Gå til innhold

Den store øl-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte min flaske med Brunch weasel på et annet pol enn Vika/Valken så den fantes definitivt andre steder. Ser at det står "utsolgt fra leverandør" på Polet sin side nå, men det er fortsatt noen pol som har igjen flasker:

http://www.vinmonopolet.no/vareutvalg/ol/norge/mikkeller-beer-geek-brunch/sku-9463602?HideDropdownIfNotInStock=true&ShowShopsWithProdInStock=true#selectCounty

Jeg ville også gjort som du sier: prøvd å finne noen sjeldne "limited" øl når man først er ved kilden :)

Lenke til kommentar

Da er jeg i Køben igjen og jeg fikk tips på Ølbutikken om imperial stouts.. ble sterkt rådet til å kjøpeMikeller Beer Geek Brunch Weasel.

Det var før jeg fant ut at den er brykket på kaffeavføring fra rotter... hehehe.. uff er denne god eller? Vet ikke om jeg tør smake før andre sier de har smakt.. hehe, skal vist være veldig fin kaffe, har hørt om sånt før men tenkt æsj... det får være grenser...

Hehe, det smakte heldigvis veldig lite avføring av ølet. Var ikke noen stor slager hos meg, men så hører det med til historien at jeg ikke liker kaffe heller. Men dette ølet får man jo også tak i på Vinmonopolet, så jeg ville ikke brukt opp deler av toll-kvoten min på dette med mindre man kun er ute etter å spare penger.

vel var det at jeg fikk det spesielt anbefalt da, fra betjeningen som var veldig hjelpsom, de ølene jeg har smakt var rett og slett nydelige... Spurte da her inne også, men fikk ikke noe svar eller hjelp. Kvoten bryr jeg meg ikke noe om. Drikker opp alt over kvoten ikveld uansett hehehe. Stoutsene tar jeg nok med hjem, og noen fler påskeøl om jeg kan. Har vært på mikellers bar ikveld. fikk en nydelig halvliter IPA og en Bowmore 72 whisky så det var jo nydelig utvalg. Nå sparer jeg resten av mikellers og noen amerikanske imp stouts til senere. Hyggelig... Nå skal vi se film... :) Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Det gjelder jo i praksis mest hvis du kjører eller tar båten fra københavn. Ta med seg 27 liter på flyet ser jeg for meg kan ende med en katastrofe, for ikke å snakke om betydelig med overvekt..

Er midt i en hjemmeeksamen om dagen, må derfor ha en god øl til å feire med når den er ferdig. Har det kommet inn noe spennende på Valken i det siste? Gjerne stouts eller barley wines, og helst litt små flasker.

Lenke til kommentar

Husk også på at du kun betaler 20 kroner per LITER i toll for øl, til og med 27 liter. Så hvis du finner virkelig kule ting og tar med deg mer enn 5 liter, så fortoller du det bare.

Dette har dessverre blitt endret for 2012. Du betaler nå 20,- pr. liter for øl inntill 4,7%. For øl over dette betaler du 4,38,- ganget med alkoholprosenten - pr. liter. For f.eks. en Tripel Karmeliet på 8% betaler du da kr. 35,- pr. liter. For en Weihenstepan Weissbier på 5,4% betaler du 23,65 pr. liter. Det er samme satser for vin.

http://www.toll.no/t...&parentid=44773

Spørsmålet er nå om du kan ta de virkelig kule tingene med i den tollfrie kvoten, og fortolle de ikke så kule flaskene med 4-6% alkohol? Eller kan tollerne bestemme at de "kule" flaskene på 10-12% skal fortolles? Noen som vet noe om dette?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

@Kaaz

Slik jeg har forstått det, så mister du den tollfrie kvoten straks du overstiger kvotegrensen. Du kan med andre ord ikke ha både en tollfri kvote og en tollpliktig kvote, men må tollbehandle alt.

Mulig jeg har misforstått, men jeg oppfattet det ihvertfall slik da jeg snakket med en bekjent av meg som jobber i tollvesenet.

Lenke til kommentar

Jeg håper det er som du sier, Last_Nick. Jeg skal snakke med en venn av meg som er jurist i Tollvesenet senere i dag, og da skal jeg spørre. Skal høre om det du nevner også, Johnny O. Men linken til Last_Nick tyder på at det er i tillegg:

"Som reisende til Norge kan du, i tillegg til den toll- og avgiftsfrie kvoten, fortolle inntil 27 liter øl eller vin, fire liter brennevin, 400 sigaretter og 500 gram tobakk eller snus."

Men det kan jo også bety at du kan ta med deg kvoten pluss 27 liter, men at du må fortolle alt. Umulig å vite hva de mener ut i fra hva de skriver her.

Lenke til kommentar

Dette har dessverre blitt endret for 2012. Du betaler nå 20,- pr. liter for øl inntill 4,7%.

[/Quote]

Heldigvis tar du feil. http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=221703&epslanguage=no

"Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent"

Øl som er over 2,5 volumprosent til og med den øvre alkoholgrense på 60%, regnes inn under dette punktet på 20 kroner literen. Det er annen drikk som er begrenset til 2,5 til og med 4,7 volumprosent - dette kan f.eks. være cider og rusbrus.

Spørsmålet er nå om du kan ta de virkelig kule tingene med i den tollfrie kvoten, og fortolle de ikke så kule flaskene med 4-6% alkohol? Eller kan tollerne bestemme at de "kule" flaskene på 10-12% skal fortolles? Noen som vet noe om dette?

Dette er såre enkelt. Når du kommer inn på tollstasjonen forteller du ganske enkelt hva det er du har med deg. Sist jeg kom inn i Norge med bil fra Sverige, hadde jeg med meg 14,9 liter øl. Jeg fikk da presentert følgende regnestykke: 14 hele liter - 5 liter tollfri kvote = 9 liter til fortolling. Til den nette sum av 180 kroner.

Hvis du på den annen side havner over de tilmålte 32 litrene så er det faktisk like enkelt. Du har 5 liter som du kan ta med deg på din tollfrie kvote og 27 liter du kan behandle som forenklet fortolling.

Deretter må du drasse tolleren med deg ut, eller ha med deg det resterende inn, slik at de får regne ut hvor mye de skal ha. Da tar du selvfølgelig med deg de flaskene med lavest alkoholstyrke, slik at du slipper billigst mulig unna. Lovverket legger INGEN føringer for hvilke av flaskene du skal fortolle. Og du trenger ikke å sette noen tolljurist på DEN idéen.

"Som reisende til Norge kan du, i tillegg til den toll- og avgiftsfrie kvoten, fortolle inntil 27 liter øl eller vin, fire liter brennevin, 400 sigaretter og 500 gram tobakk eller snus."

Men det kan jo også bety at du kan ta med deg kvoten pluss 27 liter, men at du må fortolle alt. Umulig å vite hva de mener ut i fra hva de skriver her.

Nei, det er rimelig åpenbart hva som står, hvis man bare forstår normale rettskrivningsregler.Du har tollfri kvote på 5 liter(tollfri betyr at du kan frakte den inn i landet helt gratis).

• Du har en kvote på 27 liter, i tillegg til den tollfrie kvoten på 5 liter, som du kan benytte forenklet fortolling på.
  • Går du ut over disse 32 litrene(5+27), må du til med fortolling på komplisert vis. Da påløper embalasjeavgift, alkoholavgift og alt mulig annet rart. Da regnes det per alkoholprosent per liter.

Hvis du er skikkelig flink, slik som meg, som sist hadde med følgende flaskestørrelser, 0,2 - 0,25 - 0,33 - 0,355 - 0,4 - 0,45 - 0,5 - 0,6 - 0,7 - 0,75 og "alle" i forskjellige alkoholstyrker, så ville det blitt interessant for tolleren å måtte stå å regne ut alt sammen. Dog var jeg langt fra å passere grensa for det som er tillatt fortollet på forenklet vis.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg snakket med juristen. Han sa at i den tollfrie kvoten så regnes sterkøl (over 4,7%) inn under de fem literne. Denne skal det ikke betales toll for uansett. Ved fortolling av alkohol utover kvoten kommer sterkølet inn under "Drikk med alkoholstyrke over 4,7 og under 15 volumprosent (f.eks vin)" og skal fortolles med 55,- pr. liter.

Men det kan selvfølgelig være at mange har vært på grensa og i praksis opplevd som deg, Nikka, at alt øl regnes inn under den gruppen som bare fortolles med kr. 20. Og jeg vil nok regne med at det er slik når jeg skal over grensen neste gang.

Det er litt forskjell i ordlyden når det gjelder den tollfrie kvoten og den forenklede fortollingen. I teksten for den tollfrie kvoten står det "øl over 2,5% (også sterkøl)". De to andre kategoriene er helt entydige på at det gjelder vin eller sprit, ikke øl.

Når det gjelder den forenklede fortollingen står det i den første kategorien "Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent. Her står det imidlertid ingenting om sterkøl. I kategori to står det heller ikke at dette gjelder bare vin slik det gjør for den tollfrie kvoten. Her står det rett og slett "Drikk med alkoholstyrke over 4,7 og under 15 volumprosent (f.eks vin)." Her utelukkes ikke øl slik det gjør i kvotekategoriene. Det vil si at både øl, vin, sprit og alle former for alkohol med denne styrken kommer inn under denne kategorien og skal fortolles med kr. 55,- pr. liter.

Hvis Tollvesenet vil håndheve dette slik at det skal betales kr. 55,- pr. liter for sterkøl er de helt klart innenfor lovens rammer. Nå kan det hende at det er misforståelser eller hevdvunnen praksis for å gjøre det på den måten du beskriver Nikka. Eller noe annet. Jeg håper det. Men dette er ihvertfall svaret jeg fikk av juristen. Han føyde til at han ikke sto på grensen selv, så han kjente ikke til alle detaljene om praksisen.

Endret av Kaaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han tar helt klart feil, da det ikke ville være nødvendig med to ledd, da "alkoholholdig drikk mellom 2,5 og 4,7 volumprosent" ville vært tilstrekkelig om så var. Derimot er uttrykket delt opp i to ledd, nemlig "Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent"(Dette under "Satser for forenklet fortolling av alkohol og tobakk." )Annen drikk er begrenset til 4,7 volumprosent, mens øl IKKE har denne begrensningen.

Det er rett og slett ikke nødvendig å utelukke øl fra kategoriene under, da øl allerede er spesifisert i første kategori. Den eneste begrensningen for øl over 2,7 volumprosent er den generele begrensningen på 60 volumprosent.

Lenke til kommentar

Han tar helt klart feil, da det ikke ville være nødvendig med to ledd, da "alkoholholdig drikk mellom 2,5 og 4,7 volumprosent" ville vært tilstrekkelig om så var. Derimot er uttrykket delt opp i to ledd, nemlig "Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent"(Dette under "Satser for forenklet fortolling av alkohol og tobakk." )Annen drikk er begrenset til 4,7 volumprosent, mens øl IKKE har denne begrensningen.

Det er rett og slett ikke nødvendig å utelukke øl fra kategoriene under, da øl allerede er spesifisert i første kategori. Den eneste begrensningen for øl over 2,7 volumprosent er den generele begrensningen på 60 volumprosent.

Eh blir ikke øl på 60% regnet som sprit?

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Nei, og det kommer helt klart frem av ordlyden der. Sprit er destillert, øl er ikke destillert - det er altså derfor du har lov til å brygge øl hjemme, mens du ikke har lov til å destillere sprit. Nå er det selvsagt ikke mulig å produsere øl, kun ved gjæring som blir 60%, da all gjær dør før det blir så sterkt. Dog har man f.eks. Tactical Nuclear Penguin på 32% og Sink The Bismarck på 41%. Begge disse er klassifisert som øl og begge disse kan fritt tas med inn i Norge med forenklet fortolling på 20 kroner literen.

Lenke til kommentar

Nei, og det kommer helt klart frem av ordlyden der. Sprit er destillert, øl er ikke destillert - det er altså derfor du har lov til å brygge øl hjemme, mens du ikke har lov til å destillere sprit. Nå er det selvsagt ikke mulig å produsere øl, kun ved gjæring som blir 60%, da all gjær dør før det blir så sterkt. Dog har man f.eks. Tactical Nuclear Penguin på 32% og Sink The Bismarck på 41%. Begge disse er klassifisert som øl og begge disse kan fritt tas med inn i Norge med forenklet fortolling på 20 kroner literen.

Der tror jeg du tolker litt feil, såvidt meg bekjent så går det en grense på sterkvin et eller annet sted, og øl som er sterkere enn det blir fortollet som sprit og ikke øl.

Du vil ha meg til å tro at vi må betale 90kr literen for sterkvin og likør som gjerne ikke holder mer enn si 20% mens en Øl på 33 eller 40% skal slippe med 20kr?

Dette er jo bare tull..

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

Du ser i rubrikken under at det her regnes som sterkøl og vin over 4,7 prosent med en øvre grense for sterkøl og vin på 22% alt høyere enn dette regnes som brennevin med satster deretter.

For Penguin eller sink the Bismarc tror jeg du må betale full brennevinsavgift på uhyggelige 260 kr pr liter.

Det er iallefall det loven sier.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent".

Hva er det som er så utrolig vanskelig å forstå med denne setningen?

Om øl hadde vært i samme kategori, hadde det ikke vært nødvendig å gjøre denne spesifiseringen. Spesifiseringen er der, nettopp fordi de behandles forskjellig. Jeg har fortollet øl flere ganger siden denne nye lovteksten kom og dette er også praksis på grenseovergangene jeg har forholdt meg til.

Den rubrikken du refererer til gjelder hvis du IMPORTERER øl - hvilket er noe helt annet enn å INNFØRE og fortolle øl. Hvilket du finner i DENNE tabellen: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=221703&epslanguage=no

Importreglene gjelder KUN hvis du bestiller alkoholholdig drikkervarere fra utlandet og får det tilsendt. Du har INGEN tollfri kvote ved import. Tollfrie kvoter og forenklet fortolling gjelder KUN om du innfører varene selv, etter å ha oppholdt deg utenfor Norges grenser.

Her er også en tabell som forklarer dette rimelig klart:

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=220890&epslanguage=no

"Øl over 2,5 % (også sterkøl),eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 %"

Her gjør de til og med ENDA tydeligere enn i tabellen for forenklet fortolling, ved å sette komma bak 2,5% og legge til ordet eller.

Ikke bland reglene for import og innførsel, det er nemlig to vidt forskjellige ting. Vær oppmerksom på at det er en grense på 3000 for opphold mindre enn 24 timer, og 6000 kroner om du oppholder deg lengre enn 24 timer i utlandet - dette er inkludert alkohol og tobakk. Så nei, du kan ikke reise til Sverige å kjøpe opp store mengder med f.eks. Tactical Nuclear Penguin, for så å innføre dem billig, da dette vil begrense seg av verdien på varene du har lov til å innføre.

Lenke til kommentar

Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent".

Hva er det som er så utrolig vanskelig å forstå med denne setningen?

Om øl hadde vært i samme kategori, hadde det ikke vært nødvendig å gjøre denne spesifiseringen. Spesifiseringen er der, nettopp fordi de behandles forskjellig. Jeg har fortollet øl flere ganger siden denne nye lovteksten kom og dette er også praksis på grenseovergangene jeg har forholdt meg til.

Den rubrikken du refererer til gjelder hvis du IMPORTERER øl - hvilket er noe helt annet enn å INNFØRE og fortolle øl. Hvilket du finner i DENNE tabellen: http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

Importreglene gjelder KUN hvis du bestiller alkoholholdig drikkervarere fra utlandet og får det tilsendt. Du har INGEN tollfri kvote ved import. Tollfrie kvoter og forenklet fortolling gjelder KUN om du innfører varene selv, etter å ha oppholdt deg utenfor Norges grenser.

Her er også en tabell som forklarer dette rimelig klart:

http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

"Øl over 2,5 % (også sterkøl),eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 %"

Her gjør de til og med ENDA tydeligere enn i tabellen for forenklet fortolling, ved å sette komma bak 2,5% og legge til ordet eller.

Ikke bland reglene for import og innførsel, det er nemlig to vidt forskjellige ting. Vær oppmerksom på at det er en grense på 3000 for opphold mindre enn 24 timer, og 6000 kroner om du oppholder deg lengre enn 24 timer i utlandet - dette er inkludert alkohol og tobakk. Så nei, du kan ikke reise til Sverige å kjøpe opp store mengder med f.eks. Tactical Nuclear Penguin, for så å innføre dem billig, da dette vil begrense seg av verdien på varene du har lov til å innføre.

Tror du blander kortene her, linken din sier at det koster 75kr pr liter for alkoholholdig drikke over sterkøl og sterkvin, eller alkoholholdig drikke som det heter. Inntill 20% om jeg ikke husker feil. Det er veldig lett å lese ut fra reglene at det er slik, det er også opplest og vedtatt flere ganger i denne tråden fra før.

Du er jo på villspor om du tror at øl med styrkegrad 30-40% ikke regnes som brennevin. Øl greit nok men det blir fortollet som brennvin.

Utlklipp:

Drikk med alkoholstyrke fra og med 15 til og med 22 volumprosent (f.eks sterkvin) (utklipp slutt) 105kr liter skal de ha for dette. Merk at sterkøl er en alkoholholdig drikke som går under dette om den er over 15%, altså feks Barleywine...

Sterkøl regnes altså tilogmed 15% virker det som... over det regnes det som vin og sterkvin. Altså "alkoholholdig drikke"

Men klart Penguin og Sink the Bismarck er også over dette og regnes som brennevin.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert derfor jeg flere ganger har fortollet øl på grensa og fått det gjort, på nøyaktig denne måten og kjenner flere andre som har gjort det samme.

Linken min sier følgende, jeg skal sitere det NOK en gang:

Øl over 2,5 % (også sterkøl),eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 %. - 2 liter (6 flasker/bokser à 0,33l (Tollfri kvote.)

Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.

(Satser for forenklet fortolling av alkohol og tobakk.)

Her er det helt tydelig, uten rom for misforståelser snakk om øl, over 2,5% - eller kanskje du kan fortelle meg hvor det står at øl er begrenset oppad her? Det du refererer til som "drikk", definerer som "annen drikk" i begge disse kategoriene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.

Når man passerer 32 liter ved innførsel når man er på reise(reisegods) eller fra første liter når man snakker om annen type import, så er det andre boller. Da må man betale en viss sum per prosent per liter i alkoholavgift(6,72kr), miljøavgift, toll og så mva til slutt.

Jeg fortoller ALLTID drikkevarene mine når jeg er på tur, ganske enkelt fordi jeg stort sett kjøper spesielle ting, som gjerne ikke er å skaffe her i Norge, eller som er uforholdsmessig dyrt her i Norge.

Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert derfor jeg flere ganger har fortollet øl på grensa og fått det gjort, på nøyaktig denne måten og kjenner flere andre som har gjort det samme.

Linken min sier følgende, jeg skal sitere det NOK en gang:

Øl over 2,5 % (også sterkøl),eller rusbrus o.l. fra 2,5 til 4,7 %. - 2 liter (6 flasker/bokser à 0,33l (Tollfri kvote.)

Øl over 2,5 volumprosent og annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,7 volumprosent.

(Satser for forenklet fortolling av alkohol og tobakk.)

Her er det helt tydelig, uten rom for misforståelser snakk om øl, over 2,5% - eller kanskje du kan fortelle meg hvor det står at øl er begrenset oppad her? Det du refererer til som "drikk", definerer som "annen drikk" i begge disse kategoriene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.

Når man passerer 32 liter ved innførsel når man er på reise(reisegods) eller fra første liter når man snakker om annen type import, så er det andre boller. Da må man betale en viss sum per prosent per liter i alkoholavgift(6,72kr), miljøavgift, toll og så mva til slutt.

Jeg fortoller ALLTID drikkevarene mine når jeg er på tur, ganske enkelt fordi jeg stort sett kjøper spesielle ting, som gjerne ikke er å skaffe her i Norge, eller som er uforholdsmessig dyrt her i Norge.

Da lar de det passere, ellers ser de ikke på prosenten. Øl er en alkoholholdig drikke og er den høyere enn 15% så skal den gå under alkoholholdig drikke over 15%.

Øl altså en alkoholholdig drikke på 40% er jo selvfølgelig brennevin selvom det er øl. Har null å si for tollen om jeg drikker vodka eller øl til 40%.. brennvin er det uansett og etter reglene skal det egentlig tolles. Men tror sikkert du har sluppet fint unna ved å være ærlig, de gidder ikke sjekke alt nøye vet du. Ser du reglene så ser du det jo selv, og sikkert andre her inne også som kan si de er enige med meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...