensen går ved 15%. Etter dette regnes det som alkoholholdig drikke fra 15% til 20% og etter dette så regnes det som sprit. Det er de firkantede reglene som de står i loven og på papiret... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Kan du slutte å synse og forholde deg til det som står skrevet på Tollvesnets sider er du snill? Det står klart og tydelig Øl over 2,5 volumprosent, i begge kategoriene UTEN begrensninger. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Kan du slutte å synse og forholde deg til det som står skrevet på Tollvesnets sider er du snill? Det står klart og tydelig Øl over 2,5 volumprosent, i begge kategoriene UTEN begrensninger. Men kjære deg da har du feil, helt og holdent. Jeg forholder meg akkurat til regelverket. Du er desverre på villspor med unntak av rusbrus som ikke kan være høyere enn 4,7% Kan du selv forklare meg hvorfor en toller skulle se forskjell på vodka til 40% whisky til 40% eller øl på 40%. Isåfall er jo reglene så ufornuftige og feil som de kan få blitt. Det har null med forskjell på destilasjon og brygging kan jeg si deg. Jeg ville feks gjerne tollet whisky jeg har for 40% til 20kr, og du skal jammen ikke få lov til å ta med deg øl til 40% for 20kr, har du fått det så har tollerne sett imellom for deg, eller ikke giddet å sjekke. Du har vært heldig. Jeg synes det er helt greit, men samtidig urettferdig dersom praksisen er slik utenom loverket at du kan ha med flere øl på 40% mens jeg kan bare ha en flaske whisky til 40% Ser du selv urimeligheten og hvor usannsynelig at det er slik? Iafall med hensyn til Penguin og Sink the Bismarck??? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Fordi det står i reglene. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Fordi det står i reglene. Det står i reglene at alkoholholdig drikke over 15% skal fortolles, kan du fortelle meg at øl ikke er en alkoholholdig drikke. hehehe, nei du kan ikke det vettu.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Øl over 2,5 % (også sterkøl),eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 %. - 2 liter (6 flasker/bokser à 0,33l (Tollfri kvote.) Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent. (Satser for forenklet fortolling av alkohol og tobakk.) Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Øl over 2,5 % (også sterkøl),eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 %. - 2 liter (6 flasker/bokser à 0,33l (Tollfri kvote.) Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent. (Satser for forenklet fortolling av alkohol og tobakk.) Vet du hva jeg er enig at det er dårlig forklart, men leser du videre nedover så ser du at de skal ha fortolling for alkoholholdig drikke over 15% og det er selvfølgelig også øl, altså en alkoholholdig drikke. Dette har det vært bred enighet om tidligere i tråden flere ganger. Tar gjerne kontakt med tollvesenet for dere om dere vil ha det helt klart. Det er iallefall klart at enkelte har tolket regelverket slik de selv finner det godt. For de som er usikre på dette er det bare til å ringe tollens infosenter på nummer 03012 imorgen. Så får dere selv bekreftet dette. Endret 19. mars 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Den alkoholholdige drikken over 15%, gjelder for den alkoholholdige drikken som er betegnet som ANNEN alkoholholdig drikk, i første ledd. TIl opplysning så drikker jeg whisky også, da får jeg ikke engang lov til å innføre enkelte av whiskyene jeg ønsker meg, siden de tilfeldigvis tipper over 60% - er ikke det urettferdig? Det er faktisk ikke dårlig forklart, det er meget tydelig og enkelt forklart, det står til og med spesifisert at sterkøl også faller inn under disse reglene. Men egentlig bryr det meg veldig lite hva folk måtte tro, jeg benytter meg i alle fall av gjeldende lovverk, også får nå andre la det være, om det er deres ønske. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Den alkoholholdige drikken over 15%, gjelder for den alkoholholdige drikken som er betegnet som ANNEN alkoholholdig drikk, i første ledd. TIl opplysning så drikker jeg whisky også, da får jeg ikke engang lov til å innføre enkelte av whiskyene jeg ønsker meg, siden de tilfeldigvis tipper over 60% - er ikke det urettferdig? Det er faktisk ikke dårlig forklart, det er meget tydelig og enkelt forklart, det står til og med spesifisert at sterkøl også faller inn under disse reglene. Men egentlig bryr det meg veldig lite hva folk måtte tro, jeg benytter meg i alle fall av gjeldende lovverk, også får nå andre la det være, om det er deres ønske. Vi er fortsatt totalt uenige og mange andre har svart det samme som meg i denne tråden, tenk du kan ikke ha med full ølkvote med alle flaskene 40% det er smugling det, dermed faller alt på urimeligheten selv. Tar jeg feil så skal jeg krype til korset og be om unnskyldning, men det tviler jeg på. Jeg ringer tollinfo imorgen og sjekker. Det synes jeg andre kan gjøre også... Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Nå må vi slutte å krangle om dette. Det viktigste for meg er at Nikka og flere han kjenner har fortollet sterkøl til kr. 20 per liter. Hvis dere har gjort dette i år 2012, så vil jeg forholde meg til at det er slik det er. Hvis dere har gjort dette i 2011, og ikke 2012, så frykter jeg at det ikke gjelder lenger. Ang. tolkning av setninger i tabellen for forenklet fortolling: Setningen: "Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent" kan bety to ting, og begge er like riktige: 1) Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 - begge oppad begrenset til 4,7%. 