Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Siden jeg nevnte Dublin så kan jeg jo også ta med at jeg ble anbefalt Smithwick's der borte, og det var fryktelig dumt, for nå tråler jeg ølhyllene i hver eneste butikk jeg er innom for å se om de har det. Nydelig ale.

Skjønner hva du mener. Har snakket varmt om Smithwicks utallige ganger her inne og i lignende tråder. Fullstendig meningsløst selvsagt, siden det ikke er å få tak i i norske butikker. Aldeles fantastisk ale, og det jeg drikker absolutt mest av når jeg er der: Smithwicks 65 %, Guinness 25%, random Lager 10%.

Guinness smaker også merkbart mye bedre der borte, klisje eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Husker jeg smakte Paulaner i Tyskland i fjor. Den falt i smak kan jeg trygt si. Den er mulig å kjøpe den på Vinmonopolet, men den er ganske dyr. 50 cl Kr. 37,70. Helt klart verdt det til enkelte anledninger. Passer ikke til ”fyll”.

post-98729-1213860919.png

Er 37 kroner så utrolig mye for god importøl? Det blir kanskje dyrt hvis du skal drikke en kasse, men da er man heller ikke så nøye på smak og kvalitet. Pils/fatøl på byn koster de fleste steder over 40, og vel så det!

Germansk øl er helt klart konge, men kjenner ikke så veldig godt til Paulaner selv. Hvis du liker hveteøl, prøv Hoegarden, et belgisk øl. Søtt og sitruspreget,veldig godt og lettdrikkelig. En bedre hveteølopplevelse hadde jeg i Budapest med et østerrisk øl kalt Edelweiss, men jeg har ikke funnet den på polet.

Lenke til kommentar

Desverre (men selvfølgelig) er norsk øl like utsatt for utvanning som de fleste lager og pilstyper rundt om i verden. Det blir litt som å pule i kano .... "fucking close to water".

Dagens generasjon (og sansyneligvis gårdagens også) husker nok ikke da øl var mer enn pils i norge. Det kan man forsåvidt i utgangspunktet takke norsk alkoholpolitikk for, men nok om det.

Ringnes hadde en såkallt "storsatsing" for knapt et par år siden, da de lanserte diverse "utradisjonelle" øltyper. Den beste av disse synes jeg var "Nuvanut", men generelt var det et en kjempeflopp. Det var for utradisjonelt for Ola Dunk, og for utvannet og lite interessant til at ølhunder ble begeistret.

For oss som liker GODT øl MED SMAK, synes jeg vi skal støtte norske microbryggere mest mulig! Her i kommunen har noen nettopp startet gårdsbryggeri! www.igb.no

Ellers kan man jo sjekke ut flere microbryggerier i norge.

http://www.google.com/search?hl=no&cli...%C3%B8k&lr=

Støtt kampanjen for ORDENTLIG ØL.

CAMRA

Forøvrig synes jeg det er tilnermet intet norsk masseprodusert boksøl som er å nevne i samme settning som verdensklasse i det heletatt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Handler ikke tråden om hva slags øl man liker? Eller er det hva slags pils?

Hvis det handler om det førstnevnte, skjemmes jeg på vegne av det norske folk.

Tråden handler om førstnevnte, men som du er klar over er pils det eneste de fleste nordmenn har noe forhold til, når det kommer til øl. Norge er dessuten ikke det eneste landet der pils/ lys lager er det folk flest drikker.

Lenke til kommentar
Åhhoi |

Drakk nettopp to iskalde CARLSBERG øl på flaske, veldig godt og en annbefaling fra min side, Tuborg sitt sommerøl var heller ikke så ille :)

post-105994-1215822393_thumb.jpg

Carsberg på flaske er godt! Flaskene er forresten importert fra Danmark, så det er ekte Carslberg, ikke lisensbrygg!

Lenke til kommentar

Er en evighet siden jeg smakte seidel, men mener å huske at det i hvertfall smakte bedre en Tuborg. Med tanke på at en sixpack koster akkurat 60( 8,90kr flaska) så er det jo utrolig billig øl. Skal prøves igjen, hvis jeg kommer over det. Selges vel kun på Kiwi siden det er Norgesgruppen som fører det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...