2) Øl over 2,5%. I tillegg annen drikk med alkoholstyrke mellom 2,5 og 4,7%. Tabellen for forenklet fortolling har fire kategorier for fortolling av alkohol. Kategori 1 fra 2,5-4,7%, kategori 2 fra 4,7-15%, kategori 3 fra 15-22% og kategori 4 fra 22-60%. Når man ser denne tabellen som et hele så virker de litt underlig de skulle ment at alle andre alkoholholdige drikker enn øl skulle falle inn i en av disse kategoriene, mens øl faller helt utenfor som et særtilfelle som egentlig kunne stått utenfor tabellen. Men igjen, det viktigste er praksis. Så lenge det praktiseres slik Nikka sier, så er det slik teksten også må tolkes. Slik er jussen, rettspraksis er like viktig som en lovtekst som ofte kan tolkes i både den ene og den andre retningen. Forarbeider er like viktige, og de vet vi ikke noe om her. Uansett skal jeg fortolle noen øl neste gang jeg drar til Sverige. Jeg håper inderlig jeg slipper å måtte betale kr. 27,50 kroner i toll for en flaske Weihenstephan som koster 20 kr. på Systemet. I Norge koster den vel 50 kroner, og under fem kroner å spare er litt lite. Men koster det 10 kroner ekstra for en flaske er det OK. @Nikka: har du eller folk du kjenner fortollet øl på denne måten i 2012? 2 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Vi får vel takke deg om vi plutselig får en lovendring nå da. Jeg tror litt av problemet er at lovgiver ikke var klar over at det eksisterte så sterke øl, og at de derfor har dummet seg ut ved skriving av lovverket. De har rett og slett ikke tatt høyde for det - er min gjetning. Vil være for dumt om en telefon fra deg får dem til å endre reglene også. ^^ Red.: Det må jeg forhøre meg om, men så vidt jeg husker kom de nye tollreglene i 2011, som endret reglene fra de tidligere begrensningene slik du legger dem frem - til at disse begrensningene ikke lenger er gjeldende. Endret 19. mars 2012 av NikkaYoichi Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Det er klart, den regelen holder bare til en eller annen vin- eller whiskynerd klager den inn til ESA.. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Vi får vel takke deg om vi plutselig får en lovendring nå da. Jeg tror litt av problemet er at lovgiver ikke var klar over at det eksisterte så sterke øl, og at de derfor har dummet seg ut ved skriving av lovverket. De har rett og slett ikke tatt høyde for det - er min gjetning. Vil være for dumt om en telefon fra deg får dem til å endre reglene også. ^^ Den kan jeg være enig i. Men det er jo helt urimelig om noen skal finne på å ta in spritøl40% full kvote for 20kr literen. Det er jo nesten kriminelt.. Men si litt om tollen da Nikka, sjekket de alle flaskene? Fortalte du at du hadde øl med på 40% styrke??? Tror dette har med uvitende tollere å gjøre, tollere som selv bare drikker vodka og battery og ikke aner at øl kan ha 40%. Endret 19. mars 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Men det får du da heller ikke, da det begrenser seg på grunn av prisen på ølet. Du har ikke lov til å innta varer for verdi over 3000 kroner, med mindre du har oppholdt deg lenger enn 24 timer i utlandet. TNP koster £35 for 0,33l, mens STB koster £40 for 0,33l. Du får altså ikke til å fylle kvoten din med slike varer, da du vil overskride verdigrensen. Og det er ikke spritøl - ølet inneholder ikke sprit. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Men det får du da heller ikke, da det begrenser seg på grunn av prisen på ølet. Du har ikke lov til å innta varer for verdi over 3000 kroner, med mindre du har oppholdt deg lenger enn 24 timer i utlandet. TNP koster £35 for 0,33l, mens STB koster £40 for 0,33l. Du får altså ikke til å fylle kvoten din med slike varer, da du vil overskride verdigrensen. Og det er ikke spritøl - ølet inneholder ikke sprit. Ølet er å regne som sprit, det renser sår meget godt vil jeg tro... Dessuten tror jeg man kan utnytte systemet ganske godt selvom grensen er på 3000kr. Tror nok du tolker dette feil, tollerne har nok ikke lest prosenten nøye nok. Nekter å tro at man kan ha med alkoholholdig drikke inntill 40% for kun 20kr fortolling. Den samme som for øl og sterkøl fra 2,5-15% Endret 19. mars 2012 av Dropkmurphy Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Nei. Sprit krever brenning. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Nei. Sprit krever brenning. Sprit er sprit, har en alkohol styrkegrad på 40% så er den like sterk som sprit, har ikke noe å si hvordan de brygger dette. Hvordan brygges forresten Nuclear Penguin? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 Vann, gjær, malt og humle - deretter fryses det på en isfabrikk. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Vann, gjær, malt og humle - deretter fryses det på en isfabrikk. Det jeg mente å spørre om er hvordan de får den sterke prosenten. Nedkjøling ja, men hva kaller de denne prosessen? Blir det 40% så har det vel den samme egenskapen som sprit? Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Vi får vel takke deg om vi plutselig får en lovendring nå da. Jeg tror litt av problemet er at lovgiver ikke var klar over at det eksisterte så sterke øl, og at de derfor har dummet seg ut ved skriving av lovverket. De har rett og slett ikke tatt høyde for det - er min gjetning. Vil være for dumt om en telefon fra deg får dem til å endre reglene også. ^^ Red.: Det må jeg forhøre meg om, men så vidt jeg husker kom de nye tollreglene i 2011, som endret reglene fra de tidligere begrensningene slik du legger dem frem - til at disse begrensningene ikke lenger er gjeldende. Sikkert riktig. Jeg tar selvfølgelig på meg all skyld hvis det skulle bli noen endringer. Har du fortollet noen øl i 2012? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå